De nieuwbouw-topic!

Wat imo belachelijk is. Elke offerte moet je beginnen omrekenen om te weten hoe je ervoor staat met je budget.
Laat ons eerlijk zijn, als je een nieuwbouw zet leg je toch best een boekhouding aan in een Excel om een overzicht te garanderen bij de opvolging van het project.

Dan is het maar een koud kunstje om per aannemer een kolom voor de toepasselijke BTW-voet te voorzien, en dan in andere kolommen het bedrag exclusief en inclusief BTW. Nog een stapje verder kan je gaan door een onderscheid te maken tussen de begroting (getekende offertes) en de gefactureerde bedragen, alsook het opvolgen van de opgenomen schijven van de lening.

Reken aan 2500€/excl btw per m² zonder kelder ongeveer. Vermits je alles gaat laten plaatsen.

De eerste gesprekken met een architect zijn gratis. Maak daarvoor eerst een moodboard, zoek er enkele uit en bekijk van daar verder. Probeer ruw weg te weten hoeveel je budget is. Als je wil weten hoeveel je momenteel zeker mag lenen, vul je gegevens is op Keytrade bank of hello bank.

Daarna moet er plaats zijn bij de architect, dan begint die het eerste ontwerp te maken en pas enkele rondes later ben je aan het finaal ontwerp.

Dan alles naar het omgevingsloket waar je dan weer even mag wachten op goedkeuring. Daarna is het wachten op aannemers en hun prijzen. Dus je 2j gaat nog snel voorbij zijn als je nu zou beginnen...
Eerste gesprekken zouden inderdaad na Nieuwjaar gepland worden, dus dan hebben we nog een kleine 2j.

Is €2500/m² trouwens niet vrij ruim gerekend? We hebben beide niet echt een dure smaak, zouden wel voor kwaliteit gaan, maar zover ik al gevonden had zijn de prijzen tegenwoordig toch eerder €2200 excl BTW?

Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen aan het hele proces?
Wij hebben recent een bouwgrond gekocht (geen bouwverplichting). Gezien recente vennootschap ga ik pas binnen een goeie 2j mijn eerste dividend kunnen uitkeren. Plan is in tussentijd al het ontwerp te laten maken en al zoveel mogelijk te regelen met aannemers, er is nl ook wel wat spaargeld dat we kunnen gebruiken, met als doel om dan bij de eerste uitbetaling echt al aan de bouw te kunnen starten.

Maar zijn jullie eerst naar de bank geweest? Of eerst met de architect/SOD samengezeten?
Gezien mijn job gaat de financiering op zich geen probleem zijn, maar ik kan me zo al voorstellen dat 1 van de eerste vragen van de architect zal zijn wat ons budget is, terwijl wij eerder willen kijken naar wat we echt willen, en van daaruit verder werken naar een lastenboek en alle opties.
Hadden jullie al alles op papier van de bank? Of kwam dat pas later?

PS: wij gaan alles uit handen geven, net omdat we er beiden niets van kennen, maar ik wil toch iets of wat voorbereid toekomen bij de eerste gesprekken
Wij bouwen met een SOD firma. We zijn 1.5 jaar geleden ons project gestart en sinds mei zijn ze aan het bouwen. Er zat geen haast achter bij ons, dus het kan wel sneller. Ik vermoed dat we ergens half-eind Q1 klaar gaan zijn.
Ze werken samen met een aantal architecten waarmee je uw project kan doen, maar je kan ook uw eigen plan aanbrengen dat gemaakt werd door je eigen architect.

Je kan daar vrijblijvend langsgaan om info in te winnen en te zien wat er mogelijk is met een bepaald budget. Wij kregen plannen mee van een paar recente projecten en hun prijskaartje zodat we een idee kregen van de kosten.
De SOD firma heeft calculators, dus ze kunnen snel uitrekenen wat het gaat kosten als je een eigen plan aanlevert. Ga je met een architect van hun in zee, dan zit je eerst samen om uw wensen over te brengen en werken ze een plan uit en krijg je daar prijs voor. Geheel vrijblijvend. En dan zijn we ook met die offerte naar de bank gegaan om te zien als het allemaal haalbaar was. Daarna hebben we nog heel wat veranderingen gedaan met architect, maar de grote van de woning bleef hetzelfde, dus zoveel ging de prijs niet meer omhoog of naar beneden. Ik denk dat het een process was van 6 maand voordat we de plannen ingediend hebben en de vergunning aangevraagd hebben. Op dat moment tekenen je ook het contract met de prijzen vermeld zoals in de laatste calculatie van het plan en die ligt dan vast. Je weet dan hoeveel je op het einde van de rit zal betalen voor jouw huis.

