De Tesla thread

Totaal niet mee akkoord. Mijn vriendin gaat het vele tanken omdat ze een kleine naftbak heeft. Die had ook veel liever een grotere naftbak gehad. Idem met opladen, dat steekt tegen op den duur. Hoe minder je dat moet doen, hoe beter.

En zoals gezegd, zet eens alle opties aan en je zal het serieus zien zakken uw bereik.

Vanaf minder dan 100km gaan er zelfs enkele opties uit waardoor je wil opladen.

Totaal niet mee akkoord. Mijn vriendin gaat het vele tanken omdat ze een kleine naftbak heeft. Die had ook veel liever een grotere naftbak gehad. Idem met opladen, dat steekt tegen op den duur. Hoe minder je dat moet doen, hoe beter.

En zoals gezegd, zet eens alle opties aan en je zal het serieus zien zakken uw bereik.

Vanaf minder dan 100km gaan er zelfs enkele opties uit waardoor je wil opladen.
Met dat verschil dat een grotere naftbak u pakweg 100€ zal kosten, en geen 4000€...
En opladen steekt helemaal niet tegen? Je komt thuis en steekt die in, klaar. Of vind je dat parkeren ook tegen steekt, want dat duurt veel langer dan het insteken van uw wagen hoor.

Nu zou ik die keuze ook moeilijker vinden. Toen ik mijn Model 3 bestelde was de LR ook beter uitgerust dan de SR, tegenwoordig is de RWD voor zover ik weet hetzelfde als de LR met als enige verschil de batterij en performance. Voor mij was het dan de opleg wel waard, nu is het lastiger.

@anders. wat je ook niet mag onderschatten: jij rijdt al even elektrisch, ik ook, wij weten intussen dat die range helemaal zo'n ding niet is en je (indien je de voorzieningen hebt) gewoon regelmatig laadt en er zo quasi nooit last van hebt.
Als je nog nooit een EV hebt gehad moet je die range anxiety nog overwinnen. Enfin, dat had ik toen toch :p

Ik vind dat eigenlijk heel vreemd. 800€/jaar betalen voor iets wat je waarschijnlijk nooit zal gebruiken (rij je vaak mee dan 500km per dag?). Je zou dat waarschijnlijk nooit betalen voor eender welke andere optie die je zo weinig gebruikt, maar omdat iedereen u schrik aanjaagt over range is dat plots weinig :p
Ge vergeet wel even dat de long range ook meer PK's heeft. Of vindt ge het misschien ook vreemd dat mensen een stuk meer betalen voor een auto met meer PK's terwijl er van diezelfde auto ook een versie is met minder PK's? :p

Nu zou ik die keuze ook moeilijker vinden. Toen ik mijn Model 3 bestelde was de LR ook beter uitgerust dan de SR, tegenwoordig is de RWD voor zover ik weet hetzelfde als de LR met als enige verschil de batterij en performance. Voor mij was het dan de opleg wel waard, nu is het lastiger.

@anders. wat je ook niet mag onderschatten: jij rijdt al even elektrisch, ik ook, wij weten intussen dat die range helemaal zo'n ding niet is en je (indien je de voorzieningen hebt) gewoon regelmatig laadt en er zo quasi nooit last van hebt.
Als je nog nooit een EV hebt gehad moet je die range anxiety nog overwinnen. Enfin, dat had ik toen toch :p
Ja, ik snap ook wel waar het van komt hoor. Maar als je eenmaal wat begint te kijken naar uw effectief gebruik van uw huidige auto, zijn de keren dat je die langere range nodig hebt zo beperkt dat het die meerkost toch echt niet zou rechtvaardigen.
Ge vergeet wel even dat de long range ook meer PK's heeft. Of vindt ge het misschien ook vreemd dat mensen een stuk meer betalen voor een auto met meer PK's terwijl er van diezelfde auto ook een versie is met minder PK's? :p
Dat was ik inderdaad vergeten, ik dacht eigenlijk dat de LR een RWD met grotere batterij was, maar dat is blijkbaar de AWD. Dan is het al logischer, maar zelfs dan vind ik 4000€ (ik zie trouwens 7000€ verschil op de website?) wel een groot verschil. Maar daarvoor zou ik eens een testrit met de RWD en de LR na elkaar moeten doen om te zien of het verschil groot genoeg is.

EVentueel eens een weekje of twee op Autoscout zetten. Heb mijn BMW ook zo verkocht. De typische "Wéwé [belachelijke prijs 10k onder vraagprijs] en 5000 cash ik haal morgen op" negeert ge gewoon. Prijs afspreken voor er een testrit gebeurt.

EVentueel eens een weekje of twee op Autoscout zetten. Heb mijn BMW ook zo verkocht. De typische "Wéwé [belachelijke prijs 10k onder vraagprijs] en 5000 cash ik haal morgen op" negeert ge gewoon. Prijs afspreken voor er een testrit gebeurt.
Ik ga er morgen eens mee tot bij de dealer waar we hem gekocht hebben

Als het daar ook nie meer is dan blijft ze er maar mee rondrijden, dat is ook geen straf

Ik vind dat eigenlijk heel vreemd. 800€/jaar betalen voor iets wat je waarschijnlijk nooit zal gebruiken (rij je vaak mee dan 500km per dag?). Je zou dat waarschijnlijk nooit betalen voor eender welke andere optie die je zo weinig gebruikt, maar omdat iedereen u schrik aanjaagt over range is dat plots weinig :p
LR/AWD was van in 't begin al een sterk twijfelgeval bij mij, maar die 16K extra t.o.v. de SR/RWD had ik er gewoonweg niet voor over (met de oude prijzen). Dat maakte de keuze voor SR heel gemakkelijk.

Ik draai mijn kar niet, omdat anderen mij hier schrik aanjagen; de LR/AWD is gewoon een betere optie geworden met de nieuwe prijzen, vind ik. Ook met het oog op resale value en het feit dat een batterij toch altijd een beetje verslechterd doorheen de jaren. Oké, dat gaat geen 20% zijn, maar toch enkele procenten misschien over 5 jaar.

Het is ook mijn eerste EV en misschien/waarschijnlijk ben ik wat biased/pessimistisch wat betreft range: ik ga er ook van uit dat je die "WLTP" in de praktijk nooit zal halen, mede omdat tot 100% opladen wordt afgeraden, weersomstandigheden, rijgedrage, airco, etc. veel invloed hebben op het verbruik. De auto zal ook dienen als "main family car" en ingezet worden voor autoreizen. Neem het van mij aan dat je bij een autoreis naar Italië bij 40 graden graag de airco constant aan hebt.

Dat was ik inderdaad vergeten, ik dacht eigenlijk dat de LR een RWD met grotere batterij was, maar dat is blijkbaar de AWD. Dan is het al logischer, maar zelfs dan vind ik 4000€ (ik zie trouwens 7000€ verschil op de website?) wel een groot verschil. Maar daarvoor zou ik eens een testrit met de RWD en de LR na elkaar moeten doen om te zien of het verschil groot genoeg is.
Mijn oorspronkelijke offerte van de SR was op de oude prijs en die was 54K - een prijs waar ik mentaal toch al mee akkoord was gegaan. T.o.v. de LR nu (met de nieuwe prijzen) scheelt dat "maar" 4000 euro meer.

Ik ga hier wellicht eens een domme vraag stellen: hoe komt het eigenlijk dat elke elektrische wagen een laadkabel heeft en niet elk laadstation/laadpaal? Is dat omdat er verschillende aansluitingen zijn gekoppeld aan technologie/laadvermogen?

Beetje grappig om hier te liggen discussiëren of iets extra geld waard is terwijl de meesten hier zelf met premium wagens rijden met allerlei opties terwijl je met een Dacia Duster ook naar uw werk en de winkel kan. Hoeveel mensen willen uitgeven aan extra luxe, comfort etc is toch hun zaak.
Ik ga hier wellicht eens een domme vraag stellen: hoe komt het eigenlijk dat elke elektrische wagen een laadkabel heeft en niet elk laadstation/laadpaal? Is dat omdat er verschillende aansluitingen zijn gekoppeld aan technologie/laadvermogen?
Ik dacht dat het meer te maken had met vandalisme etc. Daarom dat die palen in de straat geen kabel hebben.

ah, het was vooral dit dat ik niet vond

To add a fifth icon start by long-pressing the row of icons to bring up an editing screen to sort or replace those icons with the ones you use most frequently.

Iedereen die een Tesla wil kopen: rij er eens mee op een slechte baan. Vering 0,0

Alsof je wagen 9cm verlaagt is…
De vering op zich is niet echt een probleem (sommigen zouden dat sportief kunnen noemen) maar over het interieurgeluid maak ik me meer zorgen.

De vering op zich is niet echt een probleem (sommigen zouden dat sportief kunnen noemen) maar over het interieurgeluid maak ik me meer zorgen.
Gek, die zijn toch schijnbaar redelijk aerodynamisch gebouwd. 'Slecht' glas voor de voorruiten of gleuven die veel lucht vangen?

Cabinegeluid is wel een pet peeve van mij.

Gek, die zijn toch schijnbaar redelijk aerodynamisch gebouwd. 'Slecht' glas voor de voorruiten of gleuven die veel lucht vangen?

Cabinegeluid is wel een pet peeve van mij.
Enkel glas en slechte rubbers aan de deuren naar het schijnt. Ze hebben tegenwoordig wel dubbel glas dus wellicht zou het beter zijn?

Edit: data hier bevestigd dat het gemiddeld is, zeker na de aanpassing hierboven (65db) https://docs.google.com/spreadsheet...zvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=2069101638

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan