De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

De CVs, tja, is eigenlijk echt niet goed genoeg gewoon dus daar is het misschien hopen op betere jongere spelers (Smets?). Misschien nu zelfs gewoon beter met Mechele en Koni (of toch Debast) centraal spelen. De eerste was gewoon heel goed bij Club dit jaar, ook op CL niveau, en die 2e toch basisspeler bij Genua. De RB liever niet meer voor Koni... Heb de indruk dat het vooral voor Faes toch te hoog gegrepen is.

Om te beginnen al eens Theate als linker centrale verdediger opstellen. Basisspeler bij de nr. 3 in de Bundesliga.

En dat tegenover Faes (basisspeler bij een degradant uit de PL) en Debast (die als middenvelder fungeert - wel bij de kampioen van Portugal).

Zoiets dan als iedereen fit is (en de coach het licht ziet, vooral achteraan)?

Courtois (Sels)
Seys (Castagne/Meunier/Sabbe) - Debast (De Winter) - Theate (Mechele/Smets) - De Cuyper (Moreira)
Onana (Raskin/Vermeeren) - De Bruyne (Vanaken/CDK) - Tielemans (Mangala/Engels)
Doku (CDK/Saelemaekers) - Lukaku (Openda) - Trossard (Fofana/Bakayoko)

En voor de rest met mondjesmaat mannen brengen als Lavia (indien eindelijk eens langere tijd fit), Mokio, Duranville, Godts, etc. Geen oudere spelers met weinig meerwaarde zoas Faes en Lukebakio meer.

Courtois (Sels)
Seys (Castagne/Meunier/Sabbe) - Debast (De Winter) - Theate (Mechele/Smets) - De Cuyper (Moreira)

En voor de rest met mondjesmaat mannen brengen als Lavia (indien eindelijk eens langere tijd fit), Mokio, Duranville, Godts, etc. Geen oudere spelers met weinig meerwaarde zoas Faes en Lukebakio meer.

Daarvoor wil ik eerst Seys wel eens aan het werk zien, want om die nu boven Castagne en Meunier te verkiezen is toch wat gek.
Meunier is eigenlijk einde carrière, en zoals altijd al heel blessuregevoelig.
Van Castagne ben ik nooit echt fan geweest, maar hij lijkt me momenteel de minst slechte keuze op RB (maar momenteel out).

Indien noch Meunier noch Castagne erbij zijn, dan zou ik idd ook liever een echte RB zien (zoals Seys of Sabbe), ook al zijn die nog wat groen, dan een CV. Iemand als De Winter daar zetten slaat eigenlijk echt nergens op, want De Winter is ook nog groen.

Hopelijk krijgen we de volgende keer Moreira eens aan het werk te zien. Als die goed is, dan kan je zelfs overwegen om De Cuyper naar RB te halen (als ik me niet vergis doet die dat bij Brugge ook soms, nee?)

MDC op de RB is wel een pak minder.

Seys kan dan weer wel beide. Ik denk dat Seys eigenlijk beter is dan MDC zelfs, maar uiteraard moet hij nog alles bewijzen bij België (was eerder toekomstgerichte 11).

Seys heeft bij Club al wel laten zien dat hij dat niveau aankan imo, dus als hij blessurevrij kan blijven plaats ik hem ook boven Castagne. Met De Cuyper op links (en Moreira als backup, geen idee van zijn kwaliteiten eigenlijk) zitten we in principe gebeiteld op de backs voor de komende jaren en hoeven er (in principe) geen CV's meer op de backposities gezet worden.

Courtois (Sels)

Dit is voor mij ook de ideale 11 momenteel. We hebben eigenlijk al 9 van de 11 posities gevonden (alles buiten de rechterkant van de verdediging dus). Dan heb je nog een jaar ofzo om automatisme te kweken en te vinden wie je RB & RCV worden. Als Seys dit seizoen inderdaad bevestigd en terug een hoog niveau haalt (in hopelijk de Champions League voor Brugge) dan zou ik die wel altijd laten starten. Castagne heeft mij eigenlijk nog nooit overtuigd en heeft ook de leeftijd niet meer om nog veel stappen te zetten. Dan heb je eigenlijk Debast, De Winter & Smets die dan de concurrentie kunnen aangaan voor RCV. Het klinkt misschien wat dwaas, maar misschien ligt de oplossing van de RCV ook gewoon bij het eens vragen aan Theate: "met wie denk jij het beste samen te kunnen spelen?".

Daar komt dan nog eens bij dat het ook wel belangrijk wordt (imo) dat je een soort van constante creëert door steeds logische wissels te doen. Als De Cuyper bijvoorbeeld geblesseerd geraakt, ga dan niet heel je verdediging aanpassen door met Theate te beginnen schuiven maar breng gewoon een Moreira of Mokio.

Ik zeg het je, hou dit elftal en probeer automatisme erin te steken en je kan echt nog wel een mooi toernooi spelen ze.
Nu moet ik wel toegeven, ik zit regelmatig wat te lezen op de subreddit van Chelsea en wat zijn ze daar zot van Lavia. Als die ooit 2/3 maand aan een stuk kan spelen, speelt die los Onana of Tielemans uit de ploeg hoor.

Bon ik heb de eerste match maar half bekeken maar er zijn toch veel zaken die me opvallen op vlak van de coach :
  1. Tweemaal gestart met Faes, dat boezemt toch angst in.
  2. Verschrikkelijke wissels, elke pot al. Als we de laatste match in het speciaal bekijken is dat echt helemaal schandalig. Lukebakio, waarom die vertrouwen krijgt boven CDK, Saelemaekers of zelfs Openda snap ik niet. De Cuyper vervangen bij de rust terwijl die tegen dit soort ploegen helemaal zijn ding kan doen??? Vervangen door je enige linksbenige CV?? Terwijl je iemand op de bank hebt zitten die we moeten locken met een cap.
  3. Weer een knuppel die blijft miskennen dat je de juiste mensen op de juiste positie moet zetten.
  4. Verdedigend is het nog steeds een zootje, maar het begint alweer bij de selectie en de opstelling.
  5. Het gebrek aan vertrouwen in CDK is echt alarmerend.
Op vlak van spelers :
  1. Lukebakio is zo een slechte afwerker, Jezus... Het is op een punt gekomen dat je het niet meer kan vergeven als je een Openda etc op de bank hebt zitten.
  2. Doku was redelijk, maar het was echt niet fenomenaal. Als die goal niet valt is het snertpot zoveel met amper output. En die goal valt ook maar omdat hij alweer een knappe actie wilt afwerken met een schot omringd door ongeveer 79 verdedigers. Wat ik wél indrukwekkend vond was zijn work rate. Je kan hem echt niets verwijten op dat vlak en omdat hij steeds probeert en toch vaak iets forceert snap ik zijn basisplaatsen 100%. We hebben geen beter alternatief. Maar als hij iets betere beslissingen makat heeft hij elke pot bij ons een assist. Het zit er wel in...
  3. Het verschil tussen Courtois en Sels is toch groot imo. Sels is een steengoede keeper, maar het doet toch veel om zo een octpus als Courtois in doel te zien staan. En ik vond dat je dat op verschillende momenten merkte. En ik kan me gerust inbeelden dat de verdedigers dat ook voelen.
  4. Faes top mindset maar gewoon te slecht.

Eens kijken wat er met Faes in september gebeurt. Gaat die bij Leicester blijven in de Championship? Dan kan je het moeilijk maken om hem als titularis te houden, terwijl zijn concurrenten wel op het hoogste niveau spelen. (Al kan je alles verwachten)

Of hij maakt een mooie transfer en ondergaat een metamorfose naar een stabiele, betrouwbare verdediger :unsure:

Weer een knuppel die blijft miskennen dat je de juiste mensen op de juiste positie moet zetten.
Dit dus gewoon he!

Je hebt geen topverdedigers van het niveau zoals een kleine 10 jaar geleden. Daar moeten we ons bij neerleggen want je kan ze nu eenmaal niet van de bomen plukken.
Maar is het nu zo moeilijk om 4 verdedigers op hun natuurlijke positie te zetten? Die jongens moeten al boven hun gewoon niveau uitstijgen om iets te rapen, me dunkt dat de kans hierop enkel zal stijgen als ze al niet tegen hun voet of op een positie worden gezet die ze niet gewoon zijn.

