De solo boardgaming-thread

Vinceness

Well-known member
Ik was op zoek naar een thread voor de solo boardgamers onder ons, maar dat was er precies nog niet :unsure:

Dus bij deze: wat zijn hier bij iedereen de favoriete solo boardgames en waarom?

Hier is het momenteel Ark Nova (zowel pure solo als two handed solo), Under Falling Skies (zeer leuke variant op Space Invaders), Marvel Champions en 7th Continent.
 
Hier is de favoriet nog altijd Gloomhaven Jaws of The Lion, maar is al een tijdje niet meer uit de doos geraakt. Under Falling Skies ben ik ook aan begonnen. Voor wat kleinere games vind ik Aerion ook een hele leuke, of Orchard.

Arkham Horror The Card Game een van de favorieten door het thema (1x gespeeld nog maar :(), maar hier moet ik ook dringend nog eens aan beginnen. Het samenstellen van een deck spreekt mij hier wel totaal niet in aan, dus ik ga via Arkham DB gewoon iets nemen wat goed werkt true solo. Ik weet dat het dan typisch wat moeilijker is, maar het verlaagt voor mij de drempel om te gaan spelen ipv met 2 characters bezig te moeten zijn.

Ook wel al geleerd dat ik 'beat your own score' typisch niet zo leuk vind. Roll Player heb ik daarom snel weer verkocht en iets als Odin vind ik dan ook minder. Al is dat af en toe ook eens leuk om een bepaalde tactiek uit te proberen.

Voor mensen die op zoek zijn naar solo games: de jaarlijkse top 200 'peoples choice' is aan het lopen op BGG https://boardgamegeek.com/geeklist/306154/2022-peoples-choice-top-200-solo-games-31-200?page=1
 
Dik op 1: Marvel Champions

LotR: Journeys in Middle-Earth heb ik de eerste 2 adventures solo gespeeld.
De app werkt zeer goed en zit niet echt in de weg imo. Is voor mij ook de eerste game met een app dat ik zelf heb. Vechtsysteem zit goed in elkaar, komt geen dobbelsteen aan te pas, alles wordt met uw deck gedaan.

Gloomhaven: Jaws of The Lion moet ik dringend nog eens verder spelen. 't Is al minder gesleur en management dan OG Gloomhaven, maar toch :D

Wingspan solo vind ik soms een leuke afwisseling.

Vrijdag heb ik me effe in willen verdiepen, maar het lukt me niet. Blijkbaar is er een (simpele) oplossing voor de puzzel, maar ik ben daar niet slim genoeg voor denk ik 😅


Maar in feite gaat eigenlijk alle 'solo-gametijd' naar Marvel Champions 🤷‍♂️
 
De games die ik solo speel:
  • Arkham Horror LCG
  • Maquis
  • Marvel Champions
  • Sprawlopolis
  • Star Wars: Imperial Assault
  • The 7th Continent
  • Under Falling Skies
  • Vrijdag
Momenteel staat solo boardgaming beetje op een laag pitje (ben terug videogaming ingevlogen), maar kort daarvoor was het bijna alleen maar Marvel Champions meer. Deze zomer gekocht en helemaal wild van, moet het gewoon wat meer op tafel leggen. Deze speel ik zowel true solo (als het eens wat korter mag) of two-handed (wanneer ik wat meer tijd heb).

Maar eigenlijk is het allemaal begonnen met Arham Horror LCG: dit is voor mij de solo game der solo games, moest het niet zo veel setup zijn en lang duren. Begrijp mij niet verkeerd, dit is een fantastisch spel zowel qua mechanics als story als keuzes, ... Maar ik krijg het de laatste tijd maar amper op tafel. Als ik nog eens 2-3u (setup+play+teardown) heb om te boardgamen, dan is dat vaak een moment dat mijn vrouw ook tijd heeft en we dus een spel met 2 op tafel leggen. En laat AH nu een game zijn dat ik niet verkocht krijg aan haar :p.

Ook om die reden heb ik nog een ongespeelde expansion van Star Wars: Imperial Assault (core en Jabba's Realm met de app doorgespeeld) en dit speel ik telkens four-handed.

De rest zijn korte tussendoortjes die ik graag op tafel breng als ik eens geen Marvel villains in elkaar wil meppen. Met uitzondering van The 7th Continent uiteraard. En daar weet ik momenteel niet wat ik ervan moet vinden. Toen ik het gekocht heb, heb ik de week/2 weken daaropvolgend uren en uren geïnvesteerd en het was ZA-LIG! Maar het is daarna door drukte en vakantie even blijven liggen en ik heb het gevoel dat al die geïnvesteerde tijd verloren is gegaan door hoe het spel in elkaar zit. Dus ik hoop dat ik deze ooit nog eens op tafel krijg, maar momenteel ontbreekt die motivatie.

Gloomhaven Jaws of The Lion
LotR: Journeys in Middle-Earth
Deze zitten ook allemaal in de collectie, maar worden alleen maar samen met mijn vrouw gespeeld.

Ook wel al geleerd dat ik 'beat your own score' typisch niet zo leuk vind.
Hier blijf ik zelf ook ver van weg. Je zou kunnen argumenteren dat Sprawlopolis en Vrijdag dat wel zijn, maar daar zit zoveel variatie in en daar gaat het meer over 'ga ik het wel halen?' dat ik deze echt wel leuk vind.

Excuses voor de wall of text :unsure:.
 
Ook wel al geleerd dat ik 'beat your own score' typisch niet zo leuk vind. Roll Player heb ik daarom snel weer verkocht en iets als Odin vind ik dan ook minder. Al is dat af en toe ook eens leuk om een bepaalde tactiek uit te proberen.
't Is zeer bizar, maar de laatste jaren begin ik meer en meer naar beat your own scores te neigen. Ark Nova speel ik enorm graag solo, Hadrian's Wall staat zeer hoog op mijn verlanglijst, ... Roll Player speel ik ook niet zo vaak maar dat heeft niet zozeer te maken met het feit dat het een beat your own score is, 'k had er gewoon meer van verwacht op een of andere manier. Kan het niet goed uitleggen, maar bij dat spel blij ik altijd wat op mijn honger zitten. Het is niet complex genoeg om een leuke puzzel te zijn, en er is te veel puzzelwerk aan om een leuke dice chucker te zijn.

Terwijl ik normaalgezien ook niks heb met beat your own score, maar als ik solo speel wil ik precies ergens kunnen "zien" hoeveel beter ik het doe dan de vorige keer.
 
Lord of the Rings LCG vind ik plezant om alleen te doen, maar - zoals iemand als zei in de context van Arkham Horror - nogal vermoeiend om 2 characters te spelen. Puur solo'en daar zijn die spellen niet voor gemaakt.

Heb nog wel andere boardgames die te solo'en zijn, maar nog nooit gedaan.
 
Hier blijf ik zelf ook ver van weg. Je zou kunnen argumenteren dat Sprawlopolis en Vrijdag dat wel zijn, maar daar zit zoveel variatie in en daar gaat het meer over 'ga ik het wel halen?' dat ik deze echt wel leuk vind.
Sprawlopolis heb ik nog niet, maar is het daar ook niet eerder dat je een bepaalde 'opdracht' krijgt en die moet vervullen met een bepaalde score? Of heb ik het verkeerd voor?
't Is zeer bizar, maar de laatste jaren begin ik meer en meer naar beat your own scores te neigen. Ark Nova speel ik enorm graag solo, Hadrian's Wall staat zeer hoog op mijn verlanglijst, ... Roll Player speel ik ook niet zo vaak maar dat heeft niet zozeer te maken met het feit dat het een beat your own score is, 'k had er gewoon meer van verwacht op een of andere manier. Kan het niet goed uitleggen, maar bij dat spel blij ik altijd wat op mijn honger zitten. Het is niet complex genoeg om een leuke puzzel te zijn, en er is te veel puzzelwerk aan om een leuke dice chucker te zijn.

Terwijl ik normaalgezien ook niks heb met beat your own score, maar als ik solo speel wil ik precies ergens kunnen "zien" hoeveel beter ik het doe dan de vorige keer.
Het schijnt dat de uitbreiding van Roll Player het wel beter maakt, maar die heb ik zelf nooit gehad.
 
Sprawlopolis heb ik nog niet, maar is het daar ook niet eerder dat je een bepaalde 'opdracht' krijgt en die moet vervullen met een bepaalde score? Of heb ik het verkeerd voor?
Klopt helemaal. De kaarten zijn dubbelzijdig: aan de ene kant de speelkaarten en aan de andere kant opdrachten. Aan het begin trek je er 3: deze geven aan hoe je extra kan scoren en wat je totale doelscore is. Met de overige 15 maak je dan je stad.
 
Klopt helemaal. De kaarten zijn dubbelzijdig: aan de ene kant de speelkaarten en aan de andere kant opdrachten. Aan het begin trek je er 3: deze geven aan hoe je extra kan scoren en wat je totale doelscore is. Met de overige 15 maak je dan je stad.
Dat is dan wel het soort 'beat your own score' dat mij wel aanspreekt. Waarschijnlijk tot ik elke opdracht eens heb gedaan :p Maar goed, tegen dat ik een spel zovaak heb gespeeld zal ik ook wel content zijn.;
 
Iemand misschien een tip voor een wat simpeler solo spel, dat geen echte breinbreker / puzzel is? Geen idee of wat ik zoek duidelijk is of bestaat. Ik wil wel graag soms 's avonds nog iets doen, maar heb niet meer de mentale energie voor iets als een JOTL/Odin, maar ook geen "puzzel" zoals Under Falling Skies.

Ik heb bijvoorbeeld Aerion en dat voldoet wel min of meer aan wat ik zoek.
 
Ik ken Aerion niet, maar wij hebben onlangs Cascadia gekocht en dat is wel een leuke, simpele puzzel. Er zijn 15 solo-achievements (scenario’s) die uiteraard telkens moeilijker worden.
 
Ik ken Aerion niet, maar wij hebben onlangs Cascadia gekocht en dat is wel een leuke, simpele puzzel. Er zijn 15 solo-achievements (scenario’s) die uiteraard telkens moeilijker worden.
Maar da's voor de moment niet meer te vinden online. 😭

(Of mijn Google skills voldoen niet)
 
Nog iemand hier die Halls of Hegra heeft binnengekregen? Hoe bevalt het?

Ik hoop het binnenkort toch eens te proberen, maar Legacy of Yu ligt ook nog klaar.
 
Eindelijk Legacy of Yu eens kunnen opendoen. Zit heel goed in elkaar, eerste game ga ik allicht wel meteen verliezen en de volgende wat anders aanpakken.
Ik sta nu 1-4. Eerste 4 verloren, de 5de keer toch de puzzel wat door. Dus ik gok dat het nu wel beter gaat gaan.
 
Terug
Bovenaan