De nieuwbouw-topic!

Het grondwater (na veel regen staat dit hier heel hoog) blijft in onze kelder binnen stromen door de wachtbuis voor het leidingwater. Technieker van Fluvius is vorige zondagavond al langsgeweest om een lek uit te sluiten en de rubberen prop beter te steken, iets anders dan die prop doen ze niet (meer).

Enkel deze prop helpt dus niks, ben vandaag weer de kelder leeg aan het pompen. Kan ik hier zelf iets aan doen?
Dichtspuiten met siliconen, of iemand een betere oplossing?
Aquaswell van soudal of equivalent van ander merk. Dat dient voor waterdichte afwerking van kabeldoorvoeren.

Vrijdag onze proefaangifte gekregen van onze EPB man; scoren een E peil van 14 en S peil van 28.

Wouden minder dan E20 halen om zo 5 jaar vrijstelling van onroerende voorheffing te hebben, dus zijn content hier :) ( bouwaanvraag ingediend in 2021 )

Het grondwater (na veel regen staat dit hier heel hoog) blijft in onze kelder binnen stromen door de wachtbuis voor het leidingwater. Technieker van Fluvius is vorige zondagavond al langsgeweest om een lek uit te sluiten en de rubberen prop beter te steken, iets anders dan die prop doen ze niet (meer).

Enkel deze prop helpt dus niks, ben vandaag weer de kelder leeg aan het pompen. Kan ik hier zelf iets aan doen?
Dichtspuiten met siliconen, of iemand een betere oplossing?
Tangit + dichtsok of Aquaswell werkt ook wel goed

Ik heb hier die Aquaswell gebruikt in een wachtbuis waar het water actief uitliep vorig jaar, is vrij snel gezet en uitgehard.

Sinds 1 oktober wonen wij in ons huis (nieuwbouw)
Op de laatste dag van september heb ik mijn adreswijziging doorgegeven aan de gemeente.
In de loop van oktober heb ik het huis aangemeld (aantal kamers, oppervlakte, verwarmde ruimtes en heel de zever)
Wijkagent is vrij snel gepasseerd, maar gaf aan dat de woning nog niet gekend was en we dus in een niet bestaande woning woonden.
Tegen november nog steeds geen aangepast adres en ik informeerde nogmaals bij de gemeente. Die gaf aan dat de woning nog steeds niet gekend was.
Recent eens gekeken op Myminfin en zag dat de woning erbij staat (woning > mijn onroerende gegevens raadplegen). Dat niet geïndexeerd kadastraal inkomen had ik dan weer liever niet gezien :cry2:
Opnieuw contact opgenomen met de gemeente, maar krijg weer:

Wat kan ik nog doen om er voor te zorgen dat mijn adres gewijzigd kan worden?
Ik zou o.a. graag een GFT bak kunnen gaan halen (de energiepremie van de Overheid zou ook tof geweest zijn, al was het maar 2 x €65 aangezien enkel elektriciteit, maar dat zit er dus sowieso niet in) en ja, gewoon officieel in mijn huis wonen :unsure:

Dus, wat kan ik zelf nog ondernemen om dit in orde te krijgen?
Iemand die mij kan zeggen bij wie ik terecht kan om dit eindelijk geregeld te krijgen?
Aangezien ik hier officieel nog steeds niet woon, heb ik ook geen recht op de energiepremie. Is voor elektriciteit (heb geen gas) maar 65 euro, maar al die maanden x 65 euro... Dat begint wel te tellen.
Terwijl ik hier wel van 01/10/22 woon.

Nog maar eens bellen naar de gemeente en aan hen vragen hoe je dat regelen kan.
Ik krijg net, na een nieuwe mail, antwoord van de stad.
Eindelijk informatie waar ik iets mee ben:
Het dossier is momenteel nog in behandeling bij de dienst bouwen
Ze zijn er dus mee bezig.
Snel gaat dat niet. Nu ja, niet verrassend natuurlijk... Maar bon, vooruitgang.

Wij zijn begonnen aan de plannen voor onze nieuwbouw. Het enige waar we niet in overeenkomen is of we een gashaard in de woonkamer willen. Op zich gaan we ventilatie D en vloerverwarming hebben, maar om even snel bij te warmen, en vnl voor de gezelligheid, zou ik er toch eentje willen.
Mijn partner is echter tegen, hij vindt het onzin om een gasaansluiting te voorzien voor een vuur dat in principe niet echt nodig is. En sinds dat gezinsdrama met CO-intoxicatie vorige week, blijkbaar veroorzaakt door de gasaansluiting, is hij nu echt resoluut daarin.

Hebben jullie nog andere verwarming beneden buiten vloerverwarming? En zo ja, wat?

Wij zijn begonnen aan de plannen voor onze nieuwbouw. Het enige waar we niet in overeenkomen is of we een gashaard in de woonkamer willen. Op zich gaan we ventilatie D en vloerverwarming hebben, maar om even snel bij te warmen, en vnl voor de gezelligheid, zou ik er toch eentje willen.
Mijn partner is echter tegen, hij vindt het onzin om een gasaansluiting te voorzien voor een vuur dat in principe niet echt nodig is. En sinds dat gezinsdrama met CO-intoxicatie vorige week, blijkbaar veroorzaakt door de gasaansluiting, is hij nu echt resoluut daarin.

Hebben jullie nog andere verwarming beneden buiten vloerverwarming? En zo ja, wat?
Wij hebben gashaard waarvoor enkel gas binnengetrokken werd.
Verwarmen doen we via een geothermische warmtepomp.

Uiteindelijk wel een serieuze kost voor een haard die we enkel gebruiken voor de gezelligheid ;)

Mijn vrouw wou ook een gashaard (voor de gezelligheid enzo) toen we bouwden en ik was ook geen fan. Uiteindelijk gewoon vloerverwarming geplaatst via een gasketel en moesten we ooit toch een gashaard willen dan kon het nog vrij gemakkelijk bijgeplaatst worden. Na 8 jaar heeft mijn vrouw nooit meer achter een gashaard gevraagd :)

Snel bijwarmen is niet nuttig met vloerverwarming want in een nieuwbouw draait deze toch 24/7.

Laatst bewerkt:
Wij hebben enkel verwarming beneden met vloerverwarming. Boven evt ooit een bijverwarming voorzien in onze badkamer. Maar de koukleum vriendin heeft er geen nood aan voorlopig, dus da's goedkoop voorlopig.

Let ook op dat een gasaansluiting vandaag de dag al meer dan 1000 euro kost aan aansluitkosten alleen al; dus exclusief de binneninstallatie.

Als je een gezellige haard wil kan je ook een infraroodpaneel achter een muurpaneel maken en het "vuur" er zo groot als je wil op projecteren. Sluit het aan op je surroundsysteem en boem. Alle gezelligheid zonder de last.

Hout of pelletkachel zetten. Nog gezelliger dan gasvuur.
Aan een pellet is toch niks gezellig?
En met hout is idd gezellig, maar je kan ook meteen ramen en deuren openzwieren want binnen de kortste keren te warm binnen. (+Meer werk, vuiler binnen)

@aXl_ zorg dat je al een gat in de vloer hebt waar je gasaansluiting zou moeten doorkomen.
Als je dat nadien nog moet doen en je hebt vloerverwarming ofzo kan het wel eens misgaan (indien kelder natuurlijk)

Ben je zeker of een gasaansluiting mogelijk is? In sommige nieuwe verkavelingen is een gasaansluiting niet mogelijk.
Als de haard puur voor sfeer dient, heb je al eens gekeken naar een elektrische haard?
Er zijn types die met waterdamp een redelijk mooi effect verkrijgen. Voorbeeld is de opti myst van dimplex

Vorige nieuwbouw niet voor gekozen.
Wij hadden vroeger bij mijn ouders wel een open haard, dat later een pelletkachel is geworden.
Is uiteraard ieder zijn mening, maar ik vond dat niet zo aangenaam. Met de pelletkachel kun je al wat makkelijker regelen.
Feit dat de thermostaat ook in die ruimte hing was dat storend. Maar dat is wel op te lossen, door niet met 1 thermostaat te werken. Dat zou ik dan wel voorzien, moest ik gaan voor een kachel.

Dus vorige nieuwbouw niet gekozen en gegaan voor vloerverwarming. Uiteindelijk stel je dat toch in op een temperatuur en blijft deze stabiel. Dat even opwarmen, dat is niet meer aan de pas. Het is niet dat een ruimte snel afkoelt.
Ik had toen ook voorzien dat er eventueel later de kringen van de vloerverwarming individueel geregeld kunnen worden. Maar nadat ik erin woonde, merkte ik daar geen meerwaarde van. Ben blij dat ik de zone ventielen nog niet gekocht had.

Onze bouw die we dan nu aan het zetten zijn. Is terug met vloerverwarming en uiteraard ook geen kachel. Ook niet zaken dat apart geregeld moet worden. Kringen handmatig de eerste keer instellen en dan afblijven. Terug overal de temperatuur gans de dag stabiel houden.

Door aanwezig te zijn in die ruimte, warmde die ruimte ook op.

Wij wonen sinds maandag in ons nieuw huis. Ook heel lang wou mijn vriendin een kachel voor de gezelligheid...

Allebei nu heel tevreden dat die er niet staat.
Al de hele week zit ik de verwarming lager te zetten. Gewoon door in uw huis te leven is het al bijna warm genoeg. Door de goede isolatie is het ook overal warm.
De warmtepomp draait enkel als de zon niet schijnt en dan draait die op minimum. Zelfs met deze vriestemperaturen...

Ik had wel gekeken en zou nooit gas laten binnen trekken maar dan gewoon met 2 gasflessen gewerkt hebben en een flexibel in de chape. Maar dan staat daar weer ne m² ingepalmd met 2 lelijke flessen.

Verder maakt ge ook weer een groot gat naar buiten terwijl er meer en meer aandacht is voor luchtdicht te bouwen.

Vroeger als de koude tocht in de huizen binnen kwam, dan was zo een kachel super gezellig. Nu is dat dikke overkill. Hoeveel warmte geeft dat niet af? Ge gaat de kachel opzetten en ondertussen de ruiten ook of het gaat onaangenam warm worden 😅

Hmm, toch veel mensen die het uiteindelijk niet gedaan hebben.
We kunnen nog een gasaansluiting voorzien, dat is het probleem niet. Maar zoals ik het hoor is het meestal echt geen meerwaarde.
Misschien ga ik toch het romantische beeld van de gashaard moeten opgeven 😔, zeker als die uiteindelijk teveel warmte geeft.

Merci alvast voor de reacties, heb er al veel aan!

Terug
Bovenaan