De Tesla thread

Op mijn Mazda 6 had ik 2x serieuze vogelpoep:
- 1x witte streep op mijn flank die er met gewoon wassen niet af ging. Pas met velgenreiniger ging het weg.
- 1x was de rode lak helemaal gekrakeleerd tot op de grondlaag. Niet te herstellen zonder te verven.

Nadeel van het wrappen is inderdaad dat je niet meer naar de carwash kan. Nu was ik sowieso mijn auto's met de hand. Niet altijd leuk op een koude winterdag.

Dat wist ik helemaal niet, dat is voor mij al een no-go
Maar alleen voor een full-wrap bedoel je dan toch?
Zelfs een gedeeltelijke wrap riskeer je te beschadigen.

In ieder geval ga ik nooit nog met een eigen wagen, tenzij een oud wrak, naar een amerikaanse automatische carwash. Die microkrassen waren op m'n vorige zwarte auto echt wel zichtbaar en lelijk. Ik kan direct het onderscheid maken tussen een wagen die beschadigd werd door een automatische carwash en ene die er nooit doorgegaan is.

Kan je ergens cheap een Tesla kopen nu?
Aan welke prijzen worden ze tweedehands verkocht?
Ik wacht ook nog lekker afdalende prijzen af om dan zakelijk naar m'n privé te factureren...

In 3-4 maanden van 20K€ naar 12K€. Misschien lukt 10K excl. BTW wel :thinking:

Zelfs een gedeeltelijke wrap riskeer je te beschadigen.
Raar, ik doe dit ondertussen 12 jaar (3 lease wagens die ik laten wrappen heb) en nog nooit iets voorgehad in de carwash
misschien mede door de kwaliteit van mijn car wrap? alhoewel ik daar nooit meer dan €850 voor betaald heb

Raar, ik doe dit ondertussen 12 jaar (3 lease wagens die ik laten wrappen heb) en nog nooit iets voorgehad in de carwash
misschien mede door de kwaliteit van mijn car wrap? alhoewel ik daar nooit meer dan €850 voor betaald heb
Misschien kijk je ook niet naar de micro krassen, of wordt er in het wasprogramma geen te grove borstel gebruikt die makkelijker kan krassen... Hangt van de ene tot de andere carwash af hoor.

In principe is een full wrap dan een bescherming tegen krassen neen?
Die evengoed ook gekrast/beschadigd kan worden waardoor je hele auto op niks meer trekt en je uit miserie de wrap weer mag gaan verwijderen en eventueel vervangen.

Maar als je 't geluk hebt de wrap niet bekrast raakt en loslaat, des te beter...

Maar dan moet je wel invoeren enzo? Scheelt dat ook niet veel?
Invoeren is echt totaal geen werk. Heb al meerdere auto's ingevoerd van oldtimers tot mijn Tesla Model Y uit Duitsland.
1) Je vraagt transitplaten aan voor 2 weken of 1 maand. Verkoper kan je daar vaak bij helpen. In Nederland moet de verkoper de wagen ook uitschrijven bij de RDW.
2) Dan moet je de wagen invoeren in België. Dat is naar een site gaan en Vignet 705 aanvragen. Gratis.
3) Dan naar de keuring met de transitplaten of platen van een andere wagen op jouw naam (wel verzekering verwittigen) voor 2dehands keuring.
4) Met inschrijvingsformulier vraag je platen aan bij de verzekering.
Heb ik op 1 week gedaan voor mijn Model Y.
Als ik daarmee enkele duizenden euro's kan besparen doe ik dat graag!

Enige moeilijkheid is een oude wagen die nog geen Europees gelijkvormigheidsattest heeft (voor 2000 ongeveer), op gewone platen krijgen.
Dan moet je een homologatiekeuring doen. Heb ik ook gedaan voor mijn Honda Prelude 1992 uit Frankrijk. Uiteindelijk ook eenvoudig, kost dikke 200€ en iets meer tijd want dossier moet naar Brussel.
Invoeren als oldtimer van een wagen zonder Europees gelijkvormigheidsattest is poepsimpel.

