Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Dit lijkt mij méér dan voldoende. Als de leiding op de plannen staan die bij het lastenboek horen is er weinig discussie en zit het gewoon in de prijs klaar. Proberen gaat mee hé...
Ligt er aan wat er voor gaat. Meestal het lastenboek. Dus tenzij anders vermeld zijn de tekeningen niet doorslaggevend. Aanpassingen etc. zijn meestal wel vermeld in de aannemingsovereenkomst.
Wij zijn bij onze bouw inmiddels bij de keuze voor elektra beland...
We gaan nu moeten kiezen of we een enkelpolige of een meerpolige aansluiting willen.
Ik had begrepen dat als wij in de toekomst een elektrische auto zouden hebben en we willen kunnen snelladen we een meerfasige aansluiting nodig gaan hebben, maar dat als we onze zonnepanelen maximaal willen benutten om zo'n auto te laden (het zijn niet heel veel panelen slechtst iets meer dan 4000 Wp), we best voor enkelfasig kiezen (=traag laden). Zeker met dat hele cappaciteitstarief gezeik tegenwoordig, ben ik geneigd om voor enkelfasig te kiezen. (ik ga op vaak op de fiets naar kantoor en mijn vriendin forenst met de trein).
Ik zou een 3 fasige aansluiting vragen, maar voor een eenfasige laadpaal gaan als je zoveel mogelijk zonnestroom wil benutten. Laden zal trager gaan, maar tzal u goedkoper uitvallen.
Is het een bedrijfswagen met laadpas, dan ga je maar langs een snellader voor die paar keren dat het echt snel moet gaan.
Ik zou sowieso een 3 fasige aansluiting vragen in het kader van flexibiliteit naar later toe.
Warmtepompen worden vaak 3F aangesloten, laadpalen ook (toch indien je meer dan 7.5kW zou willen kunnen laden) , inductiekookplaten hebben een best groot vermogen en dus vaak meerfasige aansluiting (anders een hele dikke monofasige kabel), wens je meer dan een 5KVA omvormer te plaatsen voor je zonnepanelen heb je 3F nodig, etc.
Betreft het laden van de auto vanuit zonnestroom: de meeste laadpalen (of wagens) zijn in te stellen op minimum 6A. Dat betekent bij 3F laden dat je nog steeds minimaal aan 4.14kW aan het laden bent. Er is inderdaad kans dat dat vermogen niet op elk moment van je zonnepanelen komt.
Als je de wagen enkel zou opladen met een 1F-aangesloten laadpaal, dan is dat ongeveer 3,7kW. Stel dat je 100km rijbereik wil bij laden (22kwh) dan duurt dat minstens 6u. Heb je eens een keer meer gereden (stel 200km) dan duurt het al 12u vooraleer je wagen is bijgeladen. Misschien wil je graag de optie hebben om dat eens wat sneller bij te laden in bepaalde omstandigheden?
Wij zijn bij onze bouw inmiddels bij de keuze voor elektra beland...
We gaan nu moeten kiezen of we een enkelpolige of een meerpolige aansluiting willen.
Ik had begrepen dat als wij in de toekomst een elektrische auto zouden hebben en we willen kunnen snelladen we een meerfasige aansluiting nodig gaan hebben, maar dat als we onze zonnepanelen maximaal willen benutten om zo'n auto te laden (het zijn niet heel veel panelen slechtst iets meer dan 4000 Wp), we best voor enkelfasig kiezen (=traag laden). Zeker met dat hele cappaciteitstarief gezeik tegenwoordig, ben ik geneigd om voor enkelfasig te kiezen. (ik ga op vaak op de fiets naar kantoor en mijn vriendin forenst met de trein).
Als het mogelijk is bij uw netbeheerder, 3 fase.
Heb je toekomstgewijs veel meer mogelijkheden.
Als je nu een 1 fase aansluiting neemt, en later wil veranderen naar 3 fase, dat kan dan soms wel een heel gedoe zijn.
Ligt er aan wat er voor gaat. Meestal het lastenboek. Dus tenzij anders vermeld zijn de tekeningen niet doorslaggevend. Aanpassingen etc. zijn meestal wel vermeld in de aannemingsovereenkomst.
Maar 'voorgaat' is enkel relevant in geval van conflict toch?
Als het lastenboek zegt het zit er niet in dan is dat duidelijk maar als het niet explicitiet uitgesloten is in het lastenboek en het staat wél op het plan dan kan de aannemer/bouwfirma nadien moeilijk zeggen "toch nie".
Enfin, daar moeten wij bij ons klanten alleszins niet mee afkomen en dat vind ik zelf niet meer dan normaal.
