De nieuwbouw-topic!

Het is toch deels de bedoeling bij die steen dat niet alles 100% perfect is qua kleur en vorm.? Ze noemen die nie voor niks 'de banaan'. Bij mij heb ik ook wel wat stenen die veel donkerder uitvallen dan de rest ook al is dat dezelfde batch.

Veel mensen precies met Linea 7 8012:)
Bij ons staat er ook een huis die later stenen moeten bijbestellen hebben. Precies of de bovenste 20 rijen "nat" zijn. Hele tweede batch was ietsje donkerder.

Jules is inderdaad de baas. Zijn rekenwerk zit inderdaad vol fouten, die man is administratief een ramp. Er zijn bij ons ook rekenfouten in ons voordeel gebeurd maar wees maar zeker dat hij die dubbel en dik verrekent in andere zaken ;). Je zal geen eurocent te weinig betalen bij die mannen.
Nu hebben ze een jong manneke als werfleider, iedereen moet leren maar moest die niet ondersteund worden door onze architect, het zou nogal een boeltje zijn.

Van mij moeten die niet rekenen op goede mond aan mond reclame, integendeel. Ik kan ze iedereen afraden.
Mijn huidige woonst is via Matexi gerealiseerd. Ik ga niet zeggen dat daar al niet eens iets misloopt, maar kan toch bevestigen dat dat een zeer rustgevend en kwalitatief proces was. Misschien zijn die grotere jongens dermate goed intern georganiseerd dat je als koper echt kan spreken van de meerwaarde van een SOD :).
Mijn woning is ook van Matexi en ik ben daar ook supertevreden van. Ok, er was een periode in de bouw dat ik wenste dat het allemaal wat sneller ging, maar op de kwaliteit van de bouw valt er echt niet veel te zeggen. Isolatie overal prima aangebracht, vloerder en elektricien waren echte vakmannen, het pleisterwerk is ook dik in orde, enz... Alleen van die van de ventilatie ben ik minder tevreden. Die hun werk is niet heel kwalitatief (teveel onnodige bochten en dergelijke, ze dachten niet echt na bij wat ze deden) en waren ook altijd te laat met alles.

Intussen een grond gevonden, nu begint de zoektocht naar een architect.

Hoe begin je daaraan? Wij kennen niet meteen iemand, dus weet niet hoe je daar out of the blue naar zoekt.

Hoe begin je daaraan? Wij kennen niet meteen iemand, dus weet niet hoe je daar out of the blue naar zoekt.

Onze architect was enkel goed om het bouwaanvraagdossier in te dienen, voor de rest heb ik daar niets aan gehad. De volledige bouw heb ik op mijn eentje geleid en dat was zenuwslopend tot en met. Dus ik denk dat je ofwel pakken geld gaat betalen voor iemand die het daadwerkelijk opvolgt, ofwel betaal je minder maar sta je voor zo goed als alles zelf in.

In welke regio wil je bouwen?

Rondrijden in de omgeving, aanbellen bij huizen die je aanspreken en vragen naar de architect en hun ervaringen.
Of bij werven hangt er ook vaak een bordje.
Wat Googlen naar architecten in de buurt, langs gaan en referenties vragen, daar dan langs gaan,...
Vragen aan kennissen, vrienden, familie,...

Tijdens rondrijden bij huizen die je mooi vindt aanbellen en achter de gegevens vragen.
Sites van architecten (bij voorkeur uit de buurt van de grond) afschuimen en hun stijl bekijken.
Dan bij enkele afspraak maken en zien bij welke het klikt.

Onze architect was enkel goed om het bouwaanvraagdossier in te dienen, voor de rest heb ik daar niets aan gehad. De volledige bouw heb ik op mijn eentje geleid en dat was zenuwslopend tot en met. Dus ik denk dat je ofwel pakken geld gaat betalen voor iemand die het daadwerkelijk opvolgt, ofwel betaal je minder maar sta je voor zo goed als alles zelf in.

In welke regio wil je bouwen?
Natuurlijk groot verschil in opvolging en bijgevolg te betalen bedrag aan de architecten.
Hier doen ze 100% de opvolging, offertes, elke week werfvergadering waar ik maar af en toe bij ben, heb ik eigenlijk geen omkijken naar (na de miserie met de ruwbouwaannemer). Maar je betaald er inderdaad wel (stevig) voor.

Googelen naar architecten uit de streek, hun portfolio's eens bekijken en zien of dat overeenkomt met uw smaak.
Van uw lijstje er een paar uitzoeken om een vrijblijvend gesprek mee te hebben, waarbij je aangeeft wat je wil, waarbij die uitlegt hoe het proces bij hem/haar/hun in z'n werk gaat en wat laat vertellen over recente projecten. (stel tegen dan misschien wat foto's samen zodat je meteen al een goede richting kan geven).

Niet verlegen zijn te vragen naar budget van de projecten die getoond worden, want daar wordt meestal niet snel op ingegaan :).

En zie dat je te weten komt wat de architect wel of niet voor zijn rekening neemt. Sommige doen the bare minimum en dan kan je zelf in staan voor zoeken naar aannemers, offertes vergelijken, planning coordineren, werfopvolging.
Sommige nemen een heel stuk van dat werk op zich en vragen wat meer. De mijne vraagt 9% constructiebudget (ipv de gangbare 7) maar doet daar extra voor:
- aanbestedingsproces naar aannemers, vergelijken van offertes, aftoetsen tov lastenboek
- planning en coordinatie van aannemers
- werfopvolging, werfvergaderingen, ...

Blij dat ik dat gedaan heb want aannemers rammelen volgens mij anders met uw voeten en doen uw planning in het honderd lopen. Ik ga ervanuit dat ze met een architect een goede relatie willen onderhouden ikv toekomstige jobs (+ die kunnen ze minder wijsmaken). Mijn eigen positie tov een aannemer is veel zwakker want als iets op een conflict zou uitdraaien zal het hun uiteindelijk worst wezen als ik niet content ben. Ik bouw maar één keer.

En zie dat uw architect wat in de buurt zit van uw toekomstige werf zodat de drempel om eens te gaan kijken niet te hoog is ;).

We gaan bouwen met de firma Taelman, dus op zich nemen die al het grootste deel van de opvolging op zich. Architect zou dus niet heel veel moeten tussenkomen.

Dank voor de reacties alvast!

We gaan bouwen met de firma Taelman, dus op zich nemen die al het grootste deel van de opvolging op zich. Architect zou dus niet heel veel moeten tussenkomen.

Dank voor de reacties alvast!
Dan hebben zij toch ook een interne architect? Of wil je een externe als extra zekerheid naar problemen toe?

Ze werken niet met een interne architect.

Ze kunnen er zelf wel enkele aanraden, maar weet niet of dat een goed idee is? Als die vaak samenwerken, durft de architect er dan wel voldoende tegenin gaan wanneer nodig?

Mijn woning is ook van Matexi en ik ben daar ook supertevreden van. Ok, er was een periode in de bouw dat ik wenste dat het allemaal wat sneller ging, maar op de kwaliteit van de bouw valt er echt niet veel te zeggen. Isolatie overal prima aangebracht, vloerder en elektricien waren echte vakmannen, het pleisterwerk is ook dik in orde, enz... Alleen van die van de ventilatie ben ik minder tevreden. Die hun werk is niet heel kwalitatief (teveel onnodige bochten en dergelijke, ze dachten niet echt na bij wat ze deden) en waren ook altijd te laat met alles.
Ventilatie was bij ons ook de enige echte opmerking. Die hebben ze volledig opnieuw gedaan na opmerking. De projectleider was dermate lastig op de uitvoerder dat bij mijn buren een andere firma aangesteld was voor de ventilatie. Ze luisteren dus wel naar de opmerkingen.

Voor onze nieuwbouw hebben we wat loodgieters aangesproken voor offerte en ze willen precies allemaal dat het material uit Facq of Desco komt. Gisteren gaan zien bij Facq en toch wel omver gevallen van de prijzen. Ze stellen ons dan een bad kraan voor van 4000 euro en dat soort dingen. Waar zijn jullie gegaan?

Ventilatie was bij ons ook de enige echte opmerking. Die hebben ze volledig opnieuw gedaan na opmerking. De projectleider was dermate lastig op de uitvoerder dat bij mijn buren een andere firma aangesteld was voor de ventilatie. Ze luisteren dus wel naar de opmerkingen.
Was dat met erro heating of andere firma?

Voor onze nieuwbouw hebben we wat loodgieters aangesproken voor offerte en ze willen precies allemaal dat het material uit Facq of Desco komt. Gisteren gaan zien bij Facq en toch wel omver gevallen van de prijzen. Ze stellen ons dan een bad kraan voor van 4000 euro en dat soort dingen. Waar zijn jullie gegaan?
Ja die krijgen daar een fikse aankoopkorting, dus extra €€€ voor hun.
2de reden kan ook zijn dat ze al eens goedkope brol hebben geplaatst, en erna miserie ermee hadden

Bij sommigen mag je zelf kraanwerk enzo kopen, maar dan kan hun tarief wel wat duurder zijn.
Facq hanteert schandalig dure prijzen, vooral voor kraanwerk.
Je moet diezelfde kraan maar eens opzoeken bij een paar van de grotere sanitair webshops zoals saniweb, sawiday en megabad.
Maar als je een kraan wil online bestellen, altijd eerst controleren of deze belgaqua goedgekeurd is om problemen te vermijden.
Wij hebben ons kraanwerk besteld bij sawiday omdat mijn vriendin er via haar werk een extra 10% korting kreeg

Was bij mijn broer ook zo :tongue:
Zij hebben uiteindelijk enkel het badkamermeubel daar gekocht, de rest bij Sax (nu STG ofzo).

Was bij mijn broer ook zo :tongue:
Zij hebben uiteindelijk enkel het badkamermeubel daar gekocht, de rest bij Sax (nu STG ofzo).
Onze loodgieter werkt ook samen met Sax en Facq. Facq was echt een rijkeluis afzetterij. Omhooggevallen verkoopsters die al scheve ogen trokken als we al niet voor de kraan van 4k gingen. De kraan die nota bene goedkope plastieken brol leek die binnen de kortste keren zou barsten of afbreken.
Uiteindelijk bij Sax wat spul van huismerk gepakt, wegens omstandigheden lang moeten wachten op de finale kraan. Door de overname is de klantenservice (voor loodgieters) daar blijkbaar wat achteruit gegaan. Maar al bij al content van wat we daar hebben gekocht. Behulpzaam en meedenkend waren ze daar wel, en zeker niet opdringerig naar de duurdere dingen.

Als je bij zo'n sanitairwinkel buitenkomt, denk je echt dat een badkamer en WC's een fortuin moeten kosten. Ik krijg daar toch lichtelijk het schijt van; zo mensen op kosten jagen.

Onze loodgieter werkt ook samen met Sax en Facq. Facq was echt een rijkeluis afzetterij. Omhooggevallen verkoopsters die al scheve ogen trokken als we al niet voor de kraan van 4k gingen. De kraan die nota bene goedkope plastieken brol leek die binnen de kortste keren zou barsten of afbreken.
Uiteindelijk bij Sax wat spul van huismerk gepakt, wegens omstandigheden lang moeten wachten op de finale kraan. Door de overname is de klantenservice (voor loodgieters) daar blijkbaar wat achteruit gegaan. Maar al bij al content van wat we daar hebben gekocht. Behulpzaam en meedenkend waren ze daar wel, en zeker niet opdringerig naar de duurdere dingen.

Als je bij zo'n sanitairwinkel buitenkomt, denk je echt dat een badkamer en WC's een fortuin moeten kosten. Ik krijg daar toch lichtelijk het schijt van; zo mensen op kosten jagen.
I see what you mean...

Hanteren die niet gewoon de adviesprijzen?
Winkels kosten ook geld

Wij hebben morgen een eerste gesprek met de architect waarbij de plannen zullen voorgesteld worden.
Nu hadden zij aangeraden om zowel boven als beneden vloerverwarming te leggen, met uiteraard aparte circuits.

Nog mensen die ook boven vloerverwarming hebben? Is dat effectief de meerprijs waard?
Wij zouden boven 4 slaapkamers, een dressing en 2 badkamers hebben. Onze slaapkamer dient echt niet verwarmd te worden, die van de kinderen evt wel eens ze daar zouden studeren.
We gingen sowieso al airco's voorzien op elke slaapkamer, waardoor we ook op die manier kunnen verwarmen.
Maar een warme badkamer is echt wel belangrijk natuurlijk.

Zitten dus in dubio

Terug
Bovenaan