Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanging voor men huidige wagen.(ICE van 13 jaar oud, Lexus CT200) Nu de regering de BIV & wegenbelasting heeft ingevoerd voor EV's vanaf 2026 wil ik graag nog dit jaar een EV kopen, bij voorkeur een Tesla. Liefst een Y, maar daarvoor is m'n budget ontoereikend, dus dan maar een model 3.
M'n budget is 22 a 25k. Ik doe slechts 11 a 14000 km per jaar.
Voor dat budget kom ik model 3's SR+ LFP tegen van 2021 met 90 a 110k km. (bijvoorbeeld bij Tesla zelf met garantie) Volgens verschillende fora is die hoge kilometerstand geen probleem bij een EV/Tesla. Is dat effectief zo?
Ik ken de verschillende specs tussen de modeljaren redelijk goed, maar ik heb enkel zelf gereden met een m3 highland en een Y juniper, in een 2019 model heb ik gezeten als passagier. Is de 2021 model 3 dan zo'n wereld van verschil, als in stappen achteruit? Vooral dan op vlak van ophanging en geluidsisolatie?
Langs de andere kant, als ik wacht tot Q2 2026 zal ik voor dit budget waarschijnlijk wel een m3 2022 model kunnen vinden, dus met de Ryzen CPU ipv de Atom. Maar dan zit ik mogelijk met de kans dat later de wegentaks zomaar verhoogd kan worden...
Ook ziet een nieuwe model 3 highland met de 5000 euro inruilpremie er wel interessant uit. Maar dat is natuurlijk zomaar even 11k meer dan ik ervoor voorzien heb.
Is een 2021 model kopen nog interessant anno eind 2025, of zouden jullie toch wachten tot een highland betaalbaarder wordt op de tweedehandsmarkt, gezien de upgrades?