De nieuwbouw-topic!

Ik sta toch te kijken van die bouwprijzen die hier passeren.. Wij hebben Q3 2021 getekend voor een HOB via SOD firma genre Durabrik. ~200m² voor 1400eu/m² excl BTW (zonder de grond). Overal vloerverwarming, volwaardige zolder, niet perse bespaard op keuken (20k) of badkamer (12k). Wel CV ketel, overal standaardtegels en geen andere zottigheden. Als er hier gesproken wordt over 2500eu/m², is dat dan vooral door die gestegen bouwprijzen of ook meer luxe keuzes?

Oorspronkelijk plan was dat de bouw af ging zijn bouwverlof 2022. Zoals het er nu voorligt gaan we blij zijn dat het Q1 2023 wordt.

Zoals gezegd, die 2.500€/m² is echt onrealistisch hoog voor een normale, zelfs iets duurdere afwerking.

De grootste prijsstijging is er geweest in maart en april. Ik denk dat ik inderdaad eind vorig jaar gemiddeld rond de 1.400€/m² excl BTW zat, nu zal dat ergens rond de 1.800€/m² of zelfs daarboven zijn. Het is dus idd op korte termijn enorm gestegen.

Op dit moment lijkt het dat de stijgingen wat afgekoeld zijn, sommige prijzen op de materiaalmarkt zijn zelfs aan het zakken, maar dat voelen wij vooralsnog niet bij onze leveranciers.

Hmm, begrijp ik toch niet goed, wat bedoel je met "dan moet je dat hele lastenboek erbij nemen"? Dat is toch net handig? Dat je een duidelijk lastenboek hebt met alle materialen en technieken en budgetten daarrond beschreven? Een meetstaat van een architect bv is voor een leek gewoon net moeilijker en onduidelijker.
Je kan de prijs heel fel doen zakken door een goedkoper type vloer te zetten. Weinig stopcontacten te plaatsen, goedkopere deuren te plaatsen, werftrap te voorzien in multiplex en deze niet bekleden etc etc.
Dan is een meetstaat imho beter omdat de architect dan kan rekening houden met je wensen (zoals een plafondhoge deur zonder chassis ipv een verfdeur niet geverfd in multiplex op standaardhoogte)

De architect zou dan kunnen rekenen aan 1000€/ deur i.p.v. 250€/deur
Ik zou altijd met het eerste voorontwerp van de architect naar één of meerdere bouwfirma's stappen voor een offerte. Dan weet je tenminste of dat plan qua budget realistisch is. Ik heb al meer dan genoeg plannen zien binnenkomen van architecten, die door die archtitect geraamd waren maar uiteindelijk niet realistisch bleken.

Zou ik ook doen, aan beide kanten zullen er wel fouten gebeuren :)

Ik zit nu, voor een moderne woning met plat dak met toch wel wat extra's zoals parket overal, gelijmde gevelsteen, ALU buitenschrijnwerk, Padoek gevelbekleding, domotica, warmtepomp L/W met overal vloerverwarming en koeling, 2 badkamers, 6000wp PV panelen,... aan +-2050€/m² excl BTW, wel exclusief keuken. En dan weet ik dat wij eigenlijk nog vrij duur zijn tov veel concurrenten.
Bij ons ziet het er gelijkaardig uit. Maar dan wel 11000w PV en incl keuken.
Wat de prijs bij ons wel de hoogte heeft ingeduwd is het zwevend terras (zonder lelijk hoekpaaltje) en enkele insprongen.
Wat de prijs per m² ook fel kan drukken is het meetellen van de zolder als oppervlakte. Omdat die in veel gevallen nog door de bouwheer zelf gaat afgewerkt worden...
Wij zitten aan 210m² ongeveer op 2 verdiepen met plat dak. Moest er een zadeldak zijn zou er +/- 75m² bij zijn voor weinig extra geld.

Je kan de prijs heel fel doen zakken door een goedkoper type vloer te zetten. Weinig stopcontacten te plaatsen, goedkopere deuren te plaatsen, werftrap te voorzien in multiplex en deze niet bekleden etc etc.
Dan is een meetstaat imho beter omdat de architect dan kan rekening houden met je wensen (zoals een plafondhoge deur zonder chassis ipv een verfdeur niet geverfd in multiplex op standaardhoogte)

De architect zou dan kunnen rekenen aan 1000€/ deur i.p.v. 250€/deur

Zou ik ook doen, aan beide kanten zullen er wel fouten gebeuren :)

Bij ons ziet het er gelijkaardig uit. Maar dan wel 11000w PV en incl keuken.
Wat de prijs bij ons wel de hoogte heeft ingeduwd is het zwevend terras (zonder lelijk hoekpaaltje) en enkele insprongen.
Wat de prijs per m² ook fel kan drukken is het meetellen van de zolder als oppervlakte. Omdat die in veel gevallen nog door de bouwheer zelf gaat afgewerkt worden...
Wij zitten aan 210m² ongeveer op 2 verdiepen met plat dak. Moest er een zadeldak zijn zou er +/- 75m² bij zijn voor weinig extra geld.

Als ik zeg "ik zit nu", dan is dat niet voor mijn eigen bouw maar voor een klant hé, ik teken en verkoop zelf nieuwbouw. :wink:

Zoals gezegd, wanneer ik een prijs heb van >2000€/m² dan zitten daar echt wel wat speciallekes al in, zoals ook een paar Xinix-deuren en een Z-trap.

Rond de 1.800€/m² zal het de basis afwerking zijn, maar die is ook al iets beter dan de lage standaard die sommigen aanbieden (60x60 tegels hw 40€/m², tubespaan binnendeuren, trap in beuk, badkamermeubel +-2.000€, wpomp met vloerverwarming overal, ventilatie D,...).

Heb dan wel de indruk dat er bij u inderdaad puur constructief ook wat dure zaken in zitten. Maar dat is natuurlijk niet echt een referentie of leidraad voor de doorsnee bouwer.

Als ik zeg "ik zit nu", dan is dat niet voor mijn eigen bouw maar voor een klant hé, ik teken en verkoop zelf nieuwbouw. :wink:

Zoals gezegd, wanneer ik een prijs heb van >2000€/m² dan zitten daar echt wel wat speciallekes al in, zoals ook een paar Xinix-deuren en een Z-trap.
Dat lijkt me straf dat een 500 euro per deur extra of een 2000 euro extra voor een trap ineens de prijs per vierkante meter zo omhoog duwt...
Eerder de elektriciteitsinstallatie die ettelijke duizenden euro's kan verschillen, de technieken, de keuken, de badkamer, en alle dingen die effectief direct gekoppeld zijn aan de vierkante meters (de constructie an sich, kelder, vloeren, isolatie, afwerkingsmaterialen) lijken mij dan toch de grote prijsvariabelen in plaats van wat deuren of een Z trap... Toch als ik me de prijsverschillen herinner die we zagen voor die zaken.

Hier hebben we in januari de droogzuiging geplaatst. Na 14 dagen begonnen met uitgraven. Zelfs rond 10 dagen wou de grondwerker al beginnen graven. De put was goed droog.
Ik zou ook verwachten met dit weer en een correct droogzuiging dat het snel gepiept zou zijn.

Naar waar loopt het water bij u en tegen welk debiet?
Bij mijn eerste plan moest ik de uitlaat in een greppeltje doen 3 meter naast de droogzuiging. Het stond nog geen uur op of de buren hadden het al uitgetrokken omdat straat vol met water stond. Ik had dat al in begin aangekaart dat mij dit niet logisch leek en voor probleem ging geven, maar helaas moest ik het toch eerst zo doen. Uiteindelijk moest het greppeltje het kunnen verwerken dan pompte ik het grondwater gewoon rond. Dan zou ik het grondwater ook niet kunnen verlagen.

Uiteindelijk dan naar een gracht moeten pompen 100 meter van de kelder achteraan. Na aantal dagen stond dat daar ook al volledig onder water en klaagde de boer (terecht). Vanaf dan mocht ik het naar riool sturen.

Hier loopt het naar de gracht aan de overzijde van het straat. De gracht loopt verder af naar het einde van de straat toe. Er staat goed wat water in, maar het loopt niet over en loopt wel vrij goed af.
Debiet is aan de hoge kant, 600-700 m³/dag.

Hoelang zijn ze bij jullie in totaliteit bezig geweest?
Mja nu zit je natuurlijk wel met de schaarste aan materialen.
2j
Dat lijkt me straf dat een 500 euro per deur extra of een 2000 euro extra voor een trap ineens de prijs per vierkante meter zo omhoog duwt...
Eerder de elektriciteitsinstallatie die ettelijke duizenden euro's kan verschillen, de technieken, de keuken, de badkamer, en alle dingen die effectief direct gekoppeld zijn aan de vierkante meters (de constructie an sich, kelder, vloeren, isolatie, afwerkingsmaterialen) lijken mij dan toch de grote prijsvariabelen in plaats van wat deuren of een Z trap... Toch als ik me de prijsverschillen herinner die we zagen voor die zaken.
Hoe kleiner uw oppervlakte hoe duurder het per m2 wordt meestal ook he
En dan zijn 5 deuren wel van meer invloed natuurlijk. Een glazen deur van 2000 euro in een huis van 100m2 of een huis van 300m2 scheelt al 14 euro / m2 bv :p

En wat reken je mee: zitten aansluitingskosten nutsvoorzieningen, EPC, .. in uw m2 prijs of niet?

Samen met de andere zaken die ik al had opgenoemd hé. Alu ipv PVC, overal parket ipv tegels, een gelijmde gevelsteen die +-15.000€ duurder kost, domotica met alarm van 5000€,...

Allemaal samen loopt dat wel op hé. Als daar voor 50.000€ speciale zaken inzitten, dan scheelt hem dat voor een gemiddelde woning snel 200€ tot 300€/m².

Hier loopt het naar de gracht aan de overzijde van het straat. De gracht loopt verder af naar het einde van de straat toe. Er staat goed wat water in, maar het loopt niet over en loopt wel vrij goed af.
Debiet is aan de hoge kant, 600-700 m³/dag.

Is toch al een stevig debiet zou ik denken. Stond er al wat water in de gracht, voordat je starte met pompen (zo kon je gelijk zien hoe hoog het grondwater daar is)

De mannen van de droogzuiging zullen het wel best weten. Zullen wel met een oplossing komen.

Is toch al een stevig debiet zou ik denken. Stond er al wat water in de gracht, voordat je starte met pompen (zo kon je gelijk zien hoe hoog het grondwater daar is)

De mannen van de droogzuiging zullen het wel best weten. Zullen wel met een oplossing komen.
Gracht stond droog voor we gestart zijn met pompen.
Voor de start had ik al eens gechecked naar het grondwater niveau, zat toen rond 1m40 onder het maaiveld.

Vrijdag nog wat extra filters geïnstalleerd. Maar situatie blijft onveranderd.
Nu extra pomp laten bij plaatsen. Hopelijk komen we er wel dan...
Vind het echt wel straf, zeker gezien de droogte en het debiet... Ik denk dat we een moeras hebben gekocht...

12 weken levertijd voor ramen bouw ligt dus binnen een week of 2 weer voor een dikke 2 maanden stil.. LAAAAAAAAME.
Ligt aan de ruwbouwaannemer die te traag werkt waardoor diene van de ramen nog niet kon opmeten en dus niet kon bestellen voor het bouwverlof in augustus..
Eventually we'll get there :p

12 weken levertijd voor ramen bouw ligt dus binnen een week of 2 weer voor een dikke 2 maanden stil.. LAAAAAAAAME.
Ligt aan de ruwbouwaannemer die te traag werkt waardoor diene van de ramen nog niet kon opmeten en dus niet kon bestellen voor het bouwverlof in augustus..
12 weken is echt weinig hoor :).
Hier spreken ze over 20 weken.
Intussen kunt ge wel al chappe plaatsen pleisterwerk..nuja..op eigen risico natuurlijk. Want als het regent en uw pleister wordt nat :shutup:.
Maar ge zou zo eventueel tijd kunnen winnen

12 weken is echt weinig hoor :).
Hier spreken ze over 20 weken.
Hier ook 12 weken tussen opmeting en plaatsing ramen/deuren (gepland voorjaar 2023). We hebben wel er op aangedrongen dat ze bij betaling van het verschot direct de materialen zouden bestellen zodat dit geen eventuele bottleneck zou vormen (alu ramen + deuren in padoek) en ze waren bereid dit te doen.

10 tot 12 weken is eigenlijk een normale levertermijn hoor.

We hebben meer dan zes maanden op onze alu ramen moeten wachten in onze nieuwbouw. Opgemeten oktober vorig jaar. Geplaatst einde april dit jaar.

Hier ook 12 weken tussen opmeting en plaatsing ramen/deuren (gepland voorjaar 2023). We hebben wel er op aangedrongen dat ze bij betaling van het verschot direct de materialen zouden bestellen zodat dit geen eventuele bottleneck zou vormen (alu ramen + deuren in padoek) en ze waren bereid dit te doen.
Stuur de naam van die plaatser/fabrikant eens. Dan heb ik mss een goed adresje eens ik de mijn moet bestellen :p

Stuur de naam van die plaatser/fabrikant eens. Dan heb ik mss een goed adresje eens ik de mijn moet bestellen :p
Ik moet zeggen, heel content van. Heel responsief en correct.
Onze ruwbouwwaannemer was failliet gegaan en we hebben dus 1 meer dan jaar vertraging. Hij heeft letterlijk gezegd( en ook gedaan)dat hij zijn offerte dezelfde ging houden ook al zijn de prijzen met 15 a 20% gestegen omdat hij het heel erg vond voor ons. Dat vond ik wel straf in feite :)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan