Et voilà, stukje overregulering dankzij het bureaucratische stasi EU.
Geen kat die dit letterlijk en juist toepast omdat het te ingewikkeld is en teveel tijd in beslag neemt. De wetgeving is er dus, maar wordt niet toegepast omdat er simpelweg geen geld en personeel is om dit overal in elk bedrijf en overheidsinstelling, naat staan, particulieren, te doen. Ik zie het dagelijks gebeuren bij zowel grote multinationals als overheid.
Het is niet omdat het irritant is dat het daarom overgereguleerd is.
De wetgeving is er omdat een groep binnen de bevolking het belangrijk vindt dat er privacy is. Indien de maatschappij dit onbelangrijk zou vinden dan was die wetgeving niet nodig en kon dat afgeschaft worden.
Echter net zoals mijn mening niet het walhalla is, is dat van u het ook niet. Wat wel het walhalla is, is de wetgeving die men heeft opgezet totdat men deze wijzigt.
De enige oplossing aan overregulering is dan ook de wijziging van die regulering. Indien men daar overeen kan komen dat dit mag geschrapt worden dan is dat opgelost.
Aan de andere kant is Privacy toch wel iets, omdat het idee van die backdoor om geëncrypte berichten te kunnen scannen naar bepaalde foute (pedo/terror/...) berichten toch wel wat tegenkanting oproept.
Dus zo simpel is het dan toch allemaal niet om het direct op overregulering te gooien.
En om eerlijk te zijn voor de zaken waarvoor die wet geschreven is, is dat eigenlijk echt niet moeilijk hoor. Al blijft het nu wel iets dat kan evolueren. Net zoals dat in het verre verleden gezichtsherkenning een aanvaardbaar iets was, is dat ondertussen niet meer het geval. En zelfs not done.
Geen zekerheid, maar je hebt er geen rechtstreeks last van, als uw buur last heeft van bv. vandalisme op z'n gevel en een camera plaatst, ga je dan ook eerst naar de politie om klacht neer te leggen tegen een illegale camera, of ga je eerst eens met je buur trachten te praten om die te overhalen dat jouw privacy op dat stukje straat veel belangrijker is dan de duizenden euro's om bv. graffiti van z'n gevel te verwijderen?
Een buur als jij zou ik niet graag hebben.
Ik kan mij inbeelden dat als mijn dochter van 16 aan het zonnen is waar per toeval die camera op staat dat ik als vader er toch ook niet zo happy van zou worden als mijn buur een hitse duivel is. Net zoals ik het ook niet zou appreciëren indien die Hitse Duvel dan aan de haag staat te gluren. Want uiteindelijk is dat de redenering die erachter zit. Wat als een inbreuk op de privacy gezien wordt.
Als die beelden van die camera's dan ook nog eens decennia worden bijgehouden...
En dan ben ik nog zo vriendelijk om te spreken over een 16 jarige dochter en een hitse duivel ipv een peuter en een pedo buur.
Niet iedereen heeft dezelfde redenen om bepaalde zaken te doen. En wetgeving probeert een balans te slaan tussen de belangen van iedereen. En het spreekt voor zich dat niet alles mogelijk is.
Het kan mij eigenlijk ook geen zak schelen hoor. Ik laat overal Senty mode aan zodat ik een bewijsje als iemand schade toebrengt aan de wagen.
De auto neemt pas op als er verdachte activiteit is en die persoon moet al 0.5m van de wagen staan. De lichten gaan aan en het scherm gaat aan met met een grote melding dat je opgenomen wordt. Als je voor de wagen staat, zie je dat niet. Vanaf de zijkant en achterkant wel. Als ik met zo'n stickertje in orde ben, wil ik dat gerust plakken hoor. Maar dat gaat ook niet van uit alle hoeken zichtbaar zijn.
Zolang er niks gebeurd is, doe ik niks met die filmkes. Ik ga me niet bezig houden met dat posten op internet. Enkel als er schade toegebracht is, zal ik het filmke aan de politie/verzekering bezorgen.
Bij mijn weten is de correcte registratie onderdeel van de wettelijkheid van het bewijs.
Die stickers moet je voorzien op alle invalswegen tot de locatie. Dus in principe zou dit dus willen zeggen 4 stickertjes. Om die reden is er dan ook wetgeving nodig die hier in mee evolueert om ervoor te zorgen dat mensen weten wat kan en wat kan niet.
Maar dan moet dit wel mee opgenomen staan in de wetgeving, en momenteel is dat nog niet het geval voor die type camera's.
Uiteindelijk is dat het belangrijkste in een maatschappij. Duidelijke en liefst simpele regels die daarnaast robuust en standvastig zijn.