De verbouw-topic!

Wat betreft KI. Is er kans als je dit laat herzien dat dat lager wordt of wordt dat alleen maar hoger?

Wij zitten hier in een rijwoning en wij betalen bijna 1500 euro grondlasten...
Mijn gebuurs betalen pakken minder en zelfs mensen die in een villa wonen betalen vaak minder of maar evenveel...

Maarja, dat was al toen we het hier kochten en nu is het totaal gerenoveerd, dus zakken zal dat niet doen of maakt een renovatie niet echt uit, het aantal ruimtes is onveranderd gebleven bij de verbouwing.

Ik vind het echt waanzin wat wij hier betalen en snap niet waarom. Oké, het is hier niet klein, maar toch gelijkaardig als mijn gebuurs hé...
De woning dateert van 1970

Is een bel-etage, gevelbreedte 8 meter, diepte 15 meter waarvan 11 meter bebouwd.

Onderste verdiep is allemaal garage/berging/inkom (kleine koer achteraan).
Middelste verdiep is dus ook 8 x 11 is allemaal living en keuken (kleine koer).
Bovenste verdiep is wat kleiner 8 x 8 ongeveer en zijn 3 slaapkamers en 1 badkamer.

Kan ik dat door iemand professioneel laten inschatten als dat kan stijgen of zakken?

Offerte verkregen: 2000€ voor één nieuw raam in de badkamer (melkglas). Is dat niet wat veel voor 1 raampje? :support:
Ik zou met wel in aanmerking komen voor de renovatiepremie van de overheid (50% van de factuur zou terugbetaald worden)

Offerte verkregen: 2000€ voor één nieuw raam in de badkamer (melkglas). Is dat niet wat veel voor 1 raampje? :support:
Ik zou met wel in aanmerking komen voor de renovatiepremie van de overheid (50% van de factuur zou terugbetaald worden)
3 offertes opvragen en dan weet je of het marktconform is of niet.
Ook opletten: is dat enkel het raam? Of is dat inclusief uitbreken van het oude raam, "afvalverwerking", plaatsing,...
Als ik me goed herinner rekenden ze daar 300 euro voor, voor uitbreken en wegvoeren voor de 2 slaapkamerramen in mijn andere huis, 10j geleden al.

3 offertes opvragen en dan weet je of het marktconform is of niet.
Ook opletten: is dat enkel het raam? Of is dat inclusief uitbreken van het oude raam, "afvalverwerking", plaatsing,...
Als ik me goed herinner rekenden ze daar 300 euro voor, voor uitbreken en wegvoeren voor de 2 slaapkamerramen in mijn andere huis, 10j geleden al.
Inclusief uitbreken van het oude raam, "afvalverwerking", plaatsing,...
Het oude raam is kapot en moet vervangen worden.

Het is een kiep raam van 1 meter op 1.5 meter - dubbel glas. Aan 1 zijde gelaagd.

Het is een kiep raam van 1 meter op 1.5 meter - dubbel glas. Aan 1 zijde gelaagd.

Ik heb in juni een raam van 220 x 120 moeten vervangen (enkel glas), en dat kwam op zo'n 1200€ incl 6% btw. Dit was wel geen melkglas

Ik heb in juni een raam van 220 x 120 moeten vervangen (enkel glas), en dat kwam op zo'n 1200€ incl 6% btw. Dit was wel geen melkglas
Ik ga nog een paar andere offertes opvragen. Ik had rond de 1k ingeschat, dus ik was een beetje geschrokken van de prijs. :tongue:

Wat betreft KI. Is er kans als je dit laat herzien dat dat lager wordt of wordt dat alleen maar hoger?

Wij zitten hier in een rijwoning en wij betalen bijna 1500 euro grondlasten...
Mijn gebuurs betalen pakken minder en zelfs mensen die in een villa wonen betalen vaak minder of maar evenveel...

Maarja, dat was al toen we het hier kochten en nu is het totaal gerenoveerd, dus zakken zal dat niet doen of maakt een renovatie niet echt uit, het aantal ruimtes is onveranderd gebleven bij de verbouwing.

Ik vind het echt waanzin wat wij hier betalen en snap niet waarom. Oké, het is hier niet klein, maar toch gelijkaardig als mijn gebuurs hé...
De woning dateert van 1970

Is een bel-etage, gevelbreedte 8 meter, diepte 15 meter waarvan 11 meter bebouwd.

Onderste verdiep is allemaal garage/berging/inkom (kleine koer achteraan).
Middelste verdiep is dus ook 8 x 11 is allemaal living en keuken (kleine koer).
Bovenste verdiep is wat kleiner 8 x 8 ongeveer en zijn 3 slaapkamers en 1 badkamer.

Kan ik dat door iemand professioneel laten inschatten als dat kan stijgen of zakken?
Je kan herziening aanvragen.
Maar als jij geen uitbouw hebt gedaan of iets dergelijke dan blijft dit hetzelfde.
Het huis is gezet geweest, de bouwheer heeft toen voorstel K.I. gekregen.
Hij was toen akkoord met die K.I. en die ligt nu vast gebetoneerd zolang jij geen structurele aanpassingen hebt gedaan.
Structureel in het opzich van kamers toevoegen, bijbouwen etc...

Net even gekeken op ramenhal.be (heb ik zelf goede ervaring mee)

Je kan in je auto springen en die raam gaan afhalen voor 275€ 1000x1500 draai/kip (antraciet zwart)
Wit zal zelf nog goedkoper zijn...

2000€ :laugh:

Kijk gewoon een ganse dag naar dobbit tv/ doe-het-zelf roger en zeg "f*ck it" ik zet die raam zelf!

Je kan er mee lachen maar zo staat het dus wel op de factuur. :tongue:
Ik wil eigenlijk niet weten hoeveel het bedrijf dan verdiend aan het plaatsen van zo'n raam als ze zoveel geld vragen.

Het is nu wel een aluminium raam van Reynaerts zie ik op de offerte - dat is wel wat duurder dan een PVC raam op ramenhal.
Maar dan nog .. 2000€ blijft toch echt heel veel ..

Ramenman uit de buurt zoeken. Zo eentje zonder toonzaal.
Kregen ook zotte prijzen voor het plaatsen van 1 achterdeur. Uiteindelijk heeft die het gedaan voor de helft van wat de ander vroegen.

Ramenman uit de buurt zoeken. Zo eentje zonder toonzaal.
Kregen ook zotte prijzen voor het plaatsen van 1 achterdeur. Uiteindelijk heeft die het gedaan voor de helft van wat de ander vroegen.
Dat mag. Maar als die mens dan 990€ vraagt dan vraag ik hem / haar om er 1000€ van te maken. :D
De renovatiepremie geldt pas vanaf 1000€ en voor mij is dat 50% dat ik dan terugkrijg.
Bij 990€ krijg je ironisch genoeg 'niets' terug.

Dat is ergens niet logisch maar ja .. het is wel zo.

Door het aanbouwen van een veranda/uitbouw heb ik zo een papier gekregen voor KI te bepalen.

Daar staat de vraag is de veranda verwarmd.
De veranda wordt verwarmd door de verwarming van keuken/woonkamer , maar er staat geen eigen verwarming in deze veranda.

(is dat dan verwarmd ja of nee?)

Je kan er mee lachen maar zo staat het dus wel op de factuur. :tongue:
Ik wil eigenlijk niet weten hoeveel het bedrijf dan verdiend aan het plaatsen van zo'n raam als ze zoveel geld vragen.

Het is nu wel een aluminium raam van Reynaerts zie ik op de offerte - dat is wel wat duurder dan een PVC raam op ramenhal.
Maar dan nog .. 2000€ blijft toch echt heel veel ..
Dat is bij alles zo hé.

Ik heb al mijn binnendeuren zelf gezet aan een fractie van wat een schrijnwerker daarvoor vraagt. Keukens, idem. Zolang mensen het liever uitgeven en ervoor betalen zal dat blijven. Het enige spijtige is dat er nogal veel cowboys rondlopen in den bouw waardoor je achteraf soms denkt van: ik kon dat eigenlijk ook, en beter.

Spijtige eraan is dat jonge mensen ontmoedigd worden om met hun handen te werken.

Ik zit nu mss wel wat in de sector, maar uiteindelijk ben ik voor 50% een kantoorjob gewoon.
Als ik op mijn bouw werk bespaar ik 600€ per dag. Bij welke werkgever kan ik dat verdienen??

En thuis heb ik nooit geleerd hoe ik een schroef in een muur moet draaien.

Ik heb recent drie alu draai/kiep zolderramen met verborgen scharnieren en HG glas met Ug = 1 gekocht en zelf geplaatst.
Dit is dus de prijs voor de ramen.
  • 1130 x 945 mm met Renson luchtrooster = € 1400
  • 1105 x 820 mm = € 1124,74
  • 695 x 945 mm = € 635,96
Oop de offerte stond de prijs voor de plaatsing en dat was nog eens een € 662. Dit is dus excl. afbraak.

Laatst bewerkt:
Hoewel ik mezelf zeker niet als onhandig beschouw, zijn er bepaalde zaken die ik liever uitbesteed, gewoonweg van wege 'garantie'.
Als ik zelf iets uitvoer en er is een lek of ander probleem, moet ik dat zelf oplossen en zelf betalen. Als je het laat doen, dan is de plaatser verantwoordelijk. Het is daarom dat ik mijn schil voor 90% heb laten doen, terwijl ik het meeste dat binnen was zelf gedaan heb.

Iemand recent nog prijzen gevraagd om deuren te schilderen? Zijn gewone formaat deuren met chambranten.
Ik krijg hier binnen aan 175 ex btw per stuk, lijkt me toch veel?

Andere schilderwerk offertes ook welkom, zie hier bvb 18eur per m2, toch ook goed geteld denk ik dan,

Maar goed ken de prijzen ook echt niet, dus losjes 16.000 euro ex btw voor een huis van 200m2 om alles in 2 lagen gekleurde primer te zetten.

Laatst bewerkt:
Ik ben ondertussen ook bezg met offertes voor houten deuren. ik krijg verschillende houtsoorten binnen:

Sipo mahonie, afromosia, of padoek.

Na wat opzoekwerk lijkt bij Sipo mahonie. 'goedkoop= duurkoop' te gelden? klopt dit? iemand ervaring mee?

Terug
Bovenaan