De Tesla thread

Ik heb het vooral over de administratieve lasten die GDPR enz. met zich meebrengen. In een land waar er al onvoldoende ambtenaren zijn om alles te controleren, die niet gaan vervangen worden cfr. ander topic hier, waar er tekort is aan administratief personeel in de privé, waar heel wat wetten dagdagelijks vertrappelt worden door miljoenen mensen, tja, waarom steekt men er dan tijd in? Om artificieel nieuwe jobs te creëren die niemand wil doen? We maken ons leven te ingewikkeld, en ja die wet is er, maar wordt quasi niet toegepast, behalve bij enkele
Een register van de beeldconsultaties heb ik hier ook liggen, leeg. Als ik voor iedere keer ik naar camerabeelden kijk dat moet gaan invullen wordt ik daarvoor op geen enkel moment gecompenseerd, ik heb echt andere dingen te doen, net als alle andere mensen. Wie die wet serieus neemt, veel succes ermee! En als ik ooit tegen de lamp loop, wel dan is het maar zo, betalen zal ik nooit doen en een advocaat inschakelen evenmin. Dan verdwijn ik wel naar 't buitenland.

Men steekt daar tijd in omdat men vindt dat dit belangrijk is. Belangrijk genoeg om er een wet van te maken. Mogelijks niet belangrijk genoeg om deze massaal te enforcen. Maar degene die men vindt enforced men.
Eigenlijk is dit gelijkaardig aan ons snelheidsbeleid. We vinden het belangrijk dat er een maximumsnelheid voorzien wordt voor de veiligheid van elkeen. Desondanks zijn er geen middelen om elke weg 24/24 te bewaken dat men zich houdt aan de maximumsnelheid. Dus heeft men ondertussen techniek voorzien om hierbij te helpen. Maar desondanks de techniek en de middelen die hier naartoe gaan is en blijft de controle imperfect.

Desondanks zeggen we daar toch ook niet over overregulering of waarom steekt men daar zijn tijd in... laat het zijn.
We maken ons leven te ingewikkeld.

Die regels zijn niet te ingewikkeld. Maar je moet een beetje mee evolueren. En ik weet dat dit niet altijd evident is. Ikzelf begin ook wat ouder te worden en net zoals ik dat vroeger bij mijn ouders zag, ben ik ook een beetje meer laat het zijn. Maar dat wil daarom niet zeggen dat men het niet moet doen of dat dit overregulering is.
Uiteindelijk in onze maatschappij is de enige manier om ervoor te zorgen dat er iets wijzigt ofwel stemmen op anderen met andere ideeën. Maar daar moet je met genoeg tot enorm zeer veel mee zijn. Of protestacties uitvoeren of betogingen doen met veel mensen om te tonen dat bepaalde wetgeving of issues anders moeten. Met een voorstel waar men zich dan allemaal achter schaart van hoe.
En niet een massaprotest waarbij de ene komt betogen voor MEER PENSIOENEN en de andere komt betogen voor LAAT ONS ZELF INSTAAN VOOR DE PENSIOENEN WIJ ZIJN GROOT EN WIJS GENOEG OM DAT ZELF TE DOEN EN LAAT ONS DAN OOK ZELF MEER OVERHOUDEN VAN ONS LOON.
Of een andere variant van issues die langs elkaar staan.
Maar ook daar moet je een grote hoeveelheid mensen hebben. Niet de hoeveelheid mensen die klagen over Palestina of een genocide ergens in sjakkemakka... niet dat dit niet erg zou zijn. Maar zolang als dit een beperkte hoeveelheid is, rangschikt dit item zich onder de algemene issues van het beleid. En het helpt de partijen voor wie dit ideologisch belangrijk zou kunnen zijn niet echt met het niet verschieten van hun politiek actief. om daarmee deze zaken binnen te halen.

