De Tesla thread

Chris, kia of ioniq van 1 of 2 jaar oud.

Garantie is 7 of 5 jaar, dus je kan er dan in principe nog 4 jaar mee door. En prijszetting zal in de gebeuren komen van de tesla
Ja, maar dan kan ik ook Model 3 van 1 of 2 jaar oud kopen. Waarschijnlijk wil ik langer dan 5 jaar met de wagen rijden. En dan lijkt een Tesla wel interessant ivm software updates.

Anyway, blijft wel dat het een Porsche is met sowieso bijhorende garage rekeningen,
Lees dan misschien ook even deze zin uit dat artikel:
All remedial work was done for free
Dat suggereert wel dat het onder garantie kapot gegaan is, en ‘t is te hopen dat het definitief gefixt is. Ik heb ook al problemen gehad met de warmtepomp, en de garage leek het probleem al te kennen (dus ik was niet de eerste). Ik heb ook al een paar terugroepacties gehad, maar bij een tweedehands zou ik mij vooral zorgen maken om dingen die kapot gaan die ge zelf moet betalen, niet of er een kans is dat ge uwe auto eens een dagske bij de garage moet laten staan.

Ja, maar dan kan ik ook Model 3 van 1 of 2 jaar oud kopen. Waarschijnlijk wil ik langer dan 5 jaar met de wagen rijden. En dan lijkt een Tesla wel interessant ivm software updates.

Hahaha, dat is waar. Tesla heeft echt jarenlange OTA updates nodig om te zorgen dat de automatische ruitenwissers ooit goed werken. Om nog te zwijgen over FSD.

De meeste merken zorgen al voor OTA updates. Ook KIA en Hyundai.

Ik was van plan om mijn Y privé over te nemen eind 2026 en een nieuwe EV op de zaak te kopen omdat dan de aftrekbaar zie nog 100% is. Liefst iets kleiner, maar geen stadsautootje, toch minstens 450km bereik.
Echt geen flauw benul wat te kopen. Ioniq 6 kost een pak meer dan een model 3. Renault 5 is te klein. Stellantis producten zijn allemaal gebaseerd op bestaande ICE platforms met FWD en laag vermogen.

Heb een 2dehands Taycan overwogen, maar je hoort toch veel over problemen met deze wagens. i4, redelijk ok, behalve de middentunnel en de prijs deftig uitgerust. i5 vind ik veel te groot en lomp.

Zoals? Voor de X kan je nog de Kia of Hyundai bakbeesten voorstellen. EX90 overtuigd me niet. Eerst eens zien of alle software werkt, en wat is de efficiëntie?
Maar voor de S? EQS/EQE vind ik het front belachelijk. En qua vermogen is dat ook geen stoef tov de prijs.
Mercedes gaat bij hun nieuwe generatie EV’s terug voor klassiek design gaan i.p.v. dat overdreven aerodynamische. En er zijn wel enkele auto’s op komst. Zoals de CLA en nieuwe C SUV. Dus dat kan wel interessant worden. Voor zover die laatste in 2026 al kan besteld worden.

Ik ga het trouwens pas in 2028 doen, dan zit je nog met 80 of 90% aftrekbaarheid en al een stuk groter aanbod.

Die CLA ziet er interessant uit. Maar ik heb dikke twijfels bij de prijs (in vergelijking met een Mode 3).
Wel een grotere wagen, maar de Honda 0 Saloon vind ik prachtig.
De Mazda 6e lijkt ok (maar ook al 5m lang), enkel op die gigantische verlichte fake grille knap ik af. En dan te bedenken dat de Chinese oorspronkelijke wagen (Deepal L07) die niet heeft.

Zoals? Voor de X kan je nog de Kia of Hyundai bakbeesten voorstellen. EX90 overtuigd me niet. Eerst eens zien of alle software werkt, en wat is de efficiëntie?
Maar voor de S? EQS/EQE vind ik het front belachelijk. En qua vermogen is dat ook geen stoef tov de prijs.
Ik bedoel niet specifiek een alternatief voor die wagens. Ik bedoel gewoon dat geen ~120k aan een Tesla zou hangen. Met de Model 3/Y krijg je veel value for money. Maar als ik 120k budget had, dan kocht ik een BMW M3 of iets in die aard. Of een BMW i4/i5 als het elektrisch moet zijn en de rest in m'n zakken houden.

Maar goed, zoveel budget heb ik niet, dus ik hou het bij m'n poormans Model 3 RWD, welke fijner rijdt dan de meeste wagens die al gehad heb.

