De Tesla thread

1000033639.png

De reviews van de nieuwe Tesla model Y is vrij positief. Ik moet zeggen dat ik ook wel positief naar de wagen kijk. Er zitten best wel wat leuke extra's in die je vaak enkel ziet bij duurdere modellen:
  • Achterbank elektrisch bediend zowel neer leggen als omhoog brengen
  • Schermpje op de achterbank met verwarmde zetels
  • Zetelventilatie vooraan
Wat ze ook gedaan hebben t.o.v. de model 3 spreekt me aan
  • Nog altijd een hendel voor de richtingaanwijzers

De reviews van de nieuwe Tesla model Y is vrij positief. Ik moet zeggen dat ik ook wel positief naar de wagen kijk. Er zitten best wel wat leuke extra's in die je vaak enkel ziet bij duurdere modellen:
  • Achterbank elektrisch bediend zowel neer leggen als omhoog brengen
  • Schermpje op de achterbank met verwarmde zetels
  • Zetelventilatie vooraan
Wat ze ook gedaan hebben t.o.v. de model 3 spreekt me aan
  • Nog altijd een hendel voor de richtingaanwijzers
Zetel verwarming achteraan was er al, maar de chauffeur moest het aanzetten.

Verder inderdaad leuke extra features. Vooral de zetel ventilatie is heerlijk. Dat heb ik mogen ervaren toen ik een testritje deed vorige zomer met een highland model 3 performance.

Hopelijk komt die stalk voor de richting aanwijzer naar alle modellen. Knopjes aan het stuur wennen wel snel voor 95% van de gevallen, maar op de rondepunten is het ver van ideaal.

Model Y RWD... ondertussen 36000 km op de teller, dus wordt eens tijd voor nieuwe banden.

Iemand een idee van de prijs bij Tesla zelf? Of ga je toch maar beter naar een "gewone" bandencentrale?
Toevallig net mijn M3 binnen gestoken om wielen uit te lijnen en ze stelden vast dat mijn banden op waren dus heb dan maar via tesla nieuwe genomen. MICHELIN – 235/45ZR18 98Y PS4 T0 SUMMER (1234251-00-A) 4.00st 232.07/st = 928.28 excl btw
Daar nog 2.36 per band om de oude in de vuilbak te gooien en 120 eur excl om het nieuw setje te plaatsen.
Vond het pittig maar als ik die banden google zijn ze ook gewoon niet de goedkoopste

Laatst bewerkt:
Op de highland kan je die vanop dat schermpje achteraan dacht ik aanzetten. But i do not know for sure.. .kem nog nooit achteraan gezeten :p
Ja, climate control kan je doen via het schermpje achteraan.
Ik bedoelde eerder dan de oude Model Y en model 3 ook al zetelverwarming hadden achteraan, maar de chauffeur moest die aanzetten want er was geen schermpje achteraan. Maar de zetelverwarming op de achterbank is dus niet nieuw. Enkel de bediening er van.

Vandaag voor paar kleinigheden naar Tesla geweest en dus eerste keer nieuwe Model Y gezien.

Mooier dan gedacht en er is toch wel een pak verbeterd tov het oude model…
En dan bedoel ik ook in de afwerking:
Meer afgewerkt met stof ipv plastiek, betere hoedenplank,…

Ventilatie in de stoelen zou hier ook wel welkom zijn en de lichtstrip zou ik ook wel willen.
Al eens zo lichtstrip van AliExpress gekocht maar was snel kapot.

Zwarte versie die er stond was knap maar op zwart ziet ge natuurlijk alles…
Zelf in de showroom stond deze echt vol met vingerafdrukken, vuile strepen, druppels,…..

Dan was de lichtgrijze versie toch knapper…

Toevallig net mijn M3 binnen gestoken om wielen uit te lijnen en ze stelden vast dat mijn banden op waren dus heb dan maar via tesla nieuwe genomen. MICHELIN – 235/45ZR18 98Y PS4 T0 SUMMER (1234251-00-A) 4.00st 232.07/st = 928.28 excl btw
Daar nog 2.36 per band om de oude in de vuilbak te gooien en 120 eur excl om het nieuw setje te plaatsen.
Vond het pittig maar als ik die banden google zijn ze ook gewoon niet de goedkoopste
Dat zou mij 940€ incl btw kosten bij mijn bandencentrale voor de banden + plaatsing.

Dat zou mij 940€ incl btw kosten bij mijn bandencentrale voor de banden + plaatsing.

i know maar ben wat op snelheid gepakt, had de wagen daar afgezet en had echt geen zin om dan voor die 300 euro nog eens een dag rond te rijden naar een bandencentrale en achteraf nog eens die uitlijning laten nakijken. Denk dat je nieuwe banden altijd beter in een bandencentrale laat doen

Heeft jouw bandencentrale een configurator misschien? Hoe weet je zo snel die prijzen? Ik moet altijd eens bellen maar wil dat ook geen 5 keer doen om telkens prijs op te vragen..

Ik rijd nu noodgedwongen (wachten op levering nieuwe leasewagen) al enkele dagen met een Tesla Model 3 Highland, RWD standard range. Ik heb zelf nog weinig hands-on ervaring met EV's, maar heb de afgelopen maanden wel enorm veel zitten opzoeken, video's bekijken, enz. als voorbereiding op de levering van mijn nieuwe wagen (BYD Seal). Ik dacht hier even mijn bevindingen neer te schrijven:
  • Te beginnen met het grootste minpunt, maar dit ligt meer aan mijn persoonlijke usecase: Vanwege corporate-gerelateerde redenen kan ik de app van Tesla niet gebruiken. Ik ben dus verplicht gebruik te maken van de key card om de auto te ver- en ontgrendelen, wat dit hele proces doet aanvoelen alsof ik Suske & Wiske-gewijs ben teruggeflitst naar het jaar 1975. Koffer openen? Kaart scannen tegen de deurstijl en dan manueel de koffer gaan openen. Frunk openen? Kaart scannen tegen de deurstijl, in de auto kruipen, frunk ontgrendelen via het scherm, naar frunk lopen, frunk optillen. Afschuwelijk, maar hier kan ik de auto niet op afrekenen aangezien dit een beperking is langs mijn kant.

• De door de leasemaatschappij geleverde laadpas laat laden (assonantie én alliteratie om U tegen te zeggen) aan het Tesla Supercharger-netwerk niet toe. De afgelopen dagen verschillende keren aan snelladers van andere aanbieders gaan hangen, maar nooit boven een laadvermogen van 42 (!) kW uitgekomen, wat mij de indruk geeft dat de geroemde snellaadmogelijkheden van Tesla's blijkbaar alleen aan Tesla Superchargers gehaald kunnen worden. Heel dit snellaadvoordeel lijkt volledig weg te vallen indien er geen gebruik kan worden gemaakt van het Supercharger-netwerk.

• Werking van de Autopilot is gewoon abominabel te noemen, vergeleken met elke andere auto waarmee ik al gereden heb die over een gelijkaardige functie beschikt (ACC + lane assist/autosteer). Om één of andere reden vindt Tesla het nodig het hele systeem te deactiveren zodra je je stuur zelf iets meer dan 0,2 graden beweegt, waarna de auto onverwacht serieus begint te vertragen (neveneffect van het verplichte one pedal driving) omdat de ACC ook wordt uitgezet. Bij andere auto's blijft in zo'n geval de ACC gewoon werken en begint het automatisch stuursysteem gewoon weer te werken zodra je zelf geen input meer geeft, maar niet bij Tesla.

• Wegens bovenvermelde beperking dan maar overgeschakeld op het gebruik van de gewone ACC zonder Autopilot, maar deze is ook niet zaligmakend. Blijkbaar is phantom braking een gekend probleem bij de Model 3 (en andere modellen van Tesla); ik kan dit beamen. Op een lege snelweg kan de auto zonder enige aanleiding beginnen afremmen. Zeer irritant, maar ook gevaarlijk.

• Initieel voelt de software heel overweldigend aan (letterlijk alles is te bedienen via het scherm, tot het verstellen van het stuur toe). Gaandeweg wordt duidelijk dat (bijna) alles eigenlijk verbazend goed is uitgewerkt en veel functies gewoon volledig vanzelf lijken te werken en weinig instelwerk vereisen.

• Interieurafwerking en kwaliteitsindruk ook hoger dan verwacht (soft-touch materialen, solide indruk), maar de kaalheid van het dashboard, de deurpanelen,... zorgen ervoor dat het geheel wel heel "saai" en inspiratieloos aandoet.

• Bediening van de richtingaanwijzers op het stuur: Hier valt al bij al beter mee te leven dan verwacht, zelfs op rotondes. De eerste dag een beetje wennen, maar eigenlijk verrassend weinig problemen mee.

• Verder ook positieve punten voor de algemene wegligging en rijgedrag van de auto. Ook weinig aan te merken op het veercomfort. Ik begrijp dat er op dit vlak veel verbeteringen zijn doorgevoerd vergeleken met de pre-facelift Model 3.
Al bij al zeker geen slechte wagen en op veel vlakken zelfs beter dan verwacht, maar vooral vanwege het feit dat onze leasemaatschappij laden bij Tesla Superchargers niet toelaat, denk ik niet dat dit een voertuig is dat een echte meerwaarde biedt vergeleken met veel concurrenten in deze prijsklasse.

Heb je de locatie voor te laden geselecteerd in uw navigatie ? Om er voor te zorgen dat die de batterij voorverwarmt om met hogere snelheid te laden dan 50kw ?

Dacht dat dit ook nodig was bij tesla. Bij mijn auto is dat ook nodig of ik snellaad tergend traag .

Terug
Bovenaan