de vragen die ik heb
1) is er een verschil kwa uitzetting tussen vloeichape en gewone chape met additief?
2) zijn er voor de rest voor of nadelen om voor de ene of de andere chape te kiezen (buiten dat vloeichape wat duurder is)
3) Iemand ervaring met S2 of vergelijkbare lijm? is dat idd een alternatief voor ontkoppelingsmat?
4) is er een verschil tussen dat je je tegels in verband legt of ze allemaal uitlijnt? Want onze voorkeur is in verband leggen.
We moeten de tegels nog kiezen, maar wil me niet per se beperken tot 60x60.
1. Anhydrietchape zet minder uit dan een cementgebonden chape dus heeft minder uitzetvoegen nodig.
2. Zaken waar je mee rekening moet houden indien je voor anhydrietchape kiest:
- deze moet echt droog zijn vooraleer je de vloerafwerking erop legt (testen met meter)
- vooraleer je hierop kan tegelen, moet er een primer op (er bestaan ook speciale lijmen voor anhydrietchape zodat een primer niet nodig is)
- anhydrietchape is gevoelig voor water, dus als je ooit een lek hebt, dikke miserie
3. Er is maar 1 fabrikant die zwart op wit zegt dat hun lijm de onkoppelingsmat vervangt, namelijk weber met hun webercol XXL.
Omnicol daarentegen is voorzichtiger en zeggen dan dat hun lijm de ontkoppelingsmat KAN vervangen.
Ikzelf leg altijd een ontkoppelingsmat plus zeer flexibele lijm zoals de X78 van Ardex (ben fan van ardex hun tegellijmen, werken het prettigst van alle merken volgens mij)
4. Hoe je uw verband kiest, heeft geen effect op de uitzetvoegen. De uitzetvoegen moet je aanhouden en overnemen in uw tegels