Hier eind deze maand 1j aan het rijden met de Model 3 Highland en tot nu toe zeer tevreden van. Staan nu 28.000 km op.
Eind februari even op service laten gaan omdat er vooraan in het dashboard een ratelend geluid was telkens we over een oneffenheid reden in de weg en is vlot hersteld kunnen worden binnen garantie.

Vandaag ook nog eens gewassen maar over de kwaliteit van de lak ben ik niet zo tevreden. Ligt dit puur aan de zwarte kleur of hebben andere kleuren daar ook zoveel last van? De krasgevoeligheid van de lak valt vooral op, zelfs bij minimale impact heb je prijs. Zonde terwijl de auto altijd in de garage of overdekt geparkeerd staat (zowel thuis als op het werk).

Helpt zo een PPF of wrap wel goed om dergelijke gebruiksschade te minimaliseren of zal dit altijd een issue blijven dan? Wat met huidige lakschade en laten beschermen via PPF/wrap, kunnen ze dit nog wat wegwerken?

Heeft iemand hier zijn of haar Tesla laten wrappen of een PPF op laten brengen?

Ik bedoel niet specifiek een alternatief voor die wagens. Ik bedoel gewoon dat geen ~120k aan een Tesla zou hangen. Met de Model 3/Y krijg je veel value for money. Maar als ik 120k budget had, dan kocht ik een BMW M3 of iets in die aard. Of een BMW i4/i5 als het elektrisch moet zijn en de rest in m'n zakken houden.

Maar goed, zoveel budget heb ik niet, dus ik hou het bij m'n poormans Model 3 RWD, welke fijner rijdt dan de meeste wagens die al gehad heb.
dito. Net terug van duitsland met madam hare wagen... zallekik wel rijden schatje.. :D
Prijs kwaliteit, zeker met die premie van 5000 euro, kan er weinig op de markt er tegenop.

Hier eind deze maand 1j aan het rijden met de Model 3 Highland en tot nu toe zeer tevreden van. Staan nu 28.000 km op.
Eind februari even op service laten gaan omdat er vooraan in het dashboard een ratelend geluid was telkens we over een oneffenheid reden in de weg en is vlot hersteld kunnen worden binnen garantie.

Vandaag ook nog eens gewassen maar over de kwaliteit van de lak ben ik niet zo tevreden. Ligt dit puur aan de zwarte kleur of hebben andere kleuren daar ook zoveel last van? De krasgevoeligheid van de lak valt vooral op, zelfs bij minimale impact heb je prijs. Zonde terwijl de auto altijd in de garage of overdekt geparkeerd staat (zowel thuis als op het werk).

Helpt zo een PPF of wrap wel goed om dergelijke gebruiksschade te minimaliseren of zal dit altijd een issue blijven dan? Wat met huidige lakschade en laten beschermen via PPF/wrap, kunnen ze dit nog wat wegwerken?

Op zwart zie je sowieso alles, dus elke swirl zie je. En de Tesla lak is inderdaad niet de hardste.
PPF helpt daar wel voor, want dat wordt de lak niet meer geraakt door borstel en andere zaken. De swirls die er al inzitten, moeten er uit gepolijst en dan PPF er op. Maar verschiet niet van de prijs. Je zit snel aan 3-5k voor PPF en polijsten.

De zwarte lak van tesla staat er wel bekend om dat ze de minst harde lak is van alle kleuren die je kan kiezen.

Hier een Tesla Model 3 AWD LR sinds maart 2019 met EAP FSD, was één van de eerste, nog altijd zeer blij mee, alleen de bouwkwaliteit erger ik me meer en meer aan omdat de wagen ook ouder wordt natuurlijk, maar met een BMW of Mercedes zal het na 5-6 jaar ook wat losser worden en 'uit mekaar vallen', of sommige zaken beginnen dan lawaai te maken waar dit niet zo was wanneer de wagen nieuw was. Normaal lijkt me...
Zo heb ik al m'n bestuurdersstoel en passagiersstoel terug moeten vastmaken omdat die lichtjes piepten. Easy fix...

En panel gaps, jawel, maar het valt nog mee bij mij, je moet er echt al op staan kijken...
Ik ga die wagen wellicht nog eens 5 jaar extra houden, wie weet 10 jaar...

De PPF zal ik in ieder geval moeten vervangen.