Je moet geen register bijhouden. Voorzie u een softwarepakket die dat voor u bijhoudt. Vroeger waren die softwarepakketten niet aangepast daaraan, ondertussen is dat een stuk basis. Zeker met de eis van NIS2 bij de grotere entiteiten is dat iets waar ze zo goed als aan vastzitten. Waardoor zo goed als elke persoon zijn eigen account moet hebben waaraan je in de log van die software dan ook die consultatie (begin en eindpunt) automagisch kan laten bijhouden.
Of voorzie gewoon een organisatie. Het is toch ook niet zo moeilijk om gewoon uw naam even te schrijven in en uituur. En dan een paragraaf te zetten op het moment dat je gedaan hebt. Ik kom dat regelmatig tegen en dat neemt in totaal een minuutje in. Wooptiefrickingdoo... dat is nu eens echt significant tijdverlies...

Ik verlies een pak meer tijd in andere zaken elke dag dan zo'n registertje even in te vullen. En het is ook niet alsof je dagdagelijks naar die beeldjes moet kijken. Allez ik heb nog nooit mij voor mijn tv of PC gezet en gezegd van awel sé nu ga ik eens de camerastreams bekijken.
Youtube, netflix, prime, vrt/vtm... en goed boek... whatever winnen het toch altijd daarvan hoor.
De inbraakmeldingen... dat is iets anders. Maar daar stelt dat issue zich niet. En die kan ik op 1 hand tellen.

Ik kijk naar de senty mode meldingen als er iets gedetecteerd is en ik stap in. Of als ik thuis kom als ik haastig was die dag.
De auto registeert ook enkel maar verdachte bewegingen en je moet als serieus dicht bij de auto komen voor die iets vast legt. Je moet echt binnen de 0.5m komen voordat je op film staat. Denk zelfs dat het nog minder dan 0.5m is eigenlijk. Want als iemand naast me geparkeerd staat en wegrijdt terwijl ik in de winkel ben, staat dat er meestal niet op. Pas als je lang en dicht naast de auto staat, staat die persoon er op.

Op de USA website.

EDIT: enkel voor Juniper zie ik zonet.
Even ter aanvulling op de vorige post, de model Y heeft ook een update gekregen in BE/NL.
De RWD premium versie heeft geen premium sound systeem, dit blijft voorbehouden voor de AWD en performance versies.
Bijkomend is er een nieuwe kleur toegevoegd (marine blue). Renting staat nu ook terug op 0%.

Komende maandag een ritje gepland met de MYP. Heel benieuwd naar. In het echt is het toch een knappe wagen.

Even ter aanvulling op de vorige post, de model Y heeft ook een update gekregen in BE/NL.
De RWD premium versie heeft geen premium sound systeem, dit blijft voorbehouden voor de AWD en performance versies.
Bijkomend is er een nieuwe kleur toegevoegd (marine blue). Renting staat nu ook terug op 0%.

Komende maandag een ritje gepland met de MYP. Heel benieuwd naar. In het echt is het toch een knappe wagen.
Ja, ik zag het. Stom dat ze in de USA wel een premium sound system gebruiken en in de Europa niet. Voor die 51k mag dat wel.

De MYP is een mooie machine. Heb er al een keer ingezeten in de showroom toen ik passeerde.
Zelf heb ik een M3P sinds een week of 5 en dat ding plakt aan de grond en schiet als een rakket vooruit.

Blijft toch gek met die standard Y dat je op een auto van 40k gaat moeten rondwandelen om je spiegels dicht te klappen?
Is dat niet wat overroepen? Vroeger hadden auto's ook geen elektrische spiegels en daar had ik nooit een probleem mee.

Dat het een onzinnige besparing is voor zo'n dure auto ben ik wel mee akkoord.
Zeker als je kijkt naar de huidige Y die zelfs elektrische achterzetels heeft, een functionaliteit waar denk ik quasi niemand op zat te wachten.

Blijft toch gek met die standard Y dat je op een auto van 40k gaat moeten rondwandelen om je spiegels dicht te klappen?
Hoeft ook helemaal niet, want de standard Y heeft nog steeds elektrisch inklapbare spiegels.
Het enige verschil is dat de spiegels 's nachts niet dimmen.

Voor wie een Tesla heeft, is de Y standaard alleen maar een downgrade. Je neemt dan best gewoon de LR RWD of LR AWD/P . Maar wie van een oudere brandstofwagen komt en elektrisch wil gaan rijden, kan nu best goedkoop instappen. Zeker als Tesla dan weer een keer met een actie komt.

Maar 't is dus enkel voor Premium Connectivity en dat is toch wel stom :headshake:
Vind ik ook, maar kijk, bij VW/Audi/Porsche mag je na aankoop van een nieuwe wagen, na een jaar al ferm dokken om zelfs maar werkende navigatie te hebben en telkens bijbetalen voor updates. Bij Tesla nog niks moeten bijbetalen voor de standaard navigatie updates.
Vandaar dat ik ook opnieuw hetzij wel 2dejands een Y gekocht heb en geen ander merk.

Ok, 't is hier de Tesla thread. Ieder z'n smaak ook eh. Alle Tesla modellen staan me wel aan, bij Kia maar 1. :)
Bij Tesla ook niet he. Gratis navigatie en updates.
Die 3D gebouwen zijn onderdeel van het premium pakket. Maar dat doet niks aan de functionaliteit.

Ja, wilde gewoon de vergelijking wat breder trekken, dat dit niet tesla exclusief was. Waar Kinxton het een beetje deed doen lijken.
Bij mij zijn het geen 3D gebouwen, maar zoals je zegt doet niks af aan de functionaliteit.

ik heb een werkende navigatie op mijn Kia

moet daar niet voor bijdokken. toch niet eerste 10j dacht ik.
Ik had toch in (Nederlandse?) reviews gelezen dat men voor de App of Updates na 2 jaar of zo moest bijbetalen bij Kia.
Opgezocht, maar het lijkt me verwarrend.
Deze pagina, mogelijk van Kia NL, zegt dat software en kaarten na 2 updates betalend worden:
Voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit.
Als je de gratis OTA-updates hebt gebruikt, kun je OTA-updates aanschaffen via de Kia Connect Store. Bovendien kun je de updates ook uitvoeren via de Kia-dealer of via onderstaande website, waar je de meeste recente softwareversie zelf kunt downloaden en installeren.
Het zou ook kunnen zijn dat betalen enkel is voor OTA, maar dat je de update wel zelf kan downloaden en via USB kan installeren.

Ik heb gezocht op Kia.be, maar zoeken op Kia Connect of Kia Telematics geeft verscheidene dode links.
Deze link werkt wel, maar daar vind ik niets van termijnen.
De grote knop BEZOEK KIA CONNECT geeft ook weer een dode link.

Dat het bij Tesla gewoon werkt en updates blijven komen, is voor mij een belangrijke reden geweest om een Tesla te nemen.

In een toekomstige update zitten er 3D gebouwen in de kaarten en de navigatie. Ik navigeerde onlangs nog eens met Apple Maps en Google Maps en het viel me wel echt op hoe outdated en een beetje oubollig de Tesla navigatie er begint uit te zien. Ook het gemis van die 3D-gebouwen vond ik jammer.

Maar 't is dus enkel voor Premium Connectivity en dat is toch wel stom :headshake:
Vind ik wel raar. Tot nu toe was Premium toch standaard de luchtfoto's? Dat staat bij mij altijd zo op.
Dus als ik de gebouwen wil zien, moet ik de luchtfoto's weer afzetten?
Lastige keuze. Mij lijken de luchtfoto's even duidelijk, of zelfs meer dan de 3d gebouwen.

Vind ik wel raar. Tot nu toe was Premium toch standaard de luchtfoto's? Dat staat bij mij altijd zo op.
Dus als ik de gebouwen wil zien, moet ik de luchtfoto's weer afzetten?
Lastige keuze. Mij lijken de luchtfoto's even duidelijk, of zelfs meer dan de 3d gebouwen.
Standaard is het niet. Maar luchtfoto's is wel een onderdeel van het Premium abbonement.
Persoonlijk vind ik lucht foto's druk en verwarrend. Ik heb liever de standaard navigatie. Enige keren dat ik lucht foto's gebruik, is om parkings te zoeken aan zee bv.

Ik had toch in (Nederlandse?) reviews gelezen dat men voor de App of Updates na 2 jaar of zo moest bijbetalen bij Kia.
Opgezocht, maar het lijkt me verwarrend.
Deze pagina, mogelijk van Kia NL, zegt dat software en kaarten na 2 updates betalend worden:

Het zou ook kunnen zijn dat betalen enkel is voor OTA, maar dat je de update wel zelf kan downloaden en via USB kan installeren.

Ik heb gezocht op Kia.be, maar zoeken op Kia Connect of Kia Telematics geeft verscheidene dode links.
Deze link werkt wel, maar daar vind ik niets van termijnen.
De grote knop BEZOEK KIA CONNECT geeft ook weer een dode link.

Dat het bij Tesla gewoon werkt en updates blijven komen, is voor mij een belangrijke reden geweest om een Tesla te nemen.

De Kia connect app en de KIA charge app zijn uit dienst genomen. Deze is vervangen door de algemene MyKIA app. Hetzelfde principe geldt ook voor de Hyundai en de Genesis auto's van dezelfde groep.

Bij de aankoop van een nieuwe wagen krijg je 2 jaar, 2 keer per jaar, een update. De oudere generatie, pre facelift en dus ook pre 2025 krijgt beperkte functionele updates voor het voertuig OTA (infotainment, maps, etc). De updates over de drivetrain, etc... gebeuren bij de pre 2025 tijdens de garantie van 7j gratis via een dealership (daarna weet ik niet of dat betalend is). Vanaf de 2025 versie gebeuren die OTA.

Je betaalt 75€ of zo per jaar voor een verlenging van dat 2 jaar durende abonnement. Om die updates OTA te blijven krijgen. Men stelt diezelfde updates ook ter beschikking totdat de wagen gezien wordt als zijnde EOL. En dat is toch wel even. Al worden de updates beperkter (update maps, kritische zaken en beperkte aanpassingen in de UI) in scope (de focus verandert naar de laatste versie). Enige dat je dan moet doen is ze op een usb zetten en dan het updateproces laten doorlopen. Kortom voor mij geen probleem.

Om eerlijk te zijn het werkt gewoon en als het werkt moet een wagen voor mij geen PC zijn die continu updates moet krijgen.
Maar opnieuw het was niet de intentie om te zeggen van wow KIA is goed. Was eerder de intentie om te laten zien dat naast Tesla ook andere leveranciers niet aan abondonware doen.

Deze nacht 2025.38.3 gekregen en geinstalleerd. Die 3D gebouwen maken er een druk boeltje van vind ik. Gelukkig kun je het uitzetten.
Een grote verwelkoming is dat je nu met het linker scrollwieltje de ophanging van M3P/MYP kunt aanpassen met een press and hold. Vroeger ging dat enkel via het touchscreen.

Die Tron Ares feature eens opgezet toen ik m'n zoontje naar school bracht. Toen ik de auto parkeerde bleek ik ook een aangepaste locksound te hebben waarbij de auto klonk als zo'n futuristische motor uit geschakeld wordt en het was vrij luid :laugh: Ik had eerst niet door dat het mijn wagen was.
Leuk voor een keer, maar het staat ondertussen weer uit. Om te parkeren zie ik liever m'n wagen dan een motor van 80cm breed.

Deze voormiddag een testrit gehad met de model Y performance. Best onder de indruk, grote kanshebber om dit jaar nog eentje te bestellen. Twijfel alleen voor de kleur.

Deze voormiddag een testrit gehad met de model Y performance. Best onder de indruk, grote kanshebber om dit jaar nog eentje te bestellen. Twijfel alleen voor de kleur.
Rood is erg mooi :D En als je niet teveel wilt opvallen, dan Quicksilver.
Op die kleuren zijn de zwarte accenten van de P het best te zien.

Terug
Bovenaan