Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen aan het hele proces?
Wij hebben recent een bouwgrond gekocht (geen bouwverplichting). Gezien recente vennootschap ga ik pas binnen een goeie 2j mijn eerste dividend kunnen uitkeren. Plan is in tussentijd al het ontwerp te laten maken en al zoveel mogelijk te regelen met aannemers, er is nl ook wel wat spaargeld dat we kunnen gebruiken, met als doel om dan bij de eerste uitbetaling echt al aan de bouw te kunnen starten.
Maar zijn jullie eerst naar de bank geweest? Of eerst met de architect/SOD samengezeten?
Gezien mijn job gaat de financiering op zich geen probleem zijn, maar ik kan me zo al voorstellen dat 1 van de eerste vragen van de architect zal zijn wat ons budget is, terwijl wij eerder willen kijken naar wat we echt willen, en van daaruit verder werken naar een lastenboek en alle opties.
Hadden jullie al alles op papier van de bank? Of kwam dat pas later?
PS: wij gaan alles uit handen geven, net omdat we er beiden niets van kennen, maar ik wil toch iets of wat voorbereid toekomen bij de eerste gesprekken
Eerst bekeken wat onze leencapaciteit was om ons globale budget te kunnen afbakenen. Daarvoor kan je een online simulator gebruiken en je kan je bank aanspreken voor een verkennend gesprek, of je verzamelt alle info (al jouw inkomsten, jouw bestaande kredieten, wat je van plan bent en hoeveel je wil lenen) en je vraagt een eerste advies of ze dat zouden goedkeuren.
Je gaat de lening pas effectief afsluiten als je zicht hebt op een startdatum van de werken, en die ligt veel verder (geld moet binnen 2j opgenomen zijn en na 6m betaal je meestal een reserveringsvergoeding).
Met een budget in het achterhoofd zoek je een architect. Bij voorkeur 1 die wat in de buurt gevestigd is van je bouwgrond zodat hij zich niet te geremd voelt om eens te gaan kijken tijdens de werken

.
Kijk in hun portfolio's op vun website of de stijl aansluit bij die van jou. Maak een moodboard van wat je wil bouwen (zoek voorbeelden van huizrn die je mooi vindt).
Een eerste gesprek met een architect is kennismaking en klantwerving. Dat is gratis. Je bespreekt wat je wil, waar je wil bouwen. De architect zal waarschijnlijk wat voorbeeldprojecten uit zijn portfolio toe lichten en hoe ze zo'n project aanpakken.
Vraag naar hun agenda (pas je er in), naar hun manier van werken (doen zij enkel the bare minimum (plan, meetstaat + enkele controles tijdens de bouw) of doen zij bv ook offertes aanvragen, controleren en vergelijken, coördineren van aannemers tijdens het bouwproces, ...). Meer services kosten meer geld, maar wat de architect (en zijn team) niet doet moet je zelf doen...
Ik heb bv gekozen voor een architect die ook het hele bouwproces coordineert. Die vraagt wel 9% ipv de gebruikelijke 7 maar in de plaats krijg ik wel iemand aannemers zoekt waar ze goede ervaringen mee hebben, offertes controleert en vergelijkt, die een aannemer geen blaasjes kan wijs maken (genre "jaja meneer, das normaal ze, dat doen ze altijd zo...") En die rustig werfvergadering kan beleggen met aannemers tijdens kantooruren als die mannen op de werf zijn, en ik logischerwijs op mijn werk.
Vraag bij voorbeeldprojecten ook naar de budgetten en vraag maar gerust door naar wat er nu (met huidige prijzen) realistisch is want een project dat ze 3j geleden gedaan hebben kan vandaag niet voor dezelfde prijs.
Als je er een gevonden hebt waarbij je een goed gevoel hebt teken je een overeenkomst waarin duidelijk staat wie wat doet, wat de betalings milestones zijn, etc. en maken die mannen een plan (voorstel) op basis van jouw input en in een paar iteraties heb je een finaal ontwerp. De architect vraagt via Omgevingsloket de bouwvergunning aan en maakt een meetstaat. Die raming heb je nodig voor de bank want dat is hun leidraad van wat jouw project nu echt gaat kosten.
Afhankelijk van nood voor openbaar onderzoek ben je tussen 2 en 6 maanden zoet voor de bouwvergunning (iedere instantie pakt rustig zijn maximale tijd voor iedere stap).
Dan ruwbouw aannemer zoeken, lening fixen, alle aannemers vastleggen en dan bouwen.
Werk je met een SOD of algemeen aannemer dan is er 1 coordinerende partij voor de werken. Ontzorging voor jou maar kost uiteraard extra. Doe je dat niet moeten ofwel jouw architect (vraagt die natuurlijk ook iets voor), ofwel jij zelf (potentieel veel miserie want aannemers luisteren beter naar een architect waar ze nog projecten voor mogen gaan doen dan naar een particulier die maar 1 keer bouwt) op zoek gaan naar alle aannemers en coördinatie op u pakken.
Wij zijn eind 2020 begonnen en 1ste spade (graafbak) stak pas 1 august 2022 in de grond.
Ik weet niet hoe aannemers hun agenda er nu uitziet maar in ons geval was er geen enkele die binnen 9 maanden kon beginnen.
Niet te lang wachten zou ik u voorstellen.
Edit: en voorzie contigency in uw budget!
Mijn meetstaat is opgesteld in 2020. Needless to say dat we daar ondertussen dik over zitten.