De nieuwbouw-topic!

We laten alle opmerkingen die onze architect maakt vaststellen door een deurwaarder, zodat we onderbouw hebben bij latere discussie. De speeltijd is gedaan.

Wat de leidingen betreft hebben ze geen poot om op te staan. In de verleden notariële akte wordt letterlijk verwezen in de sectie ‘staat van het geleverde goed’ dat de werken minimaal moeten uitgevoerd worden conform de vergunning met expliciete verwijzing naar nummer en datum van de vergunning. Aangezien in die vergunning de leidingen zijn opgenomen exact zoals wij ze vragen moeten ze hier nu geen surplus voor aanrekenen :). Wij hebben geen enkele wijziging aan dat plan aangebracht. Dat is proberen zonder beter weten in…

Zo een tralala voor wat sleuven in een muur :crazy:

Zo een tralala voor wat sleuven in een muur :crazy:
Het gaat mij om het principe. In de notariële akte staat letterlijk:

2. Toekomstige staat van afwerking

Het goed wordt verkocht in zijn toekomstige staat van afwerking volgens de nauwkeurige plannen en bestekken van de architect van het gebouw, te weten Architecten (naam architect) te Grimbergen en conform de nagemelde omgevingsvergunning tot bouwen.
De omgevingsvergunning voor de op te richten woning werd uitgereikt door het college van Burgemeester en Schepenen van Grimbergen op 11 januari 2021 onder dossiernummer (dossiernummer).

De sanitaire leidingen staan expliciet op die vergunning uitgetekend. Dat zij standaard 1 badkamer van sanitaire leidingen voorzien en tevens vergeten in hun lastenboek ondubbelzinnig te vermelden dat er geen sanitaire leidingen in badkamer 2 inbegrepen zijn is hun probleem. Het lastenboek is algemeen geformuleerd als 'er worden sanitaire leidingen voorzien in de badkamer', zonder hierbij enig onderscheid te maken in badkamer 1 en badkamer 2. Dat zij dit interpreteren als 'we voorzien enkel 1 badkamer van sanitaire leidingen' is kwaadwillig proberen. De notariële akte is ondubbelzinnig en expliciet geformuleerd. Daarnaast staan diezelfde sanitaire leidingen op de ondertekende uitvoeringsplannen die een bijlage vormen van het lastenboek.
Als je 1 keer toegeeft blijven die gangsters smijten met onterechte supplementen.

Ze blijven erbij dat ze de werken niet gaan uitvoeren. Onze externe loodgieter van de warmtepomp/vloerverwarming komt na de loodgieter van de SOD. Als de werken niet uitgevoerd zijn stellen we hun in gebreken, voert onze loodgieter de werken uit en houden we de gefactureerde werken van de schijf van het sanitair.
Ik betaal hiervoor nog liever een advocaat dan te moeten toegeven aan hun absurde offerte :).

Voorbereidende fase van de elektriciteitswerken die ik zelf ga doen in onze nieuwbouw. KNX domotica is voorzien en alle verlichting, screens, elektrische gordijnen en dergelijke komen daarbij dus allemaal terug tot in de zekeringskast/domotica kast. Ik kom alles samen (inclusief een geluste KNX bus per verdieping en enkele bijkomende SVV kabels voor magneetcontacten, mini bewegingsdetectoren en op sommige plaatsen klassieke drukknoppen) uit op een 70tal preflexen, goed voor meer dan een km aan preflex kabel :unsure:.

Technische ruimte is voorzien in de kelder en plan was sowieso al om 2 standaard 72-module kasten naast elkaar te zetten. Maar dan nog zie ik zoveel preflexen die allemaal langs vanboven toekomen (want kelder en alles dus langs technische schacht) niet echt goed komen.

Misschien toch maar overwegen om een bijkomende verdeelkast ergens op de verdieping te zetten en merendeel domotica stuff van daar uit te regelen. Verlichting van de verdieping komt dan langs boven binnen en de verlichting van de gelijkvloer langs beneden. Kabels zouden dan ook korter worden en hoeven geen duurdere CCA meer te zijn want geen schacht.

Zou dan wel in de dressing of in een vergeten hoek zijn in een toekomstige inbouwkast in een slaapkamer. Beiden toch ook niet ideaal. :shutup:
ik heb gekozen om de kasten in de kelder te hangen.
Heb 2 kasten van 168modules, die naast mekaar hangen. Daarnaast hangt dan nog een bord met led drivers en voedingen.

Ik heb 2 gaten voorzien van 400mmx150mm en dat was zeker voldoende om mijn preflexen door te krijgen. Voor die 2 kasten zal dat rond de 130 preflexen liggen.

Serverkastje komt elders te hangen, daar heb ik een apart gat voor.

Ik heb wel geopteerd om mijn ventilatie op 1 ste verdiep te zetten. Zo heb ik al veel plaats bespaard in mijn schacht. Anders moest ik met 24 buizen van 90mm via een schacht, als ik deze opbouw wilde hebben.

Vraag me toch altijd af waarom er dan geen industriële sokkelkasten genomen worden ipv 2 hangkasten. Behalve het feit dat die iets meer kosten, maar ja als er budget is voor zo'n uitgebreide domotica installatie... :smile:

Het goed wordt verkocht in zijn toekomstige staat van afwerking volgens de nauwkeurige plannen en bestekken van de architect van het gebouw, te weten Architecten (naam architect) te Grimbergen en conform de nagemelde omgevingsvergunning tot bouwen.
De omgevingsvergunning voor de op te richten woning werd uitgereikt door het college van Burgemeester en Schepenen van Grimbergen op 11 januari 2021 onder dossiernummer (dossiernummer).

De sanitaire leidingen staan expliciet op die vergunning uitgetekend. Dat zij standaard 1 badkamer van sanitaire leidingen voorzien en tevens vergeten in hun lastenboek ondubbelzinnig te vermelden dat er geen sanitaire leidingen in badkamer 2 inbegrepen zijn is hun probleem. Het lastenboek is algemeen geformuleerd als 'er worden sanitaire leidingen voorzien in de badkamer', zonder hierbij enig onderscheid te maken in badkamer 1 en badkamer 2. Dat zij dit interpreteren als 'we voorzien enkel 1 badkamer van sanitaire leidingen' is kwaadwillig proberen. De notariële akte is ondubbelzinnig en expliciet geformuleerd. Daarnaast staan diezelfde sanitaire leidingen op de ondertekende uitvoeringsplannen die een bijlage vormen van het lastenboek.
Als je 1 keer toegeeft blijven die gangsters smijten met onterechte supplementen.

Ze blijven erbij dat ze de werken niet gaan uitvoeren. Onze externe loodgieter van de warmtepomp/vloerverwarming komt na de loodgieter van de SOD. Als de werken niet uitgevoerd zijn stellen we hun in gebreken, voert onze loodgieter de werken uit en houden we de gefactureerde werken van de schijf van het sanitair.
Ik betaal hiervoor nog liever een advocaat dan te moeten toegeven aan hun absurde offerte :).

Je zegt in eerdere post:
Vanmiddag ging onze architect ter plaatse om te bekijken wat er al aan leidingen stak zodat we vlug aan onze externe aannemer van de vloerverwarming konden vragen de bijkomende waterleidingen te steken aan minder dan de helft van de offerte van de SOD
Dus dan is dat aan die persoon he en niet aan hun. Ik neem aan dat dit ook zo ergens vermeld staat?

Je zegt in eerdere post:

Dus dan is dat aan die persoon he en niet aan hun.
Als de SOD de werken niet uitvoert zal onze externe aannemer ze uitvoeren zodat de goede vooruitgang van de werken niet wordt verstoord.

Zodra je betaalt ga je akkoord met hun praktijken, als je vertraging veroorzaakt door discussies kunnen ze dat achteraf nog in uwen bak smijten.

Als de SOD de werken niet uitvoert zal onze externe aannemer ze uitvoeren zodat de goede vooruitgang van de werken niet wordt verstoord.

Zodra je betaalt ga je akkoord met hun praktijken, als je vertraging veroorzaakt door discussies kunnen ze dat achteraf nog in uwen bak smijten.
Je zegt dat het sowieso de bedoeling was om dat door eigen persoon te laten doen omdat het goedkoper was.
Zie ook niet waarom die zou moeten wachten om dat te trekken tot uw dak er op ligt

Maar als ik het goed snap ligt er dus ook nog geen leiding van hun? Dat die plakkers dat niet doorhebben :unsure:

Laatst bewerkt:
Vraag me toch altijd af waarom er dan geen industriële sokkelkasten genomen worden ipv 2 hangkasten. Behalve het feit dat die iets meer kosten, maar ja als er budget is voor zo'n uitgebreide domotica installatie... :smile:
Ik heb daar wel eens naar gekeken, maar ik vind dat toch wel een groot prijs verschil.

Alsook naar gemak toe.
Kasten zijn voor het geen dat ik die gebruikt ineens voorzien.
Ik kan de din rails in hoogte en diepte verzetten, dat was voldoende vrijheid voor mijn installatie.

Ik vond een industriële kast dus geen meerwaarde.

Laatst bewerkt:
Ze zijn idd duur en ze voorzien doorgaans niet standaard afdekplaatjes om over uw automaten te schuiven dus heb je achteraf nog gefoefel met alles vingerveilig te maken voor de keuring, etc.

Je zegt dat het sowieso de bedoeling was om dat door eigen persoon te laten doen omdat het goedkoper was.
Zie ook niet waarom die zou moeten wachten om dat te trekken tot uw dak er op ligt

Maar als ik het goed snap ligt er dus ook nog geen leiding van hun? Dat die plakkers dat niet doorhebben :unsure:
Neen, als zou blijken dat de sanitaire leidingen terecht onder discussie stonden zouden we niet gaan voor hun overdreven offerte en het zelf laten uitvoeren. Nu na juridisch advies blijkt dat die sanitaire leidingen weldegelijk deel uitmaken van de contractuele verplichtingen van de SOD moeten zij het doen en als ze dat niet doen neemt onze externe loodgieter het mee bij de werken van de vloerverwarming (de vloerverwarming was uit de aanneming van de SOD gehaald) en wordt de factuur achteraf aan de SOD gepresenteerd.

Er zit nog geen enkele leiding, de plakkers zijn gestart alvorens de loodgieter ook maar iets gedaan heeft. Wat de architect natuurlijk opnieuw aangrijpt om te bewijzen dat hun organisatie dermate chaotisch is dat ze geen controle meer hebben over hetgeen ze doen.
Bij mijn buren zijn ze de vochtkering onder de dorpels vergeten steken. Ze hebben het gewoon niet in de hand.

Je goed recht om een externe architect te betalen voor de hobby en dan nog eens een advocaat in te zetten op ocharme een gezinswoning hé.
Is gewoon moeilijk te vatten, zeker omdat we hier geen inzicht hebben in contract/bestek/plannen/...

Ik ben aan het bouwen en betaal nog niet voor 1 architect, wat zou ik er 2 gaan betalen om 1 zijn job deftig te doen :crazy:

Je goed recht om een externe architect te betalen voor de hobby en dan nog eens een advocaat in te zetten op ocharme een gezinswoning hé.
Is gewoon moeilijk te vatten, zeker omdat we hier geen inzicht hebben in contract/bestek/plannen/...

Ik ben aan het bouwen en betaal nog niet voor 1 architect, wat zou ik er 2 gaan betalen om 1 zijn job deftig te doen :crazy:
Kans is reëel dat de gezinswoning die iamhollywood en man aan het zetten zijn een pakje groter en duurder is dan die van jou.

Neen, als zou blijken dat de sanitaire leidingen terecht onder discussie stonden zouden we niet gaan voor hun overdreven offerte en het zelf laten uitvoeren. Nu na juridisch advies blijkt dat die sanitaire leidingen weldegelijk deel uitmaken van de contractuele verplichtingen van de SOD moeten zij het doen en als ze dat niet doen neemt onze externe loodgieter het mee bij de werken van de vloerverwarming (de vloerverwarming was uit de aanneming van de SOD gehaald) en wordt de factuur achteraf aan de SOD gepresenteerd.

Er zit nog geen enkele leiding, de plakkers zijn gestart alvorens de loodgieter ook maar iets gedaan heeft. Wat de architect natuurlijk opnieuw aangrijpt om te bewijzen dat hun organisatie dermate chaotisch is dat ze geen controle meer hebben over hetgeen ze doen.
Bij mijn buren zijn ze de vochtkering onder de dorpels vergeten steken. Ze hebben het gewoon niet in de hand.
Uw uitleg is ook chaotisch en variërend per pagina :laugh:

Waarom zou het dak moeten liggen om leidingen te trekken bv?
Hier daar alvast geen last van gehad. Maar onze projectleider is wel al op pensioen ondertussen, meters was eigen team en plakker was alleen :p

Kans is reëel dat de gezinswoning die iamhollywood en man aan het zetten zijn een pakje groter en duurder is dan die van jou.
/care?

Wat zou ik mij druk maken in een SOD firma die zijn plakker te vroeg op het toneel laat verschijnen? Dat ze het zelf oplossen? Gaines slijpen, leiding er in duwen en terug dichtsmeren. Het is het eindresultaat dat telt, dat ze daar ongelukkig geraken door wat miscommunicatie? Tgohja het is helaas een bouw, geen geroutineerde productieomgeving.

Het is de eerste keer dat ik iemand hier hoor zeggen dat het dak er té snel is opgelegd. Zo kunt ge over alles kwaad worden he. Het zal te vroeg komen of te laat maar nooit net op tijd.

@iamgroot ze is zwanger, dan heb je absoluut geen zin in gezeik waarbij er al geplakt is zonder dat de leidingen er al liggen, dat zorgt voor NODELOZE vertraging en met een kind op komst wil je een planning die loopt zoals het hoort.

Hoe heb je een gratis architect voor een bouw kunnen vinden?

Hoe heb je een gratis architect voor een bouw kunnen vinden?

Door hem zelf te zijn, ben bouwkundig ingenieur.

Dat je geen gezeik wil kan ik snappen maar dat ge je niet bekomen door een 2e architect onder de arm te nemen en een advocaat in te schakelen voor 300 eur aan leidingwerk. Als hij een paar uur in je dossiertje steekt ben je een veelvoud van die leidingen kwijt, proficiat met de overwinning

Door hem zelf te zijn, ben bouwkundig ingenieur.

Dat je geen gezeik wil kan ik snappen maar dat ge je niet bekomen door een 2e architect onder de arm te nemen en een advocaat in te schakelen voor 300 eur aan leidingwerk. Als hij een paar uur in je dossiertje steekt ben je een veelvoud van die leidingen kwijt, proficiat met de overwinning
Ah, dat is natuurlijk wel een unieke situatie. Als je er helemaal niets van kent en denkt in goede handen te zijn en dan gebeuren er dit soort zaken verlies je ook wel al je vertrouwen natuurlijk... Als ze al beginnen plakken voor alles in de muren zit loopt er toch iets niet goed en kan je je beginnen afvragen en piekeren wat er eventueel nog al allemaal is misgelopen en nog gaat mislopen.

Hier intussen weer heel veel progressie geboekt. Enkel nog "wat" afwerking (trap tegelen, plinten, schilderen), laatste aansluitingen elektriciteit en keuring van riolering en ventilatie. Dan zijn we er zo wat. Nog iets van tijdelijke oprit laten aanleggen, maar goed, dat hoeft niet per se voor de verhuis.

Het komt me tegenwoordig met een bepaalde aannemer mijn strot uit.

Wat vinden jullie van onderstaande issue?

De eerste (en tweede) verdieping heeft de chapper een uitsparing gemaakt aan de eerste trede omdat sommige trappen bouwers graag hun trap op de verdieping leggen en dan zo aanbouwen. Dit is een uitsparing in de chape op de bovenste trede.

De aannemer van de laminaat was al geweest voor dat de trap kwam, die heeft de uitsparing gezien en snijafval in de uitsparing geplaatst om de stabiliteit van de laminaat te garanderen en geen problemen te hebben doordat iemand de laminaat kapot trapt. Kwestie van alle opties open te laten en later te bekijken hoe alles aan elkaar moet.

De werknemers van de aannemer van de trap komt, twee dagen voor het bouwverlof, ziet de snijafval. Communiceren met hun baas en die beslist op te leveren en niks van aan te trekken. Ze snijden twee overschotjes trap op elkaar en schuimt de boel op en gebruikt secondenlijm om de laminaat aan elkaar te lijmen aan de trap.

Resultaat: teveel speling op de laminaat, laminaat breekt af en puilt open. Ik ga in discussie over de situatie, oke ik betaal dan toch de eerste voorschot factuur van 14.000 euro. Dan plaatsen ze de trapleuningen en sturen meteen een tweede factuur van ongeveer 1600 euro. Tevens treden er nog problemen op met de trap (3 treden liggen los).

Hier houd ik mijn voet stijf en zeg ik deze aannemer dat de trap niet correct opgeleverd is en ik pas de laatste 1600 euro betaal nadat alles netjes in orde is.

In tussentijd komt de aannemer van de laminaat een kijkje nemen en ontdekt de situatie met de secondelijm, de slechte ondervulling en waagt zich aan een poging om de aangelijmde laminaat te redden, dit faalt en de tweede plank moet er ook tussenuit, de lijmresten aanwezig zorgen ervoor dat de twee planken nooit meer netjes in elkaar klikken en dus de tweede plank is ook voor het stort.

Echter op deze plank zijn al deuren op geplaatst en deze is aangewerkt aan een betegelde badkamer. De aannemer van de laminaat laat weten de plank niet te kunnen vervangen zonder de omkasting van de deur te moeten demonteren. Dit door de aanwerking en het kliksysteem van de laminaat.

In tussentijd komt de aannemer van de trap wel de losliggende trappen bijwerken en spuit lijm ertussen dat deze uit de voegen uitkomt. Ik laat de aannemer terugkomen om de lijmresten op te ruimen. Ik meld dat de aannemer van het parket gemeld heeft dat de omkasting eruit moet waarop ik een reactie krijg: dat is niet mijn probleem.

Na het opruimen van de lijm zaagt de aannemer van de trap over zijn factuur. Ik meld dat ik pas betaal wanneer de situatie netjes is opgeleverd ik heb nog niets gehoord heb over hoe de aanwerking nu gaat verlopen.

Vandaag escaleert de boel:
- De aannemer van de trap meld dat zijn plaatsers geen lijm gebruikt hebben. Hierop heb ik iets van ja, wie dan? De loodgieter? Sinterklaas? Allez jongens, komaan hé seg. Chapeau dat ge het als baas wilt opnemen voor uw personeel, maar dit is een flagrante leugen.
- De aannemer van de trap meld dat zij geen enkele actie genomen hebben op de ondervulling van de trap, leugen numero twee: de aannemer van de parket heeft een weekje geleden twee gesneden planken van de trap uit de opening gehaald met schuim. (De planken liggen hier nog in de tweede slaapkamer)
- De aannemer van de trap wenst zijn betaling te zien tegen het einde van de week of anders wilt ie zijn juridische dienst inschakelen.

Deel van mij wil toch wel naar een oplossing zoeken maar hier wringt het schoentje voor mij. Elk klein kind weet dat eenmaal als die zijn betaling gekregen heeft dat die mens nooit meer zijn kop laat zien. Die aannemer maakt schade met grote gevolgen, ontkent met klem deze schade gemaakt te hebben en dreigt met juridische stappen als ik op mijn strepen sta en wijs op het feit dat de situatie nog steeds niet correct is opgeleverd.

En de clue van al, dit had allemaal vermeden kunnen worden met één telefoontje naar mij waar ze de situatie hadden uitgelegd; dan had ik sowieso beslist dat die bovenste trap heus wel enkele weekjes kon wachten tot na het bouwverlof. Kon iemand eens een keertje komen kijken deftig ondervullen en dan proper afwerken.

En de architect in dees heel verhaal? Die hoort ge niet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan