scriptkiddie
Well-known member
Biolandbouw is misschien eerder een strategie die allerlei innovaties omvat. Dit is ook biolandbouw he:om nog maar te zwijgen van biologische landbouw, dat is helemaal geen uitvinding
De essentie
- De landbouw moet veel duurzamer en efficiënter worden.
- De sector zoekt naar oplossingen in samenwerking met technologiebedrijven.
- Dankzij een combinatie van drones, 5G en artificiële intelligentie moet het bestrijden van onkruid, het bemesten van een veld of het water geven aan gewassen tot 80 procent efficiënter kunnen.
De drone steeg op, monsterde de omgeving en vloog autonoom in kaarsrechte lijnen over het maïsveld. Het doel? Een grote foto maken van het maïsveld met hightech camera's.- Die geïnterpreteerde data wordt meteen omgezet in heatmaps, zoals die ook wel eens in voetbalanalyses gebruikt worden. Waar de digitale kleurenkaarten in tv-studio's gebruikt worden om te zien hoe spelers bewegen over een voetbalveld, moet de heatmap hier een gedetailleerd overzicht geven van het onkruid tussen het maïsgewas.
- Alle informatie die de drone verzamelt, wordt meteen verwerkt in de cloud. Dat is enkel mogelijk dankzij de 5G-mast die Proximus voor de gelegenheid had opgetrokken op de site van het ILVO.
- De heatmaps worden nadien gebruikt om de slimme spuitsystemen op een landbouwvoertuig aan te sturen. Daardoor wordt geen overtollig bestrijdingsmiddel gebruikt. 'De combinatie van technologieën die we hier nu gezien hebben om onkruid te bestrijden, kunnen we ook inzetten bij het bemesten of om gewassen water te geven.'
Je zou die landbouwinnovaties eens aan de boerkes van Don't worry be happy moeten laten zien. Die zullen denken dat je een tovenaar bent...
hoh, elektrische wagen.. eigenlijk was de elektrische wagen er eerst voor de ice of stoom.. maar toen waren de batterijen gewoon niet krachtig&klein genoeg om iets van range te hebben.
Dus echt 'revolutionair' is een elektrische wagen niet. Op zich zijn het allemaal componenten die al meer dan 15 jaar bestaan, maar gewoon veel verder ontwikkeld.
Wat betreft elektrische auto's zit de uitvinding/innovatie niet zozeer in het concept "een kar met wielen laten voortbewegen door een elektromotor gekoppeld aan een elektrische batterij". Dat werd inderdaad al rond 1850 uitgeprobeerd in de vorm van horseless carriages die 7 km/h konden halen en 2 kilometer ver geraakten. (A brief history of the EV, 1830 to present.)
In het lijstje hierboven gaat het duidelijk over de moderne elektrische auto, die goed op weg is om benzine- en dieselauto's zoals we de afgelopen eeuw gekend hebben te vervangen. Die innovatie kwam er met de Tesla Roadster uit 2008, de eerste productie-auto die gebruik maakte van lithium-ion accu's en die diende als proof of concept ("we kunnen een goede auto bouwen met elektrische aandrijving!") en als proof of business ("we kunnen die auto's verkocht krijgen en er een winstgevend bedrijf rond uitbouwen!").
Daarna kwam de Tesla Model S, de eerste massa-geproduceerde elektrische auto die effectief winstgevend bleek te zijn. Achteraf lijkt dat haast triviaal, maar ik weet nog heel goed hoe groot de verbazing was dat Tesla die Model S in 2012 op een assemblagelijn geproduceerd kreeg én dat ze in Q1 2013 winst gedraaid hadden. De rest is geschiedenis.
- Tesla is ondertussen een van de grootste bedrijven ter wereld (naar marktkapitalisatie) en heeft de volledige auto-industrie en hele continenten (bv. de EU in 2035) overtuigd om een paradigmashift naar EV's te maken.
- De (moderne) elektrische auto is ook geen nicheproduct, het komende decennium worden er waarschijnlijk een half miljard elektrische auto's verkocht, goed voor meer dan 10 biljoen euro. Als je googelt op "EV revolution" krijg je 56.800.000 resultaten.
- De EV is een enorme drijver in de doorontwikkeling van lithium-ion en andere batterijtechnologie. Zonder die economische meerwaarde zou al dat onderzoek niet gebeuren.
- In 2019 kregen de uitvinders van de lithium-ion batterij zelfs nog de Nobelprijs voor de scheikunde!
The Nobel Prize in Chemistry 2019 is awarded to John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham and Akira Yoshino for their contributions to the development of the lithium-ion battery. This rechargeable battery laid the foundation of wireless electronics such as mobile phones and laptops. It also makes a fossil fuel-free world possible, as it is used for everything from powering electric cars to storing energy from renewable sources.
Maar nee, de elektrische auto zal wel geen revolutionaire uitvinding zijn...