@Chickenlal Input over de voorgaande wrap berichten?
Voor zover ik weet is het grootste risico bij wraps dat ze loskomen door een ongelukkige hoge druk reinigersstraal aan een rand ergens.

Op mijn wagen zit Xpel stealth ppf, pokkeduur maar fantastisch product.

Die microswirls en kleine krasjes verdwijnen gewoon wanneer hij even in de zon staat (self healing). Of in de winter even warm water van +- 40° erover gieten, en hop, weg krassen.
Die film is ontworpen om schade van steenslag en dergelijke te vermijden, ik zou denken dat steenslag net iets harder binnenkomt dan een carwash.
Dat gezegd zijnde ga ik er ook toch niet mee naar zo een automatische carwash, wordt ook afgeraden.

Heb al enkele keren stevige strepen van fietssturen en tegengeslagen deuren op parkings gehad, het lichtere type dus zonder deuk, had schade aan de verf geweest zonder de film, nu dat warm water erover en volledig verdwenen. Warmelucht pistool kan ook, maar opletten dat je niet te heet gaat!

Zonder de film had je kunnen gaan polieren en hopen dat je het er helemaal uit krijgt.

Laatst bewerkt:
Wat is goedkoop voor een Model 3?
Heel wat vanaf 15.000 euro: https://www.gaspedaal.nl/tesla/model-3?srt=pr-a
Onder de 120.000km vanaf 17.000 euro: https://www.gaspedaal.nl/tesla/model-3?kmax=120000&srt=pr-a
En hoe zit het met kilometer slijtage bij elektrische voertuigen?
Is niet zozeer kilometerslijtage voor de batterij, maar hoe dat die geladen is geweest.
Altijd superchargen tot 100% is niet goed, maar met netjes tot 80% laden heeft een 120.000km wagen waarschijnlijk nog 90% van de batterij.
Je kan altijd een rapport vragen naar de toestand van de batterij. Kost enkele honderden euros voor een uitgebreide check.

@Chickenlal een ruit van PPF voorzien, wordt dat gedaan of mag dit om een of andere reden niet?
Kan begrijpen dat dit de visibiliteit kan hinderen als eens versleten na enkele jaren, maar met wat ik al heb gehad van steenslag lijkt me dat een goeie bescherming...

Heb je al van early tesla model 3 wraps en ppf af gedaan? Enige schade aan de lak?

Ben zelf geen fan van de PPF op de ruit, het is nooit 100% glashelder vind ik, als je naar scherpe strakke lijnen kijkt op een verkeersbord ofzo dan is het soms wat troebel.

Ik heb al wel wat model 3's gedaan, maar nog nooit iets afgehaald :D

In principe is een full wrap dan een bescherming tegen krassen neen?

Een full wrap zal je lak wel beschermen tegen krassen, maar de wrap zelf zal wel gekrast raken natuurlijk na verloop van tijd.

Dat wist ik helemaal niet, dat is voor mij al een no-go
Maar alleen voor een full-wrap bedoel je dan toch?

Ik ga met mijn gewrapte auto's gewoon door de automatische carwash.
Is dat ideaal, nee, maar voor je lak is dat ook niet ideaal dusja.

Ik heb aan de wraps nog niets van schade door de carwash, behalve dan krassen. Maar het is niet dat er opeens een stuk gaat loskomen bv.

Let wel dit is zo voor wrap, voor PPF is dit een ander verhaal.
Een wrap wordt afgewerkt rondom alle hoeken en randen en heeft geen blote randen dus.

Een PPF kan niet tussen alle naden en wordt vaak afgesneden net voor het randje en heeft dus een blote rand die je kan los blazen als je te dicht met de hoge druk reiniger er op zit. Dus bij PPF is carwas afgeraden.

@Chickenlal Input over de voorgaande wrap berichten?

Heb ik alles of iets overgeslaan? :p

Terug
Bovenaan