Terwijl je vergunning goedgekeurd wordt, is er een keuze dag waarbij je de kleuren van de ramen, stenen, ... kiest maar ook zaken zoals het type bad, badkamer meubel etc. Afhankelijk van jouw keuze valt iets binnen het inbegrepen aanbod of betaal je een opleg. Mijn tip is om al zoveel mogelijk wensen door de geven vanaf het begin, dan zit het al meegerekend in jouw contract en komt er op de keuze dag niet veel extra meer bij. Als je achteraf nog gaat beginnen met screens, keramisch parket, triple glas, alu i.p.v. pvc ramen dan komt er wel nog een groot bedrag bij. Dus dit kan je beter maar al vroeg doorgeven zodat het mee in de contract prijs zit. Dan heb je al vroeger een zicht op de kosten.

SOD is wel iets duurder, maar onze prijs ligt wel vast. En we hoeven ons vooral van weinig aan te trekken. Ik ga wel zo goed al elke dag gaan opvolgen, maar ik heb nog geen grote klachten gehad. En kleine opmerkingen werden telkens goed opgelost.
Hadden we een aannemer genomen en offertes gevraagd destijds, dan waren de prijzen wellicht 25% ondertussen en waren we evenduur uit. En ik hoor van velen dat materialen te pakken krijgen een probleem is. Dat is niet zo'n probleem bij ons.

Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen aan het hele proces?
Wij hebben recent een bouwgrond gekocht (geen bouwverplichting). Gezien recente vennootschap ga ik pas binnen een goeie 2j mijn eerste dividend kunnen uitkeren. Plan is in tussentijd al het ontwerp te laten maken en al zoveel mogelijk te regelen met aannemers, er is nl ook wel wat spaargeld dat we kunnen gebruiken, met als doel om dan bij de eerste uitbetaling echt al aan de bouw te kunnen starten.

Maar zijn jullie eerst naar de bank geweest? Of eerst met de architect/SOD samengezeten?
Gezien mijn job gaat de financiering op zich geen probleem zijn, maar ik kan me zo al voorstellen dat 1 van de eerste vragen van de architect zal zijn wat ons budget is, terwijl wij eerder willen kijken naar wat we echt willen, en van daaruit verder werken naar een lastenboek en alle opties.
Hadden jullie al alles op papier van de bank? Of kwam dat pas later?

PS: wij gaan alles uit handen geven, net omdat we er beiden niets van kennen, maar ik wil toch iets of wat voorbereid toekomen bij de eerste gesprekken
Eerst bekeken wat onze leencapaciteit was om ons globale budget te kunnen afbakenen. Daarvoor kan je een online simulator gebruiken en je kan je bank aanspreken voor een verkennend gesprek, of je verzamelt alle info (al jouw inkomsten, jouw bestaande kredieten, wat je van plan bent en hoeveel je wil lenen) en je vraagt een eerste advies of ze dat zouden goedkeuren.
Je gaat de lening pas effectief afsluiten als je zicht hebt op een startdatum van de werken, en die ligt veel verder (geld moet binnen 2j opgenomen zijn en na 6m betaal je meestal een reserveringsvergoeding).

Met een budget in het achterhoofd zoek je een architect. Bij voorkeur 1 die wat in de buurt gevestigd is van je bouwgrond zodat hij zich niet te geremd voelt om eens te gaan kijken tijdens de werken :).

Kijk in hun portfolio's op vun website of de stijl aansluit bij die van jou. Maak een moodboard van wat je wil bouwen (zoek voorbeelden van huizrn die je mooi vindt).

Een eerste gesprek met een architect is kennismaking en klantwerving. Dat is gratis. Je bespreekt wat je wil, waar je wil bouwen. De architect zal waarschijnlijk wat voorbeeldprojecten uit zijn portfolio toe lichten en hoe ze zo'n project aanpakken.
Vraag naar hun agenda (pas je er in), naar hun manier van werken (doen zij enkel the bare minimum (plan, meetstaat + enkele controles tijdens de bouw) of doen zij bv ook offertes aanvragen, controleren en vergelijken, coördineren van aannemers tijdens het bouwproces, ...). Meer services kosten meer geld, maar wat de architect (en zijn team) niet doet moet je zelf doen...
Ik heb bv gekozen voor een architect die ook het hele bouwproces coordineert. Die vraagt wel 9% ipv de gebruikelijke 7 maar in de plaats krijg ik wel iemand aannemers zoekt waar ze goede ervaringen mee hebben, offertes controleert en vergelijkt, die een aannemer geen blaasjes kan wijs maken (genre "jaja meneer, das normaal ze, dat doen ze altijd zo...") En die rustig werfvergadering kan beleggen met aannemers tijdens kantooruren als die mannen op de werf zijn, en ik logischerwijs op mijn werk.
Vraag bij voorbeeldprojecten ook naar de budgetten en vraag maar gerust door naar wat er nu (met huidige prijzen) realistisch is want een project dat ze 3j geleden gedaan hebben kan vandaag niet voor dezelfde prijs.

Als je er een gevonden hebt waarbij je een goed gevoel hebt teken je een overeenkomst waarin duidelijk staat wie wat doet, wat de betalings milestones zijn, etc. en maken die mannen een plan (voorstel) op basis van jouw input en in een paar iteraties heb je een finaal ontwerp. De architect vraagt via Omgevingsloket de bouwvergunning aan en maakt een meetstaat. Die raming heb je nodig voor de bank want dat is hun leidraad van wat jouw project nu echt gaat kosten.

Afhankelijk van nood voor openbaar onderzoek ben je tussen 2 en 6 maanden zoet voor de bouwvergunning (iedere instantie pakt rustig zijn maximale tijd voor iedere stap).
Dan ruwbouw aannemer zoeken, lening fixen, alle aannemers vastleggen en dan bouwen.

Werk je met een SOD of algemeen aannemer dan is er 1 coordinerende partij voor de werken. Ontzorging voor jou maar kost uiteraard extra. Doe je dat niet moeten ofwel jouw architect (vraagt die natuurlijk ook iets voor), ofwel jij zelf (potentieel veel miserie want aannemers luisteren beter naar een architect waar ze nog projecten voor mogen gaan doen dan naar een particulier die maar 1 keer bouwt) op zoek gaan naar alle aannemers en coördinatie op u pakken.

Wij zijn eind 2020 begonnen en 1ste spade (graafbak) stak pas 1 august 2022 in de grond.
Ik weet niet hoe aannemers hun agenda er nu uitziet maar in ons geval was er geen enkele die binnen 9 maanden kon beginnen.

Niet te lang wachten zou ik u voorstellen.

Edit: en voorzie contigency in uw budget!
Mijn meetstaat is opgesteld in 2020. Needless to say dat we daar ondertussen dik over zitten.

Laatst bewerkt:
Na de aankoop van onze bouwgrond begint dit jaar zijn we begonnen met een villabouwbedrijf voor de realisatie van ons project. Ons budget voor enkel woning is ongeveer €650 000 inclusief BTW. De contacten met de architect waren op zich wel goed en zijn eerste tekening was eigenlijk al 90% wat we wilden.
Laatst dan het bestek gekregen en met enkele duurdere opties (smeedijzeren deur, wat accenten met bouwsteen, ...) lag er een papier van meer dan €850 000 incl. voor onze neus.

We waren er ons natuurlijk van bewust dat de keuze voor een bouwonderneming een meerkost zou geven maar als we zelf al rekenen aan €2500/m2 excl (!) en dan nog niet toekomen hadden we niet verwacht.
Nu gaan we waarschijnlijk de plannen en berekeningen "afkopen" en dan verder gaan met een andere architect die de werken zelf wilt coördineren.

