De verbouw-topic!

Vraag eens een andere architect, want da's precies wel een prijs gemaakt om het gewoon niet te willen doen :p

Daar zaten 60 werkuren in aan 80 euro alsook 1500 euro forfait voor 10 werfbezoeken.

Ik ben geen architect, maar 60 fucking uren voor 3 muren en een dak uit te tekenen yea oké :p

Een architect heeft z'n aansprakelijkheid dus ja, daar moet je voor betalen. Maar meer dan 2 werf bezoeken en max 16u werk hoeft daar niet in te zitten.

Aanraders regio wvl voor eerlijke architecten zeker welkom :)

Iedereen mag wat verdienen, maar moet niet gortig zijn.

de vragen die ik heb
1) is er een verschil kwa uitzetting tussen vloeichape en gewone chape met additief?
2) zijn er voor de rest voor of nadelen om voor de ene of de andere chape te kiezen (buiten dat vloeichape wat duurder is)
3) Iemand ervaring met S2 of vergelijkbare lijm? is dat idd een alternatief voor ontkoppelingsmat?
4) is er een verschil tussen dat je je tegels in verband legt of ze allemaal uitlijnt? Want onze voorkeur is in verband leggen.

We moeten de tegels nog kiezen, maar wil me niet per se beperken tot 60x60.

1. Anhydrietchape zet minder uit dan een cementgebonden chape dus heeft minder uitzetvoegen nodig.
2. Zaken waar je mee rekening moet houden indien je voor anhydrietchape kiest:
- deze moet echt droog zijn vooraleer je de vloerafwerking erop legt (testen met meter)
- vooraleer je hierop kan tegelen, moet er een primer op (er bestaan ook speciale lijmen voor anhydrietchape zodat een primer niet nodig is)
- anhydrietchape is gevoelig voor water, dus als je ooit een lek hebt, dikke miserie
3. Er is maar 1 fabrikant die zwart op wit zegt dat hun lijm de onkoppelingsmat vervangt, namelijk weber met hun webercol XXL.
Omnicol daarentegen is voorzichtiger en zeggen dan dat hun lijm de ontkoppelingsmat KAN vervangen.
Ikzelf leg altijd een ontkoppelingsmat plus zeer flexibele lijm zoals de X78 van Ardex (ben fan van ardex hun tegellijmen, werken het prettigst van alle merken volgens mij)
4. Hoe je uw verband kiest, heeft geen effect op de uitzetvoegen. De uitzetvoegen moet je aanhouden en overnemen in uw tegels

Laatst bewerkt:
Ik heb de offerte terug gevonden van de technisch tekenaar

+- 800€ voor opmaak plannen
+- 750€ voor ingenieur voor berekeningen pouteelle

en dan komt het
2400€ voor de handtekening van een architect (die draagt natuurlijk de eindverantwoordelijkheid zeker)

Dexels zal de tekeningen maken voor 500 euro, zal ik uw poutrel berekenen voor 500 euro? Moeten we alleen nog een architect vinden die dat wil ondertekenen :tongue:

Ge geeft toch ook aansprakelijkheid? Want daarom pakken ze een studie bureau. Om die af te schuiven.

Jawel, maar dat zijn vergunningsplichtige werken en dan zijn die plannen helaas door een architect op te maken…
Als er hier eentje zit zouden we een mooie beyond gaming verbouwing kunnen realiseren :smile:

Laatst bewerkt:
Deal! Zit hier nog een architect?

Ken iemand die zelf zijn plannen heeft getekend en een architect iets van een 700 euro heeft betaald om zijn dossier in te dienen.
Hoewel het hier al lachend is begonnen, wil ik gerust echt helpen als ik iets kan betekenen. :smile: Zou je op +- 2000 komen ipv de 4000 die je nu had.
Als je interesse hebt, stuur dan even ruw je plannen door. @Dexels you ready?

Ja hoor. En kan volledig legaal, gezien ik gewoon een btw nummer heb voor mijn tekenbureau. Als het niet te ver is kan ik zelfs eerst een keer langskomen om een en ander te bespreken.

aight.

Het is in Blankenberge, dagje zee is dus ideaal ;-)

Laten we een whatsapp groepschat beginnen?

Nog een BeyondGaming aannemer die zich kandidaat stelt? :p

Ja hoor dat wordt nog altijd (af en toe) toegepast. Maar als je dat op je OSB bevestigd is het eigenlijk gewoon een soort parket en hoef je geen minimaal 21mm dikte te hebben. Omdat als het op de OSB ligt, de grenen planchetten niet dragend zijn, is 10mm in principe al genoeg.
En zijn er andere soorten nadelen aan verbonden ? Onderhoud, slijtage, uitzetten/krimp .. ?
Wordt ook wss gewoon genageld dan ?

Iemand kennis van mijn verplichtingen als buurman in deze situatie?
  • Huis in 2 gesplitst door vorige eigenaar, dak is nog gezamenlijk met de buurman, en er is maar 1 plek waar het water afgevoerd wordt (dakwerker is al komen kijken, maar een complete splitsing/andere plek zou enorm duur zijn en heel het dak zou dan opnieuw aangelegd moeten worden qua helling enzo)
  • regenafvoer van volledige dak ging oorspronkelijk naar een regenwaterput onder het huis (op scheidingslijn) tussen 2 percelen, via loodrechte buis naar beneden. Niemand heeft momenteel toegang tot de put
  • 3 jaar geleden heeft buurman opvangtonnen in tuin gelegd, en gevraagd om regenwater van volledige dak af te laten leiden naar zijn perceel omdat dat water toch onbenut werd. Wij gingen daarmee akkoord omdat het voor ons geen impact had
    • opvangtonnen kunnen echter het water niet aan bij hevige regen
    • afleiding van dak naar tonnen gebeurt via nieuw buizensysteem geïntegreerd in isolatie van buur
  • Buur vraagt nu om afvoer te herzien waardoor:
    • extra afvoergat wordt gemaakt naast het huidige. Dit zou op ons perceel zijn en gelinkt worden aan afvoer die nog steeds naar de originele waterput gaat--> komen werken aan te pas + zal lelijk zijn (grijze buizen die tegen gevel geplaatst worden) + extra geluid veroorzaken (buis vlak naast slaapkamer waardoor er watergeluid zou zijn) + mogelijks onbekende gevolgen door al die werken (lekken?,..)

Kan buur ons verplichten om die werken te laten uitvoeren? Wij willen dat helemaal niet doen en zijn perfect content hoe het nu is.
Ook >3 jaar geleden was het OK voor ons en hebben we goodwill getoond om buur zijn zin te laten doen met al die werken en om dat water naar zijn perceel af te laten leiden.

Zijn er bij de aankoop destijds clausules in de akte opgenomen i.v.m. mede-eigendom? Want daar heeft het veel van weg. Ik zou sowieso eens bij een notaris (gratis) advies gaan inwinnen.

Maar ik lees tussen de lijnen dat er vroeg of laat dikke miserie van gaat komen. Wat als er bijvoorbeeld grote kosten komen aan het dak? Quid verdeelsleutel? In zo'n situatie is er in mijn ogen praktisch maar 1 duurzame oplossing op lange termijn, en dat is dat je de eigendom van je buurman verwerft zodat je 100% je zin kan doen, ofwel verkoop jij je eigendom zodat je zorgenvrij bent. En dat liefst van al vóór dat de waarde van uw woning gezakt is wegens allerhande problemen die geblokkeerd zitten door deze situatie.

Iemand een idee hoeveel het anno 2023 kost voor 14cm PUR/PIR met afwerking crepi?
Ik dacht aan een 170EUR/M2. Heeft iemand recente offertes gekregen?
@Dexels heb jij een idee?

Dat klopt wel ongeveer, beetje afhankelijk van hoeveel hoeken en kantjes. Of je een plint in arduin wilt.

Voor crepi zou ik gewoon iemand laten komen voor een prijs te laten maken .

Hou er rekening mee dat crepi niet altijd zomaar kan. Soms (vaak) is het aangeraden eerst de gevelsteen te verwijderen.

Ik dacht dat crepi niet kon in combinatie met PUR/PIR en enkel met EPS/XPS?
Aantal offertes opgevraagd (wel relatief grote oppervlakte) en variëren van 130 tot 200 euro per m2.
Vooral ook manier van bevestiging isolatie en crepie producten na te kijken (en op offerte laten zetten)

Terug
Bovenaan