De (on)zin van ancienniteit en ervaring

Gho ja je hebt ergens wel een punt als het gaat om sommige beroepen als bijvoorbeeld onderwijzers (merk ik bv bij mijn vrouw). Hoe ouder hoe minder gemotiveerd en hoe meer ze overlaten aan de jongere generatie, maar tegelijk wel een mooi loon opstrijken -en vastbenoemd zijn, maar dat is een andere discussie.

Op mijn werk werken we nog grotendeels met AS400. In de meer dan zes jaar dat ik hier zit wordt er elk jaar gezegd dat we zeker volgend jaar op Full SAP zitten (nu zitten we enkel voor FiCo op SAP).
AS400 wordt onderhouden door een prille zestiger en een vijftiger. Tot vorig jaar was er nog een derde, maar die is met pensioen. Wel die personen zijn jarenlang werkzaam binnen de onderneming en kennen de systemen van haver tot gort. Als er een probleem is weten die perfect waar ze moeten gaan kijken, weten ook hoe onze productieketen in elkaar steekt en zijn ook op de hoogte van het facturatieproces en de financiële/boekhoudkundige achtergrond. Haal die weg en we kunnen binnen het half jaar sluiten omdat alles op zijn gat ligt. Die anciënniteit is zijn geld dus dubbel en dik waard.

Het hangt er dus van af in welke sector je zit.

Gho ja je hebt ergens wel een punt als het gaat om sommige beroepen als bijvoorbeeld onderwijzers (merk ik bv bij mijn vrouw). Hoe ouder hoe minder gemotiveerd en hoe meer ze overlaten aan de jongere generatie, maar tegelijk wel een mooi loon opstrijken -en vastbenoemd zijn, maar dat is een andere discussie.

Op mijn werk werken we nog grotendeels met AS400. In de meer dan zes jaar dat ik hier zit wordt er elk jaar gezegd dat we zeker volgend jaar op Full SAP zitten (nu zitten we enkel voor FiCo op SAP).
AS400 wordt onderhouden door een prille zestiger en een vijftiger. Tot vorig jaar was er nog een derde, maar die is met pensioen. Wel die personen zijn jarenlang werkzaam binnen de onderneming en kennen de systemen van haver tot gort. Als er een probleem is weten die perfect waar ze moeten gaan kijken, weten ook hoe onze productieketen in elkaar steekt en zijn ook op de hoogte van het facturatieproces en de financiële/boekhoudkundige achtergrond. Haal die weg en we kunnen binnen het half jaar sluiten omdat alles op zijn gat ligt. Die anciënniteit is zijn geld dus dubbel en dik waard.

Het hangt er dus van af in welke sector je zit.
Uw voorbeelden zijn nogal anekdotisch dus ik zou zeker niet zo in algemeenheden over bepaalde beroepen zoals onderwijzers spreken. Ik kan evengoed anekdotisch aanhalen hoe mijn moeder als een van de oudste leerkrachten en als een van de weinig van in het begin van afstandsonderwijs vlot overschakelde op online les geven en allerlei creatieve experimenten voor thuis op poten zet.

Naar mijn ervaring: de mensen die op oudere leeftijd op hun gat zitten en niets doen, doen dat meestal ook al op jongere leeftijd.

En algemener: voor de rest moogt ge inderdaad niet vergeten dat veel ouder volk de switch heeft moeten maken van alles zonder computers naar met computers (en alles een pak sneller). Voor sommige mensen is die switch moeilijk geweest wat voor ambetante situaties zorgt. Maar het is niet omdat iemand technologisch niet helemaal up to date is dat die qua kennis niet nog steeds erg veel waarde meedraagt.

Goed ik zal als 50-jarige morgen eens een mail sturen naar één van mijn jongere medewerkers

titel : HOE ZET IK DE HOOFDLETTERS AF?

Onderwerp
MIJN PC WIL ALLEEN MAAR HOOFDLETTERS TYPEN EN IK KRIJG DAT NIET AFGEZET. KAN JIJ ME KOMEN HELPEN?

Want volgens Herman ben je als 50-jarige nutteloos.

Goed ik zal als 50-jarige morgen eens een mail sturen naar één van mijn jongere medewerkers

Onderwerp
MIJN PC WIL ALLEEN MAAR HOOFDLETTERS TYPEN EN IK KRIJG DAT NIET AFGEZET. KAN JIJ ME KOMEN HELPEN?

Wees content, gij kunt tenminste al mailen als 50plusser. Zet dat maar bij op je cv😉

Onderwerp

Het antwoord dat je krijgt :

hey ouwe, stop met roepen.
Hebben ze u nooit geen manieren geleerd...

:p

Onderwerp

Dat is nu wel een beetje het cliché-antwoord van een boomer :P
"jama, ik kan wél vanalles!"

Het punt dat @Herman De Croo maakt is dat als je mensen zou betalen naar de meerwaarde die ze bieden voor een bedrijf, de curve eerder een normaalverdeling zou zijn met de top ergens rond 35-40 jaar. Maar in België heb je door de combinatie van "loon naar anciënniteit" en "ontslagvergoedingen" een cultuur waarbij er bij de meeste bedrijven een groep ouderen zitten die eigenlijk heel weinig bijdragen aan het bedrijf, maar wel bakken vol geld kosten. Maar omdat ze te duur zijn om te ontslaan, blijven ze maar zitten.

Na de Coronacrisis ben ik er ook zeker van dat veel bedrijven meer met zelfstandigen gaan werken om dit te voorkomen.

Geef mij gerust inhoudelijke tegenargumenten hoor @ugar ik heb niet liever. Nogal vermoeiend als je niet kan/wil lezen wat er staat. Het gaat erom dat boomers vaak een pak meer verdienen, terwijl hun werkprestaties zeker niet navenant beter zijn (au contraire).

Geef mij gerust inhoudelijke tegenargumenten hoor @ugar ik heb niet liever. Nogal vermoeiend als je niet kan/wil lezen wat er staat. Het gaat erom dat boomers vaak een pak meer verdienen, terwijl hun werkprestaties zeker niet navenant beter zijn (au contraire).
En zeg nu eens hoe je van plan bent om dit aan te pakken zonder dat je u zelf daardoor tekort doet ?

Daarnaast, stel dat we dat zouden introduceren zo een normaal verdeling. Waarom zou je er vanuit gaan dat het verschil in geld zou gaan naar u of startende jongeren en niet gewoon in de zakken blijft zitten van de aandeelhouders ?

Dacht dat de taxshift dit ook al had aangetoond dat dit effect niet voorkomt.

Er zijn wel nog hopen sectoren buiten IT natuurlijk, waar alles wat met IT te maken heeft een bijkomstigheid is. Dat iemand met bakken relevante ervaring en kennis dan wat meer moeite heeft met "share screen" neem ik er dan wel bij hoor. Als ik kijk naar mijn oud-promotor, die nu als 69-jarige nog 10% is aangesteld (universiteit), die heeft gewoon een gigantische meerwaarde die zijn ancienniteit zeker verdiende net voor zijn pensioen (toen hij nog actief funding binnenhaalde).

Het is zoals @Tha_nOn zegt, de mensen die bij wijze van spreken met hun voetjes omhoog op de bureau werken, beginnen daar al mee voor wij ze "oud" vinden. Het is ook normaal dat iemand die doorgroeit naar een managementfunctie zijn basisskills niet meer onderhoudt lijkt me. Om opnieuw over mijn sector te spreken: de oudere prof die nog eens experimenten wil doen is praktisch een meme op zich, omdat die met niets meer kan werken aangezien toestellen vernieuwd worden. Maar op een bepaald moment wordt die ook niet meer in het labo verwacht zelf nog dingen te doen.

Wat ik wel begrijp is dat de curve van de loonsstijging oneerlijk kan overkomen als je denkt aan alle kosten in het leven van de starter, vs iemand die einde loopbaan is en waarschijnlijk bv. de hypotheek al heeft afgebouwd. Vanuit dat oogpunt is iets meer zoals een normaalverdeling wel te verdedigen, maar laat ons eerlijk zijn: gaan we dat nog vinden als we goed ingewerkt en op onze "top" het jaar erop minder gaan verdienen terwijl iemand van enkele jaren jonger, die we minder inschatten, nog stijgt?

PS: boomer is toch een kakterm, uitgedacht om de generatieverschillen wat in de verf te zetten.

Laatst bewerkt:
En zeg nu eens hoe je van plan bent om dit aan te pakken zonder dat je u zelf daardoor tekort doet ?

Daarnaast, stel dat we dat zouden introduceren zo een normaal verdeling. Waarom zou je er vanuit gaan dat het verschil in geld zou gaan naar u of startende jongeren en niet gewoon in de zakken blijft zitten van de aandeelhouders ?

Dacht dat de taxshift dit ook al had aangetoond dat dit effect niet voorkomt.
Dat kan je toch over letterlijk elke loonsopslag zeggen?

Nu ben ik 2 keer gejost. In dat geval dat ik het verander ben ik 3 keer gejost. Want die hun pensioenen en medische kosten ga ik toch mogen betalen.

Dus mijn positie veranderd daar niet in.
Klopt.

Maar ik vrees dat we het toch vlaggen zullen hebben.
Zowel politieke partijen (artikel VRT), werkgevers, Hoge Raad voor de Werkgelegenheid als Europa willen dit liefst aanpassen.

Bij jobverlies zorgt anciënniteit bij oudere werknemers er ook voor dat ze in bepaalde sectoren niet meer aan ander werk geraken, want te duur vergeleken met jongeren.
-> indirect discriminatie op basis van leeftijd.

Ik bekijk dat gewoon zo hé :

Nu zijn zij het die de grote pré verdienen. Binnen 10 jaar ben ik degene die de grote pré verdient.

Waarom zou ik dan vechten om het af te schaffen ? Om 2 keer gejost te worden ? Nu omdat ik minder dan hen verdien. En binnen 10 jaar omdat ze de lonen naar onder hebben geschaald en ik weer minder verdien dan als ik er niet tegenin was gegaan.

Ik ben misschien raar, maar niet zot.

In mijn sector (energie) is dit al niet het geval. Er zijn de 'oude contracten' en de 'nieuwe contracten'. De oude contracten worden al een jaar of 15-20 niet meer gegeven, maar er zijn dus nog veel oudere mensen die nog die contractvoorwaarden hebben. En zoals je wel kan inbeelden, die oude contractvoorwaarden zijn van een heel andere orde dan wat er nu nog aangeboden wordt. Korte samenvatting: oud contract = jackpot.

Dus ancienniteit of niet, ik ga later nooit hetzelfde verdienen als iemand met een gelijkaardig profiel maar met een oud contract.

Als zelfstandige die niet op basis van anciënniteit verloond wordt, doe je uzelf daar niet tekort mee hé.

De keerzijde: jongeren veel meer betalen zodat de totaal uitgekeerde lonen +- hetzelfde blijven, daar hoor je werkgevers veel minder over... :p

Ik denk dat weinig bedrijfsleiders inzitten met het feit dat hun oudere werknemers nooit Alt-Tab gebruiken (the horror!).

Dat kan je toch over letterlijk elke loonsopslag zeggen?
Dat kan je over letterlijk elke wijziging in alle aspecten van de wereld zeggen.

Maar nu weet ik waar ik mij aan mag verwachten. Als ik dat wijzig weet ik niet waaraan ik mij moet verwachten. Dus waarom zou ik vechten om iets te veranderen waarvoor ik nog niet eens weet of het dan voordelig is voor mij ?

Dan laat ik het liever gewoon zoals het is, en heb ik zoals hen er later in mijn carrière het voordeel van.

Klopt.
Maar ik vrees dat we het toch vlaggen zullen hebben.
Zowel politieke partijen (artikel VRT), werkgevers, Hoge Raad voor de Werkgelegenheid als Europa willen dit liefst aanpassen.

Bij jobverlies zorgt anciënniteit bij oudere werknemers er ook voor dat ze in bepaalde sectoren niet meer aan ander werk geraken, want te duur vergeleken met jongeren.
-> indirect discriminatie op basis van leeftijd.

1) Het verwonderd mij nu eens echt niet dat zij dat niet willen. het is nu ook niet alsof zij echt de intentie hebben om het beter te maken voor ons...
2) gelukkig is er dan ook nog de vakbond en andere instanties die momenteel de boot afhouden. En uiteindelijk zijn die zaken er gekomen als bescherming van de werknemers. Dat had en doel. En zolang het geen vooruitgang is, zie ik echt niet in waarom ik op de balkade moet gaan staan om te zeggen afschaffen daarmee. Neen dan laat ik het liever zoals het is. Willen ze dit aanpakken, dan moeten ze er maar een win-win systeem van maken. Anders blijft het maar hoe het is.

Bij jobverlies is er geen enkele verplichting om anciënniteit mee te nemen. Het is echter wel de wens van de persoon om niet voor minder als wat die ervoor had te gaan werken. Wat mij nu eenmaal normaal lijkt. Koppel dan ook nog eens de ontslagvergoeding, etc aan die men krijgt. En de druk om iets anders te gaan zoeken maar dan tevreden te zijn met een lagere verloning is er gewoon niet.

In mijn sector (energie) is dit al niet het geval. Er zijn de 'oude contracten' en de 'nieuwe contracten'. De oude contracten worden al een jaar of 15-20 niet meer gegeven, maar er zijn dus nog veel oudere mensen die nog die contractvoorwaarden hebben. En zoals je wel kan inbeelden, die oude contractvoorwaarden zijn van een heel andere orde dan wat er nu nog aangeboden wordt. Korte samenvatting: oud contract = jackpot.
Dus ancienniteit of niet, ik ga later nooit hetzelfde verdienen als iemand met een gelijkaardig profiel maar met een oud contract.
Maar dat heeft geen bal te maken met anciënniteit. Als men binnen 10 jaar aan de 30 jarige een slechter contract geeft dan wat jij hebt, dan zitten die ook met de gebakken peren. Maar daarom moet je het systeem van de anciënniteit nog niet afbreken.

Als zelfstandige die niet op basis van anciënniteit verloond wordt, doe je uzelf daar niet tekort mee hé.
De keerzijde: jongeren veel meer betalen zodat de totaal uitgekeerde lonen +- hetzelfde blijven, daar hoor je werkgevers veel minder over... :p
De dagrate is ook een verkapte anciënniteit hé. Of gaan de zelfstandigen ook tevreden zijn indien hun dagrate van 1000€ nu ineens nog maar gevalueerd wordt op 650€. Want ja ik heb hier een jonge lepper die dat allemaal beter kan dan U.
Maar die hoge dagrate is ook alleen maar aanvaardbaar wegens uw netwerk, de kennis die je hebt... En het netwerk / garantie dat het opgelost geraakt is daar in veel gevallen belangrijker dan uw kost.

De dagrate is ook een verkapte anciënniteit hé. Of gaan de zelfstandigen ook tevreden zijn indien hun dagrate van 1000€ nu ineens nog maar gevalueerd wordt op 650€. Want ja ik heb hier een jonge lepper die dat allemaal beter kan dan U.
Maar die hoge dagrate is ook alleen maar aanvaardbaar wegens uw netwerk, de kennis die je hebt... En het netwerk / garantie dat het opgelost geraakt is daar in veel gevallen belangrijker dan uw kost.
Dat is uiteindelijk wel zo? Er is geen enkel bedrijf dat 1000€ gaat betalen als iemand anders het even goed kan voor 650€?

Dat is uiteindelijk wel zo? Er is geen enkel bedrijf dat 1000€ gaat betalen als iemand anders het even goed kan voor 650€?
En de realiteit is dat men als men een probleem heeft, de contactenagenda open doet. De nummer van de vorige persoon belt wie hen geholpen heeft. En dat die overmorgen er al terug zit.

Enkel wanneer men niet meer content is hiervan wordt dit effectief in vraag gesteld of wanneer de beslisser die aan de knopjes draait veranderd. Of wanneer er echt problemen zijn met de budgetten / financiën.
In alle andere gevallen is dat gewoon hallo Anders, je bent hier vorig jaar geweest om x en y te doen. Kun je voor ons Z doen. Ah tegen hetzelfde uurtarief. Geen probleem, doen we. doei. En als je dat al 20 jaar gedaan hebt... dan ben je gegarandeerd hunne eerste telefoon.

Terug
Bovenaan