De nieuwbouw-topic!

Wij hebben morgen een eerste gesprek met de architect waarbij de plannen zullen voorgesteld worden.
Nu hadden zij aangeraden om zowel boven als beneden vloerverwarming te leggen, met uiteraard aparte circuits.

Nog mensen die ook boven vloerverwarming hebben? Is dat effectief de meerprijs waard?
Wij zouden boven 4 slaapkamers, een dressing en 2 badkamers hebben. Onze slaapkamer dient echt niet verwarmd te worden, die van de kinderen evt wel eens ze daar zouden studeren.
We gingen sowieso al airco's voorzien op elke slaapkamer, waardoor we ook op die manier kunnen verwarmen.
Maar een warme badkamer is echt wel belangrijk natuurlijk.

Zitten dus in dubio
Badkamers uiteraard, slaapkamers zou ik niet doen als er al airco's zijn

Badkamers nog te zien of alleen VVW voldoende is om het warm te krijgen en eventueel een radiatoraansluiting ook voorzien (of een elektrische kan ook helpen)

Wij hebben morgen een eerste gesprek met de architect waarbij de plannen zullen voorgesteld worden.
Nu hadden zij aangeraden om zowel boven als beneden vloerverwarming te leggen, met uiteraard aparte circuits.

Nog mensen die ook boven vloerverwarming hebben? Is dat effectief de meerprijs waard?
Wij zouden boven 4 slaapkamers, een dressing en 2 badkamers hebben. Onze slaapkamer dient echt niet verwarmd te worden, die van de kinderen evt wel eens ze daar zouden studeren.
We gingen sowieso al airco's voorzien op elke slaapkamer, waardoor we ook op die manier kunnen verwarmen.

Zitten dus in dubio

Vloerverwarming zou ik zelf niet voorzien op slaapkamers. Wij hebben uiteindelijk toch gekozen voor radiatoren op de slaapkamers

Zitten dus in dubio
Tot ik las dat je airco voorziet in de slaapkamers ging ik zeggen: ja ook vvw op volledige verdieping (om wat te kunnen koelen dan vooral).
Als je reeds airco's doet zie ik het nut niet van daar ook vvw te leggen. Voor badkamer zal dat wel aangenamer zijn. Eventueel met extra verwarming die je ophangt.

Voor onze nieuwbouw hebben we wat loodgieters aangesproken voor offerte en ze willen precies allemaal dat het material uit Facq of Desco komt. Gisteren gaan zien bij Facq en toch wel omver gevallen van de prijzen. Ze stellen ons dan een bad kraan voor van 4000 euro en dat soort dingen. Waar zijn jullie gegaan?
Zelf de kleinere spelers kopen hun materiaal vaak aan bij Facq. Vriendin was marketing directeur bij een kleinere speler (4-5 vestigingen in België) en ze gaf openlijk toe dat zij alles wat ze niet zelf op maat maken aankopen bij Facq.

Zitten dus in dubio
In zelfde situatie gezeten.
Uiteindelijk enkel airco op slaapkamers en 2 badkamers met vloer en wandverwarming in douches en achter het bad, ook in de hal boven de vloerverwarming doorgetrokken.

Ook zoals hier eens aangehaald, het bad ook geïsoleerd vooraleer de tegels komen.

Zitten dus in dubio
Ik weet niet of je dit zelf gaat plaatsen en de grootte van je verdieping.
Maar hier vvw zelf geplaatst en de meerkost aan materiaal voor het 1e verdiep ook te leggen is verwaarloosbaar(paar 100 meter extra leidingen en 2 collectoren)

Voordelen waar ik zo direct aan denk om boven ook vvw te leggen:
- als uw warmtepomp kan koelen, kan je boven ook koelen (verwacht wel niet teveel van dat koelen, geeft een paar graden maar kan je niet vergelijken met een airco)
- meerwaarde bij verkoop

Tip: Als het belangrijk voor u is dat je een warme badkamer hebt, zet dan zeker de collectoren van de vvw op het 1e verdiep niet in de badkamer. Want als je circuits van de slaapkamer niet opzet krijg je daar koude stukken.

Ik kan me eerlijk gezegd ook moeilijk voorstellen dat je in een nieuwe woning kamers bouwt zonder centrale verwarming. Met een warmtepomp (ik ga er vanuit dat niemand toch nog een gasketel nieuw plaatst?) moet dat een lage temperatuurssysteem zijn = vloerverwarming, of radiatoren die daarvoor geschikt zijn.

Als je toch besluit dat je sommige stukken niet wil verwarmen, dan draai je toch gewoon die circuits dicht op je collector.

Laatst bewerkt:
Voor onze nieuwbouw hebben we wat loodgieters aangesproken voor offerte en ze willen precies allemaal dat het material uit Facq of Desco komt. Gisteren gaan zien bij Facq en toch wel omver gevallen van de prijzen. Ze stellen ons dan een bad kraan voor van 4000 euro en dat soort dingen. Waar zijn jullie gegaan?
Hier ook Desco. Maar mijn loodgieter rekent gewoon de Desco factuurprijs aan. Dat betekent dat zijn werkuren in die prijs van Desco vervat zit. Hij krijgt zijn werkuren voor een item dus vergoed via de kortingen dat hij krijgt.

Je mag in die winkel ook gerust aangeven in welke budget klasse dat je zoekt, en zoek ook eens op sites van bv Hansgrohe (of andere) wat je graag wil. Het helpt om de zoektocht in de Desco winkel een pak efficiënter te maken. Zo begin je al meteen op een item dat in je smaak valt en dan stelt de verkoper nog steeds alternatieven voor, die in dezelfde lijn (en budget) liggen.

Een badkraan van 4000 euro is wel crazy. Ook in Desco kan dat voor een derde van die prijs. (zie ik zo snel even op mijn eigen offerte, en dan heb je ook inbouw kraanwerk van Hansgrohe, ingebouwd en geïnstalleerd).

Je kan diezelfde toestellen ook op Duitse webshops vinden voor een fractie van de prijs maar ofwel installeer je ze zelf, ofwel rekent uw loodgieter dan stevig door in installatie-uren.
Als het voor zelfbouw is moet je niet in de BE-groothandels zijn waar jij geen korting krijgt.

Een badkraan van 4000 euro is wel crazy. Ook in Desco kan dat voor een derde van die prijs. (zie ik zo snel even op mijn eigen offerte, en dan heb je ook inbouw kraanwerk van Hansgrohe, ingebouwd en geïnstalleerd).
ik heb daar gezegd dat ik dat toch geen gewone prijs vind en met een diepe zucht toverde die er dan een van 3000 euro tevoorschijn. En dat vind ik nog altijd te veel. Ik zal eens gaan zien bij Desco maar die hun website is zo ambetant en ik zoek wel een mooi meubel ook (en op de site zie ik alleen van die bravere wit/zwart/houtkleur meubels).

ik heb daar gezegd dat ik dat toch geen gewone prijs vind en met een diepe zucht toverde die er dan een van 3000 euro tevoorschijn. En dat vind ik nog altijd te veel. Ik zal eens gaan zien bij Desco maar die hun website is zo ambetant en ik zoek wel een mooi meubel ook (en op de site zie ik alleen van die bravere wit/zwart/houtkleur meubels).
Overweeg voor badkamermeubel ook eens een schrijnwerker aan te schrijven. Badkamermeubels in die toonzalen zijn extreem duur voor geen maatwerk te zijn...

Overweeg voor badkamermeubel ook eens een schrijnwerker aan te schrijven. Badkamermeubels in die toonzalen zijn extreem duur voor geen maatwerk te zijn...
Dit x2

Bij ons als referentie volledige wand (+- 4m) gebogen en golvend tablet + 4 smalle inbouw kasten floor to ceiling + spiegel.
En dan natuurlijk volledig zelf eender welke materialen en vormen kunnen kiezen, inbouw lampen, volledig op maat "special", geplaatst, etc.
=> 5000 eur

100 in een dozijn rechthoekige dozen van den desco https://www.desco.be/nl-be/producte...60cm-kraangat-wit-met-spiegelkast?qpid=703557
=> 5265 eur

Nu pas op, ik snap ook dat als je een kleiner budget hebt je voor zo iets (in kleiner formaat) moet gaan. Maar vanaf dat je toch al telt op een paar 1000 eur of een groter meubel is het zeker de moeite.

*ook wel offertes gehad van andere schrijnwerkers voor losjes het dubbel en meer :biglaugh:

Indertijd (8 jaar geleden) zijn wij naar Vanmarcke geweest en als eerste gezegd dat we eerst de basistoestellen willen zien en als we deze niet mooi vinden we dan wel naar duurdere zullen kijken. De verkoopster vond dit vrij normaal. Uiteindelijk €5.500 betaald voor alles (kranen, douchebak, douchedeur, bad, badkamermeubels, 2 WC's, waterverzachter, ...). Wel inclusief 30% zelfbouwkorting. Geen fancy materiaal maar wel deftig.

Bij ons ook alles aan catalogus prijzen van de "standaard" merken (Hans)Grohe, Villeroy-Boch etc. Die hebben ook wel echt OK mooie dingen in hun brede gamma. Twee hangtoiletten, bad, douchebak en deur, dubbele wastafel met kastje en spiegelkastje, kranen en sifons, enfin een volledige basic badkamer en toiletten: 4.5k excl btw (2019 wel). Als je overal het goedkoopste maar wel van deze merken kiest kan er zeker nog 500+ euro af.

Thuis is ventilatie en verwarming gedaan door Erro-Heating (Genk) en dat is allemaal goed verlopen en netjes afgeleverd. Na 7 jaar nog steeds geen klagen van.
Haar SOD is zelfde als mijne en was ook via hen vandaar
Heb er wel problemen mee gehad maar was met toestel zelf, Vasco is zelf moeten komen om het op te lossen

Zitten dus in dubio
Hier ook bezig met nieuwbouw en uiteindelijk gegaan voor vloerverwarming (en koeling) op gelijkvloers en verdieping (icm geothermische warmptepomp). In de badkamer boven komt een hybride wandtoestel dat op VVW is aangesloten maar ook gewoon elektrisch kan warmen (voor in de warmere seizoenen wanneer we bv via de vloer aan het koelen zouden zijn).

Reden voor onze keuze is gewoon het comfort en geen mottige radiators meer aan de muur (of mottige airco's in de slaapkamers). Wel uiteraard goed gelet op oriëntatie van de ramen (en aanwezigheid van screens) zodat we geen bakoven creëren die we niet voldoende zouden kunnen koelen met onze setup.

Bij ons zijn het drukke tijden. D gietvloer was af op 3 maart, vorige week hebben ze de parket gelegd en zijn de deurframes geplaatst.
Vandaag zijn ze begonnen aan de keuken en inbouwkasten, dit zou donderdag klaar zijn. Vrijdag komt de plakker op de deuren uit te plakken en gewoon algemene afwerking. Volgende week komen die van de technieken alle kranen, priezen, ventilatie, warmtepopmp etc.. plaatsen en afwerken.
Als alles goed gaat kunnen we 1 april verhuizen!

foto van de half afgewerkte keuken

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan