De verbouw-topic!

Okee zullen we doen.
I.v.m. gevelsteen verwijderen: wie 'beslist' daar eigenlijk over?
Volgens onze architect is het mogelijk om gewoon verder te werken op de gevelsteen. Maar online lees ik toch vaak andere dingen en ook kennissen hebben vaak de gevelsteen afgebroken.
Eventueel de EPB-verslaggever raad vragen?

De raming van de architect is ook binnen se: 252k€
Volgens haar zijn men compleye verbouwingen rond voor dat bedrag...

Lening van de bank is aangevraagd, in juli de akte tekenen voor 150k.

Zodra we offertes hebben kan ik de "renteloze" lening van de staat aanvragen voor 60k.

En momenteel hebben we al 72k gespaard voor de verbouwingen, en wat bedrag blijft elke maand stijgen (momenteel met 1,5-2k/maand, tot de afbetaling start)

We weten weer waarom we elke dag werken zeker?

De raming van de architect is ook binnen se: 252k€
Volgens haar zijn men compleye verbouwingen rond voor dat bedrag...

Lening van de bank is aangevraagd, in juli de akte tekenen voor 150k.

Zodra we offertes hebben kan ik de "renteloze" lening van de staat aanvragen voor 60k.

En momenteel hebben we al 72k gespaard voor de verbouwingen, en wat bedrag blijft elke maand stijgen (momenteel met 1,5-2k/maand, tot de afbetaling start)

We weten weer waarom we elke dag werken zeker?
En wat zit in die 252k? Gewoon dat ik een beetje een idee krijg van wat je voor dat bedrag hebt in een renovatie.

Okee zullen we doen.
I.v.m. gevelsteen verwijderen: wie 'beslist' daar eigenlijk over?
Volgens onze architect is het mogelijk om gewoon verder te werken op de gevelsteen. Maar online lees ik toch vaak andere dingen en ook kennissen hebben vaak de gevelsteen afgebroken.
Eventueel de EPB-verslaggever raad vragen?
imo ben je toch beter om de gevelsteen te verwijderen, dan kan je gewoon nog wat dikker gaan isoleren zonder dat je dagkanten overdreven dik zijn.

En wat zit in die 252k? Gewoon dat ik een beetje een idee krijg van wat je voor dat bedrag hebt in een renovatie.
Kgoh,
*dak (enkel pannen vervangen, plaatsen onderdak en plaatsen velux)
*Vaste trap naar zolder
*Nieuwe badkamer
*Muur van badkamer verplaatsen
*Van 2 slaapkamers 1 maken
* Alle muren opnieuw bezetten
*Alle ramen en deuren vervangen
*Nieuwe vloeren
*Terras op 1ste verdiep bij de living voegen
*Nieuwe keuken
*Nieuwe voor en achtergevel in sierstrips en isoleren
*Bestaanden trappen herbekleden
*Trap (en klein terras) aan de verlengde living op het eerste verdiep, naar de tuin plaatsen
*Airco in de 3 slaapkamers en de living
*Ventilatie systeem d plaatsen

En wat ze er vergeten bij te zetten is dat er ook nog zonnepanelen komen.

En dan denk ik (zo snel uit men hoofd) dat we het meeste gehad hebben

Kgoh,
*dak (enkel pannen vervangen, plaatsen onderdak en plaatsen velux)
*Vaste trap naar zolder
*Nieuwe badkamer
*Muur van badkamer verplaatsen
*Van 2 slaapkamers 1 maken
* Alle muren opnieuw bezetten
*Alle ramen en deuren vervangen
*Nieuwe vloeren
*Terras op 1ste verdiep bij de living voegen
*Nieuwe keuken
*Nieuwe voor en achtergevel in sierstrips en isoleren
*Bestaanden trappen herbekleden
*Trap (en klein terras) aan de verlengde living op het eerste verdiep, naar de tuin plaatsen
*Airco in de 3 slaapkamers en de living
*Ventilatie systeem d plaatsen

En wat ze er vergeten bij te zetten is dat er ook nog zonnepanelen komen.

En dan denk ik (zo snel uit men hoofd) dat we het meeste gehad hebben
Centrale verwarming? Vloerverwarming/radiatoren? Zit dat er niet in?

Als de architect 250k zegt, gaat het waarschijnlijk naar de 275-300. Architecten staan niet echt bekend om betrouwbare ramingen.

Centrale verwarming? Vloerverwarming/radiatoren? Zit dat er niet in?

Vloerverwarming kunnen we jammer genoeg niet.
We hebben een bel-etage, en de chape van onze living is te dun, en de plafonds te laag om extra chape te leggen.

Maar idd wel nieuwe verwarmings elementen.
Onze ketel is 2 jaar geleden nog maar vervangen

Als de architect 250k zegt, gaat het waarschijnlijk naar de 275-300. Architecten staan niet echt bekend om betrouwbare ramingen.

Ik heb hen gevraagd "hoe zeker ze zijn van de prijzen" en hun uitleg was "dit is gebaseerd op gemiddelde van onze projecten afgelopen maanden"

Nu sowieso hebben we alle bedragen bijeen op dit moment al 282k budget, en elke maand komt er nog een mooi stuk bij.

Ik dacht dat crepi niet kon in combinatie met PUR/PIR en enkel met EPS/XPS?
Aantal offertes opgevraagd (wel relatief grote oppervlakte) en variëren van 130 tot 200 euro per m2.
Vooral ook manier van bevestiging isolatie en crepie producten na te kijken (en op offerte laten zetten)
Internet leert me dat dit wel degelijk kan met PUR/PIR maar dat het afhankelijk is van de situatie.
EPS/XPS = goedkoper maar isoleert slechter, aka dikkere laag nodig. Kan beter tegen vocht dan PIR/PUR.
PIR/PUR = duurder maar isoleert beter, pakt minder ruimte in beslag

EPS plaat 13cm, Rd = 3,6; 13,5EUR/M2
PIR/PUR 14cm, Rd = 6,35; 44 EUR/M2

Internet leert me dat dit wel degelijk kan met PUR/PIR maar dat het afhankelijk is van de situatie.
EPS/XPS = goedkoper maar isoleert slechter, aka dikkere laag nodig. Kan beter tegen vocht dan PIR/PUR.
PIR/PUR = duurder maar isoleert beter, pakt minder ruimte in beslag

EPS plaat 13cm, Rd = 3,6; 13,5EUR/M2
PIR/PUR 14cm, Rd = 6,35; 44 EUR/M2
Ok, wij hebben geen enkele aannemer gevonden die dit zou willen uitvoeren.
Zie ook deze discussie:

Heeft er hier iemand een ventilatie D systeem met airco gecombineerd?

Wij hebben een woning waar een ventilatie D systeem uit 2014 staat, maar dat is eigenlijk door de vorige eigenaar nooit echt gebruikt. Ik zou dat eens deftig willen laten uitkuisen voor terug in gebruik te stellen en dan combineren met airco.

Maar misschien weten mensen hier een andere oplossing. Gaat vooral over 2 kamers onder dak waar het echt warm kan worden. Beschermde woning en weinig plaats om een apart aircosysteem te installeren (kan niet aan voorkant, ook achterkant is moeilijk te installeren) maar het ventilatiesysteem staat wel op dat verdiep mét een uitlaat in het dak.

Is een apart aircosysteem gebruik makende van dezelfde valse plafonds dan te verkiezen?

Heeft er hier iemand een ventilatie D systeem met airco gecombineerd?

Wij hebben een woning waar een ventilatie D systeem uit 2014 staat, maar dat is eigenlijk door de vorige eigenaar nooit echt gebruikt. Ik zou dat eens deftig willen laten uitkuisen voor terug in gebruik te stellen en dan combineren met airco.

Maar misschien weten mensen hier een andere oplossing. Gaat vooral over 2 kamers onder dak waar het echt warm kan worden. Beschermde woning en weinig plaats om een apart aircosysteem te installeren (kan niet aan voorkant, ook achterkant is moeilijk te installeren) maar het ventilatiesysteem staat wel op dat verdiep mét een uitlaat in het dak.

Is een apart aircosysteem gebruik makende van dezelfde valse plafonds dan te verkiezen?

Weet niet exact wat je wil, maar je kan ventilatie en airco niet combineren met dezelfde kanalen, die debieten zijn te hoog. Je moet dat als 2 aparte systemen zien.
Dus wel in dezelfde valse plafonds maar volledig apart.

Weet iemand hoe het zit met rockpanel afwerkingen? Kan dit mooi afwerken met eender welke profielen? Bij ons zijn ze die aan het plaatsen op de bakgoot maar de zijkanten zien er maar amateuristisch uit.

Zijn er tools om te ergens te checken hoe gemakkelijk je een EPC-score A haalt in een huis? Het huis dat we gekocht hebben heeft een score van D, maar als we na de verbouwingen eindigen op EPC A, dan krijgen we 2% van de registratierechten terug, wat natuurlijk wel interessant is.

Maar ik weet niet goed hoe groot de stap tussen B en A is en hoe haalbaar dat totaalplaatje is.

Zijn er tools om te ergens te checken hoe gemakkelijk je een EPC-score A haalt in een huis? Het huis dat we gekocht hebben heeft een score van D, maar als we na de verbouwingen eindigen op EPC A, dan krijgen we 2% van de registratierechten terug, wat natuurlijk wel interessant is.

Maar ik weet niet goed hoe groot de stap tussen B en A is en hoe haalbaar dat totaalplaatje is.
Ik kwam deze ergens anders in het forum tegen: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/epc

Van C naar B heeft me nu iets meer dan 10.000 euro gekost (dakisolatie als doe-het-zelver + nieuwe gasketel) maar als ik naar A zou willen zit ik absoluut aan veelvouden daarvan omdat ik oa de vloeren zou moeten openbreken voor vloerisolatie en nog veel andere ingrepen zou moeten doen van oppervlaktes en materialen die wél goed zijn afgewerkt. Zeker bij een oudere woning is het de kosten eigenlijk niet waard. Kijk eens op de website van je gemeente/stad of je gratis iemand kan laten langskomen om je nuttige tips te geven ifv energiezuiniger maken van je huis. Die man heeft bij mij heel eerlijk gezegd wat wèl financieel nuttig was en wat niet.

Van C naar B heeft me nu iets meer dan 10.000 euro gekost (dakisolatie als doe-het-zelver + nieuwe gasketel) maar als ik naar A zou willen zit ik absoluut aan veelvouden daarvan omdat ik oa de vloeren zou moeten openbreken voor vloerisolatie en nog veel andere ingrepen zou moeten doen van oppervlaktes en materialen die wél goed zijn afgewerkt. Zeker bij een oudere woning is het de kosten eigenlijk niet waard. Kijk eens op de website van je gemeente/stad of je gratis iemand kan laten langskomen om je nuttige tips te geven ifv energiezuiniger maken van je huis. Die man heeft bij mij heel eerlijk gezegd wat wèl financieel nuttig was en wat niet.
Klopt helemaal. De grote kost om naar A te gaan zit niet in de extra cm isolatie, maar omdat je alles opnieuw moet afwerken.

vb van mijn woning.
Origineel plan was om accumulatieverwarming te vervangen door radiatoren met gascondensatieketel.
Maar omdat er een nieuwe vloer komt, en we geen hoogte wouden verliezen, gaan we de vloer openbreken en nieuwe chape laten komen.
Daardoor hebben we besloten om te gaan voor vloerverwarming. De meerkost van vloerisolatie, éénmaal de vloer toch is opgengebroken, is vrij beperkt. We hebben dan bij easykit gekeken en een warmtepomp was 2k duurder dan een gasketel (incl premies).
Dus van het plan met radiatoren en gas zijn we naar vloerverwarming en wp gegaan. Maar enkel omdat de vloer toch ging opengebroken worden, want anders was dat niet te verantwoorden.

vk ook de ramen & deur. Die gingen we sowieso veranderen, de meerprijs voor driedubbel glas is beperkt, dus zijn we daar ineens voor gegaan. Is natuurlijk een heel ander verhaal als je nog recente ramen hebt, dan zou ik nooit naar driedubbel glas gaan enkel voor het epc.

Uiteindelijk gaan we waarschijnlijk stranden op label B en A (net) niet halen. Maar dat is vooral omdat het dak nog te goed is om te vervangen en buitenmuur afwerking zeer duur is. Isolatie valt mee, ong 2-3€/m² per cm, dus vb 22 cm (wat al zeer veel is) was 56€/m². afwerking met steenstrips was 275€/m². Zoals je kan zien is 10 of 22 cm isolatie relatief weinig verschil op het totaal plaatje.

Op het totale renovatiebudget gaat er 10-15% naar extra isolatie/ingrepen voor epc. Al de rest gaat naar zaken die we sowieso gingen doen (nieuwe ramen, keuken, badkamer, vloer om de grootste uitgavenposten te vermelden)

samengevat: als je iets renoveert, doe het dan goed.
Het is beter om maar bepaalde elementen te renoveren, maar wel diepgaand. Dan alles een beetje te verbeteren.

De mannen van de PUR rekenen €180 aan om de beton te "stofzuigen", houdt dit iets speciaal in of kan ik gewoon zelf de betonvloer proper en stofvrij maken en de €180 euro in m'n zakken steken?

De mannen van de PUR rekenen €180 aan om de beton te "stofzuigen", houdt dit iets speciaal in of kan ik gewoon zelf de betonvloer proper en stofvrij maken en de €180 euro in m'n zakken steken?
Ik weet niet over hoeveel m2 het gaat, mar laat het hen maar doen voor die 180€
Als jij het doet, gaan ze kunnen zeggen dat het niet goed genoeg was en dan gaan ze weer weg = extra kosten, of zij gaan het zelfdoen = verloren tijd.
Bovendienn is het best een hele klus om te doen. Ik ben er hier voor 50m2 een paar avonden zoet mee geweest. (oké, was renovatie, dus er zal relatief veel gruis van de afbraakwerken gelegen hebben)

Terug
Bovenaan