Doen mensen over het algemeen beroep op een algemene aannemer voor een renovatie, of gaan ze eerder zelf op zoek naar verschillende professionals (loodgieter, elektricien, vloerders, dakwerkers,...) bij de renovatie van een woning? Ik zou precies nijgen alles zelf in handen te nemen, ipv een algemeen aannemer te gebruiken omdat je dan nooit de meest geschikte / ervaren persoon voor de job krijgt?
Je hebt beiden. Maar weet dat een algemene aannemer 10 à 15% van de facturen van zijn onderaannemers erbij lapt naar u toe. Dit om de coördinatie in handen te nemen.
Dat, en het gevoel dat ik ook alles zelf in handen wil hebben, waren de grootste reden waarom ik de coördinatie op mij had genomen. Iets wat ik wel onderschat heb: waar de scope van aannemer x stopt, is niet automatisch waar de scope van de volgende aannemer y start. Er waren nog heel wat "onnozele" karweien tussen twee aannemers door, die ik dan zelf maar moest doen. Ik veronderstel dan dat die klusjes in het geval van een algemene aannemer door die algemene aannemer gebeuren. Ik probeer mij enkele van die zaken voor de geest te halen:
- Gaten in de muur en in het plafond van tijdens de afbraak, opvullen en/of rechttrekken voor de stucadoor
- Nog stukjes muur uitschieten waar een aannemer technieken niet kan op voorbereid zijn
- Raamopeningen afplakken tussen ruwbouwfase en het plaatsen van de ramen (was in de herfst, veel wind, heel wat gesukkeld daar).
- Zorgen dat uw werf altijd klaarstaat voor de volgende aannemer (proper leggen, opkuisen, laten uitdrogen, bouwdroger regelen, zaken afplakken om schade te vermijden, ...)
- Parkeerborden regelen, vergunningen voor parkeerverbod regelen, ...
- Zorgen dat er ten allen tijde elektriciteit en water aangeboden kan aangeboden worden aan de aannemers
- Last minute een vochtige muur ontdekt, te laat om er een aannemer bij te krijgen, ... dan moet je het vlug zelf doen natuurlijk.
- Algemene opvolging en werfcontrole: als er zaken zijn die niet kloppen, als er ergens een lek is, controle dat alles uitgevoerd wordt volgens factuur, ... Ok, in principe heb je daar ook een architect voor maar die kunnen niet alles zien tijdens hun sporadische bezoekjes.
- Aftekenen van waar exact bepaalde toestellen moeten komen
- Enzvoort.
Bij een nieuwbouw zal dit nog meevallen maar bij een renovatie zijn er veel van die klusjes die geen naam hebben, maar die wel moeten gebeuren.