De nieuwbouw-topic!

Een paar kleine vraagjes (puur informatief)

Wat zouden jullie aanraden: houtskelet of traditioneel?
En wat moet je tegenwoordig rekenen qua prijs per m2 bij een nieuwbouw (ik weet dat het afhangt van hoever je wilt gaan, maar is het nu eerder richting 2500€/m2 of geraak je met 1800-2000€/m2 ook al heel ver)
Momenteel bezig met nieuwbouw (traditioneel)

~200m2 open bebouwing en we hebben begroot op €450.000 dus ~€2250/m2. Tot hiertoe is de begroting redelijk op schema (al zijn er altijd onvoorziene zaken, meestal in negatieve zin). Dit is volledig afgewerkt, inclusief op maat binnenschrijnwerk (ook voor de keuken) en basisaanleg buiten. Overal gebruik van deftige materialen, maar niet overdreven.

We doen wel alles in eigen beheer, werken uitsluitend met ons bekende aannemers waarbij we zoveel mogelijk zelf kunnen helpen. Zou er niet van verschieten indien we alles zouden uitgeven dat daar nog €100.000 bij zou komen.

Ik heb het papier van de overheid gehad ivm het betrekken van onze nieuwbouwwoning. We gaan nog niet direct intrekken want we zijn nog aan het afwerken. Ook de keuken is niet geplaatst. Ik kan daar wel aangeven dat we verwachten rond datum X te verhuizen, maar ze vragen ook naar het totale kostenplaatje. De keuken wordt pas over 1-2 maand geïnstalleerd, dus daar heb ik nog geen factuur van. Wat doe je daar dan mee?

Ik heb het papier van de overheid gehad ivm het betrekken van onze nieuwbouwwoning. We gaan nog niet direct intrekken want we zijn nog aan het afwerken. Ook de keuken is niet geplaatst. Ik kan daar wel aangeven dat we verwachten rond datum X te verhuizen, maar ze vragen ook naar het totale kostenplaatje. De keuken wordt pas over 1-2 maand geïnstalleerd, dus daar heb ik nog geen factuur van. Wat doe je daar dan mee?
Dat is voor je KI te berekenen.
Als je nog aan het bouwen bent geef je dat gewoon aan. Heb dat ook een tweetal keer moeten doen door slippende deadlines.
De totale kostprijs is ook maar een globaal getal, moet niet gestaafd zijn door allerlei facturen ofzo.

Ik krijg toch stilaan het ****** van onze aannemer.
Je tekent een plan als bijlage bij notariële akte (de goedgekeurde vergunning, dus een gedetailleerd plan en geen ruwe schets), je tekent een expliciet uitvoeringsplan bij afronding van het lastenboek (gedateerd en afgetekend door beide partijen - expliciete bijlage van lastenboek en prijscalculatie), op beide plannen zijn sanitaire leidingen weergegeven in 2 badkamers. Ze zijn momenteel de sanitaire leidingen aan het steken, krijgen we gisteren een offerte toegestuurd met meerwerken voor de sanitaire leidingen in badkamer 2 want standaard voorzien zij maar 1 badkamer. Zij hebben het huis wel verkocht als woning met 2 badkamers. Wij hebben zelf gekozen om badkamer 2 in een later stadium uit te voeren (lees geen toestellen/tegels besteld) maar gingen er wel vanuit dat zij leidingen zouden klaarsteken.
Op het uitvoeringsplan staat in badkamer 2 één afvoer getekend waarop een douche en 2 lavabo's aangesloten zijn, dit met bijhorende aanvoeren warm/koud water. Wij hebben een offerte ontvangen van 1.566,71 EUR voor de installatie van wat leidingen?

Zo kan ik ook op mijn website afficheren dat je een woning hebt voor 500.000 EUR all in. Zoals eerder vermeld tijdens een discussie hier op het forum wat een nieuwbouwwoning vandaag zoals kost: wat men als constructie online afficheert komt niet overeen met hetgeen je aankoopt. Ze doen dit altijd af als 'dat is maar indicatief, standaard voorzien wij in onze aanneming echter maar x'. :sarcastic:
Moest ik dat tegen mijn klanten zeggen, ik zou ver komen...

