De (on)zin van ancienniteit en ervaring

En de realiteit is dat men als men een probleem heeft, de contactenagenda open doet. De nummer van de vorige persoon belt wie hen geholpen heeft. En dat die overmorgen er al terug zit.

Enkel wanneer men niet meer content is hiervan wordt dit effectief in vraag gesteld of wanneer de beslisser die aan de knopjes draait veranderd. Of wanneer er echt problemen zijn met de budgetten / financiën.
In alle andere gevallen is dat gewoon hallo Anders, je bent hier vorig jaar geweest om x en y te doen. Kun je voor ons Z doen. Ah tegen hetzelfde uurtarief. Geen probleem, doen we. doei.
Dat klopt, en in praktijk kan je in zo'n situatie zelfs zeggen: "nee, aan het uurtarief + x€, want ik weet al waarover het gaat en het kost u meer om iemand nieuw te zoeken".

Maar als ik zonder contract zit, en ik merk dat er niemand hetzelfde tarief wil betalen als mijn voorgaande opdrachtgever (wat niet uitzonderlijk is), dan zal ik toch in dagrate moeten zakken. En dat heb je bij werknemers met ancieniteit niet omdat die in praktijk zéér duur zijn om buiten te zetten.

Bij jobverlies is er geen enkele verplichting om anciënniteit mee te nemen. Het is echter wel de wens van de persoon om niet voor minder als wat die ervoor had te gaan werken. Wat mij nu eenmaal normaal lijkt. Koppel dan ook nog eens de ontslagvergoeding, etc aan die men krijgt. En de druk om iets anders te gaan zoeken maar dan tevreden te zijn met een lagere verloning is er gewoon niet.
Die verplichting is voor veel werknemers wel. De barema's hangen vaak af van de nuttige anciënniteit en dat gaat niet enkel die behaald bij dezelfde werkgever. Als je natuurlijk meer verdiend dan wat er volgens die barema's betaald moet worden is er uiteraard geen verplichting om dat mee te nemen.

Dat klopt, en in praktijk kan je in zo'n situatie zelfs zeggen: "nee, aan het uurtarief + x€, want ik weet al waarover het gaat en het kost u meer om iemand nieuw te zoeken".

Maar als ik zonder contract zit, en ik merk dat er niemand hetzelfde tarief wil betalen als mijn voorgaande opdrachtgever (wat niet uitzonderlijk is), dan zal ik toch in dagrate moeten zakken. En dat heb je bij werknemers met ancieniteit niet omdat die in praktijk zéér duur zijn om buiten te zetten.

1) of je kunt zeggen dat uw netwerk nog niet groot genoeg is. Ik ken mensen met 25j+ (internationale) ervaring die moeten gewoon even bellen naar hun kennissen / netwerk en de dag erop hebben ze al een nieuwe opdracht aan de prijs die ze ervoor hadden. Dat is waar het verschil zit.

2) En jij bent zeer duur om in dienst te nemen :p. En wordt dan nog eens duurder wanneer ze aan u werk hebben gegeven ;). Dat is eigenlijk exact eenzelfde vorm van bescherming. Het ene is echter frontloaded (in uw dagrate), het andere is backloaded (in de uittredings/onstlagvergoeding of bij de toppers de gouden parachute.)

Die verplichting is voor veel werknemers wel. De barema's hangen vaak af van de nuttige anciënniteit en dat gaat niet enkel die behaald bij dezelfde werkgever. Als je natuurlijk meer verdiend dan wat er volgens die barema's betaald moet worden is er uiteraard geen verplichting om dat mee te nemen.
Dus een administratieve bij colruyt die 30 jaar gewerkt heeft en volgens de barema 4k bruto verdient die ergens anders gaat werken als administratieve (vb carrefour) die moet dezelfde 4k bruto krijgen ?
Ik zal eerlijk zijn dat is het eerste wat ik er van hoor...

