De nieuwbouw-topic!

Hier 250 beneden en 240 boven. Ik wou de zolderkamers een goede hoogte geven ook dus dan moet er nu eenmaal gekozen worden nokhoogte 6m. Zolder is 245 dan.
Zie dat overal eigenlijk, hoge plafonds zijn in nieuwbouw halfopen bebouwingen denk ik zelfs redelijk zeldzaam.

Heb toch ook gewoon 270 beneden in de HOB en 250 boven. Geeft idd een veel ruimer gevoel, wel meer te verven :p.

Wordt het bij jullie ook al goed warm in huis? Gisteren was het 24.5°C bij ons in huis dus ik vrees al een beetje voor de zomer.
Onze oost gevel is vooral glas en 's morgens warm het goed op. In de namiddag en avond warmt het niet meer verder op.
De overhittingkans was klein bij ons dus screens zijn er niet. Al begin ik daar nu toch wel mijn twijfels bij te krijgen. Vooral de oost kant.

Gordijnen hebben we wel nog niet, dus ik hoop dat we met goede gordijnen het wel wat frisser kunnen houden in de voormiddag.
Bij onze nieuwbouw wordt het ook al 23-25 graden nu, afhankelijk van de kamer. Screens hebben we nog niet gebruikt nu, maar tijdens de zomer vorig jaar werd het wel soms 30 graden binnen met de screens dicht. Dus dit jaar hebben we koeling laten plaatsen op onze vloerverwarming, hopelijk helpt dat wel. 22 graden moet het voor ons niet zijn in de zomer, maar 25-26 ipv 30 zou al een groot verschil maken.

Vandaag doen ze de blowerdoor bij ons. Heeft er iemand een tabelletje of cijfers van wat een 'goed' resultaat zou zijn (+ eventueel de invloed ervan op E/S-peil)? Ik meende daar iets van te hebben opgeslagen, maar vind het niet meer terug. Er zijn volgens mij ook allerlei verschillende soorten parameters die je dan weer van elkaar kan afleiden.

Vraag gewoon aan die mens het getalletje dat in de EPB software ingevuld wordt.
Voor ons was het van 4->3 en van 3->2 telkens een verschil van 1 E-punt. Van 2->1 was dan weer 2 E-punten. S heb ik niet echt onthouden , maar zal wel relatief gelijklopen naar invloed. Beste is daarmee spelen in je EPB project zelf (als dat enigszins al goed is ingevuld) maar als je EPB ingenieur daarin niet wil meegaan kan je enkel je bestand van bij de startverklaring aan het agentschap energie vragen. Dat zou je toch ook een goed idee moeten geven van de invloed van de luchtdichtheid.

Vraag gewoon aan die mens het getalletje dat in de EPB software ingevuld wordt.
Voor ons was het van 4->3 en van 3->2 telkens een verschil van 1 E-punt. Van 2->1 was dan weer 2 E-punten. S heb ik niet echt onthouden , maar zal wel relatief gelijklopen naar invloed. Beste is daarmee spelen in je EPB project zelf (als dat enigszins al goed is ingevuld) maar als je EPB ingenieur daarin niet wil meegaan kan je enkel je bestand van bij de startverklaring aan het agentschap energie vragen. Dat zou je toch ook een goed idee moeten geven van de invloed van de luchtdichtheid.
Gohja ik wil ook gewoon een idee krijgen wat een 'goed' of 'heel goed' resultaat is. Wat bedoel je met spelen in mijn EPB project...? Onze architect zorgt daarvoor, maar ik heb daar enkel de startverklaring van. Kan ik die ook online raadplegen en getallen invullen misschien?

Gohja ik wil ook gewoon een idee krijgen wat een 'goed' of 'heel goed' resultaat is. Wat bedoel je met spelen in mijn EPB project...? Onze architect zorgt daarvoor, maar ik heb daar enkel de startverklaring van. Kan ik die ook online raadplegen en getallen invullen misschien?
De software is vrij beschikbaar:
Het bestand dat je moet openen (toch dat van je startverklaring) kan je opvragen bij het VEKA met je EPB nummer. Deze zou op de documenten van de startverklaring of simulaties die je hebt ontvangen moeten staan. Ik heb het blijkbaar via de webformulier gedaan indertijd, omdat mijn EPB ingenieur weigerde zijn kopie ervan ter beschikking te stellen. Omdat je moet oppassen natuurlijk dat je je aangifte niet indient terwijl ze langs geen kanten klopt ;), wat dus gaat met die software.

Nu, de simpelste manier is natuurlijk om de persoon die je EPB aangifte doet, te vragen wat voor impact dat heeft. Als je weet waar het staat is dat letterlijk getalletje invullen, knopje klikken, en getalletje zien.

In 2016 had ik 1.9 m3/m2.h voor een huis met zadeldak en 1 open wachtbuis van 110mm naar buiten (maar onder de grond). Dat was toen niet zo slecht volgens de uitvoerder.

Bij onze nieuwbouw van 2021 werd rekening gehouden met luchtdichtheid ( deuren/ramen die goed afdichten, geen schuifdeuren, ventilatie D, geen uitlaat naar buiten voor droogkast/dampkap,..) waardoor we uitkwamen op een resultaat van 0.89 m3/h.m2.

Ik dacht eigenlijk dat 240 / 250 plafondhoogte beneden niet meer gedaan werd bij nieuwbouw?
Ik vind dat toch vrij laag precies maar zie inderdaad toch vaak nieuwbouw woningen met die afmetingen nu ik er op begin te letten. Ik weet niet waarom maar ik zat met mijn hoofd bij 270 beneden en dan idd 240 of 250 boven, die 270 voelt ook gewoon 10x ruimer, maar je moet het mogen natuurlijk.

Ik heb bij onze renovatie toch heel hard geduwd op het behouden van de hogere plafonds;
Wij hebben 2.70 => 2.60 => 2.40 => 3.30 beneden :biglaugh:, en dan 2.50 => 2.70 eerste verdiep & volledig onder dak zolder kamers.
Kroonlijst 6.50, Nok 9.70; Maar die architect heeft er nog al eens een half metertje langs gezeten ...
In een leefruimte snap ik de logica van een hoger plafond. In de bovenverdiepingen lijkt het me allemaal wat overbodig.
Hier onze gelijkvloers 2m80, bovenverdieping 2m35. Zeker bij (half)gesloten bebouwingen waar je de nokhoogte geen meter hoger dan je buurman wil... De vloerpakketten zijn sowieso al dikker dan vroeger met vloerverwarming en ventilatie.

In een leefruimte snap ik de logica van een hoger plafond. In de bovenverdiepingen lijkt het me allemaal wat overbodig.
Hier onze gelijkvloers 2m80, bovenverdieping 2m35. Zeker bij (half)gesloten bebouwingen waar je de nokhoogte geen meter hoger dan je buurman wil... De vloerpakketten zijn sowieso al dikker dan vroeger met vloerverwarming en ventilatie.

Mag dat 2m35? Ik dacht dat ik minstens 2m45 moest hebben op bovenverdieping.

Iemand die mij een idee kan geven van wat een voorontwerp laten maken door een architect ongeveer kost tegenwoordig? Thx!

Iemand die mij een idee kan geven van wat een voorontwerp laten maken door een architect ongeveer kost tegenwoordig? Thx!
Bij onze architect waren schetsontwerp en voorontwerp samen 1.8% van de geraamde bouwkost.
Bouwaanvraag 1.8%
uitvoering 1.44%
aanbesteding 0.36%
werf 1.44%
oplevering 0.36%

Samen 7.2% van de bouwkost

Thx! Mja, geraamde kost zal ergens rond het miljoen liggen. 18k voor een "planneke" te tekenen is wat veel naar mijn goesting ... ;-)

Thx! Mja, geraamde kost zal ergens rond het miljoen liggen. 18k voor een "planneke" te tekenen is wat veel naar mijn goesting ... ;-)
Als je woning 'een specialleke' is dan heeft het ook niet veel nut om op een forum rond te vragen, dan kun je best direct wat offertes van architecten opvragen. Vergeet niet dat een woning in 2023 een redelijke complexe puzzel van technieken en regelgeving is, dus als je met de bewoording "een planneke tekenen" bij architecten afkomt moet je op niet veel goodwill rekenen.
Heb die procentuele prijs toch altijd al raar gevonden. Die zijn werk hangt toch niet af van de kostprijs van de afwerking.
Natuurlijk niet. Heb jij je tegels dan al gekozen voor je je contract met je architect getekend heb?Een architect werkt met aannames om een initiele kostenraming te maken.

Terug
Bovenaan