De nieuwbouw-topic!

Ik ben van plan om binnenkort een grond van de gemeente (regio Brugge) aan te kopen en zou graag dan zelf iets erop bouwen. Ik verwacht ongeveer €150.000 inclusief kosten te betalen voor de grond (400m2). Dan heb ik nog een budget van om en bij de €300.000 inclusief kosten.

Kan iemand aangeven of het realistisch is om met die 300k een nieuwbouw te realiseren? Ik zou graag een woning van rond de 160m2 hebben. Moet wel opmerken dat de nieuwe wijk geen gasaansluiting heeft dus er zal verplicht een warmtepomp/vloerverwarming moeten komen. Ik heb geen extreme luxe of afwerking nodig maar wil wel dat het qua groene energietechnieken in orde is.

Durabrik heeft zojuist hun woningen in de wijk te koop gezet en de prijzen zijn verschrikkelijk duur... €400.000 excl. kosten voor een woning van 140m2 met totale grondoppervlakte van 280m2, noordergericht, wel E-peil 0. Ik veronderstel dat SOD-firma's een serieuze marge nemen, maar deed me toch twijfelen of mijn plan realistisch is.
300k incl. BTW is nipt hoor als daar ook nog de aansluitkosten, architect en EPB inzitten.
Toen ik offertes heb gevraagd in 2020 was het 293euro. incl btw, architect, EPB, ... (maar zonder keuken) voor een woning van 10,5m x 8.5m. Dit was via een SOD firma en met basis technieken. Gas en minimaal aantal zonnepanelen om E30 te halen.

Maar als je veel zelf gaat doen, dan is het misschien wel haalbaar. Ik zou allesinds wel eens offertes vragen om te zien waar je zal uitkomen.

Ik ben van plan om binnenkort een grond van de gemeente (regio Brugge) aan te kopen en zou graag dan zelf iets erop bouwen. Ik verwacht ongeveer €150.000 inclusief kosten te betalen voor de grond (400m2). Dan heb ik nog een budget van om en bij de €300.000 inclusief kosten.

Kan iemand aangeven of het realistisch is om met die 300k een nieuwbouw te realiseren? Ik zou graag een woning van rond de 160m2 hebben. Moet wel opmerken dat de nieuwe wijk geen gasaansluiting heeft dus er zal verplicht een warmtepomp/vloerverwarming moeten komen. Ik heb geen extreme luxe of afwerking nodig maar wil wel dat het qua groene energietechnieken in orde is.

Durabrik heeft zojuist hun woningen in de wijk te koop gezet en de prijzen zijn verschrikkelijk duur... €400.000 excl. kosten voor een woning van 140m2 met totale grondoppervlakte van 280m2, noordergericht, wel E-peil 0. Ik veronderstel dat SOD-firma's een serieuze marge nemen, maar deed me toch twijfelen of mijn plan realistisch is.
Wij zaten aan een 300K excl btw voor 160 m2 met kamers onder het dak. SOD, prijzen vastgelegd begin 2021. Had nog wel iets goedkoper gekunnen bij ons als we andere keuzes gemaakt hadden qua afwerking, maar de prijzen zijn ook gestegen dus 300k incl btw lijkt me onhaalbaar. Je moet er ook nog architect en andere kosten bij tellen.

Ik zit zelf in de sector.
Alles hangt af hoe de grond is: vlak/hellend..is het voor een open of halfopen/gesloten bebouwing?
300k voor 160m² inclusief architect/aansluitkosten lijkt me zéér zéér nipt tot zelfs niet mogelijk. Architect kost al rap 15k, studies rond 5k. Dus eigenlijk blijft er maar 280k over. 280.000/160m² ==> 1750€/m² inclusief btw. Haalbaar als echt alles perfect is qua ondergrond/hellingsgraad...en je gaat de meest basic materialen moeten kiezen. En dan zit er nog geen keuken in hé.

Wij zaten aan een 300K excl btw voor 160 m2 met kamers onder het dak. SOD, prijzen vastgelegd begin 2021. Had nog wel iets goedkoper gekunnen bij ons als we andere keuzes gemaakt hadden qua afwerking, maar de prijzen zijn ook gestegen dus 300k incl btw lijkt me onhaalbaar. Je moet er ook nog architect en andere kosten bij tellen.
Prijzen zijn sinds begin 2021 wel met 20-25% gestegen.

Zelf vandaag onze baksteen besteld...wordt pas maart-april 2023 geleverd..wtf

Mijn ruwbouw wordt geschat op 120k (282 m2). De screens + ramen en deuren zullen rond de 40 a 45k zitten.
Met 300k zou het volgens mij wel mogelijk zijn als je zelf wat kan. Als je natuurlijk alles laat doen dan ga je uw inderdaad blauw betalen.
Hangt er natuurlijk ook vanaf welke keuzes je zal maken. Er zijn bv gevelstenen van 25€/m2 tot 250€/m2.

Mijn ruwbouw wordt geschat op 120k (282 m2).
Dat is 425€/m2. Is die prijs al van even geleden en ligt die vast, komt daar mogelijks nog een forse prijsverhoging bij, of is dat een kostenprijsraming van de architect gebaseerd op prijzen van een tijdje geleden?

Hier zit de ruwbouw na prijsverhoging aan 600€/m2 ex btw. Is voor een open bebouwing van 9 op 15 (verdieping zelfde maar met een inkeping van 3 op 3) met volledige kelder + bronbemaling en afvoer grond. Wel met plat dak dus daar mis ik in verhouding goedkopere oppervlakte onder het dak. Vloer- en dakisolatie en afwerken dak zitten bij die prijs nog niet bij.

Ramen en deuren kom ik aan €47 500 ex btw voor 87m2 Sapa met driedubbele beglazing. Renson screens op 3 zuid/west gerichte ramen tussen de 6 en 9m2 €5 500.
Kleine 30tal m2 Renson Linarte Block alu gevelbekleding met ingewerkte sectionaalpoort erbij €21 000. Als we eerder hadden geweten dat die prijzen zo fors zouden stijgen dan hadden we het ontwerp anders laten doen. 🤷‍♂️ Hout kon ook maar naar onderhoud toe geen fan van.
EPDM platte daken met dakisolatie en 2 elektrisch openende dakkoepels met zonnewering €29 500

Gaat hard hoor :shutup: Zitten wind en waterdicht rond de €900/m2 ex btw waar dan uiteindelijk meer dan 1/3 van de oppervlakte van de kelder komt. Nu goed, het was door de gebrekkige ondergrond kelder ofwel fundering op putten/palen, zo hebben we er toch nog iets aan.

Laatst bewerkt:
Yikes, alvast merci iedereen voor het advies! De grond is reeds volledig in orde gebracht door het gemeentebedrijf en is vlak.

@gumball4000 ik neig dan misschien om eerder een SOD-woning op plan te kopen in de buurt. Iets zoals https://www.hectaar.be/woningen/323...-landelijk-moderne-halfopen-nieuwbouwwoningen

Denk je dat de prijs voor dergelijke woning OK is? Is 6% BTW dus zou een grote besparing voor me zijn. Ik zou je mening erg apprecieren!
Aan de hand van deze post denk ik te weten over welke gronden/verkaveling je het hebt.
Ik woon in dezelfde postcode :)

Iets verder zijn de laatste 10 gronden in volgende verkaveling nog te koop:

Gronden zijn wel wat kleiner, maar ook iets goedkoper.
Daar krijg je ook 5.000€ premie van de stad als je voldoende energiezuinig bouwt.

Ik zat in 2016-2017 aan 226k zonder btw puur voor mijn huis zelf, zonder keuken.
Ook SOD en 160m2, met hellend dak.

Laatst bewerkt:
Aan de hand van deze post denk ik te weten over welke gronden/verkaveling je het hebt.
Ik woon in dezelfde postcode :)

Iets verder zijn de laatste 10 gronden in volgende verkaveling nog te koop:

Gronden zijn wel wat kleiner, maar ook iets goedkoper.
Daar krijg je ook 5.000€ premie van de stad als je voldoende energiezuinig bouwt.

Ik zat in 2016-2017 aan 226k zonder btw puur voor mijn huis zelf, zonder keuken.
Ook SOD en 160m2, met hellend dak.
Ik woon idd in Sijsele. :)

Ik viel van mijn stoel toen ik je link opende want ik was op de hoogte van dat project maar dacht dat alles verkocht was al... nooit gezien op de site van WVI. Nu juist gezien dat het enkel getoond wordt als je "Damme" selecteert; niet met "Sijsele" als filter... :wallbash:
Ik had het eigenlijk over hun nieuwe project in Stakendijke (waar OCMW/rusthuis/Oranje zit).

Ik ga vanmiddag nog eens passeren daar met de fiets. Heb je een goede ervaring gehad met het WVI?

Ik woon idd in Sijsele. :)

Ik viel van mijn stoel toen ik je link opende want ik was op de hoogte van dat project maar dacht dat alles verkocht was al... nooit gezien op de site van WVI. Nu juist gezien dat het enkel getoond wordt als je "Damme" selecteert; niet met "Sijsele" als filter... :wallbash:
Ik had het eigenlijk over hun nieuwe project in Stakendijke (waar OCMW/rusthuis/Oranje zit).

Ik ga vanmiddag nog eens passeren daar met de fiets. Heb je een goede ervaring gehad met het WVI?
Dan was mijn vermoeden juist, ik herkende inderdaad dat project Stakendijke in je omschrijving.

Zelf heb ik geen ervaring met WVI, mijn broer wel want hij bouwde in dat project Spermalie en woont daar nu zo'n goeie 2 jaar.
Hij haalde het vereiste E-peil dus ontving die subsidie, hij moet ook maar de helft van de onroerende voorheffing betalen voor 5 jaar.
Met die 2 dingen samen heeft hij in feite de prijs van zijn zonnepanelen terugverdiend.
In 2018-2019 zat hij aan ongeveer 250.000-260.000 euro excl. btw bouwkost + erelonen voor 160m², een volledig eerste verdiep (kroonlijst op 6m) en een hellend dak.

Het is pas het laatste jaar ofzo dat de verkopen rapper beginnen gaan, er zijn nu terug een zevental huizen in opbouw.
Daar ligt er wel nog gas mocht je het willen.

Alles qua aankoop van de grond ging bij hem goed, de akte wordt verleden door de/een Vlaamse vastgoedcommissaris die dezelfde bevoegheden heeft als de notaris qua aankoopakte.
Hierdoor zijn de aktekosten iets goedkoper, ondertekening gebeurde in het administratief centrum van de gemeente ipv in het notariskantoor :)

Laatst bewerkt:
Dat is 425€/m2. Is die prijs al van even geleden en ligt die vast, komt daar mogelijks nog een forse prijsverhoging bij, of is dat een kostenprijsraming van de architect gebaseerd op prijzen van een tijdje geleden?

Hier zit de ruwbouw na prijsverhoging aan 600€/m2 ex btw. Is voor een open bebouwing van 9 op 15 (verdieping zelfde maar met een inkeping van 3 op 3) met volledige kelder + bronbemaling en afvoer grond. Wel met plat dak dus daar mis ik in verhouding goedkopere oppervlakte onder het dak. Vloer- en dakisolatie en afwerken dak zitten bij die prijs nog niet bij.

Ramen en deuren kom ik aan €47 500 ex btw voor 87m2 Sapa met driedubbele beglazing. Renson screens op 3 zuid/west gerichte ramen tussen de 6 en 9m2 €5 500.
Kleine 30tal m2 Renson Linarte Block alu gevelbekleding met ingewerkte sectionaalpoort erbij €21 000. Als we eerder hadden geweten dat die prijzen zo fors zouden stijgen dan hadden we het ontwerp anders laten doen. 🤷‍♂️ Hout kon ook maar naar onderhoud toe geen fan van.
EPDM platte daken met dakisolatie en 2 elektrisch openende dakkoepels met zonnewering €29 500

Gaat hard hoor :shutup: Zitten wind en waterdicht rond de €900/m2 ex btw waar dan uiteindelijk meer dan 1/3 van de oppervlakte van de kelder komt. Nu goed, het was door de gebrekkige ondergrond kelder ofwel fundering op putten/palen, zo hebben we er toch nog iets aan.
Recente prijzen.Het is een simpele blok en een uitbouw van de keuken. Plat dak. Met bitumen. De prijs van het dak zit er natuurlijk nog niet in.
Oktober starten we ermee :).

Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen aan het hele proces?
Wij hebben recent een bouwgrond gekocht (geen bouwverplichting). Gezien recente vennootschap ga ik pas binnen een goeie 2j mijn eerste dividend kunnen uitkeren. Plan is in tussentijd al het ontwerp te laten maken en al zoveel mogelijk te regelen met aannemers, er is nl ook wel wat spaargeld dat we kunnen gebruiken, met als doel om dan bij de eerste uitbetaling echt al aan de bouw te kunnen starten.

Maar zijn jullie eerst naar de bank geweest? Of eerst met de architect/SOD samengezeten?
Gezien mijn job gaat de financiering op zich geen probleem zijn, maar ik kan me zo al voorstellen dat 1 van de eerste vragen van de architect zal zijn wat ons budget is, terwijl wij eerder willen kijken naar wat we echt willen, en van daaruit verder werken naar een lastenboek en alle opties.
Hadden jullie al alles op papier van de bank? Of kwam dat pas later?

PS: wij gaan alles uit handen geven, net omdat we er beiden niets van kennen, maar ik wil toch iets of wat voorbereid toekomen bij de eerste gesprekken

Dus eerst architect voor een schatting, dan bank, dan alles op punt stellen met architect en dan bevestigen met bank? Zoiets?

Reken aan 2500€/excl btw per m² zonder kelder ongeveer. Vermits je alles gaat laten plaatsen.

De eerste gesprekken met een architect zijn gratis. Maak daarvoor eerst een moodboard, zoek er enkele uit en bekijk van daar verder. Probeer ruw weg te weten hoeveel je budget is. Als je wil weten hoeveel je momenteel zeker mag lenen, vul je gegevens is op Keytrade bank of hello bank.

Daarna moet er plaats zijn bij de architect, dan begint die het eerste ontwerp te maken en pas enkele rondes later ben je aan het finaal ontwerp.

Dan alles naar het omgevingsloket waar je dan weer even mag wachten op goedkeuring. Daarna is het wachten op aannemers en hun prijzen. Dus je 2j gaat nog snel voorbij zijn als je nu zou beginnen...

Reken aan 2500€/excl btw per m² zonder kelder ongeveer. Vermits je alles gaat laten plaatsen.

De eerste gesprekken met een architect zijn gratis. Maak daarvoor eerst een moodboard, zoek er enkele uit en bekijk van daar verder. Probeer ruw weg te weten hoeveel je budget is. Als je wil weten hoeveel je momenteel zeker mag lenen, vul je gegevens is op Keytrade bank of hello bank.

Daarna moet er plaats zijn bij de architect, dan begint die het eerste ontwerp te maken en pas enkele rondes later ben je aan het finaal ontwerp.

Dan alles naar het omgevingsloket waar je dan weer even mag wachten op goedkeuring. Daarna is het wachten op aannemers en hun prijzen. Dus je 2j gaat nog snel voorbij zijn als je nu zou beginnen...
Zoveel vertrouwen in de architect en zijn raming? Heeft al voor heel veel teleurstellingen gezorgd hoor.

Ik zou nooit het volledige traject met architect, bouwaanvraag en vergunning doorlopen zonder eerst offertes te vragen. Kan best zijn dat je dan al dat werk voor niets hebt gedaan, heel veel tijd hebt verloren, om tot de conclusie te komen dat uw droomwoning budgettair niet haalbaar is.

Daarnaast is 2500€/m² excl BTW, zelfs aan de huidige prijzen, heel erg ruim gerekend.

Onze raming van de architect was vrij accuraat, tot de coronaprijsstijging, Oekraïneprijsstijging en onze duurdere smaak kwamen. 🙄 nu zitten we makkelijk 100k boven de raming waarvan kleine 50k pure prijsstijgingen zijn.

Waarom wordt er in dit topic eigenlijk zo vaak excl btw gepraat? Die ga je toch ook betalen? (Tenzij 6% voor renovatie)

Sloop en heropbouw is ook aan 6%. De meeste offertes die je krijgt zijn ook gewoon excl. BTW. Zeker voor de ruwbouw gedeeltes.
Wat imo belachelijk is. Elke offerte moet je beginnen omrekenen om te weten hoe je ervoor staat met je budget.

Ps: zonnepanelen zijn ook aan 6%.

Terug
Bovenaan