Ik krijg toch stilaan het ****** van onze aannemer.
Je tekent een plan als bijlage bij notariële akte (de goedgekeurde vergunning, dus een gedetailleerd plan en geen ruwe schets), je tekent een expliciet uitvoeringsplan bij afronding van het lastenboek (gedateerd en afgetekend door beide partijen - expliciete bijlage van lastenboek en prijscalculatie), op beide plannen zijn sanitaire leidingen weergegeven in 2 badkamers. Ze zijn momenteel de sanitaire leidingen aan het steken, krijgen we gisteren een offerte toegestuurd met meerwerken voor de sanitaire leidingen in badkamer 2 want standaard voorzien zij maar 1 badkamer. Zij hebben het huis wel verkocht als woning met 2 badkamers. Wij hebben zelf gekozen om badkamer 2 in een later stadium uit te voeren (lees geen toestellen/tegels besteld) maar gingen er wel vanuit dat zij leidingen zouden klaarsteken.
Op het uitvoeringsplan staat in badkamer 2 één afvoer getekend waarop een douche en 2 lavabo's aangesloten zijn, dit met bijhorende aanvoeren warm/koud water. Wij hebben een offerte ontvangen van 1.566,71 EUR voor de installatie van wat leidingen?

Zo kan ik ook op mijn website afficheren dat je een woning hebt voor 500.000 EUR all in. Zoals eerder vermeld tijdens een discussie hier op het forum wat een nieuwbouwwoning vandaag zoals kost: wat men als constructie online afficheert komt niet overeen met hetgeen je aankoopt. Ze doen dit altijd af als 'dat is maar indicatief, standaard voorzien wij in onze aanneming echter maar x'. :sarcastic:
Moest ik dat tegen mijn klanten zeggen, ik zou ver komen...
Als jij zowel op plannen als in lastenboek iets hebt staan, wat is dan zijn argument voor het meerwerk? Wat er in het lastenboek en op plan staat moet hij gewoon opleveren.

Als jij zowel op plannen als in lastenboek iets hebt staan, wat is dan zijn argument voor het meerwerk? Wat er in het lastenboek en op plan staat moet hij gewoon opleveren.
In het lastenboek staan die leidingen niet beschreven, dat is zijn punt.
Ze staan wel expliciet getekend op het uitvoeringsplan dat een bijlage van het lastenboek vormt.

1500 euro voor 1 afvoerleiding bij te plaatsen naar een douche en lavabo :baard:
Yep, dat was onze architect haar reactie ook, mede omdat zij de rekenprijzen kent van de andere sanitaire leidingen die 'standaard' in hun aanneming vervat zijn. We spreken hier over een offerte die enkele meervouden van vormt.
Onze architect gaat nu een tegenschrijven opstellen. En als ze blijven moeilijk doen pakken we zelf vlug een loodgieter onder de arm om het uit te voeren.

Yep, dat was onze architect haar reactie ook, mede omdat zij de rekenprijzen kent van de andere sanitaire leidingen die 'standaard' in hun aanneming vervat zijn. We spreken hier over een offerte die enkele meervouden van vormt.
Onze architect gaat nu een tegenschrijven opstellen. En als ze blijven moeilijk doen pakken we zelf vlug een loodgieter onder de arm om het uit te voeren.
misschien ook eens bij de notaris horen wat zijn mening is.

/edit
Als zijn meerwerken het volgende inhoud:
1x afvoer douche + 2x afvoer lavabo
1x koud water douche + 2x koud water lavabo
2x warm water douche + 2x warm water lavabo
zonder plaatsing toestellen
dan is de prijs zelfs boven onze renovatie prijzen, en wij zijn een renovatie bedrijf.

ik ben echt wel curieus naar de firma in kwestie

Laatst bewerkt:
Die gaan gewoon gedacht hebben: we zullen hier eens rap en gemakkelijk een goei factuur bij uitsturen.

Wij zijn bij onze bouw inmiddels bij de keuze voor elektra beland...

We gaan nu moeten kiezen of we een enkelpolige of een meerpolige aansluiting willen.
Ik had begrepen dat als wij in de toekomst een elektrische auto zouden hebben en we willen kunnen snelladen we een meerfasige aansluiting nodig gaan hebben, maar dat als we onze zonnepanelen maximaal willen benutten om zo'n auto te laden (het zijn niet heel veel panelen slechtst iets meer dan 4000 Wp), we best voor enkelfasig kiezen (=traag laden). Zeker met dat hele cappaciteitstarief gezeik tegenwoordig, ben ik geneigd om voor enkelfasig te kiezen. (ik ga op vaak op de fiets naar kantoor en mijn vriendin forenst met de trein).

Wat is jullie insteek?

Wij zijn bij onze bouw inmiddels bij de keuze voor elektra beland...

We gaan nu moeten kiezen of we een enkelpolige of een meerpolige aansluiting willen.
Ik had begrepen dat als wij in de toekomst een elektrische auto zouden hebben en we willen kunnen snelladen we een meerfasige aansluiting nodig gaan hebben, maar dat als we onze zonnepanelen maximaal willen benutten om zo'n auto te laden (het zijn niet heel veel panelen slechtst iets meer dan 4000 Wp), we best voor enkelfasig kiezen (=traag laden). Zeker met dat hele cappaciteitstarief gezeik tegenwoordig, ben ik geneigd om voor enkelfasig te kiezen. (ik ga op vaak op de fiets naar kantoor en mijn vriendin forenst met de trein).

Wat is jullie insteek?
Ik zou sowieso een 3 fasige aansluiting vragen in het kader van flexibiliteit naar later toe.
Warmtepompen worden vaak 3F aangesloten, laadpalen ook (toch indien je meer dan 7.5kW zou willen kunnen laden) , inductiekookplaten hebben een best groot vermogen en dus vaak meerfasige aansluiting (anders een hele dikke monofasige kabel), wens je meer dan een 5KVA omvormer te plaatsen voor je zonnepanelen heb je 3F nodig, etc.

Betreft het laden van de auto vanuit zonnestroom: de meeste laadpalen (of wagens) zijn in te stellen op minimum 6A. Dat betekent bij 3F laden dat je nog steeds minimaal aan 4.14kW aan het laden bent. Er is inderdaad kans dat dat vermogen niet op elk moment van je zonnepanelen komt.
Als je de wagen enkel zou opladen met een 1F-aangesloten laadpaal, dan is dat ongeveer 3,7kW. Stel dat je 100km rijbereik wil bij laden (22kwh) dan duurt dat minstens 6u. Heb je eens een keer meer gereden (stel 200km) dan duurt het al 12u vooraleer je wagen is bijgeladen. Misschien wil je graag de optie hebben om dat eens wat sneller bij te laden in bepaalde omstandigheden?

Laatst bewerkt:
tnx.
Normaal gesproken zou onze warmtepomp 3,2KW zijn (gaat een woning met een E-peil van -7 en S-peil 21 zijn volgens het lastenboek).
Een ding waar ik me wem eventueel zorgen overzou maken bij een 1-fasige aansluiting, is dat mijn kookfornuis het niet zou trekken. Mijn vriendin huurt momenteel en als je bij haar 2 pitten gebruikt en je zet de oven aan, dan is koken een hindernis parcours :p (ik kook zelf momenteel op gas :love2:)
Wat het snelladen betreft. Met het cappaciteits tarief van tegenwoordig heb ik daar behoorlijk schrik voor. Ik denk dat het dan interessanter zou zijn om als ik dan al een keer zou willen snelladen ik een openbare paal gebruik.

tnx.
Normaal gesproken zou onze warmtepomp 3,2KW zijn (gaat een woning met een E-peil van -7 en S-peil 21 zijn volgens het lastenboek).
Een ding waar ik me wem eventueel zorgen overzou maken bij een 1-fasige aansluiting, is dat mijn kookfornuis het niet zou trekken. Mijn vriendin huurt momenteel en als je bij haar 2 pitten gebruikt en je zet de oven aan, dan is koken een hindernis parcours :p (ik kook zelf momenteel op gas :love2:)
Wat het snelladen betreft. Met het cappaciteits tarief van tegenwoordig heb ik daar behoorlijk schrik voor. Ik denk dat het dan interessanter zou zijn om als ik dan al een keer zou willen snelladen ik een openbare paal gebruik.
Het capaciteitstarief komt ook piepen als je dan je kookvuur vollenbak zet samen met de oven...
Het is ook maar een relatief gegeven, als je bvb een heel hoog verbruik hebt door een EV, dan kan het goed zijn dat je met een maandpiek van 9 kW nog steeds goedkoper af bent dan met de oude tarieven (die dus een paar centen per kWh kostten).

Als je kan kiezen, zou ik sowieso gaan voor een deftige drie fasen aansluiting (dus 3x400V+N, wat niet overal beschikbaar is!).
Meerprijs is beperkt (aansluiting is toch betalen naar vermogen, of dat nu 3-fase is of niet, en de zaken in je kast zijn niet zo heel veel duurder, en tegelijkertijd kan je minder dikke kabels trekken naar bvb je fornuis).

misschien ook eens bij de notaris horen wat zijn mening is.

/edit
Als zijn meerwerken het volgende inhoud:
1x afvoer douche + 2x afvoer lavabo
1x koud water douche + 2x koud water lavabo
2x warm water douche + 2x warm water lavabo
zonder plaatsing toestellen
dan is de prijs zelfs boven onze renovatie prijzen, en wij zijn een renovatie bedrijf.

ik ben echt wel curieus naar de firma in kwestie
Inderdaad 1 centrale afvoer waar douche en 2x afvoer van een lavabo (dubbele pompbak) wordt op aangesloten. Met dan warm/koud water voor 2 kraantjes lavabo en douche.

Aannemer belde vandaag naar ons antwoord omdat ze verder moeten. Zijn verantwoording ‘het staat op het plan maar we zijn het vergeten rekenen, soms gebeurt dat’. Ik heb dan aangegeven dat we niet goed begrijpen hoe ze aan die bedragen van de offerte komen en onze architect ook niet, waarop hij lastig werd en zei ‘euh ja kijk ik moet het zo snel mogelijk weten om verder te kunnen’ en gewoon telefoon toesmeet.

Ik heb dan aangegeven dat we niet goed begrijpen hoe ze aan die bedragen van de offerte komen en onze architect ook niet, waarop hij lastig werd en zei ‘euh ja kijk ik moet het zo snel mogelijk weten om verder te kunnen’ en gewoon telefoon toesmeet.
Tijd voor een 1-ster review op Google Maps waar je deze praktijken aankaart. Dat hebben ze meestal graag.

We zitten hier ook met nieuwbouwplannen.

Momenteel is de zoektocht naar een grond aan de gang. Hoe hebben jullie die criteria bepaald?

Voor mij was op voorhand belangrijk: redelijke tuin en landelijke omgeving. Hebben nu iets gevonden dat daaraan voldoet, aan de zijkant en achteraan wel uitzicht op wat onverzorgde rijwoningen, wat me doet twijfelen. Heb het gevoel dat het bij elke grond wel iets zal zijn en blijf altijd twijfelen.

We zitten hier ook met nieuwbouwplannen.

Momenteel is de zoektocht naar een grond aan de gang. Hoe hebben jullie die criteria bepaald?

Voor mij was op voorhand belangrijk: redelijke tuin en landelijke omgeving. Hebben nu iets gevonden dat daaraan voldoet, aan de zijkant en achteraan wel uitzicht op wat onverzorgde rijwoningen, wat me doet twijfelen. Heb het gevoel dat het bij elke grond wel iets zal zijn en blijf altijd twijfelen.
Hoelang zoek je al? Hoe langer je zoekt, hoe meer je kan inschatten of iets wel of niet een breekpunt is voor jou.

Indien kinderen (in de planning) hou dan rekening met bereikbaarheid van het openbaar vervoer. Je wil echt niet moeten rondrijden met een tiener omdat de dichtst bijzijnde secundaire school/sporthal/... 12km verder ligt en de bushalte ook al 3km ver ligt...

Van de week ons definitief EPB verslag ontvangen van onze nieuwbouw, EPB: -16 :laugh:

In het lastenboek staan die leidingen niet beschreven, dat is zijn punt.
Ze staan wel expliciet getekend op het uitvoeringsplan dat een bijlage van het lastenboek vormt.
Dit lijkt mij méér dan voldoende. Als de leiding op de plannen staan die bij het lastenboek horen is er weinig discussie en zit het gewoon in de prijs klaar. Proberen gaat mee hé...

Terug
Bovenaan