De nieuwbouw-topic!

Ik denk dat grootste probleem is dat jij niet ingecalculeerd hebt dat een bouw altijd wel ergens vertraging heeft.
En dat een bouw zonder problemen gewoon niet bestaat

Hebt gij geen kinderen?
Hebt gij geen verantwoordelijkheid op het werk?

Dat is nu toch echt 2x niks...
Dat zijn welgeteld 2 telefoons en het is geregeld. Leuk is het niet, maar onoverkomelijk?
Wat hebben kinderen daarmee te maken om plots op een andere werf te gaan beginnen. Ik zeg dat het al het zoveelste feit is in die bouw waarbij afspraken niet worden nagekomen en ik alles mag herplannen. Maar blijkbaar is dat dus normaal dat iemand zegt dat ze twee weken komen en dat alles klaar zal zijn om vervolgens last minute af te blazen en de klant te laten stikken.

Die afspraak met keurder en fluvius lagen al lang vast want die komen ook niet de dag na dat je hen belt. Dus dat schuift nu zeker weer drie weken op. En er moet dringend stroom zijn want mijn warmtepomp moet opgestart zijn alvorens ze begin november de parket komen leggen. Die mannen van de parket heb ik door hun drukke planning ook al moeten vastleggen van in augustus, dus als ik nu zeg dat ze niet gaan kunnen komen zou het goed kunnen dat ze het opschuiven tot na Nieuwjaar.

Ik was ook graag in november verhuisd want mijn kot is verkocht en die akte wordt verleden in december dus ik moet hier buiten.

Dat zet in combinatie met alle wachttijden in die sector gewoon een enorme kettingreactie in werking. Je kan zelden iets op voorhand plannen omdat 90% van de partijen waar je mee werkt onbetrouwbaar is als het op afspraken maken aankomt.

Dus stop met zo een dingen te banaliseren want het is al van bij de eerste spadesteek dat ik moet omgaan met dit soort situaties en de hele tijd moet anticiperen op de nonchalance en het gebrek aan communicatie van al die aannemers.

Ik denk dat grootste probleem is dat jij niet ingecalculeerd hebt dat een bouw altijd wel ergens vertraging heeft.
En dat een bouw zonder problemen gewoon niet bestaat
Het is toch toegestaan dat je wat pro actief handelt en plant in een bouw. Of zou jij pas een vloerder contacteren op de moment dat je chape er ligt?

@808 State @Jackerath , als het 1 magere troost mag zijn: SOD is ook echt doffe ellende van begin tot eind (of toch bij ons).
Mensen zeggen vaak "we bouwen maar 1 keer", en ondertss denk ik dat wij allemaal weten waarom. Helaas weten de firma's dit ook en interesseert klantentevredenheid hen toch niets, je bent toch geen terugkerende klant.

Succes nog en proberen loslaten... je hebt het toch niet in de hand...doorploeteren...

Laatst bewerkt:
Het is toch toegestaan dat je wat pro actief handelt en plant in een bouw. Of zou jij pas een vloerder contacteren op de moment dat je chape er ligt?
Pro actief wil niet zeggen een planning zo strak maken dat er geen ruimte is om dingen op te vangen.

Zie al niet in waarom je nu al grote spullen wil verhuizen bv

Wanneer heb je uw woning verkocht?

@808 State @Jackerath , als het 1 magere troost mag zijn: SOD is ook echt doffe ellende van begin tot eind (of toch bij ons).
Mensen zeggen vaak "we bouwen maar 1 keer", en ondertss denk ik dat wij allemaal weten waarom. Helaas weten de firma's dit ook en interesseert klantentevredenheid hen toch niets, je ben toch geen terugkerende klant.

Succes nog en proberen loslaten... je hebt het toch niet in de hand...doorploeteren...
Nee je bouwt 2 keer, de 2e keer weet je wat je moet vermijden van de 1e keer :lol:

Nee je bouwt 2 keer, de 2e keer weet je wat je moet vermijden van de 1e keer :laugh:
Jep kopen ipv te bouwen!!

Vandaag net aangepaste eindprijs van totaal van de bouw ontvangen van de architecten.
Kleine 45% meer dan de geraamde kost. 😱
Ik ga is zien of ik een ezel heb staan of er toevallig nog wat geld onder mijn matras ligt.

Meerprijs had ik verwacht, maar dit is wel een pak meer.

Vandaag net aangepaste eindprijs van totaal van de bouw ontvangen van de architecten.
Ik ga is zien of ik een ezel heb staan of er toevallig nog wat geld onder mijn matras ligt.

45% is wel enorm. Ik denk dat wij momenteel (op basis van de dingen die vast liggen + offertes van de zaken die nog moeten vastgelegd worden) 15% hoger zitten dan de raming eind 2020. (Wat in absolute getallen overigens ook nog wel genoeg is...)

Mensen zeggen vaak "we bouwen maar 1 keer", en ondertss denk ik dat wij allemaal weten waarom. Helaas weten de firma's dit ook en interesseert klantentevredenheid hen toch niets, je bent toch geen terugkerende klant.

Enerzijds veralgemeen je echt veel te hard.

Anderzijds zijn de firma's die zo denken oliedom, ik denk dat pakweg 30% van de verkopen die ik realiseer komen via mond aan mond reclame, mensen die ergens wel iemand kennen die met ons gebouwd hebben.

En van wanneer is uw raming en/of eerste offertes?

45% is wel enorm. Ik denk dat wij momenteel (op basis van de dingen die vast liggen + offertes van de zaken die nog moeten vastgelegd worden) 15% hoger zitten dan de raming eind 2020. (Wat in absolute getallen overigens ook nog wel genoeg is...)
45% is idd veel, maar architecten onderschatten 10 op 10 de werkelijke kost. Hoevaak ik hier plannen + meetstaat krijg voor calculaties waarbij wij los boven de raming van de architect gaan is niet te onderschatten. Wij zijn zeker niet de goedkoopste, maar prijzen zijn wel correct. (Wij zijn als het ware SOD voor verbouwingen en renovaties met een vaste prijs, ook bij prijsstijgingen)
Laatst een project voor een klant die met een architect in zee was gegaan. Het ontwerp ging ruim 3x over het budget van de klant. En de architect verkocht het aan de klant als zijnde prima haalbaar. Na onze 1ste calculatie, zwaar gesnoeid in het ontwerp, en dan nog was het bijna 2x het eiegenlijke budget van de klant. Dan dus nog verder gesnoeid tot het meest essentiele en dan was het nipt haalbaar.
De architect vindt nogsteeds van zichzelf dat hij prima werk geleverd heeft. Zelfs tegen onze kostprijs, was er een onderdeel voorzien die al bijna 50% van het totaal budget was.

Anderzijds zijn de firma's die zo denken oliedom, ik denk dat pakweg 30% van de verkopen die ik realiseer komen via mond aan mond reclame, mensen die ergens wel iemand kennen die met ons gebouwd hebben.
klopt, wij hebben hier klanten die al voor de 3de of 4de keer bij ons terug komen. Wij proberen juist enorm in te zetten in klant tevredenheid. (want dat helpt natuurlijk ook bij het tijdig betalen van de facturen :p)

Dat is zeer herkenbaar. Wij hebben een deel van het werk kunnen overslaan door een nieuwbouw casco te kopen, maar zijn net de fase van de technieken voorbij en ik snap nu perfect waarom het concept SOD met 1 aanspreekpunt bestaat.

Denk dat ik volgende keer liever betaal voor de betere SOD die ook perfectionistisch is, dan wakker te moeten liggen voor alles wat ik daar zie dat mij niet aanstaat.

Het gevaar bestaat dan wel dat ik dik betaald heb voor heel wat blunders die ze even goed onder de mat (of chape?) kunnen vegen.
Goh, wij zijn gegaan voor een SOD firma met '100% tevreden klanten', ook enkel positieve reviews op het internet en van klanten in de buurt waar we zijn langs gegaan. Maar er zijn zoveel fouten gebeurd en zoveel onverschilligheid dat ik er precies liever zelf voor verantwoordelijk was geweest ipv steeds aan de projectleider lijstjes te sturen van wat er nog allemaal mis is, om dan na een tijd maar zelf naar de onderaannemer te bellen, die dan zegt dat ze nog niks van de SOD firma gehoord hadden over het probleem..
Telkens we op de werf kwamen moesten we ook zelf maar alle fouten opmerken, anders werd er niks aan gedaan en na de oplevering is het dan te laat. En vaak voeren ze gewoon hun standaard werkwijze uit terwijl je eerder al had aangegeven dat je het anders wou, en kan er dan later niks meer aan gedaan worden. Ze gaven vb ook vaak oude (foute) plannen mee aan een onderaannemer, waardoor er constructies fout werden uitgevoerd en zaken vergeten werden.
Ventilatieplan, vloerverwarmingsplan enz hebben we nooit gekregen voor ze het uitvoerden. Vb. Op het plan stonden wel ventilatieroosters, maar bij het uitvoeren hebben ze die dan ineens ergens anders gezet, waardoor er een rooster vlak boven ons bed hangt nu... en achteraf is het dan te laat om daar iets aan te doen. Vloerverwarming is ook niet correct gedimensioneerd voor de wenstemperaturen per kamer die we hadden opgegeven.
Ach ja. Er staat een huis.

En van wanneer is uw raming en/of eerste offertes?
Natuurlijk net eind 2019 begin 2020.
Net voor Corona en Oekraïne, de meest klotige periode. De eerste offertes waren +/- gelijk aan de raming.

Door omstandigheden buiten onze wil, buren en aannemer is er (zeer) veel vertraging geweest bij het nog maar opstarten.

Moest alles de gebruikelijke vertragingen gehad hebben woonde we er al een jaar en was er amper een prijsstijging geweest.

Possibly. Biased door eigen ervaring.

Markt staat (of stond) zodanig strak dat letterlijk alles verkocht raakt(e). En 70% vd verkoop is al meer dan ze eigenlijk aankunnen.

Natuurlijk net eind 2019 begin 2020.
Net voor Corona en Oekraïne, de meest klotige periode. De eerste offertes waren +/- gelijk aan de raming.

Door omstandigheden buiten onze wil, buren en aannemer is er (zeer) veel vertraging geweest bij het nog maar opstarten.

Moest alles de gebruikelijke vertragingen gehad hebben woonde we er al een jaar en was er amper een prijsstijging geweest.
Ok ja, dan is die stijging nog veel, maar wel beter te begrijpen.
Eind 2019/begin 2020 zat ge met de goedkope prijs.
2021 is alles extreem gestegen. Denk dat wij op het werk rond de 20-25% geindexeerd hebben dat jaar. En bovenop die 20-25% komt nog eens de indexactie van 2020 & 2022. Pak dat die in totaal nog eens 15% was.
Awel..eigenlijk komen we dan rond uw percentage.
Ma eerlijk..als ge al op het randje zit qua budget zijde wel gescheten. Ik hoor het in de sector vaak genoeg. Mensen die klagen dat ze plots 30-40k boven budget zitten. En soms uitschieters van 60-80k. Het is echt geen leuke periode om te bouwen. En het is dus niet enkel bij 1 SOD bedrijf, laar echt overal. Incl bouwen met een architect. Het zijn geen normale tijden..
Er zijn baksteen fabrikanten die dit jaar hun prijs al met bijna 50% hebben doen stijgen. Nu gelukkig zijn bakstenen een relatief kleine kost tov het totaal..maarja..

Vrijdag kwamen ze de PUR spuiten dus ik in de ochtend ernaartoe om deuren open te maken. Staat er water in de berging... Straks gaan bekijken met de architect van waar het zou kunnen komen. Ik zag toch niets langs de muren/bovenkant. Er zit wel een elektriciteitskabel die naar buiten gaat, een buitenkraantje en nog iets van de deur dat niet helemaal 100% dicht is. Maar bij geen enkele van die dingen kan ik echt een 'bron' ontdekken.

Probleem is intussen opgelost dankzij snel handelen van onze ruwbouwaannemer. Mannen van de PUR konden deze ochtend gewoon beginnen en maandag kan de vloerverwarming beginnen. Chapen begin oktober, beginnen vloeren eind november. Ik denk dat we misschien eind dit jaar wel nog "praktisch" kunnen verhuizen, maar niet of alles van keuringen etc. nog gaat kunnen gebeuren.

zijn baksteen fabrikanten die dit jaar hun prijs al met bijna 50% hebben doen stijgen. Nu gelukkig zijn bakstenen een relatief kleine kost tov het totaal..maarja..
En het sanitair is ook met 40% omhoog en alles van elektriciteit met 40% en....

Zo wordt het een duur grapje 😅.

Hier eigenlijk bijna geen prijsstijgingen gezien. Bouw is begonnen februari 2022( grondplaat) en maart 2022 ruwbouw.

Alles was besteld eind 2021.

Alles was besteld eind 2021.
Ben toch ook wel blij dat we eind 2021 al wel wat hebben getekend. Er zijn toch veel dingen tegen dan goed gestegen.
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel we nu zouden betalen bij bepaalde zaken.

Het enige waar we geen vaste prijs konden krijgen was aluminium gevelbekleding. Dus daar ben ik wat benieuwd naar.

Ik vond niet meteen een betere thread om het te posten, dus vraag ik het hier:

wij zouden graag een glazen scheidingswand plaatsen tussen open trap en woonkamer (340 breed x 270 hoog)
Ik heb enkele offertes opgevraagd en kreeg zonet de eerste binnen.

Ik heb geen idee hoe dik zo'n glas moet zijn, dus vertrouw eigenlijk op kennis van het bedrijf.
Maar kan iemand afleiden uit deze offerte hoe dik ze het glas voorzien hebben?

offerte.jpg

En heeft er ook iemand een idee hoeveel dit zou mogen kosten?
Ze geven in deze offerte de voorkeur aan 3 stukken. 2 kan ook, mits enige opleg.
Als ik een 2de offerte ontvang, kan ik al vergelijken. Maar mocht er iemand kennis hebben van deze materie (of onlangs zelf een offerte hebben opgevraagd), dan zou dat ook wel handig zijn.

Ik had het initieel veel duurder verwacht (maar ik ken er totaal niets van), dus ik ben wel benieuwd naar een 2de offerte of reactie hier.

Offerte is trouwens 2600 (incl BTW, inclusief plaatsing)

Ik vond niet meteen een betere thread om het te posten, dus vraag ik het hier:

wij zouden graag een glazen scheidingswand plaatsen tussen open trap en woonkamer (340 breed x 270 hoog)
Ik heb enkele offertes opgevraagd en kreeg zonet de eerste binnen.

Ik heb geen idee hoe dik zo'n glas moet zijn, dus vertrouw eigenlijk op kennis van het bedrijf.
Maar kan iemand afleiden uit deze offerte hoe dik ze het glas voorzien hebben?

offerte.jpg

En heeft er ook iemand een idee hoeveel dit zou mogen kosten?
Ze geven in deze offerte de voorkeur aan 3 stukken. 2 kan ook, mits enige opleg.
Als ik een 2de offerte ontvang, kan ik al vergelijken. Maar mocht er iemand kennis hebben van deze materie (of onlangs zelf een offerte hebben opgevraagd), dan zou dat ook wel handig zijn.

Ik had het initieel veel duurder verwacht (maar ik ken er totaal niets van), dus ik ben wel benieuwd naar een 2de offerte of reactie hier.

Offerte is trouwens 2600 (incl BTW, inclusief plaatsing)
"U profiel 20*20*20*2", mijn beste gok is dan dat het glas 2cm breed zal zijn?

Terug
Bovenaan