Bij mijn nieuwbouw appartement destijds stond dit in het lastenboek:
De plannen van het pand welke aan de koper overhandigd werden, dienen als basis voor het opstellen van de verkoopovereenkomst. Voor wat betreft de afwerking, zijn de aanduidingen op de plannen als louter indicatief te beschouwen. De beschrijving in dit lastenboek heeft dan ook steeds voorrang op de plannen.
Mja het betreffen geen voorbeeldplannen. Het zijn effectief de uitvoeringsplannen ondertekend door alle partijen. Voorpagina van het lastenboek verwijst naar deze uitvoeringsplannen. Het vormt 1 bundel waarbij elke pagina afgestempeld is met datum en paraf.
Ze geven zelf toe dat ze het vergeten rekenen zijn. Daar kunnen we ons nog in vinden, maar dan proberen even een meervoud door te rekenen, dat is crimineel en verre van bevorderend van het vertrouwen.
Na oplevering kunnen ze zich effectief aan een recensie verwachten. Het zijn eerste klas cowboys en kan ze enkel afraden. Verslag van de veiligheidscoordinator is steeds niet ok, wordt totaal geen gevolg aan gegeven (zero valbeveiliging aan ramen/dak/trapopening - werf is niet beveiligd met dranghekken, iedereen kan de werf vrij betreden). Het trottoir voor onze woning is volledig vernield door de aannemer. Nieuwe verkaveling dus was pas aangelegd trottoir, het is volledig verzakt ondanks onze vraag om aanrijplaten te gebruiken. Ze doen altijd maar op.
Dat hoeft ook niet . Onze architect is er mee bezig. Mede omdat ze bij onze buren hetzelfde geprobeerd hebben met de elektriciteitswerken en zij daar tevens een oplossing uitgewerkt heeft.
Gisteren was het oplevering van onze woning. 31/05 zijn ze begonnen met de funderingswerken.
Alles is best vlot gegaan en als we opmerkingen hadden, is er altijd goed naar ons geluisterd en werd dat recht gezet.
We wachten nu enkel nog op onze glazen binnendeur en schuifhor. Er zijn nog wat kleine zaken zoals het silicone werk in de badkamer dat ze vergeten zijn, maar dat wordt normaal gezien binnenkort recht gezet.
De keuken komt pas ten vroegste in april en we hebben binnen zelf wel nog wat werk met schuren/schilderen.
De verkoper waarmee we de eerste gesprekken en het contract bij getekend hebben in de zomer van 2021, kwam ook langs met een mand hapjes en wat flessen wijn. Uit interesse eens gevraagd hoeveel het meer zou kosten we nu opnieuw hetzelfde bouwen. Zijn antwoord was dat we er 20% moeten bijtellen vandaag.
Mja het betreffen geen voorbeeldplannen. Het zijn effectief de uitvoeringsplannen ondertekend door alle partijen. Voorpagina van het lastenboek verwijst naar deze uitvoeringsplannen. Het vormt 1 bundel waarbij elke pagina afgestempeld is met datum en paraf.
Ze geven zelf toe dat ze het vergeten rekenen zijn. Daar kunnen we ons nog in vinden, maar dan proberen even een meervoud door te rekenen, dat is crimineel en verre van bevorderend van het vertrouwen.
Na oplevering kunnen ze zich effectief aan een recensie verwachten. Het zijn eerste klas cowboys en kan ze enkel afraden. Verslag van de veiligheidscoordinator is steeds niet ok, wordt totaal geen gevolg aan gegeven (zero valbeveiliging aan ramen/dak/trapopening - werf is niet beveiligd met dranghekken, iedereen kan de werf vrij betreden). Het trottoir voor onze woning is volledig vernield door de aannemer. Nieuwe verkaveling dus was pas aangelegd trottoir, het is volledig verzakt ondanks onze vraag om aanrijplaten te gebruiken. Ze doen altijd maar op.
Als ik ergens een logica moet zoeken in die debiele prijs is het waarschijnlijk omdat hun loodgieter voor dat klotewerkske een andere werf moet laten schieten en die aan jouw aannemer gewoon zijn verloren uren op die grotere werf integraal mee factureert.
Hopelijk kan je er een mouw aan passen. Ik zou niet aanraden van op eigen houtje een loodgieter dat stuk te laten doen want als er achteraf iets van problemen zijn gaat uw hoofdaannemer dat meteen aanhalen (en vervolgens bij allerhande totaal ongerelateerde zaken dat opnieuw bij de haren trekken).
De verkoper waarmee we de eerste gesprekken en het contract bij getekend hebben in de zomer van 2021, kwam ook langs met een mand hapjes en wat flessen wijn. Uit interesse eens gevraagd hoeveel het meer zou kosten we nu opnieuw hetzelfde bouwen. Zijn antwoord was dat we er 20% moeten bijtellen vandaag.
Af en toe kijk ik ook wel eens uit nieuwsgierigheid. Verschiet toch ook wel hoeveel er nog bij gekomen is.
-Ik heb begin 2022 nog beton laten storten voor €100/m3. Nu zitten ze al aan +€130/m3 een jaar verder. Is al +30%.
-Wij hebben pech gehad met onze gevelsteen, dus hebben een andere gevelsteen gekozen. Helaas dus tegen de prijzen van toen maart 2022. Als ik dezelfde steen nu wil kopen is dat al +25%. Toen was dat ook al een stijging van +15%. Heb toen met de aannemer wel overeengekomen dat ik ze zelf mag bestellen. Dat scheelde dan wel wat.
-De deuren die wij hebben zijn al +40% gegaan van december 2021. Ik heb die deuren nog eind 2019 elders geplaatst en met die prijs vergeleken is dat al verdubbeld.
-Keuken zou ik zelf niet willen weten hoeveel die nu zou kosten. Die komen ze volgende maand plaatsen.
Ben ook blij dat ik toch bij verschillende zaken eind 2021 een kribbel heb gezet, want ik zou er niet van verschieten dat het al makkelijk +20% is. Ondertussen zijn de kleine lettertjes bij de meeste wel aangepast.
Benieuwd naar volgende winter.
Voor deze winter hadden ze nog goed gebruik kunnen maken van Russisch gas om hun voorraden aan te dikken. In 2023 zal dat een ander verhaal zijn.
Als de chinese economie terug op gang komt en hun vraag naar energie terug gaat stijgen. Dan zullen die terug goed vertegenwoordig worden op de LNG markt.
Het weer is ook gunstig geweest, wat zal het in 2023 zijn.
Af en toe kijk ik ook wel eens uit nieuwsgierigheid. Verschiet toch ook wel hoeveel er nog bij gekomen is.
-Ik heb begin 2022 nog beton laten storten voor €100/m3. Nu zitten ze al aan +€130/m3 een jaar verder. Is al +30%.
-Wij hebben pech gehad met onze gevelsteen, dus hebben een andere gevelsteen gekozen. Helaas dus tegen de prijzen van toen maart 2022. Als ik dezelfde steen nu wil kopen is dat al +25%. Toen was dat ook al een stijging van +15%. Heb toen met de aannemer wel overeengekomen dat ik ze zelf mag bestellen. Dat scheelde dan wel wat.
-De deuren die wij hebben zijn al +40% gegaan van december 2021. Ik heb die deuren nog eind 2019 elders geplaatst en met die prijs vergeleken is dat al verdubbeld.
-Keuken zou ik zelf niet willen weten hoeveel die nu zou kosten. Die komen ze volgende maand plaatsen.
Ben ook blij dat ik toch bij verschillende zaken eind 2021 een kribbel heb gezet, want ik zou er niet van verschieten dat het al makkelijk +20% is.
Benieuwd naar volgende winter.
Voor deze winter hadden ze nog goed gebruik kunnen maken van Russisch gas om hun voorraden aan te dikken. In 2023 zal dat een ander verhaal zijn.
Als de chinese economie terug op gang komt en hun vraag naar energie terug gaat stijgen. Dan zullen die terug goed vertegenwoordig worden op de LNG markt.
Het weer is ook gunstig geweest, wat zal het in 2023 zijn.
Wij hebben SOD gebouwd aan fixed price. Basis prijsofferte gekregen rond maart 2021 en dan in augustus 2021 waren de plannen finaal en hebben we onze krabbel gezet. Het moest wel, want als we nog extra tijd namen, waren ze genoodzaakt om al een prijsverhoging door te rekenen. Dat ging iets van een 10-15k zijn toen op een hele bouw. Fast forward 1.5-2 jaar en dat is al een goeie 80k meer geworden moesten we nu moeten tekenen.
Onze vloer hebben we elders besteld want we konden een mooie vloer zeggen voor de prijs van een basis vloer bij de SOD firma. Uiteindelijk daar een prijsverhoging van 45% gehad voor tegels. Voor de materialen zoals ontkoppelingsmat, lijm etc +10% ongeveer. Uiteindelijk zijn we even duur of duurder uitgekomen dan het premium aanbod van de bouwfirma. Maar goed, dat is voor het enige dat we een prijsaanpassing hebben gehad, dus we mogen content zijn dat het maar dat is.
Onze vloer hebben we elders besteld want we konden een mooie vloer zeggen voor de prijs van een basis vloer bij de SOD firma. Uiteindelijk daar een prijsverhoging van 45% gehad voor tegels. Voor de materialen zoals ontkoppelingsmat, lijm etc +10% ongeveer. Uiteindelijk zijn we even duur of duurder uitgekomen dan het premium aanbod van de bouwfirma. Maar goed, dat is voor het enige dat we een prijsaanpassing hebben gehad, dus we mogen content zijn dat het maar dat is.
Mijn broer heeft in 2018 ook met een SOD firma gebouwen. Nu blijkt dat wij dezelfde vloer hebben gekozen in hetzelfde formaat voor de woonkamer. Beide bij RG tegels geweest en daar onze goesting gevonden.
We hebben ook hetzelfde betaald aan tegels op einde van de rit in vergelijk met mijn broer.
Het verschil is wel dat hun 60m2 hebben moeten voorzien en wij 90m2. Benieuwd hoeveel die vloer nu kost bij SOD firma dan, want hun prijzen van 4 jaar geleden waren al duurder dan de prijzen die we nu betalen.
Zo zie je maar er zit ongelooflijke marges op. Hangt van firma tot firma af.
Bij een SOD betaal je altijd een stuk meer.
Het comfort van zelf weinig of niets te hoeven regelen, prijs vastheid, vlotheid van uitvoering etc. Zijn allemaal zaken die betaald moeten worden. Ik moet zeggen dat ik tot nog toe niet echt te klagen heb.
Bij een SOD betaal je altijd een stuk meer.
Het comfort van zelf weinig of niets te hoeven regelen, prijs vastheid, vlotheid van uitvoering etc. Zijn allemaal zaken die betaald moeten worden. Ik moet zeggen dat ik tot nog toe niet echt te klagen heb.
Ja prijs vastheid hoor ik vaker.
Maar ik heb ook zo goed als alles prijs vastheid, zonder SOD firma.
(Ramen/keuken/bezet/chape/kelder/dak/tegels/loodgieterij/badkamermeubel/ verwarmingsinstallatie/vloerder /ventilatie/….)
Ruwbouw aannemer was dat niet het geval. Maar dat kwam omdat ik daar expliciet achter gevraagd had en hem in regie wilde betalen.
Niks tegen SOD firma. Zowel mijn ouders als broer hebben daar mee gebouwen. Ik snap de keuze van mensen daarvoor.
Ja prijs vastheid hoor ik vaker.
Maar ik heb ook zo goed als alles prijs vastheid, zonder SOD firma.
(Ramen/keuken/bezet/chape/kelder/dak/tegels/loodgieterij/badkamermeubel/ verwarmingsinstallatie/vloerder /ventilatie/….)
Ruwbouw aannemer was dat niet het geval. Maar dat kwam omdat ik daar expliciet achter gevraagd had en hem in regie wilde betalen.
Niks tegen SOD firma. Zowel mijn ouders als broer hebben daar mee gebouwen. Ik snap de keuze van mensen daarvoor.
Effectief elke aannemer het voorbije jaar weigerde mij offertes in vaste prijs te geven. Allemaal kwamen ze zonder uitzondering af met dat prijsverschillen van materialen zouden verrekend worden achteraf, waardoor hun offerte eerder "indicatief" werd.
Hoe heb jij vaste prijzen vastgekregen?
De offertes voor onze ruwbouw sijpelen ook binnen (de aannemers blijken het toch nog druk te hebben, in tegenstelling tot wat ik dacht). Maar idd geen vaste prijzen en de dagprijzen die ze nu geven zijn euuuuh prijzig.
De offertes voor onze ruwbouw sijpelen ook binnen (de aannemers blijken het toch nog druk te hebben, in tegenstelling tot wat ik dacht). Maar idd geen vaste prijzen en de dagprijzen die ze nu geven zijn euuuuh prijzig.
Geen idee. Het is niet dat ik er speciaal achter gevraagd hebt.
ondertussen zijn de meeste facturen betaald en kwam steeds netjes overeen met de offertes. Meeste aannemers bestelde het materiaal al bij het ondertekenen van de offertes. Zelfs de zaken dat op maat zijn gemaakt, zijn niet gestegen in prijs.
Eind 2021 hadden we onze plannen en meetstaten. Dan zijn we gelijk begonnen met offertes op te vragen.
Enkel de aluminium gevelbekleding is een moeilijke. Dat ga ik binnenkort weten of ze het aan dezelfde prijs kunnen leveren. Ze hebben in ieder geval deze al wel reeds gestockeerd in hun werkplaats. Binnen 2 weken komen ze deze dan opmeten.
Kan je ‘vrijblijvend’ een architect contacteren om een zicht te krijgen op de prijzen van een open nieuwbouw?
Ene keer zie je reclame van een SOD woning van 600.000 (die niet eens zo groot is) en andere keer hoor je via iemand dat zijn bouw 400.000 kost.
I know, veel hangt af van grootte en afwerkingsgraad etc. Maar zou eens wat voorbeelden willen zien van een gewoon deftige nieuwbouwwoning die geen giga villa is die vol domotica hangt.
Op de duur zie je echt door de bomen het bos niet meer…