De Tesla thread

Hoe bevalt de cruise control jullie bij Tesla?

Op mijn auto op dit moment heb ik enkel domme cruise control en daar ben ik eigenlijk heel tevreden mee. Gewoon comfortabel op 123km/h zetten en cruisen.

Deze zomer met een Skoda op vakantie geweest en ik werd gek van die adaptieve cruise control, dat ding bleef steeds hangen achter auto's en daardoor vertragen, of ik moest van op een gigantische afstand al naar het middenvak gaan. Er was ook geen enkele manier om die afstand dichter te zetten of die slimme cruise control uit te zetten.

Ik lees dat bij Tesla er ook enkel die 'slimme' cruise control is, zowel bij FSD als gewoon.... En dan lees ik ook over phantom braking...

Ik wil eigenlijk gewoon een simpele cruise control lol.

(Bijkomende vraag, hebben moderne auto's eigenlijk nog gewone simpele cruise control? Of is dat nu enkel nog die verdomde adaptieve)

TACC werkt "prima", ttz. het werkt prima zolang het prima werkt. Phantom breaking is een feit, het gebeurt niet zo vaak, maar als het gebeurt, schrik je je een aap en slaak je een volwassen vloek. Los van dat zou ik niet meer kunnen 'leven' zonder TACC, ik moet me geen zorgen maken over het snelheidsverschil van mijn voorliggers. Bij een domme CC moet je dat toch constant zelf liggen aanpassen?
Mij stoort het specifiek heel erg als ik op de autostrade op de filestrook aan het rijden ben, en de Tesla zijn snelheid aanpast aan mijn voorligger OP DE LINKSE RIJSTROOK.
De afstand tijdens TACC of autopilot kan je aanpassen, de kleinste afstand vind ik ook wel net een beetje te ver.
FSD in België bestaat (nog) niet.

TACC werkt "prima", ttz. het werkt prima zolang het prima werkt. Phantom breaking is een feit, het gebeurt niet zo vaak, maar als het gebeurt, schrik je je een aap en slaak je een volwassen vloek. Los van dat zou ik niet meer kunnen 'leven' zonder TACC, ik moet me geen zorgen maken over het snelheidsverschil van mijn voorliggers. Bij een domme CC moet je dat toch constant zelf liggen aanpassen?
Mij stoort het specifiek heel erg als ik op de autostrade op de filestrook aan het rijden ben, en de Tesla zijn snelheid aanpast aan mijn voorligger OP DE LINKSE RIJSTROOK.
De afstand tijdens TACC of autopilot kan je aanpassen, de kleinste afstand vind ik ook wel net een beetje te ver.
FSD in België bestaat (nog) niet.
thx!

Ik vind het net gemakkelijk om gewoon een vast snelheid te hebben van cruise control en zo zelf te kunnen beslissen wanneer je naar links gaat om je voorhanger in te halen. (misschien omdat ik het ook zo gewoon ben).

Maar met die TACC blijf je toch gewoon veel te veel hangen achter je voorligger op het rechtervak als die 110 rijdt? Of je moet al van héél ver op het middelvak gaan hangen om dan tergend langzaam er voorbij te gaan aan 120?

thx!

Ik vind het net gemakkelijk om gewoon een vast snelheid te hebben van cruise control en zo zelf te kunnen beslissen wanneer je naar links gaat om je voorhanger in te halen. (misschien omdat ik het ook zo gewoon ben).

Maar met die TACC blijf je toch gewoon veel te veel hangen achter je voorligger op het rechtervak als die 110 rijdt? Of je moet al van héél ver op het middelvak gaan hangen om dan tergend langzaam er voorbij te gaan aan 120?
Als je wil voorbijsteken kan je dat gewoon doen zonder TACC uit te schakelen, gewoon wat gas bijgeven tot je er voorbij bent. Je beslist dat dus ook zelf.
In mijn geval blijf er ik meestal gewoon achter hangen, die auto voor mij bepaalt dan de snelheid, normaalgezien past die zich aan aan het verkeer, en moet ik dat dus niet meer doen, lekker makkelijk toch.

In de file gaat de tacc toch gewoon rechts inhalen? Althans bij mij toch.

Ik zet hem op standje 5 of 6. Ik vind standje 2 te dicht.

thx!

TACC is net zoals op de Skoda. Het heeft zijn voor en nadelen. Gewone cruise control is helemaal niet te gebruiken als het druk is. Adaptieve wel, maar je blijft dan beter in uw vak hangen.

Als het rustiger is, kun je vanaf een grote afstand invoegen. En anders zelf eens op de gas bijdrukken.

Ik heb met beide systemen veel gereden en ook afwisseld, maar heb ik niet echt een voorkeur. Beide hebben hun voor en nadelen.

Wel kan ik zeggen dat ACC op gewestwegen wel ideaal is. Als er zo'n bompa aan 65 rijdt zit ik anders m'n kas op te fretten. Nu zet ik ACC aan en blijf ik er achter hangen zonder mij nog al te veel op te jagen.

Ik vind de CC bij Tesla best irritant in het typisch Belgische verkeer. Vooral bij het inhalen gaat hij (zelfs op het laagste standje 2) al veel sneller in de remmen dan wanneer ik links invoeg om over te steken, en hij versnelt pas opnieuw als je volledig op het andere vak bent. Enkel op te lossen door manueel te versnellen.

Bij mijn Passat bv versnelde hij al weer van zodra je naar links begon te pinken. Veel intuitiever en veel vlotter rijgedrag.

In druk verkeer gebruik ik het dus amper. Ook komt er zelfs bij stand 2 steevast wel iemand tussengekropen, bloedirritant vind ik het.

In druk verkeer gebruik ik het dus amper. Ook komt er zelfs bij stand 2 steevast wel iemand tussengekropen, bloedirritant vind ik het.
Je kan met de linker of is het de rechterknop op je stuur, de afstand aanpassen tussen uw wagen en de voorligger. Bij stadsverkeer pas je dat aan op 1 bij snelweg 4-5 ofzo.

Je kan met de linker of is het de rechterknop op je stuur, de afstand aanpassen tussen uw wagen en de voorligger. Bij stadsverkeer pas je dat aan op 1 bij snelweg 4-5 ofzo.
Dan is het alleen maar erger he. Stand 2 is de minimumafstand; die gebruik ik standaard op de snelweg en dan nog komen ze er tussengekropen.

Dan is het alleen maar erger he. Stand 2 is de minimumafstand; die gebruik ik standaard op de snelweg en dan nog komen ze er tussengekropen.
Je er misschien minder hard aan ergeren en hoffelijker zijn, meer relativeren dat je niet alleen op weg bent?

Met die ingesteldheid nog nooit echt een probleem gehad hiermee... Vroeger met m'n sportievere rijstijl wel natuurlijk.

Je er misschien minder hard aan ergeren en hoffelijker zijn, meer relativeren dat je niet alleen op weg bent?

Met die ingesteldheid nog nooit echt een probleem gehad hiermee... Vroeger met m'n sportievere rijstijl wel natuurlijk.
Heeft weinig met hoffelijkheid van mijn kant te maken, eerder omgekeerd. Als ik automatisch volg op stand 2 is er absoluut géén ruimte om er nog op een veilige manier tussen te kruipen. Het gevolg is dan ook dat de Tesla CC stevig in de remmen gaat, irritant voor mij en onveilig voor mijn achterligger.

Om maar te zeggen, het is één van mijn ergernissen aan de Tesla CC en reden waarom ik die weinig gebruik.

Tijdens de testritten met de ID7 en Q6 was ik wel fan van de adaptieve CC.

Zeker in combinatie met herkenning van snelheidsborden. Met al die trajectcontroles in de dorpen rij ik bijna constant op CC (standaard CC in mijn huidige wagen). Maar dat was toch een verademing met ACC: zone 30 de ACC op, 200m verder herkent die een zone 50 en gaat automatisch naar 50. :cool:

Mijn excuses voor de vragen maar ik blijf ze gewoon stellen :)

Die Skoda had ook een enorm irritante waarschuwing als je niet het stuur tenminste met 1 hand op de juiste positie vast had (10 voor 2 of 20 voor 4). Ik rijd nogal graag met mijn arm (zoals velen) op het raam en dan heb ik het stuur wel vast met die hand, maar volgens Skoda dus niet op de juiste positie.

Doet Tesla ook zo'n dingen? Ook bijvoorbeeld tijdens 100% manueel rijden?

Ik heb 9uur met die Skoda moeten rijden en ik werd er letterlijk gek van. Ik was zo blij dat ik terug naar mijn oude en eenvoudige BMW kon waar ik niet om de 5minuten één of andere irritante biep krijg.

Ik ben nu op zoek naar een nieuwe wagen en ik ben fan van Tesla, maar ik wil gewoon zeker zijn dat ik me niet constant moet ergeren... Of hebben alle moderne wagens (elektrisch of niet) deze irritante features?

Mijn excuses voor de vragen maar ik blijf ze gewoon stellen :)

Die Skoda had ook een enorm irritante waarschuwing als je niet het stuur tenminste met 1 hand op de juiste positie vast had (10 voor 2 of 20 voor 4). Ik rijd nogal graag met mijn arm (zoals velen) op het raam en dan heb ik het stuur wel vast met die hand, maar volgens Skoda dus niet op de juiste positie.

Doet Tesla ook zo'n dingen? Ook bijvoorbeeld tijdens 100% manueel rijden?

Ik heb 9uur met die Skoda moeten rijden en ik werd er letterlijk gek van. Ik was zo blij dat ik terug naar mijn oude en eenvoudige BMW kon waar ik niet om de 5minuten één of andere irritante biep krijg.

Ik ben nu op zoek naar een nieuwe wagen en ik ben fan van Tesla, maar ik wil gewoon zeker zijn dat ik me niet constant moet ergeren... Of hebben alle moderne wagens (elektrisch of niet) deze irritante features?
Nee, dat heb je niet bij Tesla. Je mag uw stuur vast houden zoals je wil.
Alleen bij autopilot (dus automatisch sturen) moet hij merken dat je uw stuur nog vast hebt. Hij detecteert dat vanzelf en als hij niks detecteert moet je lichtjes aan uw stuur draaien zodat hij terug iets voelt.

Als je een Tesla serieus overweegt moet je eens vragen aan uw Tesla dealer naar een overnight testrit. Dan krijg je de auto voor sluitingstijd mee en moet je hem pas de volgende ochtend terug brengen. Als je dat doet op een zaterdag, heb je hem de hele zondag. Dan kun je rustig alles uittesten.

Terug
Bovenaan