Onafhankelijk de voorbije 2 pagina's discussies vraag ik mij ergens wel soms eens af hoe dat uiteindelijk zal 'evalueren', de tewerkstelling in de IT sector.
Ikzelf bv. moet uiteindelijk ook 'mee' blijven. Dus dat is regelmatig bij leren, want wij werken o.b.v. een platform & dat staat niet stil natuurlijk. Dus bij gevolg kan je bij ons ook nooit op technologie van 20j geleden blijven plakken.
Dus ... ergens blijft onze kennis dus wel up-to-date in zake onze tech stack & vanalles er rond. Zowel voor de DEV's als de team leads e.d.
Echter ... ook wij worden oud natuurlijk. En we zouden moeten werken tot minimum 67.
Zoals hier eerder al aangehaald vind je weinig pure IT werkers die eind de 50, begin de 60 zijn. Zelfs al begin de 50 zie je niet echt veel.
Nog minder in ontwikkeling.
So yeah ... hoe gaat dit evolueren voor de mensen die nu 30-40 zijn en dus al 10+ jaar ervaring op hun kerfstok hebben? Ze kunnen toch moeilijk allemaal naar management door vloeien natuurlijk. In een heel groot bedrijf, met een uitgebreide ladder is dat al wat gemakkelijker wss dan in de gemiddelde KMO.
IT is naar mijn ziens daar een beetje een lastige omdat, in tegenstelling tot vele andere sectoren, ervaring wel relevant is, maar ergens ook wel minder dan voor pakweg een boekhouder.
Die boekhouder z'n regels van 20j terug zullen nog grotendeels gelden, maar het veranderd mss alle jaren een beetje.
Maar die Cobol programmeur die 20j geleden heel sterk was zal anno 2021 het vrij lastig hebben als die vertrekt & nieuw werk moet zoeken in een andere, modernere tech stack.
Gewoon al 'on premise VS cloud' zorgt al voor een heel andere aanpak bv.
Bottom line ... gaan we allemaal nog aan werk geraken binnen 20j ... of eindigen we allemaal in de Colruyt om rekken te vullen omdat we te oud worden aan aantrekkelijk te zijn voor een bedrijf, vervangen door de jonkies.
Eerder de Colruyt, rekken vullen.
Op mijn vorig werk, allemaal IT, maakte men er geen geheim van, de 50+'er eruit.
En er zijn effectief massa's ontslagen gevallen in die leeftijdscategorie.
Ene die bij mij in een activiteitenvereniging zit, van 1971, een maand geleden zo ontslagen.
Was zo een beetje vanalles IT'er binnen een redelijk groot bedrijf. Eruit.
Gaat vdab cursusjes volgen.
IT is een sector waarin je hoog begint, maar laag eindigt.
Ik ben zelf programmeur, maar ik richt me specifiek op de overheid, omdat je daar nu eenmaal meer safe zit.
(Ik ben verre van 50, maar ik neem nu al voorzorgen. Desnoods sjotten ze me maar op de helpdesk.)
Al die blitse IT'ers, met royale lonen en mooie auto's, het merendeel valt later diep.
Andere profielen die in het begin niet zo veel verdienen, groeien wel gestaag door, zitten meer safe op latere leeftijd en hebben tegen dan ook wel een meer dan ok loon.
Liever wat minder in het begin eigenlijk, maar op uw 50ste nog in een zekere comfortzone zitten, dan vdab cursusjes te moeten gaan volgen.
Mocht ik opnieuw beginnen met studeren, ik weet niet of ik nog voor IT zou kiezen. Het evolueert heel snel, het wordt alsmaar complexer, voldoening is eigenlijk zoek. En hoe ouder ik word...tja.
Al die IT'ers bij consultancy bedrijven zijn helemaal gekloot.
Echt zo'n vluchtige wereld waar je helemaal een nummer bent.
Ik vind die mensen altijd zo naïef.
Ze houden u echt niet tot na uw 50ste.
Klanten gaan u ook niet meer willen, want je bent te oud en te duur.
Ze zullen nog projectjes zoeken, maar allemaal ver weg. En dan mss zo'n frustrerend brolproject waar iedereen is van gaan lopen.
Willen ze u ook per sé weg, vinden ze ook alleen nog maar projecten ver weg.
Nu consultancy is goed als je als jongeling ervaring wilt opdoen, maar als 40+'er mag je beginnen nadenken. Het worden nog moeilijke 20 jaren anders.
Welke ervaring je ooit in het verleden ook hebt opgedaan, aan welke projecten je ook hebt meegewerkt, zoveel jaren later in IT, waardeloos.