1) of je kunt zeggen dat uw netwerk nog niet groot genoeg is. Ik ken mensen met 25j+ (internationale) ervaring die moeten gewoon even bellen naar hun kennissen / netwerk en de dag erop hebben ze al een nieuwe opdracht aan de prijs die ze ervoor hadden. Dat is waar het verschil zit.

2) En jij bent zeer duur om in dienst te nemen :p. En wordt dan nog eens duurder wanneer ze aan u werk hebben gegeven ;). Dat is eigenlijk exact eenzelfde vorm van bescherming. Het ene is echter frontloaded (in uw dagrate), het andere is backloaded (in de uittredings/onstlagvergoeding of bij de toppers de gouden parachute.)

Dus een administratieve bij colruyt die 30 jaar gewerkt heeft en volgens de barema 4k bruto verdient die ergens anders gaat werken als administratieve (vb carrefour) die moet dezelfde 4k bruto krijgen ?
Ik zal eerlijk zijn dat is het eerste wat ik er van hoor...
Ik ben akkoord hoor, maar het punt bij frontloaded is dat je dat eender wanneer kan stopzetten en bij backloaded krijg je zo'n kantelpunt waarbij je er niet meer vanaf geraakt. Ik heb toch al meerdere werknemers gezien die ergens wat rondhangen en niks nuttig meer uitvoeren.

Mooiste voorbeeld: de koffiedames die nog bij de luchthaven werken uit de tijd dat ze nog ambtenaren waren. Die zitten daar nog steeds in dat statuut, maar geen werk meer. Die moeten dus énkel het afwasmachine 2x per dag inladen, voor de rest liggen die (letterlijk) te slapen op hun bureautje.

Ik ben akkoord hoor, maar het punt bij frontloaded is dat je dat eender wanneer kan stopzetten en bij backloaded krijg je zo'n kantelpunt waarbij je er niet meer vanaf geraakt. Ik heb toch al meerdere werknemers gezien die ergens wat rondhangen en niks nuttig meer uitvoeren.
Lijkt mij dat iemand van 50 ontslaan omdat die niet meer voldoet winstgevender is dan die tot zijn 67ste in dienst te houden terwijl die geen klop uitvoert... of het nu backloaded is of niet.

Voor de rest is dat de afweging die het bedrijf moet maken hé. Maar dit backloaded of frontloaded cost is niet gerelateerd aan anciëniteit maar aan de bescherming tegen ontslag. En daar mag je op uw kop voor staan, maar daar ga ik u nooit gelijk geven. Die bescherming is in mijn ogen essentieel. Ik wil niet in een samenleving zitten waarbij je een werknemer zonder boe of ba van vandaag op morgen gewoon kunt buitenzetten zonder gegronde reden OF zonder een zak geld te geven. Die bescherming is het minimum wat je kunt voorzien.

Mooiste voorbeeld: de koffiedames die nog bij de luchthaven werken uit de tijd dat ze nog ambtenaren waren. Die zitten daar nog steeds in dat statuut, maar geen werk meer. Die moeten dus énkel het afwasmachine 2x per dag inladen, voor de rest liggen die (letterlijk) te slapen op hun bureautje.
Dat is de fout van de bazen dan... bij ons hebben ze de koffiedames ingezet voor het onthaal. En hebben ze jonge dames van het onthaal naar de administratie verschoven. En dit zijn dan effectief ambtenaren... dus het kan hé. Vakbonden zijn daar zelfs in meegegaan. Op die manier voelden die koffiedames zich ook terug nuttig...

Onafhankelijk de voorbije 2 pagina's discussies vraag ik mij ergens wel soms eens af hoe dat uiteindelijk zal 'evalueren', de tewerkstelling in de IT sector.
Ikzelf bv. moet uiteindelijk ook 'mee' blijven. Dus dat is regelmatig bij leren, want wij werken o.b.v. een platform & dat staat niet stil natuurlijk. Dus bij gevolg kan je bij ons ook nooit op technologie van 20j geleden blijven plakken.

Dus ... ergens blijft onze kennis dus wel up-to-date in zake onze tech stack & vanalles er rond. Zowel voor de DEV's als de team leads e.d.

Echter ... ook wij worden oud natuurlijk. En we zouden moeten werken tot minimum 67.
Zoals hier eerder al aangehaald vind je weinig pure IT werkers die eind de 50, begin de 60 zijn. Zelfs al begin de 50 zie je niet echt veel.
Nog minder in ontwikkeling.

So yeah ... hoe gaat dit evolueren voor de mensen die nu 30-40 zijn en dus al 10+ jaar ervaring op hun kerfstok hebben? Ze kunnen toch moeilijk allemaal naar management door vloeien natuurlijk. In een heel groot bedrijf, met een uitgebreide ladder is dat al wat gemakkelijker wss dan in de gemiddelde KMO.

IT is naar mijn ziens daar een beetje een lastige omdat, in tegenstelling tot vele andere sectoren, ervaring wel relevant is, maar ergens ook wel minder dan voor pakweg een boekhouder.
Die boekhouder z'n regels van 20j terug zullen nog grotendeels gelden, maar het veranderd mss alle jaren een beetje.
Maar die Cobol programmeur die 20j geleden heel sterk was zal anno 2021 het vrij lastig hebben als die vertrekt & nieuw werk moet zoeken in een andere, modernere tech stack.

Gewoon al 'on premise VS cloud' zorgt al voor een heel andere aanpak bv.

Bottom line ... gaan we allemaal nog aan werk geraken binnen 20j ... of eindigen we allemaal in de Colruyt om rekken te vullen omdat we te oud worden aan aantrekkelijk te zijn voor een bedrijf, vervangen door de jonkies. :thinking:

Laatst bewerkt:
Ikzelf ben werkzaam als System Engineer bij een BEL20 bedrijf en kan mij heel erg vinden in Herman zijn beginpost. (ik ben er 30 btw)
Voor mij is het enorm frustrerend om oudere, rechtstreekse collega's in dikke bakken te zien rondrijden maar in de praktijk bijna geen meerwaarde aan het bedrijf te zien leveren. Ze werken totaal inefficiënt. Hebben het altijd enorm druk maar in de praktijk kunnen ze soms alles laten vallen en een dag te verspillen aan een of andere dwaze request die binnen is gekomen.

We zitten nu eenmaal in een trend dat de jongere steeds minder voordelen heeft/krijgt dan de voorgangers.
Met uitzondering van specifieke schaarse profielen.

De generaties na ons zullen het met nog minder moeten doen, en nog flexibeler moeten zijn. Terwijl alles nog duurder wordt.
Globalisering en zo, overheid die heel diep in de schulden zit.
Voor elke IT'er die hier afstudeert, studeren er elders 100 anderen af.

Op mijn broer zijn werk bv, krijgen nieuwkomers al geen ziekteverzekering meer.
Een vast contract krijgen, duurt jaren. (Geen IT, logistiek)

Laatst bewerkt:
Onafhankelijk de voorbije 2 pagina's discussies vraag ik mij ergens wel soms eens af hoe dat uiteindelijk zal 'evalueren', de tewerkstelling in de IT sector.
Ikzelf bv. moet uiteindelijk ook 'mee' blijven. Dus dat is regelmatig bij leren, want wij werken o.b.v. een platform & dat staat niet stil natuurlijk. Dus bij gevolg kan je bij ons ook nooit op technologie van 20j geleden blijven plakken.

Dus ... ergens blijft onze kennis dus wel up-to-date in zake onze tech stack & vanalles er rond. Zowel voor de DEV's als de team leads e.d.

Echter ... ook wij worden oud natuurlijk. En we zouden moeten werken tot minimum 67.
Zoals hier eerder al aangehaald vind je weinig pure IT werkers die eind de 50, begin de 60 zijn. Zelfs al begin de 50 zie je niet echt veel.
Nog minder in ontwikkeling.

So yeah ... hoe gaat dit evolueren voor de mensen die nu 30-40 zijn en dus al 10+ jaar ervaring op hun kerfstok hebben? Ze kunnen toch moeilijk allemaal naar management door vloeien natuurlijk. In een heel groot bedrijf, met een uitgebreide ladder is dat al wat gemakkelijker wss dan in de gemiddelde KMO.

IT is naar mijn ziens daar een beetje een lastige omdat, in tegenstelling tot vele andere sectoren, ervaring wel relevant is, maar ergens ook wel minder dan voor pakweg een boekhouder.
Die boekhouder z'n regels van 20j terug zullen nog grotendeels gelden, maar het veranderd mss alle jaren een beetje.
Maar die Cobol programmeur die 20j geleden heel sterk was zal anno 2021 het vrij lastig hebben als die vertrekt & nieuw werk moet zoeken in een andere, modernere tech stack.

Gewoon al 'on premise VS cloud' zorgt al voor een heel andere aanpak bv.

Bottom line ... gaan we allemaal nog aan werk geraken binnen 20j ... of eindigen we allemaal in de Colruyt om rekken te vullen omdat we te oud worden aan aantrekkelijk te zijn voor een bedrijf, vervangen door de jonkies. :thinking:
Eerder de Colruyt, rekken vullen.

Op mijn vorig werk, allemaal IT, maakte men er geen geheim van, de 50+'er eruit.
En er zijn effectief massa's ontslagen gevallen in die leeftijdscategorie.

Ene die bij mij in een activiteitenvereniging zit, van 1971, een maand geleden zo ontslagen.
Was zo een beetje vanalles IT'er binnen een redelijk groot bedrijf. Eruit.
Gaat vdab cursusjes volgen.

IT is een sector waarin je hoog begint, maar laag eindigt.
Ik ben zelf programmeur, maar ik richt me specifiek op de overheid, omdat je daar nu eenmaal meer safe zit.
(Ik ben verre van 50, maar ik neem nu al voorzorgen. Desnoods sjotten ze me maar op de helpdesk.)

Al die blitse IT'ers, met royale lonen en mooie auto's, het merendeel valt later diep.
Andere profielen die in het begin niet zo veel verdienen, groeien wel gestaag door, zitten meer safe op latere leeftijd en hebben tegen dan ook wel een meer dan ok loon.
Liever wat minder in het begin eigenlijk, maar op uw 50ste nog in een zekere comfortzone zitten, dan vdab cursusjes te moeten gaan volgen.
Mocht ik opnieuw beginnen met studeren, ik weet niet of ik nog voor IT zou kiezen. Het evolueert heel snel, het wordt alsmaar complexer, voldoening is eigenlijk zoek. En hoe ouder ik word...tja.

Al die IT'ers bij consultancy bedrijven zijn helemaal gekloot.
Echt zo'n vluchtige wereld waar je helemaal een nummer bent.
Ik vind die mensen altijd zo naïef.
Ze houden u echt niet tot na uw 50ste.
Klanten gaan u ook niet meer willen, want je bent te oud en te duur.
Ze zullen nog projectjes zoeken, maar allemaal ver weg. En dan mss zo'n frustrerend brolproject waar iedereen is van gaan lopen.
Willen ze u ook per sé weg, vinden ze ook alleen nog maar projecten ver weg.
Nu consultancy is goed als je als jongeling ervaring wilt opdoen, maar als 40+'er mag je beginnen nadenken. Het worden nog moeilijke 20 jaren anders.

Welke ervaring je ooit in het verleden ook hebt opgedaan, aan welke projecten je ook hebt meegewerkt, zoveel jaren later in IT, waardeloos.

Laatst bewerkt:

Op mijn vorig werk, allemaal IT, maakte men er geen geheim van, de 50+'er eruit.

Ene die bij mij in een activiteitenvereniging zit, van 1971, een maand geleden zo ontslagen.

Ik ben zelf programmeur, maar ik richt me specifiek op de overheid, omdat je daar nu eenmaal meer safe zit.
(Ik ben verre van 50, maar ik neem nu al voorzorgen. Desnoods sjotten ze me maar op de helpdesk.)

Al die blitse IT'ers, met royale lonen en mooie auto's, het merendeel valt later diep.
Andere profielen die in het begin niet zo veel verdienen, groeien wel gestaag door, zitten meer safe op latere leeftijd en hebben tegen dan ook wel een meer dan ok loon.
Liever wat minder in het begin eigenlijk, maar op uw 50ste nog in een zekere comfortzone zitten, dan vdab cursusjes te moeten gaan volgen.
Mocht ik opnieuw beginnen met studeren, ik weet niet of ik nog voor IT zou kiezen. Het evolueert heel snel, het wordt alsmaar complexer, voldoening is eigenlijk zoek. En hoe ouder ik word...tja.

Ze zullen nog projectjes zoeken, maar allemaal ver weg. En dan mss zo'n frustrerend brolproject waar iedereen is van gaan lopen.
Nu consultancy is goed als je als jongeling ervaring wilt opdoen, maar als 40+'er mag je beginnen nadenken. Het worden nog moeilijke 20 jaren anders.

Welke ervaring je ooit in het verleden ook hebt opgedaan, aan welke projecten je ook hebt meegewerkt, zoveel jaren later in IT, waardeloos.
Mogelijks zit je een beetje vastgeroest binnen de overheid :p

Leeftijd en ervaring is wel degelijk een meerwaarde, ook in de IT. Maar je moet bij blijven, en daar wringt het schoentje.
Continue leren stopt voor sommige op een bepaalde leeftijd, en dan ben je natuurlijk een vogel voor de kat.

Het probleem is ook dat je als oudere onderaan de ladder blijft staan. Je moet in uw carrière opklimmen, want anders wordt je inderdaad weg geconcurreerd door jongere mensen.

Zoveel frustration. Let it go, je tikker...

Wij moesten in corona allemaal besparen en zo. De CEO sleurt 20M naar huis en dividend wordt verhoogd. :woohoo:

Leeftijd en ervaring is wel degelijk een meerwaarde, ook in de IT. Maar je moet bij blijven, en daar wringt het schoentje.
Continue leren stopt voor sommige op een bepaalde leeftijd, en dan ben je natuurlijk een vogel voor de kat.

Het probleem is ook dat je als oudere onderaan de ladder blijft staan. Je moet in uw carrière opklimmen, want anders wordt je inderdaad weg geconcurreerd door jongere mensen.
Maar natuurlijk 'opklimmen'. Er zijn maar weinig mensen echt slim genoeg om op te klimmen op een technische wijze, en dat is meestal al heel duidelijk eens men 30 is ofzo. En de rest wat is dat dan opklimmen? management? Daar is mss 10% effectief voor geschikt.

Ik ben nu normaal niet zo negatief als oldskooler, maar ik heb daar toch ook al over gedacht. Nu is het elke 6-12 maanden een nieuwe tech, maar ga ik dat nog kunnen als ik 60-70-80 ben? Want zo lang zal het tegen dan wel zijn.

Waarom denk je dat ik bij een relatief kleine firma gaan werken ben? Omdat je daar nog niet een nummer bent maar een persoon.
(Jammer genoeg is de firma hard gegroeid, maar ja dat risico heb je altijd wel ergens)

Mijn salaris is wel relatief laag voor een 46-plusser. Maar had ik het salaris gehad wat ik normaal zou moeten hebben, dan had ik mijn C4 mogen gaan ophalen. Dat is gewoon zo. Dat is de realiteit. (Swallows very deep)

Deels mee eens maar toch niet helemaal. Of te wel zorg je ervoor dat je niet te duur bent. En lukt het toch niet meer aan je salaris? Dan word je zelfstandige en boet je wat in op het tarief.

Het grootste probleem is gewoon de complexiteit en het feit dat je steeds opnieuw mee moet kunnen gaan met de flow. Lukt dat niet meer als 50-tiger? (En inderdaad de meesten crashen tegen die leeftijd stilletjes aan), dan word je er zonder pardon uit gebonjoerd ..

Laatst bewerkt:
Overheid hier, kan me wel vinden in de topicstarter.

Er zit hier een kalle op niveau B. Door zeer hoge ancienniteit verdient zo iemand die voor van alles een handje moet vastgehouden worden meer dan een zéér jonge leidinggevende op niveau A(nee niet ik). Die leidinggevende moet god weet van alles doen, van alles weten en die andere loopt weg met de pré.

Ik werk maar een goed 2 jaar bij de overheid en ik weet al meer dan die persoon, terwijl we hetzelfde werk doen. Die mensen onthouden niks he. Schrijven alles op papier, terwijl als je dat in de OneNote noteert via CTRL+F alles makkelijker kan terugvinden. Ik heb die persoon dan vandaag opleiding moeten geven over hoe je boekingen kunt doen via exceluploads in SAP. Dat mens weet niet eens hoe je een fucking bijlage vanuit uw mail moet opslaan op uw bureaublad. Echt triestig. Het waren zéér frustrerende 2 uren opleiding. Ik heb bewust via de handleiding mijn uitleg gedaan, in de hoop dat ze later bij problemen de handleiding bovenhaalt om die te herlezen of gebruiken als naslagwerk ipv halsoverkop mij te bellen. Ik hoefde eigenlijk geen opleiding te geven, alles staat in de handleidingmooi met printscreens uitgelegd wat je moet doen, RTFM!

Dan nog een andere(1 jaar voor vervroegd pensioen te gaan) zat steen en been te klagen over dat verplicht telewerk. Het soort mens dat véééééél moeite nodig heeft om iets in te tokkelen op de computer want ze heeft schrik dat ze weer wat verkeerd gaat doen. Ze krijgt het makkelijkste van het makkelijkste(zaken die we aan stagiairs geven), maar dan nog stelt ze me vragen alsof het haar 1ste week is. Die slaapt blijkbaar niet goed omdat ze steeds twijfelt over zaken op haar werk. Dat mens doet al mss 20 jaar hetzelfde werk, maar stel haar 1 kritische vraag en ze slaat tilt, 20 jaar kennis valt in duigen. Gewoonweg geen inzicht hebben denk ik. Leg haar iets uit en ze weet perfect wat ze moet doen. In het begin had ik wel inzicht, maar wist niet hoe praktisch uit te voeren in SAP, dus al bij al nog veel van haar geleerd. Nu komt ze naar mij bij probleemgevallen, verlies er veel tijd mee.. En ontslaan kost nog meer geld he. Gewoonweg 1 jaar doorbijten en laat haar maar op pensioen gaan.
Na de Coronatijdperk mogen we vaker telewerken. Dat mens gaf aan dat ze na corona 2 dagen in de week wilt telewerken. Wij vielen allen van ons stoel. Bijna een uur lang lullen op kantoor over dat verplicht telewerk(hoe moet dat? wat heb je nodig? ) Kheb haar dat uitgelegd alsof ik het aan m'n 4 jarige dochter zou uitleggen. Man man man....

Edit: Fuck dit doet wel deugd.

Als je anciënniteit zever vindt dan weet je totaal niet wat je zegt. Op mijn vorig werk was ik 16 jaar, maar we kregen wel geen anciënniteit betaald maar ik mag gerust zonder schaamte zeggen dat wij het waren die daar de boel recht houden.

Fouten eruit halen dat minder ervaren mensen maken. En sérieuse fouten die ervoor konden zorgen dat heel de boel failliet ging. Het was in de elektronica sector. Prijzen van componenten kennen, jarenlange banden opbouwen met klanten, met mensen in de productie, projecten die over de jaren veranderen, projecten die jaren stopgezet worden en terug heropgestart.

Toen ik weg ging heeft de baas het verschillende keren gezegd dat het jammer was omdat ik al die ervaring heb en alles Ken daar. En tegen dat die kl**tzak van een mens dat al zegt.

Nuja dan moest hij me maar meer betaald hebben en niet hetzelfde loon en bonussen geven als degene met 1 jaar ervaring.

Maar natuurlijk 'opklimmen'. Er zijn maar weinig mensen echt slim genoeg om op te klimmen op een technische wijze, en dat is meestal al heel duidelijk eens men 30 is ofzo. En de rest wat is dat dan opklimmen? management? Daar is mss 10% effectief voor geschikt.

Ik ben nu normaal niet zo negatief als oldskooler, maar ik heb daar toch ook al over gedacht. Nu is het elke 6-12 maanden een nieuwe tech, maar ga ik dat nog kunnen als ik 60-70-80 ben? Want zo lang zal het tegen dan wel zijn.

klopt volledig wat je zegt. En dat is nu net het probleem. Als je er niet in slaagt om degelijk op te klimmen dan ga je op een bepaald moment weg geconcurreerd worden en ga je op een zijspoor gezet worden in het beste geval. Heb je een beetje pech dan danken ze u af en ga je een andere job moeten zoeken waar je eventueel moet inboeten op loon. Vakken gaan vullen bij de Colruyt nu niet, zo ver zal het niet gaan. Maar denk aan gewoon jobs in de IT met een lage instap, onder het niveau waar je ooit zat of zelfs ooit uw carrière gestart bent. Dat is natuurlijk een pijnlijke realiteit, maar voor sommige onvermijdbaar

Waarom denk je dat ik bij een relatief kleine firma gaan werken ben? Omdat je daar nog niet een nummer bent maar een persoon.
(Jammer genoeg is de firma hard gegroeid, maar ja dat risico heb je altijd wel ergens)

Mijn salaris is wel relatief laag voor een 46-plusser. Maar had ik het salaris gehad wat ik normaal zou moeten hebben, dan had ik mijn C4 mogen gaan ophalen. Dat is gewoon zo. Dat is de realiteit. (Swallows very deep)

Je bevestigd natuurlijk wat hij wou bedoelen. Dat je op een bepaald moment gedwongen wordt om onder uw niveau te gaan werken. En in uw geval is dat dus voor minder loon gaan, om toch nog een job te kunnen hebben.
Maar uiteindelijk ben je overal maar een werknemer hoor. Vanaf dat men niet voldoende winst meer op uw hoofd kan maken dan zal men stappen ondernemen.

Mijn industrie is extreem hard georiënteerd rond anciënniteit maar het bedrijf waar ik bij werk is in die zin eerder atypisch. Ik sta vrij hoog op de anciëniteits-ladder omdat ik op zeer jonge leeftijd (voor mijn sector) begonnen ben. Maar toch moet ik regelmatig interne examens en proeven afleggen bij examinatoren die fysiek jonger zijn en een pak minder ervaring hebben.

Anciënniteit is bij ons ook gelinkt aan kunnen werken binnen België. Wie pas begint zal eerst zijn strepen moeten gaan verdienen tijdens een plaatsing in het buitenland voor ze kunnen terugkeren. Dat voorkomt ook dat iemand vers in het bedrijf komt en zo de plaats van een expat inneemt die in het buitenland zit te wachten op een opening hier lokaal.

Over het algemeen is het ook wel zo dat meer ervaren mensen ook effectief een meerwaarde bieden met die ervaring. Maar dat heeft ook meer met rangen te maken en een erfenis uit het verleden (in vorm van klassiekere opleidingen).

Anciëniteit heeft dus in sommige niche sectoren nog wel een plaats vind ik.

Ik begin zowat op een leeftijd te komen waar je stilaan merkt dat sommige mensen op hun maximum komen.

We spreken allemaal graag over carrière dit en carrière dat. Maar op een bepaald moment bereikt het merendeel nu eenmaal zijn maximale limiet. Dan wordt de carrière nu eenmaal een job. Het is één gigantische afval race en op een bepaald moment stoppen er gewoon met lopen en wandelen ze naar de eindmeet.

In mijn branche is het simpel. Op een bepaald moment wanneer je echt ouder begint te worden, dan ga je natuurlijk je kennis en ervaring moeten weten te valoriseren. Vanaf dat de meerwaarde van het technisch bijbenen minder waard wordt dan ervaring te cultiveren. Als technisch persoon is dit best wel zeer ambetant te noemen. Je wilt namelijk graag zoveel mogelijk technische kennis bij elkaar sprokkelen.

Zo heb je bijvoorbeeld in de technologie sector een heleboel juniors die technisch een pak steviger in de startblokken staan dan senior mensen. En dit is perfect normaal, en deze mensen vormen geen bedreiging maar een meerwaarde voor teams. De meerwaarde van senior mensen is daarin om die kennis te kanaliseren. Competente juniors kiezen automatisch de meest technisch complexe en interessantste oplossing, ahjah daar gaan ze het meeste uit leren. De meerwaarde is om bijvoorbeeld te wijzen op de simpele requirements of minimale approach nodig om binnen scope en budget te blijven. Waar de prioriteit van de junior ligt, ligt soms niet deze van het bedrijf. Dit is slechts één voorbeeldje van de vele situaties waar ervaring zeer oppertuun kan ingezet worden. Heeft dit directe en meetbare output? Nee. Brengt dit op? Zeker.

Maar het is soms zeer moeilijk om te bewijzen dat je bijvoorbeeld iemand acht uur tijd bespaard hebt en als je dit dan de hele week gedaan hebt voor verschillende mensen dat terwijl je eigen output 0 is dat de netto voor het bedrijf minstens x bespaarde uren zijn aan cost y. Dit impliceert natuurlijk dat je bepaalde kwaliteiten bezit en ik veronderstel dat de threadstarter voornamelijk de medewerkers bedoelt van het type "kantoorplant".

Er gaan altijd mensen zijn die effectief geen klote waard zijn en toch aan boord blijven. Dit is hoe veel bedrijven georganiseerd zijn. Een slecht of matig productieve persoon kan zeer lang en zonder al te veel problemen aan boord blijven. Als je kijkt naar volgende type werknemers:
1. slecht productief, niet storend eerder meewerkend
2. slecht productief, storend en contrair
3. hyper productief, niet storend en meewerkend
4. hyper productief, storend en contrair

Je zult altijd zien dat categorie 2 meteen buiten vliegt, categorie 4 buiten vliegt vanaf de eerste grove fout die ze maken en dat 3 de heilige graal is waar elk bedrijf naar zoekt.
Type 1 is feitelijk deel van je meubilair, zolang ze een status quo hebben vliegen deze pas buiten bij herstructureringen. Te grijze muizen om iemand die het voor het zeggen heeft in het harnas te jagen en soms te weinig negatieve impact op budget om echt het verschil te maken dat ze eruit moeten. En collega's ambeteren of irriteren, jah daar werk je nog altijd geen ontslag mee in de hand. Pas vanaf dat deze persoon begint te duwen op plaatsen waar het pijn doet binnen het bedrijf, dan pas gaan er belletjes beginnen rinkelen of dergelijke persoon vervangen kan worden door "goedkopere" type 3's. Maar zoek ze maar eens.

Er is nu eenmaal een gros van mensen die aangenomen wordt om "job x" te doen en niks anders dan deze te doen tot ze grijs zien. Niets is zo makkelijk dan volk op hun stoeltje laten zitten en af en toe nen index toe te schuiven zolang de balans klopt. En anciënniteit wordt in sommige bedrijven nu eenmaal financieel aantrekkelijk, want de kostprijs van telkens iemand nieuw te zoeken is misschien nog groter.

Nu, ik hoop dat tegen dat ik niet meer mee kan dat bij mij het potje ook nog blijft stijgen.

Laatst bewerkt:
Dat is echt wel beperkt hoor. Overgroot deel van de sectoren heeft geen sectorancienniteit. En als dat al bestaat, is het omdat het werk écht wel over de ganse sector quasi identiek is (toch wat betreft de typejobs).

Terug
Bovenaan