De nieuwbouw-topic!

Net een offerte goedgekeurd van de schilder +/-20k incl btw voor alles 'extra fijn' af te werken, incl schuurwerk, uitplanten, opspuiten,... voor 800m² + plinten.

Wel jaloers op al de verhuizen die gepland staan, wij hebben voorlopig begin september opstaan als datum, na 3 ellendige jaren mag het stilletjes aan gaan komen.

Extra tegenslag, vloerder niet gestart begin deze week omdat zijn petekindje van 2 jaar overleden is... een ramp voor hem natuurlijk, maar weer uitstellen.

Hier zullen we de muren zelf verven, zeker omdat een nieuwbouw zich toch nog zal zetten en we geen zin hebben om daar zoveel geld in te steken. We hebben wel al wat ervaring met verven dus ik vind dat nog wel een leuk taakje. Met dat geld doen we liever iets anders.

Heb voor heel mijn huis 450€ incl materiaal betaald (eigenlijk een iPhone SE). Gemakkelijk als uw vader voegwerker is :). Was dus eigenlijk een ‘cadeau’ dan dat het verplicht was.

Ondertekend is ondertekend zou ik zeggen. Als het nergens staat dat het onder voorbehoud is althans. Het is niet dat zand/cement zoveel kost dat 1000€ te verantwoorden is.
Materiaalprijs voor voegwerken kan heel hard varieren, als je gewoon zand en gewone cement nodig hebt kost het inderdaad weinig maar als je specifieke gekleurde voegmortel nodig hebt gaat de prijs wel snel omhoog.

Materiaalprijs voor voegwerken kan heel hard varieren, als je gewoon zand en gewone cement nodig hebt kost het inderdaad weinig maar als je specifieke gekleurde voegmortel nodig hebt gaat de prijs wel snel omhoog.

Natuurlijk, maar een meerkost van 1000 euro gaat dat nooit zijn ten gevolgen van inflatie over de laatste paar maanden. Dat is gewoon extra willen cashen in mijn ogen.

Natuurlijk, maar een meerkost van 1000 euro gaat dat nooit zijn ten gevolgen van inflatie over de laatste paar maanden. Dat is gewoon extra willen cashen in mijn ogen.
Klopt, €1000 is veel. Maar zonder meer details is het moeilijk hierover een oordeel te vellen. Misschien was deze aannemer de goedkoopste omdat hij al 10 jaar dezelfde prijzen hanteert en heeft hij nu beslist om te indexeren.

lol

Laten we het voorbeeld van MorG07h pakken:
235 m2 plafond + 650 m2 muur, 1x primer en 2 afwerking
-> muur hoogte +/- 2,6 meter
-> uitgaande van 8 ruimtes met vier hoeken -> =8*4*2.6=83.2 lm verticale hoeken
-> 650/2,6 = 250 lm (overgang plafond/muur)
-> 650/2,6 = 250 lm (plint)
-> 8 deuren

Voorbereiding:
schuren/fijnplamuren +/- 10 m2 per uur -> (235+650)/10 = 88u
schilderen:
- randen & hoeken (40 tot 60 lm/u) -> (80+250+250)/50 * 3 = 34,8u
- schilderen (5 tot 7,5 m2 per u per laag) -> (235+650)/7.5 * 3 = 354u

loon 35 €/u
88 + 34,8 + 354 * 35 = 16688 €
deuren: 8 * 120 = 960 €
verf: +/- 7500 €

Dan zit je dus al zonder beschermingswerken, zonder opruimen op een 25000
Wij hebben nu verf gekocht voor 275m2 bruto vloeroppervlakte te schilderen. En dat is een 3500 euro, voor primer, eindlaag. Zowel voor muur/plafond, als voor plintjes/deuren. Zit dan ook verf materiaal bij (tape/plastiek/bakjes/…)
Dat is dan met sigma verf. Voor Boss was het een 5000 euro.

88 uur voor schuren en fijnplamuren, dat is meer dan 2 weken dat je daar voor rekent. Dat is wel zeer ruim. Dan heeft de bezetter er toch een knoei boel van gemaakt. Wat zeker kan.

Dat je hier het meeste werk in steekt is een feit. Al het voorbereidend werk duurt het langst. Schilderen opzich gaat goed vooruit.

5/7,5m2 per uur per laag is ook zeer traag. Als uw basis goed is gaat dat goed vooruit. Zeker voor een professionele schilder. Wilt zeggen dat een schilder aan onze plafond van de living 10 uur aan een stuk moet werken per laag, als hij aan 7,5m2 schildert. . En dan tel ik uw hoeken er nog niet bij

Bij u zou de schilder 476 uur bezig zijn. Dat zijn bijna 12 weken voltijds werken aan een huis van 235m2.

Qua beschermingsteken valt dat goed mee hè. Het is vooral afplakken en voor de rest is het plastiek leggen op de vloer. Net zoals het opruimen. Dat ze daar dan nog 8000 euro rekenen om aan 33k te komen is ook wel ruim

Laatst bewerkt:
Ik geef het maar mee: vraag zeker ook prijzen bij maatwerk bedrijven (a la sociale werkplaats).

Wij hebben onze gang laten schilderen door een bedrijf dat dat deed. Die hebben maniakaal de oneffenheden aan het wegwerken geweest. Het schilderwerk is quasi perfect en die hebben ook heel proper gewerkt. Heb geen idee van de oppervlakte maar het kwam voor een ganse traphal (glv, 1ste, 2de verdiep) en een slaapkamer 2200 euro zonder btw (incl materiaal, bijwerken enz).

Offerte opgevraagd voor een balustrade voor buiten. We zouden ze liever hebben in glas, maar gaat duurder zijn, moet vaak gewassen worden,... + kind dat binnenkort kruipt en loopt, dus gekozen voor verticale spijlen (horizontaal kan ze op klimmen)
Nog offertes opgevraagd, maar die laten op zich wachten.

Iemand die recent offerte opvroeg?
Of hier enig zicht op heeft?

Totale lengte : 12000mm + 4800mm Trapleuning
Extra info:
Boven en onderregel alu. koker 50x20x3mm, opgevuld met spijlen alu. 40x10mm met een tussenstand van 110mm. Geheel gepoederlakt in RAL-kleur naar keuze

9900 incl BTW

Goede prijs?
Normaal?
Duur?

€ 9.900,- :censored: Ik vind dat belachelijk veel geld. Wij maken hier regelmatig dergelijke leuningen en ik zou niet weten hoe ik aan die prijs zou komen. Ken je niemand die kan lassen en wat ervaring heeft met metaalbewerking?
Waarom aluminium? Persoonlijk zou ik dit in ijzer maken, laten galvaniseren en poedercoaten. Dat lijkt me meer geschikt in deze situatie.
De (ijzeren?) constructie op je foto is ook veel eleganter dan degene die je beschrijft, je hier geen kokers boven en onderaan.

€ 9.900,- :censored: Ik vind dat belachelijk veel geld. Wij maken hier regelmatig dergelijke leuningen en ik zou niet weten hoe ik aan die prijs zou komen. Ken je niemand die kan lassen en wat ervaring heeft met metaalbewerking?
Waarom aluminium? Persoonlijk zou ik dit in ijzer maken, laten galvaniseren en poedercoaten. Dat lijkt me meer geschikt in deze situatie.
De (ijzeren?) constructie op je foto is ook veel eleganter dan degene die je beschrijft, je hier geen kokers boven en onderaan.
Ik ken helaas niemand dit hiermee zou kunnen helpen.

Waarom aluminium? Omdat het bedrijf dit voorstelde.
Voor mij is een ander materiaal ook zeker in orde. Zolang het maar zwart kan zijn en niet roest.

Het bedrijf voegde deze foto toe op de offerte. Ik ging er ook van uit dat het om dit ontwerp ging.
Ik heb geen idee wat ze willen zeggen met "Boven en onderregel alu. koker" en ook geen idee hoe dat er dan uit ziet.
Maar dus blijkbaar wel een goede beslissing geweest om hier eens te informeren...
Bedankt alvast.

Offerte opgevraagd voor een balustrade voor buiten. We zouden ze liever hebben in glas, maar gaat duurder zijn, moet vaak gewassen worden,... + kind dat binnenkort kruipt en loopt, dus gekozen voor verticale spijlen (horizontaal kan ze op klimmen)
Nog offertes opgevraagd, maar die laten op zich wachten.

Iemand die recent offerte opvroeg?
Of hier enig zicht op heeft?

Totale lengte : 12000mm + 4800mm Trapleuning
Extra info:
Boven en onderregel alu. koker 50x20x3mm, opgevuld met spijlen alu. 40x10mm met een tussenstand van 110mm. Geheel gepoederlakt in RAL-kleur naar keuze

9900 incl BTW

Goede prijs?
Normaal?
Duur?

Mijn glazen borstwering (5,2m) kost 1970€. Voor jouw lengte zou dat neerkomen op 4546€ (in glas (wel binnen), ik ga ervanuit dat zo'n inox wering met spijlen veel goedkoper is).
Mijn inox leuning voor die lengte komt op 1080€.
Dus overgezet naar jouw situatie zou dat neerkomen op 5626€ (excl btw) voor een borstwering in glas + leuning.

Uw offerte lijkt mij heel duur.
Nog een andere vergelijking: het hele stalen frame voor mijn carport, ook gepoederlakt en geplaatst, kostte 6000€.

Mijn glazen borstwering (5,2m) kost 1970€. Voor jouw lengte zou dat neerkomen op 4546€ (in glas (wel binnen), ik ga ervanuit dat zo'n inox wering met spijlen veel goedkoper is).
Mijn inox leuning voor die lengte komt op 1080€.
Dus overgezet naar jouw situatie zou dat neerkomen op 5626€ (excl btw) voor een borstwering in glas + leuning.

Uw offerte lijkt mij heel duur.
Nog een andere vergelijking: het hele stalen frame voor mijn carport, ook gepoederlakt en geplaatst, kostte 6000€.
Je mag altijd de gegevens van het bedrijf doorgeven, dan vraag ik daar eens een offerte op.
Mocht het ver zijn, dan moeten ze zelf maar beslissen of het haalbaar is.

Ik heb hier een glazen wand laten plaatsen (3400 x 2700, in 3 delen) en die prijs zat heel goed (2675 incl BTW). Zij doen ook balustrades, maar ik denk dat een glazen balustrade veel kuiswerk met zich mee zal brengen. En aangezien we allebei niet zo'n kuisers zijn, leek me dat niet zo'n interessant idee.
Nu goed, we kunnen eventueel wel offerte opvragen, vergelijken met staal/aluminium/ijzer en dan beslissen wat we doen.

Laatst bewerkt:
Je mag altijd de gegevens van het bedrijf doorgeven, dan vraag ik daar eens een offerte op.
Mocht het ver zijn, dan moeten ze zelf maar beslissen of het haalbaar is.
Glas is https://lievenvandorenglas.be/
Staal is https://www.noeldekimpe.be/

(die 2 werken in mijn project samen. bv voor een glazen deur maakt de ene het frame en de andere voorziet het glas. Idem voor de ballustrade waar de ene de inklemming voorziet en de andere het glas).

Beide zijn voorgesteld door mijn architect.

Ik ken helaas niemand dit hiermee zou kunnen helpen.

Waarom aluminium? Omdat het bedrijf dit voorstelde.
Voor mij is een ander materiaal ook zeker in orde. Zolang het maar zwart kan zijn en niet roest.

Het bedrijf voegde deze foto toe op de offerte. Ik ging er ook van uit dat het om dit ontwerp ging.
Ik heb geen idee wat ze willen zeggen met "Boven en onderregel alu. koker" en ook geen idee hoe dat er dan uit ziet.
Maar dus blijkbaar wel een goede beslissing geweest om hier eens te informeren...
Bedankt alvast.
De boven -en onderregel zijn gewoon de twee horizontale delen waartussen de spijlen staan.
Ik kan het moeilijk zien, maar volgens mij is de bovenregel op de foto gewoon platstaal van +-10mm.
In je beschrijving staat een koker van 50x20, wat wel een heel ander zicht zal geven. Vooral omdat de spijlen een andere dikte zullen hebben.

De uitvoering op je foto vind ik heel mooi en logisch, omdat de spijlen en de bovenregels daar dezelfde dikte hebben. Dat geeft altijd een veel eleganter uitzicht.

Wordt het bij jullie ook al goed warm in huis? Gisteren was het 24.5°C bij ons in huis dus ik vrees al een beetje voor de zomer.
Onze oost gevel is vooral glas en 's morgens warm het goed op. In de namiddag en avond warmt het niet meer verder op.
De overhittingkans was klein bij ons dus screens zijn er niet. Al begin ik daar nu toch wel mijn twijfels bij te krijgen. Vooral de oost kant.

Gordijnen hebben we wel nog niet, dus ik hoop dat we met goede gordijnen het wel wat frisser kunnen houden in de voormiddag.

Bij ons zijn de airco's sinds maart geïnstalleerd en we hebben er toch al goed kunnen van genieten. Grote ramen op ZO hier, nog geen screens. Eigenlijk een no-brainer als je ziet wat het relatief maar kost om alle kamers hiermee uit te rusten bij een nieuwbouw. Ik spreek hier over 10K op een project van 500K+.

Bij ons zijn de airco's sinds maart geïnstalleerd en we hebben er toch al goed kunnen van genieten. Grote ramen op ZO hier, nog geen screens. Eigenlijk een no-brainer als je ziet wat het relatief maar kost om alle kamers hiermee uit te rusten bij een nieuwbouw. Ik spreek hier over 10K op een project van 500K+.
Met 10k kwamen we nog niet toe voor enkel de beneden verdieping. En dan hebben we boven nog niks.
Ik denk eerlijk gezegd dat een airco goedkoper zal uitkomen en meer comfort zal geven. En we hebben meer als genoeg zonnepanelen, dus we hoeven geen stroom af te nemen wanneer we die nodig zouden hebben.

We hebben ook vloerkoeling, maar die staat nog uit. Dus eerst even zien wat vloerkoeling + gordijnen doen en dan zien we wel. Ik hoop dat de gordijnen al iets gaan doen. Als we het naar 22°C zouden krijgen i.p.v. 24.5°C, zou dat al heel wat zijn.

Hier screens voorzien (heel veel glas oostgevel, is onze tuin).
Als we ze niet sluiten, gaat het ook makkelijk naar 24 graden.
Als we ze wel sluiten, blijft het stabiel op de binnentemperatuur (21,5 à 22)
Screens zouden ook automatisch kunnen sluiten op basis van de zon, maar dan gaan ze iets te vaak/te snel dicht. Vandaar niet geautomatiseerd.

Maar wacht inderdaad af wat gordijnen gaan doen. Hopelijk voorzien met een lichte achterkant (zijde naar het raam) ?
Wij hadden eerst eenvoudige zwarte gordijnen in slaapkamer van de dochter gehangen (dun gordijn, privacy, niet gevoerd) die aan de westkant ligt. Dat wordt enorm warm en blijft lang warmte afgeven. De babyfoon gaf heel vaak te warm aan. 26 graden (geen idee of die correct meet, maar was sowieso ontzettend warm)
Met gordijnen open was er geen opwarming meer.
Nu lichtgrijze gordijnen (past achteraf gezien ook beter bij haar kamer 😊) en geen opwarming meer.

Terug
Bovenaan