Ik heb mijn wagen laten wrappen. Kost ook een 3k.
Het idee was:
- Tesla lak is waarschijnlijk niet de beste, en de rode kleur kost ook 3k.
- ik wil de wagen privé overnemen, dus wil die goed beschermd hebben
- wrap zal het ergste wat tegenhouden zodat de originele lak nog goed is

Ervaring na 1,5 jaar, 30.000km: steenslag ga je toch vrij snel hebben en bij een witte valt dat wel op.
Eerste maand viel het sterk op, nu lijkt de steenslagschade minder snel toe te nemen.
Hopelijk gaat de wrap 4-5 jaar mee, mogelijk eens het front opnieuw laten wrappen voor de steenslagschade. Hopelijk komt die daarna er netjes af en is de lak eronder nog goed.

Blauw gekozen. Vorige wagen was namelijk een Soul Red Mazda 6 en de andere wagen is een Rode Honda Civic.
Bedrijfsnaam en logo zwart gemaakt.
Op wintervelgen. Ondertussen zijn de remklauwen rood geverfd.
2023-12-17-09-51-05.jpg

Hier PPF sinds 2019, en wat later een 'chrome delete' gedaan in zwart.

De PPF heeft goed z'n nut bewezen, een kleine aanrijding met vluchtmisdrijf waarbij enkel de PPF wat gescheurd is op 2 cm, lak onbeschadigd.
Steenslag e.d. valt goed mee, m'n voorruit kreeg het na 6 jaar harder te verduren dan de neus met PPF.
Na 6 jaar is de PPF hier en daar wel wat aan het lossen door te wassen en dus water en vuil die erin terechtkomt, gelukkig maar op 1 plek een beginnende bubbel.

De chrome delete, dus zwarte wrap, rond de spiegels begint ook wat losjes te komen want wellicht niet super goed gedaan omdat die firma schrik had om de onderdelen uit mekaar te halen...

't Zal dus tijd worden om de PPF eraf te halen en eens echt uit te zien naar vervanging door een deftige firma als onze kameraad hier.

@Chickenlal een ruit van PPF voorzien, wordt dat gedaan of mag dit om een of andere reden niet?
Kan begrijpen dat dit de visibiliteit kan hinderen als eens versleten na enkele jaren, maar met wat ik al heb gehad van steenslag lijkt me dat een goeie bescherming...

Heb je al van early tesla model 3 wraps en ppf af gedaan? Enige schade aan de lak?

Heeft toch wel een grote meerwaarde als ik het zo lees. Ga toch eens zien of ik hem dit najaar al zou laten aanpakken. Weekje zee inplannen :).
Voor mij was dat tot heden zeker een meerwaarde, eerst was ik sceptisch, het is toch wel duur voor een 'wagen' waar ik misschien niet eens 6-7 jaar mee zal rijden, mijn entourage & familie lachten me letterlijk uit dat ik (toen) € 2K in een PPF pompte voor m'n auto.
Naast het feit dat het m'n eerste 'dure' wagen was, en ik die dus goed wou verzorgen en langer dan m'n vorige wou houden, is het echt wel een geruststelling i.v.m. steenslag. M'n vorige (zwarte) wagen was vol kleine micro inslagen, ik ging af en toe naar amerikaanse carwashes, en dus vol micro krassen.

Ik weet nu dat het onder de PPF het de originele lak is van toen, zonder enige schade, krassen of steenslag.

Goed idee voor 't najaar, maar beter wat warmere temperaturen. Mijne laten doen in maart 2019 met vriestemperaturen buiten, binnen niet ver van de 5, wat tricky kan zijn. Maar 'k denk dat Chickenlal daar goed en beter op voorzien is dan de plaats waar ik het toen heb laten doen.

Van 't zeetje gesproken... Je moet er wel snel bij zijn om je wagen en dus PPF snel te wassen want uitwerpselen van vogels, en dan vooral de 'grotere' van meeuwen, zijn nefast. Hoe meer amoniak, hoe heftiger... Anders kan de PPF (maar evengoed de autolak zonder PPF), permanent beschadigd zijn.

Hier heb ik over de jaren heen jammer genoeg hier en daar zo'n plekken op de PPF, van ver zie je het niet, maar van dicht is het zeker niet mooi.
Ook NOOIT meer je wagen wassen in een automatische type amerikaanse carwash met borstels. Na een herstelling in carosserie hebben ze die in hun eigen amerikaanse carwash gewassen zonder ik het wist, nadien pas via sentry gezien, natuurlijk vol micro krassen op de PPF. Doe dat dus niet, en zeg dat altijd aan de hersteller, de ene wast een wagen na herstelling de andere niet...

Ik wacht nog op wat geld en een goeie bezinning of ik nu wel of niet die PPF vernieuw op m'n 6 jaar oude Tesla model 3 eer ik een afspraak maak bij Chickenlal.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan