Vroeger wel ja, maar de laatste jaren is het tegendeel eerder waar. Bij de startverklaring van onze bouw ging er 1 punt van het E-peil indien we airco's zouden voorzien. Dat is evenveel als bij het voorzien van screens. We zijn nu verhuisd, er hangen 4 airco's, en we moeten ons EPB dossier nog indienen. Bij gunstige blowerdoor zouden we rond E-peil 5 moeten eindigen. Een pak lager dan de nodige 20 om 100% korting op het KI te krijgen.
Ik vind dat echt ongelofelijk dat het voorzien van aircoleidingen en afvoeren nog niet standaard is in een nieuwbouw, wat qua kost ook echt een habbekrats is in het geheel. En je kan het mooi wegwerken met een premontagebox als je ze niet meteen gaat plaatsen:
https://www.dnte.be/nl/realisaties/preinstallatie
Deze ochtend om 10u was het al 26 graden in mijn bureau (oververhittingsfactor ligt rond de 4200). Met al dat thuiswerken heb je gewoon een deftige oplossing nodig in plaats van doekjes voor het bloeden die je werkruimte omtoveren in een donkere grot van een holbewoner. Daarnaast draait die koeling vaak op het moment dat je met overschotten zit van de zonnepanelen. Dus voor de weinige keren dat er toch van het net verbruikt wordt, kan ik al heel veel elektriciteit verbruiken eer die screens economisch interessant worden.
Vergeet de condenspompjes niet en alle mogelijke miserie die daar komt bij kijken.