De (on)zin van ancienniteit en ervaring

In de loodgieterij merk ik dat mijn werkgever die tegen de 60 is gewoon niet meer mee kan. Hij heeft wel altijd werkvolk gehad die het oplost of de leiding neemt. Mijn collega is 30 en daar kan ik toch wel een pak meer van leren. We moeten een nieuwbouwwerf beginnen die al 8 maand gepland is en hij weet gewoon van niks. Geen keuken en badkamerplannen, niks voorzien. Gewoon het werk aanvaarden en het personeel zal het wel oplossen.Op dat vlak heb ik mij wel vergist en gedacht nog veel van hem te leren. Ik merk ook dat hij redelijk slordig werkt en dingen vooraf niet opmeet. Is dat dan door ouder te worden of gewoon door onkunde?

Als ik dat hier allemaal lees denk ik dat je echt wel aan carrièreplanning moet doen. Zelf heb ik daar eigenlijk nooit bij stil gestaan en altijd van het één naar het ander gehopt zonder te denken hier wil ik uitkomen of dat wil ik bereiken. Zolang dat ik fysiek meekan zal ik altijd werk hebben, maar eigenlijk sta ik er door dit topic pas stil bij het " wat moet ik doen als ik aan mijn 50 fysiek niet meer mee kan?". Een ingenieur die al bijna 4 jaar als loodgieter werkt is geen ingenieur meer en weinig gegeerd voor andere jobs,laat staan dat een ingenieur dat na 25 jaar nog is. Ik heb ook niet echt grote leadership skills om een team te leiden, dus sowieso ben ik op een dag gekloot. Misschien heb ik geluk en kan ik een zeer gegeerde job als instructeur bij de vdab bemachtigen en aan 3000 netto werklozen een vak leren.

In de loodgieterij merk ik dat mijn werkgever die tegen de 60 is gewoon niet meer mee kan. Hij heeft wel altijd werkvolk gehad die het oplost of de leiding neemt. Mijn collega is 30 en daar kan ik toch wel een pak meer van leren. We moeten een nieuwbouwwerf beginnen die al 8 maand gepland is en hij weet gewoon van niks. Geen keuken en badkamerplannen, niks voorzien. Gewoon het werk aanvaarden en het personeel zal het wel oplossen.Op dat vlak heb ik mij wel vergist en gedacht nog veel van hem te leren. Ik merk ook dat hij redelijk slordig werkt en dingen vooraf niet opmeet. Is dat dan door ouder te worden of gewoon door onkunde?
Als je werkvolk hebt dit dit voor u oplost, waarom zou je dan de moeite doen om het zelf voor te bereiden. Op die manier kunnen ze hun dag ook nog eens zelf inplannen.
Aanvoer is waarvoor de baas zorgt.

Als ik dat hier allemaal lees denk ik dat je echt wel aan carrièreplanning moet doen.
Dat heb ik al vanaf het begin gedaan eigenlijk. Maar grotendeels omdat ik mijn vader zag ontslagen worden op 50 jarige leeftijd en de miserie die hij had om terug ergens deftig te kunnen starten. Mijn nonkel die op 49 werd ontslaan en dan in een depressie gesukkeld was. Is uiteindelijk ook samen met het feit dat ik een tijdje werkloos was de reden waarom ik gekozen heb voor de overheid. Al heeft mijn nonkel het uiteindelijk kunnen een plaats geven door de onstlagpremie die hij kreeg... (focussen op het positieve in een klote situatie)

Ok ik verdien misschien niet zoals anderen hier. Geen wagen, geen bonus van 30k+, geen 7k bruto, geen aandelenpakket, geen plethora aan extralegale voordelen. Maar aan de andere kant, ik moet ook niet klagen. Het is niet alsof ik van honger omkom. En op het moment dat anderen misschien een stap terug moeten zetten in loon, blijft het bij mij nog al die jaren op zijn maximum... en heb ik ook nog eens een goed pensioen. Wat kun je meer verlangen eigenlijk... zeker wanneer je uw werk nog eens graag doet. Al zijn er altijd wel mindere dagen.

En nu zeker, met de ziekte die ik heb, ben ik verdomd blij dat ik bij de overheid werk... (en dat ik in belgië woon). Dat is mijn beste beslissing ooit geweest al had ik nooit gedacht dat ik bij die luierikken van ambtenaren zou gaan werken. Wat dus in realiteit een vooroordeel is (maar waar er er wel zijn die de kanten er zwaar aflopen natuurlijk). Maar die ben ik in de privé ook tegengekomen.

Zelf heb ik daar eigenlijk nooit bij stil gestaan en altijd van het één naar het ander gehopt zonder te denken hier wil ik uitkomen of dat wil ik bereiken. Zolang dat ik fysiek meekan zal ik altijd werk hebben, maar eigenlijk sta ik er door dit topic pas stil bij het " wat moet ik doen als ik aan mijn 50 fysiek niet meer mee kan?". Een ingenieur die al bijna 4 jaar als loodgieter werkt is geen ingenieur meer en weinig gegeerd voor andere jobs,laat staan dat een ingenieur dat na 25 jaar nog is. Ik heb ook niet echt grote leadership skills om een team te leiden, dus sowieso ben ik op een dag gekloot. Misschien heb ik geluk en kan ik een zeer gegeerde job als instructeur bij de vdab bemachtigen en aan 3000 netto werklozen een vak leren.

4 jaar is natuurlijk al wel even. Maar je kunt er nu nog een draai aan geven (uw leeftijd is ook nog niet echt problematisch). Elk jaar dat je er echter in blijft, des te moeilijker dat het wordt. Je moet u dan ook over de zaken zetten die u niet aanstaan, want uiteindelijk is geen enkele job perfect / continue vernieuwend. Ook niet diegene die je nu doet. En uitendelijk als je toch niet op niveau ingenieur gaat werken is uw pad eigenlijk baas worden zodanig dat die jonge gasten die voor u werken, dat zware werk bij u weghalen zodanig dat jij die volgende 10 - 20 jaar nog kunt overbruggen tot aan uw pensioen. Of met minder tevreden zijn of u op termijn moeten gaan omscholen in iets waar je wel mee overweg kunt. En daar ga je u dan mee moeten neerleggen... zeker wanneer je het inkomen nodig hebt. Mij leek het dan ook strategischer om nu al mij neer te leggen met zaken die ik niet zo graag doe voor een carrière die ook op mijn oudere dag werkbaar is. Ik noem dat relativeren, en doorzettingsvermogen. Want niet is zo gemakkelijk als opgeven.

Ik zou mij echter niet blind staren op die gegeerde job als instructeur... want dat is geen garantie, en meestal zijn dit deeltijdse functies en niet voltijds. Al begrijp ik niet waarom je dit na 4 jaar ook niet beu zou zijn zoals je al gezegd hebt dat je al uw andere functies daar toen ook op uitgezien was? Je hebt er toch nog geen echte ervaring mee ? Hoe ben je er dan zo zeker van dat dit de gegeerde functie is ? Zoals loodgieter voor u de gegeerde functie was.

En nu zeker, met de ziekte die ik heb, ben ik verdomd blij dat ik bij de overheid werk... (en dat ik in belgië woon). Dat is mijn beste beslissing ooit geweest al had ik nooit gedacht dat ik bij die luierikken van ambtenaren zou gaan werken. Wat dus in realiteit een vooroordeel is (maar waar er er wel zijn die de kanten er zwaar aflopen natuurlijk). Maar die ben ik in de privé ook tegengekomen.
Mja maar je zegt wel zelf dat je bij de overheid aan maximum inkomen zal kunnen blijven werken daar waar je elders wegens niet genoeg opbrengen (mogelijks) buiten zou vliegen. Dat zijn ook de luie ambtenaren eh :p

maar ja dat is mijn doel, over 15 jaar voor de Noorse staat gaan werken ^^

Salarisschaal B161ip van de Vlaamse overheid geeft ongeveer 5000 bruto aan 25 jaar anciënniteit. Dat zijn meestal zelfstandigen of stielmannen die geen zin meer hebben of nog even willen cashen voor weinig te doen.
Van waar haal je die info? Want dat is toch allesbehalve wat ik hoor mijn leerkrachten in het middelbaar.
Want ja nog even cashen voor stielmannen. Ik bedoel dan zou elke stielman dat wel doen, wat dus niet gebeurt. Omdat je wel degelijk ook nog pedagogisch iets moet kunnen. En omdat het bijlage niet zo goed qua betaling is.

Van waar haal je die info? Want dat is toch allesbehalve wat ik hoor mijn leerkrachten in het middelbaar.
Want ja nog even cashen voor stielmannen. Ik bedoel dan zou elke stielman dat wel doen, wat dus niet gebeurt. Omdat je wel degelijk ook nog pedagogisch iets moet kunnen. En omdat het bijlage niet zo goed qua betaling is.
Wel enkele maanden terug stond er een vacature als instructeur bij de vdab in cv en sanitair. Ik heb dat toen eens bekeken. Helaas was dit te ver van mijn woonplaats. Voorbeeld:

Wel enkele maanden terug stond er een vacature als instructeur bij de vdab in cv en sanitair. Ik heb dat toen eens bekeken. Helaas was dit te ver van mijn woonplaats. Voorbeeld:

Je kan wel maar maximaal 7 jaar anciënniteit verwerven als je uit de privé komt.
Maar wel een mooie verloning. Een leerkracht 3de graad met gelijke anciënniteit verdient bijna 1000€ minder met gelijke anciënniteit.

Je kan wel maar maximaal 7 jaar anciënniteit verwerven als je uit de privé komt.
Maar wel een mooie verloning. Een leerkracht 3de graad met gelijke anciënniteit verdient bijna 1000€ minder met gelijke anciënniteit.
In die vacature staan wel een resem testen, ziet er voor mij uit als een zware selectieprocedure. Daar waar in het secundair onderwijs je cv opsturen soms al voldoende is om een job te krijgen.

Lijkt me dus mooi in theorie om te zeggen "en dan ga ik dat doen" maar daarom krijg je nog niet de kans om zo een job te scoren...

Om nog maar te zwijgen van het feit dat niet iedereen om kan gaan met cursisten. En vooral het gebrek aan motivatie, ook bij de vdab zijn er cursisten met een attitudeprobleem 😉

In die vacature staan wel een resem testen, ziet er voor mij uit als een zware selectieprocedure. Daar waar in het secundair onderwijs je cv opsturen soms al voldoende is om een job te krijgen.

Lijkt me dus mooi in theorie om te zeggen "en dan ga ik dat doen" maar daarom krijg je nog niet de kans om zo een job te scoren...

Om nog maar te zwijgen van het feit dat niet iedereen om kan gaan met cursisten. En vooral het gebrek aan motivatie, ook bij de vdab zijn er cursisten met een attitudeprobleem 😉
En als ge de job dan hebt, moet je eerst nog een. Jaar of 18 doorploeteren vooraleer je aan die droom schaal zit.

Iets in mij zegt me dat je tegen dan al 5 andere jobs hebt gehad @Chauffagist

Ja zeer mooie verloning, zeker omdat mensen zonder bachelor deze verloning ook krijgen. Het niveau is wel zeer laag van die vdab opleidingen. Ik ben daar eens gaan kijken in roeselare, dat was echt zeer verouderd en redelijk basic. Die bundel met opdrachten leek zo uit 1985 te komen, o.a. dikwandig staal plooien en draad trekken met de hand, hard en zacht solderen. De dag van vandaag wordt er zeker geen dikwandig staal meer geplooid, dat is 70's style. Het leek ook alsof daar niet hard gewerkt wordt, zoals meestal bij de VO. Mijn rechterhersenhelft zou het daar weer moeilijk met hebben.
En als ge de job dan hebt, moet je eerst nog een. Jaar of 18 doorploeteren vooraleer je aan die droom schaal zit.

Iets in mij zegt me dat je tegen dan al 5 andere jobs hebt gehad @Chauffagist
Haha, die kans bestaat. Ondertussen toch al 2 jaar bij dezelfde WG.

Ja zeer mooie verloning, zeker omdat mensen zonder bachelor deze verloning ook krijgen. Het niveau is wel zeer laag van die vdab opleidingen. Ik ben daar eens gaan kijken in roeselare, dat was echt zeer verouderd en redelijk basic. Die bundel met opdrachten leek zo uit 1985 te komen, o.a. dikwandig staal plooien en draad trekken met de hand, hard en zacht solderen. De dag van vandaag wordt er zeker geen dikwandig staal meer geplooid, dat is 70's style. Het leek ook alsof daar niet hard gewerkt wordt, zoals meestal bij de VO. Mijn rechterhersenhelft zou het daar weer moeilijk met hebben.
Je moet nog wel gekozen worden hé. Het is niet omdat jij vindt dat je hiervoor in aanmerking komt en de beste kandidaat bent dat je daarom het ook zult worden.

Daarbij laat ons eerlijk zijn, het is nu ook niet alsof je op de universiteitsbanken altijd de laatste nieuwe technieken kreeg. Dat was nu ook eerder een rudimentaire basis zodat je wist waar de klepel hing en het dan on the job kon leren.

Meer moet je hiervan ook niet verwachten.

Daarnaast is hard werken altijd afhankelijk van de persoon hé. Lesgeven is niet alleen voor de klas gaan staan en iets opdreunen of iets uitleggen hé. Daar zit ook enorm veel bureaucratie bij in de lesvoorbereidingen hoor... onderschat dat niet. En voor mensen die er niets van afweten lijkt dat natuurlijk simpel zo wat les geven.

Totdat ze geconfronteerd worden met de realiteit van de job in plaats van de schone schijn. En net zoals dat jij en ik bedrevener worden in onze job waardoor dit allemaal eenvoudig lijkt, geldt dit zo ook voor leerkrachten.

Je moet nog wel gekozen worden hé. Het is niet omdat jij vindt dat je hiervoor in aanmerking komt en de beste kandidaat bent dat je daarom het ook zult worden.

Daarbij laat ons eerlijk zijn, het is nu ook niet alsof je op de universiteitsbanken altijd de laatste nieuwe technieken kreeg. Dat was nu ook eerder een rudimentaire basis zodat je wist waar de klepel hing en het dan on the job kon leren.

Meer moet je hiervan ook niet verwachten.

Daarnaast is hard werken altijd afhankelijk van de persoon hé. Lesgeven is niet alleen voor de klas gaan staan en iets opdreunen of iets uitleggen hé. Daar zit ook enorm veel bureaucratie bij in de lesvoorbereidingen hoor... onderschat dat niet. En voor mensen die er niets van afweten lijkt dat natuurlijk simpel zo wat les geven.

Totdat ze geconfronteerd worden met de realiteit van de job in plaats van de schone schijn. En net zoals dat jij en ik bedrevener worden in onze job waardoor dit allemaal eenvoudig lijkt, geldt dit zo ook voor leerkrachten.
Ik zou dat eerlijk gezegd ook nog niet graag willen. Ik denk dat ik snel een bore-out zou hebben moest ik daar gaan werken als instructeur. Instructeur bij de vdab is ook iets anders dan lesgeven aan scholieren of in Syntra, het niveau en tempo is nog een pak lager dan in BSO. Voorlopig kan ik wel nog voort met wat ik doe, ik heb snel moeite met op 1 locatie te werken tussen 4 muren. Bovendien was het voor mij een no-go omwille van de 25000 km woon/werk verkeer per jaar, die ik zelf zou moeten bekostigen. Misschien denk ik daar later anders over. Mijn job is momenteel veelzijdig,ik heb net 3 weken nieuwbouw achter de rug, dat is echt zwaar, maar het techniekerswerk ( OH van keteltjes, opstarten en depannages kan je volgens mij tot je pensioen doen). Los van een schytbaas, die wel goed betaalt, kan ik het wel nog even volhouden.

Kweet niet goed of ik het in het ergernissentopic moet posten of hier.
De dag van de arbeid was voor mij een heel dagje tekenen. Hoogstwss morgen ook. Das dan 7 op 7 gewerkt.
De juniors/tekenaars hebben heel mijn project de nek omgewrongen. Keiveel fouten geen tijd meer om uit te leggen.
Tis met die ervaring dak problemen op tijd spot... :unsure:

Kweet niet goed of ik het in het ergernissentopic moet posten of hier.
De dag van de arbeid was voor mij een heel dagje tekenen. Hoogstwss morgen ook. Das dan 7 op 7 gewerkt.
De juniors/tekenaars hebben heel mijn project de nek omgewrongen. Keiveel fouten geen tijd meer om uit te leggen.
Tis met die ervaring dak problemen op tijd spot... :unsure:
Hopelijk krijg je dan dubbele compensatie voor al dat weekendwerk...

0 euro...0recup maar ik mag wel de bonen fretten alst project op zijn gat ligt....
Dat is eigenlijk typisch aan projectwerk als bediende. Een project loopt constant door en er is meer workload dan de contractuele uren. Indien ze merken dat je workload te weinig is gaan ze wel wat werk bijgeven.

1. Zien dat die uren op formele timesheets staan/komen
2. Andere WG zoeken
3. Voor arbeidsrechtbank die overuren afdwingen
Ik denk dat dat kostelijk is. De beste manier is ziektebriefje en dan ontslag geven en gewoon niet meer komen.

1. Zien dat die uren op formele timesheets staan/komen
2. Andere WG zoeken
3. Voor arbeidsrechtbank die overuren afdwingen
Yeah thats not how it works.... :D
Bon we hebben er vandaag nog eens van 8u tot nu bijgekletst van werkuren.
Tis wel af en goe nu :D
en maandag is de andere deadline eral :cry:

Terug
Bovenaan