De nieuwbouw-topic!

Het komt me tegenwoordig met een bepaalde aannemer mijn strot uit.

Wat vinden jullie van onderstaande issue?
Veel succes. Soortgelijke historie met de bekleding van onze trappen. Ik heb er me uiteindelijk bij neergelegd, andere aannemer alles laten komen doen en 2x betaald. Ik kon er na 2 jaar bouwen met genoeg miserie, en dit aansluitend euvel wat een half jaar van aannemer x naar y naar z te mailen en bellen, de moed niet meer voor opbrengen.

Als ze dreigen met hun juridische dienst in te schakelen en je weet dat je in je recht staat, laat ze maar komen he. Ik zou sowieso nog voor het einde van de week dan een aangetekende ingebrekestelling versturen naar die aannemer.

Ik kon er na 2 jaar bouwen met genoeg miserie, en dit aansluitend euvel wat een half jaar van aannemer x naar y naar z te mailen en bellen, de moed niet meer voor opbrengen.
Bij ons begint het toch ook wel door te wegen, de opgestapelde fouten niet normaal:
- locatie elektriciteit aan de straat en werfkast niet aangesloten conform wetgeving
- buizen nutsvoorziening telecom, ook niet conform (dan maar de schup gepakt en zelf in de grond gaan graven), nutteloze verplaatsingskost Telenet aan mijn laars
- elektriciteitskeuring niet ingepland (vergeten?) maar wel al Fluvius ingepland; een pissed off fluvius en factuur wegens nodeloze verplaatsingen later
- ventilatieopeningen in het dak: geplaatst in afgesloten onbereikbare locatie (dak terug open voor moeten leggen)
- sanitair: drie muren toilet waren al betegeld, aanemer van sanitair snijd buizen en sluit aan zonder rekening te houden met betegeling, alle WCs er terug af
- douchescherm: te groot om door de raam te geraken en raakt niet boven langs de trap
- afloop douche bak: verkeerd gestoken in de chape desondanks dat ik plannen van de douche tegel doorgestuurd heb
- dorpels voordeur: punt ter discussie ze kunnen ze niet steken zeggen ze wegens tegels te hoog terwijl de aannemer van de ramen bij de achterdeur die hij geleverd heeft geen enkel probleem heeft, komt zoveel tocht en koude onder dat ik begin te vrezen voor onzen EPB.
- inkasting toiletten, aannemer plakkerij heeft waterbuizen per ongeluk overgesneden, niks van gezegd, een eigen loodgieter laten komen en tegels kapotgezaagd (waardoor er niet genoeg meer waren), ik moest dit te weten komen van de manne van de keuken den dag erna
- dakwerker: roofing op een dak van ocharme 4x7m, ik telde 25 stukken roofing. Ik wist niet dat dit kon, zoveel stukskes gebruiken voor 28m².
- voor het bouwverlof in de zomer zeg ik tegen de architect, de tegels kunnen komen van Impermo wanneer ge wilt, laat het mij op tijd weten; eind september belt madam, volgende week donderdag heb ik ze nodig. Ik kon ze pas inplannen ten vroegste november.
- oeps vergeten in kostenraming stabilisatie buur in kaart te brengen desondanks dat buurman zijn plannen had doorgestuurd waarop duidelijk was dat dit nodig was: week één 19.000 euro onverwachte kosten

en dan nu die trap...

Feitelijk het enigste waar het successvol is afgelopen zijn de aannemers die we zelf aangeboden hebben. In den tijd dacht ik, als ze in den bouw zo werkten gelijk wij programmeerden dan zou er niet veel recht blijven staan. Na dit avontuur zijnde moet ik hierop terug komen, it's worse.

En dan niet vergeten de kers op de taart, architect vergeten aannemer vast te leggen waardoor bouw een half jaar later kon beginnen, en den deze maar bloeien in reserverings vergoedingen aan de bank. Jamaar ja ze zweerden dat ze gingen beginnen in augustus, zijt maar zeker zenne, contacteert de bank al maar vast. In maart het jaar erop zijn ze pas van start gegaan.

En als ge dan zaagt over iets dan is't jamaar meneer wij hebben op snel tempo gewerkt, hoe snel die bouw opgeleverd is. Ja ge hebt alles erin gesmeten, overal waar aannemer A moest aanwerken aan B was het niet in orde en ge hebt 7 maand kunnen plannen en dan nog kreegt ge uw planning niet onder controle. En à propos we zijn der gewoon maar gaan inwonen omdat we het beu waren op ons appartement maar feitelijk is't nog altijd niet 100% opgeleverd. Tot voor gisteren stonden we nog steeds op de werfkast.

Laatst bewerkt:
Door hem zelf te zijn, ben bouwkundig ingenieur.

Dat je geen gezeik wil kan ik snappen maar dat ge je niet bekomen door een 2e architect onder de arm te nemen en een advocaat in te schakelen voor 300 eur aan leidingwerk. Als hij een paar uur in je dossiertje steekt ben je een veelvoud van die leidingen kwijt, proficiat met de overwinning

Voor hetzelfde geld kent ze een bevriende advocaat die dat voor hen gratis doet. Dus ja. Wat is uw punt eigenlijk. Principieel zijn is een slechte eigenschap?

Ik zet een prisma van Schneider en die heeft dat toch gewoon hoor.
Is toch geen industriële kast?
Hier hangt een metalen Rittal kast en was indertijd wel leuk om te bekabelen maar ik zou het denk ik niet meer doen voor de redenen die aXl aanhaalt. Uw hoofddifferentieel moet ook buiten de kast geplaatst worden indien metaal.

@iamgroot ze is zwanger, dan heb je absoluut geen zin in gezeik waarbij er al geplakt is zonder dat de leidingen er al liggen, dat zorgt voor NODELOZE vertraging en met een kind op komst wil je een planning die loopt zoals het hoort.
Maar iamgroot heeft wel gelijk met te zeggen dat het eindresultaat is wat er telt..
Ik kan geloven dat dat stress met zich meebrengt en dat dat extra is als ge zwanger zijt. Maar ik denk wel dat ge uiteindelijk minder stress gaat hebben door de te zeggen "los het op!" Dan nen advocaat en nen deurwaarder en whatnot onder de arm te nemen om toch maar u punt te maken.
Daarvoor bestaat de verplichte BA verzekering voor het bouwen. Dan zijt ge 10 jaar verzekerde op alles wat er achteraf met u huis gebeurt.

Door hem zelf te zijn, ben bouwkundig ingenieur.

Dat je geen gezeik wil kan ik snappen maar dat ge je niet bekomen door een 2e architect onder de arm te nemen en een advocaat in te schakelen voor 300 eur aan leidingwerk. Als hij een paar uur in je dossiertje steekt ben je een veelvoud van die leidingen kwijt, proficiat met de overwinning
En nog een deurwaarder
En uitvoeringsplan in notariële akte klinkt ook vreemd, zelfs een bouwplan in een notariële akte
Ik zou denken dat je alleen de grond bij de notaris regelt

Hier heeft dezelfde aannemer alle deuren te laag gemaakt. Heb dat pas gemerkt als de deuren er stonden, wel ze hebben ze allemaal weer weg mogen doen, openbreken, terug plakken en nieuwe maken. Helaas zie je dat wel bij het plakwerk (kleine oppervlakte is nu eenmaal lastiger want de plakker zelf heeft goed werk geleverd)
Zonder al die extra kosten voor mij :p

toch geen industriële kast?
1677046656955.png

Wat is dit dan?

Ik vraag mij wel af hoe ze dat plakwerk ooit nog netjes gaan krijgen @iamgroot
Want als ze alles uitslijpen, en enkel die goten opvullen, ga je dat toch altijd zien? Dus ze moeten toch alles opnieuw pleisteren, en dan gaat die pleister een pak dikker zijn dan initieel voorzien?

Want als ze alles uitslijpen, en enkel die goten opvullen, ga je dat toch altijd zien? Dus ze moeten toch alles opnieuw pleisteren, en dan gaat die pleister een pak dikker zijn dan initieel voorzien?
Na het schilderen zie je dat toch niet meer?

Er gaat misschien een klein kleurverschil zitten tussen het bestaande pleisterwerk en de opgestopte leidingen, maar je kunt dat prima perfect vlak uitwerken. Pleisterwerk moet je toch nog schilderen (of behangen).

Ga je niks van zien hoor. En al zeker niet meer na de eerste verflaag.

Weet niet waar uw waterleidingen zitten maar bij mij is dat op de meeste plaatsen niet achter pleisterwerk dat geschilderd is
Wel achter meubels (keuken, badkamer) of tegels

Iemand een ruwe schatting van kosten voor een schilder. Nieuwbouw, +/- 250m² te schilderen (natuurlijk afhankelijk van hoeveel muren)

Iemand een ruwe schatting van kosten voor een schilder. Nieuwbouw, +/- 250m² te schilderen (natuurlijk afhankelijk van hoeveel muren)
Je moet de muuroppervlakte (+plafond) uitrekenen. Van colora heb ik vorig jaar de volgende richtlijnen gekregen voor een schilder, inclusief de verf: 17-23 euro/m² (excl btw).

De prijs varieert naargelang de tijd dat in de voorbereiding wordt gestoken, bvb veel plamuurwerk of niet, kan de schilder zonder hinder van andere stielgroepen doorwerken, is het huis bewoont etc.

Voor ons huis van +/- 170 m2 kwam ik op een totale muur/plafondoppervlakte van +/- 460 m2. Met het zelf te doen waren we +/- 3500 euro kwijt aan verf en benodigdheden, om het door een schilder te laten doen zou dan +/- 11 000 euro geweest zijn (prijs niet laten maken, nu zelf uitgerekend).

Laatst bewerkt:
de 17-23 €/m² die maple.leaf zegt klopt. En zoals hij zegt, dat is puur voor het schilderen zelf.
Onderschat de voorbereidende werken zeker niet. (verwijderen bestaand behang, beschermings karton op je vloeren, opstoppen, schuren en kleine herstellingen)
Opschuren+fijnplamuren +/- 10 €/m²
binnendeur schilderen +/- 180-240 €/stuk
aflakken schildersplinten +/- 8-13 €/m

De eerste (en tweede) verdieping heeft de chapper een uitsparing gemaakt aan de eerste trede omdat sommige trappen bouwers graag hun trap op de verdieping leggen en dan zo aanbouwen. Dit is een uitsparing in de chape op de bovenste trede.
Heb je dit idee van de chapper besproken met de trappenmaker? Voor zulke dingen stem ik altijd af met alle betrokken partijen om miserie te voorkomen. Dit zijn zo van die voorstellen die, ondanks goede bedoelingen, een pak miserie kunnen veroorzaken als je dat niet op voorhand laat weten aan diegene die daarop verder moeten werken.

In ons geval heeft noch de chapper, noch de trappenmaker voorgesteld om zo'n uitsparing te voorzien.

Heb je dit idee van de chapper besproken met de trappenmaker? Voor zulke dingen stem ik altijd af met alle betrokken partijen om miserie te voorkomen. Dit zijn zo van die voorstellen die, ondanks goede bedoelingen, een pak miserie kunnen veroorzaken als je dat niet op voorhand laat weten aan diegene die daarop verder moeten werken.

In ons geval heeft noch de chapper, noch de trappenmaker voorgesteld om zo'n uitsparing te voorzien.
Achteraf gezien was dit het beste. Maar ken van die details zelf te weinig, en ik vrees dat de persoon die ervoor betaald werdt dit wel moest weten maar totaal geen controle had over haar dossier.

Overal waar aannemers moesten aanwerken was het 'doe maar wat' precies.

Uw hoofddifferentieel moet ook buiten de kast geplaatst worden indien metaal.
Waarom is dat zo? Ik heb hier in mijn nieuwbouw een "lege" metalen Schneider kast B100xH120 met dubbele deur die de elektricien gevuld heeft met een op maat gemaakt bord (inclusief hoofdiff dus). Die kerel bouwt constant zulke kasten, dus ik frons toch even de wenkbrauwen als ik dit lees.

Daarvoor bestaat de verplichte BA verzekering voor het bouwen. Dan zijt ge 10 jaar verzekerde op alles wat er achteraf met u huis gebeurt.
De verzekering dekt de tienjarige aansprakelijkheid van de actoren in de bouw, beperkt tot de gebreken in de soliditeit, stabiliteit en waterdichtheid van de gesloten ruwbouw, wanneer die de soliditeit of de stabiliteit van de woning in gevaar brengen.

Denk het niet

Terug
Bovenaan