Benieuwd wat het uiteindelijke prijsverschil zal opleveren ...

Na de aankoop van onze bouwgrond begint dit jaar zijn we begonnen met een villabouwbedrijf voor de realisatie van ons project. Ons budget voor enkel woning is ongeveer €650 000 inclusief BTW. De contacten met de architect waren op zich wel goed en zijn eerste tekening was eigenlijk al 90% wat we wilden.
Laatst dan het bestek gekregen en met enkele duurdere opties (smeedijzeren deur, wat accenten met bouwsteen, ...) lag er een papier van meer dan €850 000 incl. voor onze neus.

We waren er ons natuurlijk van bewust dat de keuze voor een bouwonderneming een meerkost zou geven maar als we zelf al rekenen aan €2500/m2 excl (!) en dan nog niet toekomen hadden we niet verwacht.
Nu gaan we waarschijnlijk de plannen en berekeningen "afkopen" en dan verder gaan met een andere architect die de werken zelf wilt coördineren.

Benieuwd wat het uiteindelijke prijsverschil zal opleveren ...
Je niet laten vangen door het bestek van een architect. Deze werken veel onder 1 hoedje met hun aangeraden aannemers alsook hoe hoger het bestek hoe hoger hun 'premie' Gewoon een architect zoeken met vaste prijs.
Je moet eens zelf een aannemer zoeken die een eigen raming maakt op basis van de grondplannen en je zal verschieten hoe groot het verschil zal zijn tegenover het bestek van de architect.
(Dat was toch onze ervaring)

Zoveel vertrouwen in de architect en zijn raming? Heeft al voor heel veel teleurstellingen gezorgd hoor.
Meer als in een aannemer. Enkel een SOD kan je een prijs geven voor je project maar dan moet je de hele lastenboek erbij nemen om te weten hoe of wat... Dan liever een architect die een schatting maakt.

Kleine aannemers gaan nooit een berekening maken zonder plan en meetstaat. Deze blinken bijna allemaal trouwens uit in 1 ding... Non-communicatie. Dus veel geluk daar een prijs van te krijgen 😅.

Over de 2500€/m² excl. Klopt, heb het nagekeken. Wij zitten nu aan 2300€/m². Maar wel rekening houden dat ik alle technieken zelf doe. Dus scheelt ook wel een goeie 100€/m².

Maar gewoon al de keuze van de vloer kan makkelijk 50 a 75€/m² doen schommelen.

Wij zitten op 2150euro/m² incl. BTW met SOD firma in Q2 2021 als je zolder niet meerekent. Door de af te werken en mee te rekenen als woonbaar oppervlak, komen we op 1770euro/m² uit incl. BTW. Geen projectbouw, het gaat over een unieke woning.
We hebben wel gekozen voor een eenvoudige functionele woning die kwalitatief is afgewerkt, maar geen dure designer zaken. Gewoon een rechthoekig huis van 2 volwaardige verdiepingen en daarop een dak zodat we nog een ruime zolder hebben. Dus een vrij compacte woning. Als je met hoekjes en kantjes begint, lopen de kosten snel op.

Afhankelijk van nood voor openbaar onderzoek ben je tussen 2 en 6 maanden zoet voor de bouwvergunning (iedere instantie pakt rustig zijn maximale tijd voor iedere stap).
Openbaar onderzoek is dacht ik nu standaard, dus je bent altijd 2x30 dagen kwijt aan geel papier ophangen (aanvraag 30 dagen, en dan beslissing bekendmaken 30d waarop nog beroep kan ingetekend worden).
Daarbovenop komt dan de gemeenteraadplanning en eventuele extra onderzoeken die ze zouden kunnen vragen.

In ons geval hebben we een maand verloren omdat het omgevingsplan (in PDF, dus schaalbaar hoe je het ook wil) niet in A0 formaat was aangeleverd. Dat is letterlijk een PDF. Die je kan printen op ieder formaat dat je maar wil. Maar het was geen A0 formaat. Derps.

Openbaar onderzoek is dacht ik nu standaard, dus je bent altijd 2x30 dagen kwijt aan geel papier ophangen (aanvraag 30 dagen, en dan beslissing bekendmaken 30d waarop nog beroep kan ingetekend worden).
Daarbovenop komt dan de gemeenteraadplanning en eventuele extra onderzoeken die ze zouden kunnen vragen.

In ons geval hebben we een maand verloren omdat het omgevingsplan (in PDF, dus schaalbaar hoe je het ook wil) niet in A0 formaat was aangeleverd. Dat is letterlijk een PDF. Die je kan printen op ieder formaat dat je maar wil. Maar het was geen A0 formaat. Derps.
Hier was alles op enkele weken geregeld omdat de buren op voorhand hadden getekend voor akkoord, dat had de architect geregeld. (Bij renovatie met grote uitbouw)

Wij bouwen met een SOD firma. We zijn 1.5 jaar geleden ons project gestart en sinds mei zijn ze aan het bouwen. Er zat geen haast achter bij ons, dus het kan wel sneller. Ik vermoed dat we ergens half-eind Q1 klaar gaan zijn.
Ze werken samen met een aantal architecten waarmee je uw project kan doen, maar je kan ook uw eigen plan aanbrengen dat gemaakt werd door je eigen architect.
Amai dat is een strakke planning :p. Is dat dan houtskeletbouw ofzo? En houten/pvc-ramen?
Bij ons zijn ze begin juni gestart. Gelijkvloers staat met gegoten plafondwelven en isolatie, daar zijn ze nu de gevelsteen aan het tegenzetten in afwachting van nieuwe levering snelbouwsteen voor het eerste verdiep. Vermoedelijk zal er op de aluminium ramen ook een wachttijd zijn. Wachttijd warmtepomp met de rush op pompen? (die is wel in mei al besteld geweest) Wij rekenen eerder op Q4 23 dat we kunnen verhuizen. Al spreekt de aannemer nog altijd over mei/juni 23.

Amai dat is een strakke planning :p. Is dat dan houtskeletbouw ofzo? En houten/pvc-ramen?
Bij ons zijn ze begin juni gestart. Gelijkvloers staat met gegoten plafondwelven en isolatie, daar zijn ze nu de gevelsteen aan het tegenzetten in afwachting van nieuwe levering snelbouwsteen voor het eerste verdiep. Vermoedelijk zal er op de aluminium ramen ook een wachttijd zijn. Wachttijd warmtepomp met de rush op pompen? (die is wel in mei al besteld geweest) Wij rekenen eerder op Q4 23 dat we kunnen verhuizen. Al spreekt de aannemer nog altijd over mei/juni 23.
Yep, houtskeletbouw. Laatste week van mei gestart en oplevering is op februari/maart gemikt. Materialen zijn begin maart besteld.
De ramen zijn PVC, maar daar zit ook een heuse wachttijd op. Over 2 weken worden ze geplaatst, maar normaal hadden ze er al moeten inzitten.

Bij ons de staan de binnenmuren er (2 verdiepen + zolder), het dak ligt, de veluxen zitten er in en het dak en de plafonds zijn volledig geisoleerd. Buizen voor de balansventilatie zitten ook al. Nu zijn ze bezig met de buitengevel te isoleren en metsen. Binnen is de elektricien bezig. Volgende week de sanitaire leidingen en de week er op ramen en deuren plaatsen. Half september pur spuiten, vloerverwarming er op en chappen. Tegen dan is het metselwerk ook klaar en is de volledige ruwbouw af. Keuring elektricteit staat ook voor half/eind september gepland en op het einde van september komt Fluvius al aansluiten zodat de warmtepomp stroom heeft om het droogprogramma te starten.
We kunnen niet klagen. De planning volgt elkaar goed op en tgaat goed vooruit.

Laatst bewerkt:
Ik sta toch te kijken van die bouwprijzen die hier passeren.. Wij hebben Q3 2021 getekend voor een HOB via SOD firma genre Durabrik. ~200m² voor 1400eu/m² excl BTW (zonder de grond). Overal vloerverwarming, volwaardige zolder, niet perse bespaard op keuken (20k) of badkamer (12k). Wel CV ketel, overal standaardtegels en geen andere zottigheden. Als er hier gesproken wordt over 2500eu/m², is dat dan vooral door die gestegen bouwprijzen of ook meer luxe keuzes?

Oorspronkelijk plan was dat de bouw af ging zijn bouwverlof 2022. Zoals het er nu voorligt gaan we blij zijn dat het Q1 2023 wordt.

Ik sta toch te kijken van die bouwprijzen die hier passeren.. Wij hebben Q3 2021 getekend voor een HOB via SOD firma genre Durabrik. ~200m² voor 1400eu/m² excl BTW (zonder de grond). Overal vloerverwarming, volwaardige zolder, niet perse bespaard op keuken (20k) of badkamer (12k). Wel CV ketel, overal standaardtegels en geen andere zottigheden. Als er hier gesproken wordt over 2500eu/m², is dat dan vooral door die gestegen bouwprijzen of ook meer luxe keuzes?

Oorspronkelijk plan was dat de bouw af ging zijn bouwverlof 2022. Zoals het er nu voorligt gaan we blij zijn dat het Q1 2023 wordt.
Kan snel gaan hoor als je wat dingen begint te upgraden gaande van ramen, deuren, trappen, vloer, verlichtingspunten, ...

Hier kwamen ze normaal zaterdag de kelder uitgraven.
Deze avond de zwarte grond reeds afgegraven en eens een put tot op de gewenste uitgegraven.
Ondanks droogzuiging die al 16 dagen stevig aan het pompen is en de hitte van afgelopen maanden, komt er toch water in de put...

Ziet er naar uit dat ik de graafwerken en kelder moet gaan verzetten...
Morgen komen de mensen van de droogzuiging eens kijken, ben benieuwd.
Ik had vorige week al eens in één van die filters gemeten en bleef droog tot op 3.6m, dus verschiet er echt van dat er nu water in komt te staan.
Volgens mij een harde grondlaag waarop het water blijft staan, en zitten de filters diepers (en pompen deze onder die harde laag).
Geen idee hoe dit op te lossen, als iemand tips/ervaringen heeft. Feel free to share!
Hopelijk kan de firma vd droogzuiging ons morgen verder helpen.

Deze avond de zwarte grond reeds afgegraven en eens een put tot op de gewenste uitgegraven.
Ondanks droogzuiging die al 16 dagen stevig aan het pompen is en de hitte van afgelopen maanden, komt er toch water in de put...

Ik had vorige week al eens in één van die filters gemeten en bleef droog tot op 3.6m, dus verschiet er echt van dat er nu water in komt te staan.
Volgens mij een harde grondlaag waarop het water blijft staan, en zitten de filters diepers (en pompen deze onder die harde laag).
Geen idee hoe dit op te lossen, als iemand tips/ervaringen heeft. Feel free to share!
Wij hebben uiteindelijk bijna 5 maand gepompt!.
Bleef water in de put komen, ergste vanal was dat de put begon af te kalven en de droogzuiging er af en toe mee ingetrokken werd en dus weer stil lag. Waardoor het grondwater weer steeg.

Uiteindelijk een sleuf langs de zijkant gegraven die 1m dieper lag dan de put moest zijn, hierin dompelpomp gezet en zo de grond droog genoeg gekregen om met drainagesysteem de kelder te kunnen gieten terwijl de dompelpomp aan bleven.

Ook met hoog grondwater de pomp voldoende lang laten opstaan na de kelder, hier is deze pas weggedaan als het verdiep in opbouw was.

Hier hebben we in januari de droogzuiging geplaatst. Na 14 dagen begonnen met uitgraven. Zelfs rond 10 dagen wou de grondwerker al beginnen graven. De put was goed droog.
Ik zou ook verwachten met dit weer en een correct droogzuiging dat het snel gepiept zou zijn.

Naar waar loopt het water bij u en tegen welk debiet?
Bij mijn eerste plan moest ik de uitlaat in een greppeltje doen 3 meter naast de droogzuiging. Het stond nog geen uur op of de buren hadden het al uitgetrokken omdat straat vol met water stond. Ik had dat al in begin aangekaart dat mij dit niet logisch leek en voor probleem ging geven, maar helaas moest ik het toch eerst zo doen. Uiteindelijk moest het greppeltje het kunnen verwerken dan pompte ik het grondwater gewoon rond. Dan zou ik het grondwater ook niet kunnen verlagen.

Uiteindelijk dan naar een gracht moeten pompen 100 meter van de kelder achteraan. Na aantal dagen stond dat daar ook al volledig onder water en klaagde de boer (terecht). Vanaf dan mocht ik het naar riool sturen.

804401-D7-C418-4110-A4-E0-9-BB8-CCE6704-B.jpg

Laatst bewerkt:
Lijkt me beter van u idd, bij ons was dat ook zo.
Al zijn we wel verhuisd al in juni, opleveren was pas in November

Meer als in een aannemer. Enkel een SOD kan je een prijs geven voor je project maar dan moet je de hele lastenboek erbij nemen om te weten hoe of wat... Dan liever een architect die een schatting maakt.

Kleine aannemers gaan nooit een berekening maken zonder plan en meetstaat. Deze blinken bijna allemaal trouwens uit in 1 ding... Non-communicatie. Dus veel geluk daar een prijs van te krijgen 😅.

Over de 2500€/m² excl. Klopt, heb het nagekeken. Wij zitten nu aan 2300€/m². Maar wel rekening houden dat ik alle technieken zelf doe. Dus scheelt ook wel een goeie 100€/m².

Maar gewoon al de keuze van de vloer kan makkelijk 50 a 75€/m² doen schommelen.

Hmm, begrijp ik toch niet goed, wat bedoel je met "dan moet je dat hele lastenboek erbij nemen"? Dat is toch net handig? Dat je een duidelijk lastenboek hebt met alle materialen en technieken en budgetten daarrond beschreven? Een meetstaat van een architect bv is voor een leek gewoon net moeilijker en onduidelijker.

Ik zou altijd met het eerste voorontwerp van de architect naar één of meerdere bouwfirma's stappen voor een offerte. Dan weet je tenminste of dat plan qua budget realistisch is. Ik heb al meer dan genoeg plannen zien binnenkomen van architecten, die door die archtitect geraamd waren maar uiteindelijk niet realistisch bleken.

Nu, als je raamt aan 2.500€/m² excl BTW ga je er wellicht wel geraken, maar dat is echt veel te hoog voor een normale afwerking.

Ik zit nu, voor een moderne woning met plat dak met toch wel wat extra's zoals parket overal, gelijmde gevelsteen, ALU buitenschrijnwerk, Padoek gevelbekleding, domotica, warmtepomp L/W met overal vloerverwarming en koeling, 2 badkamers, 6000wp PV panelen,... aan +-2050€/m² excl BTW, wel exclusief keuken. En dan weet ik dat wij eigenlijk nog vrij duur zijn tov veel concurrenten.

Hmm, begrijp ik toch niet goed, wat bedoel je met "dan moet je dat hele lastenboek erbij nemen"? Dat is toch net handig? Dat je een duidelijk lastenboek hebt met alle materialen en technieken en budgetten daarrond beschreven? Een meetstaat van een architect bv is voor een leek gewoon net moeilijker en onduidelijker.

Ik zou altijd met het eerste voorontwerp van de architect naar één of meerdere bouwfirma's stappen voor een offerte. Dan weet je tenminste of dat plan qua budget realistisch is. Ik heb al meer dan genoeg plannen zien binnenkomen van architecten, die door die archtitect geraamd waren maar uiteindelijk niet realistisch bleken.

Nu, als je raamt aan 2.500€/m² excl BTW ga je er wellicht wel geraken, maar dat is echt veel te hoog voor een normale afwerking.

Ik zit nu, voor een moderne woning met plat dak met toch wel wat extra's zoals parket overal, gelijmde gevelsteen, ALU buitenschrijnwerk, Padoek gevelbekleding, domotica, warmtepomp L/W met overal vloerverwarming en koeling, 2 badkamers, 6000wp PV panelen,... aan +-2050€/m² excl BTW, wel exclusief keuken. En dan weet ik dat wij eigenlijk nog vrij duur zijn tov veel concurrenten.
Aangezien jij nogal in de materie zit, toevallig enige aanrader qua bouwfirma voor het vetgedrukte deel? Regio Limburg.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan