300k incl. BTW is nipt hoor als daar ook nog de aansluitkosten, architect en EPB inzitten.Ik ben van plan om binnenkort een grond van de gemeente (regio Brugge) aan te kopen en zou graag dan zelf iets erop bouwen. Ik verwacht ongeveer €150.000 inclusief kosten te betalen voor de grond (400m2). Dan heb ik nog een budget van om en bij de €300.000 inclusief kosten.
Kan iemand aangeven of het realistisch is om met die 300k een nieuwbouw te realiseren? Ik zou graag een woning van rond de 160m2 hebben. Moet wel opmerken dat de nieuwe wijk geen gasaansluiting heeft dus er zal verplicht een warmtepomp/vloerverwarming moeten komen. Ik heb geen extreme luxe of afwerking nodig maar wil wel dat het qua groene energietechnieken in orde is.
Durabrik heeft zojuist hun woningen in de wijk te koop gezet en de prijzen zijn verschrikkelijk duur... €400.000 excl. kosten voor een woning van 140m2 met totale grondoppervlakte van 280m2, noordergericht, wel E-peil 0. Ik veronderstel dat SOD-firma's een serieuze marge nemen, maar deed me toch twijfelen of mijn plan realistisch is.
Toen ik offertes heb gevraagd in 2020 was het 293euro. incl btw, architect, EPB, ... (maar zonder keuken) voor een woning van 10,5m x 8.5m. Dit was via een SOD firma en met basis technieken. Gas en minimaal aantal zonnepanelen om E30 te halen.
Maar als je veel zelf gaat doen, dan is het misschien wel haalbaar. Ik zou allesinds wel eens offertes vragen om te zien waar je zal uitkomen.
Hout kon ook maar naar onderhoud toe geen fan van.
Zitten wind en waterdicht rond de €900/m2 ex btw waar dan uiteindelijk meer dan 1/3 van de oppervlakte van de kelder komt. Nu goed, het was door de gebrekkige ondergrond kelder ofwel fundering op putten/palen, zo hebben we er toch nog iets aan.

nu zitten we makkelijk 100k boven de raming waarvan kleine 50k pure prijsstijgingen zijn.