De nieuwbouw-topic!

Kan je ‘vrijblijvend’ een architect contacteren om een zicht te krijgen op de prijzen van een open nieuwbouw?
Ene keer zie je reclame van een SOD woning van 600.000 (die niet eens zo groot is) en andere keer hoor je via iemand dat zijn bouw 400.000 kost.
I know, veel hangt af van grootte en afwerkingsgraad etc. Maar zou eens wat voorbeelden willen zien van een gewoon deftige nieuwbouwwoning die geen giga villa is die vol domotica hangt.
Op de duur zie je echt door de bomen het bos niet meer…
Ik heb bij 2 architecten een afspraak gemaakt, foto's getoond van wat ik wou aan de buitenkant, plannetje en sfeerfoto van de leefruimte van wat ik binnen het huis wou en de vraag of dat realistisch was met mijn budget. De ene vertrok vanuit het plannetje en zei van wel (niets gezegd over afwerking aan de buitenkant wel), de andere haalde gelijk het plan en lastenboek boven van een gelijkaardige woning die hij dat jaar had gezet en maakte me duidelijk dat ik enkele tientallen duizenden euro's tekort kwam. 😉

Dus ja, je kan perfect een vrijblijvende afspraak plannen bij een architect om een idee te krijgen. Ik heb gewoon op fbpagina's van de gemeente waar ik een grond op het oog had gevraagd welke lokale architect aan te raden was.

Kan je ‘vrijblijvend’ een architect contacteren om een zicht te krijgen op de prijzen van een open nieuwbouw?
Ene keer zie je reclame van een SOD woning van 600.000 (die niet eens zo groot is) en andere keer hoor je via iemand dat zijn bouw 400.000 kost.
I know, veel hangt af van grootte en afwerkingsgraad etc. Maar zou eens wat voorbeelden willen zien van een gewoon deftige nieuwbouwwoning die geen giga villa is die vol domotica hangt.
Wij hebben SOD gebouwd, maar je kon zonder problemen vragen naar offertes van woningen die ongeveer aansluiten bij jouw wensen.
Bij een architect moet dat ook wel lukken denk ik. Je bent tenslotte een potentiele klant voor hem.

Daarnaast moet je gewoon rekening houden dat veel (heeeel veel) af hangt van materiaalkeuze en complexiteit. Dus de ene bouw van 200m² is gewoon niet 1 op 1 met een andere te vergelijken.

Die van 600k is misschien inclusief grond en die van 400k exclusief grond?
Ik zou rekening houden met €2000/m² excl. BTW voor basis afwerking om een ruwe schatting te hebben.

Hier gaat het van kwaad naar erger :sarcastic: . Onze architect werd dus mee betrokken in de discussie rond de extra leidingen. Zij heeft daarop eerst terecht de opmerking gemaakt dat ze niet verder konden zolang ze het dak niet hadden gelegd (leidingen moest dringend deze week opgestart worden want volgende week zouden ze plakken). Blijkbaar was iedereen dat uit het oog verloren, zaterdag zijn ze met man en macht ons dak komen leggen. Op 1 dag is dat geplaatst. Het was een groot team maar je kan u afvragen in welke staat zijn die werken uitgevoerd??
Vanmiddag ging onze architect ter plaatse om te bekijken wat er al aan leidingen stak zodat we vlug aan onze externe aannemer van de vloerverwarming konden vragen de bijkomende waterleidingen te steken aan minder dan de helft van de offerte van de SOD. Bleek dat heel ons huis praktisch geplakt was, terwijl er nog niet 1 waterleiding inzit. Ze zijn daar met 6 man om 6u vanochtend begonnen. De aannemer viel zelf van zijne stoel, hij was blijkbaar vergeten de planning aan te passen naar de planning van de ramen, ze zouden pas volgende week plakken. Ze mogen nu alles openslijpen en retoucheren.
Ik ben dinsdag nog ter plaatse geweest. Toen was het nog een open ruwbouw, vandaag een winddicht geplakte woning met dak/buitenschrijnwerk. Chance dat wij een externe architect onder de arm hebben genomen om een SOD op te volgen, die heeft zich al dubbel en dik terugverdiend.

De controlefreak in mij wordt razend als ik zulke dingen lees!

En wat een snelheid ook?? Ik heb een casco afgewerkt (en dus een deel van het opvolgingsproces kunnen overslaan), en heb zelfs dan nog 1000 foto's genomen tussen elke interventie van de stielmannen zodat ik voldoende ijkingspunten had om elk probleem achteraf op mijn bureau te kunnen bestuderen. Als ze elkaar zo snel opvolgen gaat iedereen de paraplu open trekken. Gelukkig draagt de SOD de verantwoordelijkheid, maar plezant is anders want wie weet zit je over zoveel jaar met miserie als de lijken uit de kast vallen?

Sterkte alvast, maar ik zou geen oog meer dicht doen.

Voorbereidende fase van de elektriciteitswerken die ik zelf ga doen in onze nieuwbouw. KNX domotica is voorzien en alle verlichting, screens, elektrische gordijnen en dergelijke komen daarbij dus allemaal terug tot in de zekeringskast/domotica kast. Ik kom alles samen (inclusief een geluste KNX bus per verdieping en enkele bijkomende SVV kabels voor magneetcontacten, mini bewegingsdetectoren en op sommige plaatsen klassieke drukknoppen) uit op een 70tal preflexen, goed voor meer dan een km aan preflex kabel :unsure:.

Technische ruimte is voorzien in de kelder en plan was sowieso al om 2 standaard 72-module kasten naast elkaar te zetten. Maar dan nog zie ik zoveel preflexen die allemaal langs vanboven toekomen (want kelder en alles dus langs technische schacht) niet echt goed komen.

Misschien toch maar overwegen om een bijkomende verdeelkast ergens op de verdieping te zetten en merendeel domotica stuff van daar uit te regelen. Verlichting van de verdieping komt dan langs boven binnen en de verlichting van de gelijkvloer langs beneden. Kabels zouden dan ook korter worden en hoeven geen duurdere CCA meer te zijn want geen schacht.

Zou dan wel in de dressing of in een vergeten hoek zijn in een toekomstige inbouwkast in een slaapkamer. Beiden toch ook niet ideaal. :shutup:

Laatst bewerkt:
Voorbereidende fase van de elektriciteitswerken die ik zelf ga doen in onze nieuwbouw. KNX domotica is voorzien en alle verlichting, screens, elektrische gordijnen en dergelijke komen daarbij dus allemaal terug tot in de zekeringskast/domotica kast. Ik kom alles samen (inclusief een geluste KNX bus per verdieping en enkele bijkomende SVV kabels voor magneetcontacten, mini bewegingsdetectoren en op sommige plaatsen klassieke drukknoppen) uit op een 70tal preflexen, goed voor meer dan een km aan preflex kabel :unsure:.

Technische ruimte is voorzien in de kelder en plan was sowieso al om 2 standaard 72-module kasten naast elkaar te zetten. Maar dan nog zie ik zoveel preflexen die allemaal langs vanboven toekomen (want kelder en alles dus langs technische schacht) niet echt goed komen.

Misschien toch maar overwegen om een bijkomende verdeelkast ergens op de verdieping te zetten en merendeel domotica stuff van daar uit te regelen. Verlichting van de verdieping komt dan langs boven binnen en de verlichting van de gelijkvloer langs beneden. Kabels zouden dan ook korter worden en hoeven geen duurdere CCA meer te zijn want geen schacht.

Zou dan wel in de dressing of in een vergeten hoek zijn in een toekomstige inbouwkast in een slaapkamer. Beiden toch ook niet ideaal. :shutup:
Ik denk dat mijn kabellijst op bijna 150 kabels uitkomt (dat is wel alles, dus alle kracht-, stuur-, data-kabels en aardingsdraden).
Teken uw kastindeling maar eens volledig uit, want 144 modules is niet zo zot voor een volledige domoticakast, zeker niet als je er nog een boel klemmen in kwijt moet. (weet ook dat de meeste standaard 72 module kasten vaak niet diep genoeg zijn voor etageklemmen).

Ik heb een 318 module kast (vrij breed: 6 x 53 modules, dus 1.2m breed) en die gaat echt wel voor dik 80% vol steken.
(en dan heb ik aan het begin van de installatie, naast de meter eigenlijk nog een verdeelkast met 72 modules staan voor de meeste grotere verbruikers, die ook voor >75% vol zit.

Ik heb al mijn kasten in de kelder gezet.
Ziet ook dat ge uw ruwbouwaannemer aanspreekt voor uitsparingen in uw betonvloeren want voor die hoeveelheid kabels hebt ge wel wat plaats nodig. Bij mij heeft em bv bij het storten van de beton een stuk uitgespaard met isolatieplaten. Ik denk dat de doorvoer naar mijn kelder 750mm x 150mm is, en dat was uiteindelijk maar krap om alles door te krijgen.

Beter wat te ruim meten (in alles) dan te weinig ;).

Laatst bewerkt:
150 kabels die in de kelder toekomen in uw kast? Heb je ergens een foto beschikbaar? Ik ben benieuwd hoe zoiets er in de praktijk uit ziet en hoe je dat aangesloten krijgt.

Gaten in de welfsels/predallen voor de technische schacht zijn aanwezig. Tussen kelder en garage 1m20 op 35cm dus op zich meer dan ruim genoeg. Naar de verdieping ook maar iets kleiner. Is wel gedeeld met alle andere technieken. Geen idee hoeveel ventilatie, sanitair en vloerverwarming daarvan nog inpalmt.

150 kabels die in de kelder toekomen in uw kast? Heb je ergens een foto beschikbaar? Ik ben benieuwd hoe zoiets er in de praktijk uit ziet en hoe je dat aangesloten krijgt.

Gaten in de welfsels/predallen voor de technische schacht zijn aanwezig. Tussen kelder en garage 1m20 op 35cm dus op zich meer dan ruim genoeg. Naar de verdieping ook maar iets kleiner. Is wel gedeeld met alle andere technieken. Geen idee hoeveel ventilatie, sanitair en vloerverwarming daarvan nog inpalmt.

Qua kast: de diepte van uw kast is bij domotica zoals al vermeld ook wel belangrijk want dat bepaalt hoe vlot ge kunt "kruisen" in de kast (of het nu veldkabels tot de modules of van modules nr rijgklemmen is). Zeker als ge met (dubbel)rijgklemmen gaat werken moet uw dinrail ook best in diepte verstelbaar zijn.

En ge hebt dus een technische schacht voorzien maar geen idee wat daar eigenlijk allemaal in moet passen? Dat kan nog wel eens gaan tegenvallen 35x120 lijkt veel maar steek daar eens 2 luchtkanalen van 200 en een maar afvoeren van 90 in en gek veel schiet er niet meer over.... zeker niet als iedereen zomaar int wilde weg begint te plaatsen. Tip uit ervaring: probeer alle techniekers es samen te krijgen en bespreek op voorhand wie welke ruimte waar gaat gebruiken in die schacht. En besef dat elektriciteit het flexibelst is en dus het minst te eisen heeft en zich gaat moeten schikken naar de rest

De controlefreak in mij wordt razend als ik zulke dingen lees!

En wat een snelheid ook?? Ik heb een casco afgewerkt (en dus een deel van het opvolgingsproces kunnen overslaan), en heb zelfs dan nog 1000 foto's genomen tussen elke interventie van de stielmannen zodat ik voldoende ijkingspunten had om elk probleem achteraf op mijn bureau te kunnen bestuderen. Als ze elkaar zo snel opvolgen gaat iedereen de paraplu open trekken. Gelukkig draagt de SOD de verantwoordelijkheid, maar plezant is anders want wie weet zit je over zoveel jaar met miserie als de lijken uit de kast vallen?

Sterkte alvast, maar ik zou geen oog meer dicht doen.
We laten alle opmerkingen die onze architect maakt vaststellen door een deurwaarder, zodat we onderbouw hebben bij latere discussie. De speeltijd is gedaan.

Wat de leidingen betreft hebben ze geen poot om op te staan. In de verleden notariële akte wordt letterlijk verwezen in de sectie ‘staat van het geleverde goed’ dat de werken minimaal moeten uitgevoerd worden conform de vergunning met expliciete verwijzing naar nummer en datum van de vergunning. Aangezien in die vergunning de leidingen zijn opgenomen exact zoals wij ze vragen moeten ze hier nu geen surplus voor aanrekenen :). Wij hebben geen enkele wijziging aan dat plan aangebracht. Dat is proberen zonder beter weten in…

Mijn datakabels zitten apart, en in die 150 zitten ook nog wat kabels naar mijn andere verdeelbord, maar een dikke 100 gaan zeker toekomen op de domoticakast.
Als ik op de werf ben zal ik nog eens wat foto's trekken, 't is momenteel een work in progress. Als binnen een week alles winddicht is begin ik aan te sluiten.

Momenteel zit dat in 4 draadgoten van 200mm breed naast elkaar, en bij het leggen is er voor gezorgd dat alle 230V kabels links zitten en de 24V kabels rechts, zoals in mijn kast, zodat het kruisen wat beperkt blijft.

Ik heb mij altijd afgevraagd hoe relevant dat kruisen is in een huishoudelijke installatie. Alles zit in z'n eigen preflex en volgens biotsavart is de afstand tussen geleiders omgekeerd-proportioneel tot de magnetische veldsterkte. Hoe sterk kan een geïnduceerde spanning dan effectief zijn als gevolg van een kruising? En dan houden we geen rekening met tegenwerkende velden van geleiders op verschillende fasen of de lage stroomsterktes.

Hier in huis zijn plaatsen waar 80 preflexen twee lagen gestapeld liggen omdat het gewoon niet anders kon. Alles door elkaar. De ingangsimpedantie van een gemiddelde digitale input (loxone, niko, ...) zal toch al snel 10 kilo-ohm zijn. Het moet toch al vies doen in kabels om daar over te geraken zuiver door kruisingen? Alles van datakabels is twisted-pair dus enige inductie is common-mode en de datalijnen zelf worden intern hoog en laag getrokken met pull-up en pull-downs.

Ik zeg niets over mooi vakmanschap natuurlijk. Maar ik vraag me af hoe elektrisch relevant het is in de doorsnee private woning.

ah, dat kruisen was niet bepaald voor magnetische velden of interferentie (want uiteindelijk zit alles toch op een hoop in dezelfde kabelgoot) maar eerder met het oog op plaats :p. Als alles door elkaar moet kruisen heb je misschien niet genoeg plaats in uw kabelgoot om het deksel er nog op te krijgen :).

Moderne Loxone installaties gebruiken ook UTP en dus twisted pairs om zulke signaal interferentie tegen te gaan.

Meestal zegt men ook steevast dat er niets is in een huishoudelijke situatie dat genoeg velden kan opwekken om die dingen zelfs te shielden, dus lijkt me straf dat een hoop stopcontacten of verlichting dan een merkbare invloed heeft.

Lijkt mij inderdaad ook vooral om nadien proper aangesloten te krijgen. Rijgklemmen aan een kant voor 230V, rijgklemmen andere kant voor domotica gerelateerde zaken die potentiaalvrij of op 24V zitten.

Effect van elektrisch veld van 230V 50Hz en 20A magnetisch veld op laagfrequente binaire signalen zoals in domotica is verwaarloosbaar. Single-ended analoge signalen zoals 0-10V is gevoeliger. Afhankelijk van het signaal zelf (indien signaal quasi constante DC waarde heeft en geen AC component) helpt een condensator in parallel zetten om de interferentie weg te filteren.

Werken met twisted pair bekabeling helpt tegen oppikken interferentie, maar enkel als de sturing zelf differential signalling gebruikt. Beperkte meerwaarde voor single-ended toepassingen met gebruik zelfde aderpaar data/GND en helemaal geen als het tussen verschillende aderparen zit.

Anyway, als ik ruim reken is de technische schacht 135 * 35 = 4725 cm2 en blijf ik zelfs met wat marge gerekend met alle preflexen samen ruim onder de 1000 cm2. Eind deze week afspraak met die van sanitair en ventilatie maar dat zal wel goed komen.

Zal eerder problematisch blijven om al die doorvoeren langs boven in de zekeringkast(en) te krijgen.
Kom bij schatting van aantal automaten, domotica inputs/actuatoren/voedingen en rijgklemmen (dubbele hoogte) ook uit rond breedte van 180 modules.

Ik kan altijd 3 standaard formaat kasten (72 modules) naast elkaar zetten. 🤡 Probleem van onvoldoende breedte om alles binnen te brengen ook direct opgelost.

Moderne Loxone installaties gebruiken ook UTP en dus twisted pairs om zulke signaal interferentie tegen te gaan.

Meestal zegt men ook steevast dat er niets is in een huishoudelijke situatie dat genoeg velden kan opwekken om die dingen zelfs te shielden, dus lijkt me straf dat een hoop stopcontacten of verlichting dan een merkbare invloed heeft.
Om enig merkbaar effect te hebben moeten die kabels over een lange afstand vlak naast elkaar lopen (dus in dezelfde preflex) en dan nog ga je er niks van merken. Bij effectief digitale data, dan kan dat omdat een beperkt aantal "fouten" een ander resultaat gaat geven, maar voor gewoon leveren van stroom ga je geen effect hebben he.

Maar inderdaad, naar "properheid" in uw kast is dat kruisen op het einde wel wat minder.

We laten alle opmerkingen die onze architect maakt vaststellen door een deurwaarder, zodat we onderbouw hebben bij latere discussie. De speeltijd is gedaan.

Wat de leidingen betreft hebben ze geen poot om op te staan. In de verleden notariële akte wordt letterlijk verwezen in de sectie ‘staat van het geleverde goed’ dat de werken minimaal moeten uitgevoerd worden conform de vergunning met expliciete verwijzing naar nummer en datum van de vergunning. Aangezien in die vergunning de leidingen zijn opgenomen exact zoals wij ze vragen moeten ze hier nu geen surplus voor aanrekenen :). Wij hebben geen enkele wijziging aan dat plan aangebracht. Dat is proberen zonder beter weten in…
Hangt er vanaf, als jij kiest om posten er uit te halen moet je maar zien dat die op tijd gebeuren! :unsure:

Wij hebben alvast zo een zaken niet meegemaakt

Ik denk dat het eerste dat ge moet doen, nagaan wat u budget is..
Als ge dat weet kunt ge dan naar een architect gaan en zeggen : Dit is ons budget en dit is wat we willen, is dat mogelijk?

Dan zal die u zeker duidelijk maken wat er mogelijk is en wat niet.

Ik denk dat het eerste dat ge moet doen, nagaan wat u budget is..
Als ge dat weet kunt ge dan naar een architect gaan en zeggen : Dit is ons budget en dit is wat we willen, is dat mogelijk?

Dan zal die u zeker duidelijk maken wat er mogelijk is en wat niet.
Je kan natuurlijk ook gewoon vragen: wat is er nodig om <wat we willen> te verwezenlijken.
Het is wat een kip en ei verhaal soms, wat je wil en wat je kan betalen.
Misschien wil je bepaalde zaken dan eerder schrappen en uitstellen dan een totaal ander project op te zetten.

Terug
Bovenaan