De Rode Duivels | de laatste rechte lijn naar het WK2022 in Qatar (20/11-18/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huh? Hebben die nu allebei Witsel thuisgelaten? Of zie ik nu scheel? :unsure:
Is een fout, er staan maar 25 namen op hun blad.

Ik kom op deze selectie uit, mits iedereen ook effectief fit geraakt:

1667898893784.png

Eigenlijk zou ik een aanvaller of middenvelder thuis durven laten en Maxim De Cuyper willen meenemen, maar die stond niet tussen de opties.

Ideale opstelling zou dan zijn: Courtois - Castagne, Theate, Faes, Meunier - Onana, De Bruyne, Tielemans (of Lavia/Dendoncker) - Trossard, Lukaku, Saelemaekers. Ik zie ook wel nog iets in een middenveld van Onana, Tielemans, Lavia en dan De Bruyne zoals vanouds rechtsvoor.

Witsel, Alderweireld, Vertonghen en Hazard op de bank. Mertens in zijn zetel thuis.

En als we toch écht, écht met drie vanachter moeten spelen, dan zoals ik eerder al postte: Courtois - Theate, Witsel, Faes - Carrasco, Onana, De Bruyne, Tielemans (of Lavia/Dendoncker), Castagne - Trossard, Lukaku (indien fit).

Ja kom hé, ik spreek het woord niet graag uit maar dit ruikt zo hard naar corruptie.
Tresor niet bij de definitieve selectie had ik gerust willen begrijpen, maar dit, néé, dit is niet ok.

Dat maakt toch niet uit? We bespreken hier niet de zin of de onzin van de voorselectie. We bespreken hier de zin en de onzin van de uitspraken van Martinez en hoe zich dat vertaalt in zijn selectiepolitiek.
Maar jawel, beiden gaan nooit mee naar dat WK. Dus of nu wel Amuzu of Tresor 55e man op dat lijstje is doet er echt totaal niet toe.

Maar jawel, beiden gaan nooit mee naar dat WK. Dus of nu wel Amuzu of Tresor 55e man op dat lijstje is doet er echt totaal niet toe.

Tuurlijk wel. Voor de spelers zelf is dat een gigantische boost en erkenning voor hun goeie prestaties. Waarom anders niet gewoon opvullen met spelers uit 1e provinciale, als het toch niet uitmaakt?

Maar wederom is dat naast de kwestie. Het gaat, nogmaals, over de uitspraken van Martinez en zijn selectiepolitiek die daar niet mee overeenstemt. Van een man in zijn functie, verwacht je een iets rechtlijnigere aanpak. Je kan niet zeggen dat je geen spelers selecteert zonder ervaring bij Rode Duivels, om dan voor een hoop (matig presterende!) Anderlecht-spelers een uitzondering te maken.

Natuurlijk wel. Dat doet er toe naar zowel de eerlijkheid van de coach toe als naar het respect naar spelers toe. Iemand die zulke keuzes maakt gekoppeld aan zijn uitspraken kan je noch als speler noch als supporter serieus nemen. En wanneer je als een speler als Tresor ziet dat je zelfs in de breedste breedte lager ingeschat wordt in een seizoen waarin hij halfweg de competitie al 13 assists heeft (terwijl de laatste jaren het hoogste aantal assists over een heel seizoen 17 was) dan spelers die zelfs niet schitteren bij een ploeg die in de 2de kolom staat op dit moment, toont dat echt een zeer laag niveau van respect naar je prestaties toe.

Wij kunnen hier praten en terecht zeggen dat slechts een beperkt aantal spelers in zo een kern (en al helemaal in een voorselectie) echt belangrijk zijn. Maar aan een selectie en zelfs een voorselectie hangt veel meer aan vast dan enkel dat. En dan hebben we het niet enkel over het gevoel van de speler zelf, maar ook over de uitstraling en (verkoops)waarde die zo een selectie je verschaft. Er klinken zo al langer stemmen dat bepaalde dingen echt wel meespelen bij Martinez zijn selecties en zo een voorselectie mist niets behalve een bord waarop in koeienletters staat wat die dingen zijn...

En nee, begrijp me niet verkeerd: Ik vind niet met hand en tand dat spelers als Heynen en Tresor absoluut termijn RD materiaal zijn. En voor mij als supporter heb ik onze toppers liever in eigen huis. Maar die mannen verdienen het op dit moment (en dat WK is toevallig "op dit moment") en de manier waarop het aan toe gaat, is oneerlijk. Een beetje vergelijkbaar met de discussie ivm Bongonda en Heynen twee jaar geleden. Op dat moment verdienden die ook die shout-out.

Laatst bewerkt:
Ik geef Martinez wel gelijk dat hij voor het WK spelers selecteert die al enige ervaring hebben in de A-ploeg (van de rode duivels). Vrij logisch zelfs dat je geen debutanten mee neemt naar zo'n toernooi.

Maar het is zijn eigen schuld dat er een aantal spelers die ervaring nog niet hebben, terwijl we ze wel echt zouden kunnen gebruiken. Beste voorbeeld is voor mij op dit moment Faes. (al hoop ik toch echt dat Faes mee mag)

Amuzu, Tresor... in de voorselectie, wat maakt het uit, die gaan toch niet mee naar Qatar.

Ik geef Martinez wel gelijk dat hij voor het WK spelers selecteert die al enige ervaring hebben in de A-ploeg (van de rode duivels). Vrij logisch zelfs dat je geen debutanten mee neemt naar zo'n toernooi.

Maar het is zijn eigen schuld dat er een aantal spelers die ervaring nog niet hebben, terwijl we ze wel echt zouden kunnen gebruiken. Beste voorbeeld is voor mij op dit moment Faes. (al hoop ik toch echt dat Faes mee mag)

Goh, gaan die handvol selecties die sommigen hebben het verschil maken? En sommige spelers zijn gewoon echt versleten, dat je dan "# caps" voorop zet, is toch ook gewoon een teken dat je niet meer mee bent met de huidige vorm en fitness. Een Mertens en een Eden Hazard hebben gewoon geen meerwaarde meer.
Onana heeft ocharme 2 caps, maar dat is niet de reden waarom hij meemag. Wel omdat hij gewoon heel goed is. Zo zou dat voor iedereen moeten zijn.

En het is inderdaad de halsstarrigheid van Martinez en zijn "ons kent ons" mentaliteit die ervoor zorgt dat we met de huidige golf van vergrijzing gewoon geen ervaring hebben in de nieuwe lichting. Behalve dan bij de verkeerde spelers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan