Auto De Tesla thread

Ik overweeg sterk om een Tesla Model Y aan te schaffen op de zaak.
Ik wil deze auto op 3 jaar afschrijven, zodat ik in 2026 nog een EV aan 100% aftrekbaarheid kan kopen, en deze privé kan verder rijden.
Zie wel verscheidene wagens staan onder de 55k (incl. BTW) waarvan de BTW aftrekbaar is, paar hier in België, paar in Duitsland.
Verscheidene zijn van maart 2022, andere van augustus 2022.
Is er veel verschil te verwachten tussen die productie maanden?

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een Model Y?
 
Ik overweeg sterk om een Tesla Model Y aan te schaffen op de zaak.
Ik wil deze auto op 3 jaar afschrijven, zodat ik in 2026 nog een EV aan 100% aftrekbaarheid kan kopen, en deze privé kan verder rijden.
Zie wel verscheidene wagens staan onder de 55k (incl. BTW) waarvan de BTW aftrekbaar is, paar hier in België, paar in Duitsland.
Verscheidene zijn van maart 2022, andere van augustus 2022.
Is er veel verschil te verwachten tussen die productie maanden?

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een Model Y?
Van de Model Y is er amper verschil sinds de eerste hier gekomen zijn AFAIK.
Grootste verschil is dat als je eentje koopt van december of recenter, dat er geen parkeersensoren meer op zitten.
Persoonlijk vind ik dit een gigantisch nadeel. Tesla heeft het tegendeel nog te bewijzen, want ze hebben eerst de sensoren er af gehaald voor ze met het software alternatief gekomen zijn.
 
Van de Model Y is er amper verschil sinds de eerste hier gekomen zijn AFAIK.
Grootste verschil is dat als je eentje koopt van december of recenter, dat er geen parkeersensoren meer op zitten.
Persoonlijk vind ik dit een gigantisch nadeel. Tesla heeft het tegendeel nog te bewijzen, want ze hebben eerst de sensoren er af gehaald voor ze met het software alternatief gekomen zijn.
De sensoren van de oudere modellen zijn dacht ik met de laatste software uitgeschakeld?
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor toch dat men zegt dat de ophanging zachter is afgesteld, na de zomer of zo?
Klopt. Vorige week met de nieuwe Y RWD gereden van een collega en die is merkelijk zachter/gedempter dan mijn Y LR van een jaar oud. Het verschil is duidelijk aanwezig, zeker als je beide na elkaar rijdt.

De sensoren van de oudere modellen zijn dacht ik met de laatste software uitgeschakeld?
Enkel de radar is uitgeschakeld maar die wers enkel gebruikt voor afstandsmeting bij autopilot/TACC. Parkeersensoren werken zoals voordien.
 
Klopt. Vorige week met de nieuwe Y RWD gereden van een collega en die is merkelijk zachter/gedempter dan mijn Y LR van een jaar oud. Het verschil is duidelijk aanwezig, zeker als je beide na elkaar rijdt.
Vergeet niet dat er een redelijk groot gewichtsverschil zit tussen beiden.
En hadden ze dezelfde grootte qua velgen?
 
Vergeet niet dat er een redelijk groot gewichtsverschil zit tussen beiden.
En hadden ze dezelfde grootte qua velgen?
Zelfde grootte van velgen. Hij had de banden nog op 3.1 bar staan vs. 2.8 bij de mijne. Het verschil was zowel merkbaar in gevoel (zachter/gedempter/minder bonkerig) maar ook vooral in geluid. Dat viel nog het meest op denk ik.
 
tesla model Y heeft in 2023 model een andere ophanging.
De modellen die nu van de band rollen in berlijn hebben deze al.
 
Ik ben in contact met een handelaar in Nederland om mijn veringen te vervangen, maar ik ga het toch niet doen denk ik want dan verlies ik (uiteraard) de standaard Tesla garantie. Van zodra ze zien dat er iemand anders aan gewerkt heeft, zullen ze dat argument boven halen (als er iets ernstigs gebeurd)

Dus ga ik mijn 19’ banden vervangen. Met lage druk. Kan ik daar 16’ banden opzetten? Of 17’? Kan ik de bandendruk verlagen tot 2.5? Ik heb een Model 3.
 
Ik ben in contact met een handelaar in Nederland om mijn veringen te vervangen, maar ik ga het toch niet doen denk ik want dan verlies ik (uiteraard) de standaard Tesla garantie. Van zodra ze zien dat er iemand anders aan gewerkt heeft, zullen ze dat argument boven halen (als er iets ernstigs gebeurd)

Dus ga ik mijn 19’ banden vervangen. Met lage druk. Kan ik daar 16’ banden opzetten? Of 17’? Kan ik de bandendruk verlagen tot 2.5? Ik heb een Model 3.
18" is normaal het minimale mogelijk, tenzij je specifieke 17" hebt. De remmen zijn vrij groot.
En ik dacht dat Tesla ook geen fan is van andere velgen ivm garantie.
 
Die nieuwe kleuren voor de Tesla Model Y zijn wel prachtig (quicksilver en cherry red), maar zou dat geen miserie zijn bij schadegevallen? Zou elke carrosseriegarage dat kunnen herstellen?
Iemand ervaring met zwarte of andere wieldoppen voor de 18" velgen op de model y?
Ik vind het verlies in rijbereik en maak me ook zorgen over borduurschade met de 19" velgen, al zien ze er wel veel beter uit 😅.
 
Die nieuwe kleuren voor de Tesla Model Y zijn wel prachtig (quicksilver en cherry red), maar zou dat geen miserie zijn bij schadegevallen? Zou elke carrosseriegarage dat kunnen herstellen?
Iemand ervaring met zwarte of andere wieldoppen voor de 18" velgen op de model y?
Ik vind het verlies in rijbereik en maak me ook zorgen over borduurschade met de 19" velgen, al zien ze er wel veel beter uit 😅.
Ik had ooit een offerte voor een leasing van een Alfa 159 TI in Rosso Competizione (of ook 8C Red). Kleurtje van 2.400€ (10j geleden). Daar kwam in leasing een heel pak per maand bij, enkel voor de kleur.
Dan maar wijselijk een Mazda 6 in Soul Red genomen.
Dus ja: bij schadegevallen ga je eigenlijk heel de auto moeten laten herspuiten, en dat gaat dus best wat kosten.
Of je gaat verschillen zien.

Er zijn bedrijven die wieldoppen voor de originele Tesla velgen maken, Rimetrix bvb.
 
  • Leuk
Waarderingen: daca
Wie hier heeft voor het witte interieur gekozen? Ik ben zelf aan het twijfelen tussen origineel zwart of het witte voor een Tesla Y. Wit lijkt me snel vuil te worden, maar blijkbaar valt dit heel goed mee volgens reviews online. Het zou zelf gemakkelijker proper kunnen gemaakt worden dan het zwarte.

Zijn de 20" velgen op de Y een aanrader of eerder afrader? Iets minder bereik daardoor en in TCO lease lijken die ook een stuk duurder te zijn omwille van hogere verbruik vermoed ik... De ophanging zou daardoor ook harder zijn? Maar met de nieuwe wagens zal dit misschien nog meevallen gezien die daarin toch al een stuk beter zijn dan vorige versies.
 
Ik heb ooit een wit interieur gehad in vorige bmw en dat wordt dan geel/beige (niet mooi)

Allemaal mooi in de boekjes maar 4 jaar later…
 
Mijn aanloopwagen heeft een beige leren interieur. Een Volvo V60. Die wagen is al van 2014 en ik vind dat eigenlijk nog heel goed als ik rekening hou met de ouderdom...

Het lijkt me vooral heel mooi in combi met de blauwe lak dat ik zou nemen. Anders wordt het misschien allemaal iets te donker...
 
Terug
Bovenaan