Theate is geen LB, Debast is geen RB en Faes is eigenlijk zelfs geen voetballer. Zet dus gewoon De Cuyper op LB en vertrouw erop dat die met een gele kaart nog steeds een helft kan afhaspelen zonder snel tegen zijn 2e geel aan te lopen. Het is geen losgeslagen projectiel zoals Onana (was) dus in het merendeel vd gevallen komt dat wel goed. Als je hem wil vervangen doe het dan voor een LB, niet voor een linksvoetige CV. Zet die maar gewoon op zijn natuurlijke positie centraal. Dan kan je Faes ook zetten waar hij thuis hoort, hoogstens op de bank en liefst van al naast de kern.
Op RB net hetzelfde. Experimenteer met een RB van een "kleinere" ploeg ipv met een "grote" naam tegen zijn positie te zetten. Of laat Meunier staan. Tis niet de beste maar hij is op zijn minst een natuurlijke RB.

Maar om een of andere reden komt dit binnen als een rare, te negeren hersenkronkel bij iedereen die bondscoach wordt. Tis om gek van te worden.

Van die startende 11 waren gisteren met de spelers die voorhanden waren 8/9 keuzes goed, da's iets om ons aan op te trekken. De wissels daarentegen waren nogal dubieus te noemen.

En Wout Faes moet echt gewoon nog niet in de buurt van de Rode Duivels komen.

Also: De Bruyne :bow:.

Dit dus gewoon he!

Je hebt geen topverdedigers van het niveau zoals een kleine 10 jaar geleden. Daar moeten we ons bij neerleggen want je kan ze nu eenmaal niet van de bomen plukken.

En zelfs toen was de verdediging altijd onze zwakke plek. In die tijd (anno 2016-2018) spraken we ook niet over "topverdedigers" hoor. We hadden een wereldploeg, enkel verdedigend kwamen we toen te kort tegen de absolute topploegen.
Zegt natuurlijk vooral veel over de erbarmelijke verdedigers van vandaag... :(

Alderweireld - Kompany - Vermaelen - Vertonghen

Nou nou, dat was echt wel een heel goede verdediging he.
Zeker een goede verdediging (en individueel waren het zeker geweldige voetballers - met Kompany in zijn prime dan wel effectief als wereldspeler), maar mijn punt was eerder dat ook toen onze verdediging onze "zwakkere plek" was. (Wellicht eerder door het feit dat die 4 spelers zelden samen in de ploeg stonden door de regelmatige blessures van vooral Kompany en Vermaelen).

Alderweireld - Kompany - Vermaelen - Vertonghen

Nou nou, dat was echt wel een heel goede verdediging he.
Maar het klopt wel dat er toen ook vragen waren bij een Vertonghen op LB en Alderweireld RB. Vermaelen speelde ook niet enorm veel vanwege zijn blessures.

Vergeleken met wat er nu staat is dat absoluut top, maar @brandon heeft wel gelijk dat we toen ook naar onze verdediging keken als onze zwakste plek.

Maar het klopt wel dat er toen ook vragen waren bij een Vertonghen op LB en Alderweireld RB. Vermaelen speelde ook niet enorm veel vanwege zijn blessures.

Vergeleken met wat er nu staat is dat absoluut top, maar @brandon heeft wel gelijk dat we toen ook naar onze verdediging keken als onze zwakste plek.

Dat is ook omdat onze aanvallers toen stuk voor stuk wereldklasse waren, he.
Hazard, KDB, Carrasco op het hoogtepunt van hun carrière. En Lukaku eigenlijk ook (maar toch niet op hetzelfde clubniveau als die anderen).

Komt ook bij dat die verdediging een 'zwakke' plek was net omdat we geen echte rechts- en linksachter hadden.
Meunier was toen cruciaal, die zat toen ook bij een topclub (PSG), maar was vaak geblesseerd.

Vertonghen op LB vond ik altijd al een zwakke plek - en dat was niet Jantje zijn schuld maar gewoon het feit dat hij op die positie stond.

Dat is ook omdat onze aanvallers toen stuk voor stuk wereldklasse waren, he.
Hazard, KDB, Carrasco op het hoogtepunt van hun carrière. En Lukaku eigenlijk ook (maar toch niet op hetzelfde clubniveau als die anderen).

Komt ook bij dat die verdediging een 'zwakke' plek was net omdat we geen echte rechts- en linksachter hadden.
Meunier was toen cruciaal, die zat toen ook bij een topclub (PSG), maar was vaak geblesseerd.

Vertonghen op LB vond ik altijd al een zwakke plek - en dat was niet Jantje zijn schuld maar gewoon het feit dat hij op die positie stond.
Dat klopt

Terug
Bovenaan