De nieuwbouw-topic!

Ik heb eindelijk de sleutels van mijn investeringsappartement gekregen🥳 heb vandaag de tijdelijke oplevering gedaan. Het duurde 3 uur om alle hoeken en gaten van de plaats te doorzoeken. Ongeveer 25 defecten gevonden.

Een paar grotere zoals een kromming in het venster toilet zonder plinten, klein krasje op het keramisch werkblad en een spiegelkast met stopcontact en verlichting dat niet werkt. Gelukkig niets mis met de vensters zelf of elementen vergeten die ik gevraagd had.

En nu? Schildertijd😂

Laatst bewerkt:
Van de week voorbij woning in opbouw gereden in hout. Eerste keer dat ik het hier zag (in België en niet als tuinhuis).
Is een HOB in de "oud" verkaveling waar ik gekocht had.
Ze hadden blijkbaar al een fout gemaakt. 1ste verdiep was 1,5m dieper dan mocht. :unsure:

Was precies een soort bouwpakket dat je in mekaar steekt, zoals een tuinhuis.

Logbouw-houtstapelbouw-bouwkit-zelfbouw-Almere-5.jpg

Van de week voorbij woning in opbouw gereden in hout. Eerste keer dat ik het hier zag (in België en niet als tuinhuis).
Is een HOB in de "oud" verkaveling waar ik gekocht had.
Ze hadden blijkbaar al een fout gemaakt. 1ste verdiep was 1,5m dieper dan mocht. :unsure:

Was precies een soort bouwpakket dat je in mekaar steekt, zoals een tuinhuis.

Logbouw-houtstapelbouw-bouwkit-zelfbouw-Almere-5.jpg
Die binnenmuurtjes zijn toch maar dunnetjes hoor.
Als je dit in bvb in de VS bij de Rocky Mountains zie gebeuren, dan leggen ze heelder (of halve) boomstammen op elkaar om zo een muur op te bouwen, en dat is dan enkel de buitenmuur. Binnen is dat dan houtskelet of wat ervoor moet doorgaan.

Dit lijkt me een goedkope manier om duur betaald veel spijt te hebben later.

Die binnenmuurtjes zijn toch maar dunnetjes hoor.
Als je dit in bvb in de VS bij de Rocky Mountains zie gebeuren, dan leggen ze heelder (of halve) boomstammen op elkaar om zo een muur op te bouwen, en dat is dan enkel de buitenmuur. Binnen is dat dan houtskelet of wat ervoor moet doorgaan.

Dit lijkt me een goedkope manier om duur betaald veel spijt te hebben later.
Nu ik er aan denk is dat toch iets dat ik al vaak heb gezien. Hier verderop in het bos (waar permanente woning is toegestaan) staat daar vol mee. Maar ik ken de opbouw niet zo goed.

Daar zag het er raar uit omdat het in centrum is en naast een andere woning wordt gebouwen. (Hob).

Edit. De woningen hier in het bos zien er dan vaak zo uit.
10426341_666211810171888_985702451224769566_n.jpg

Laatst bewerkt:
Dat is toch bijna onmogelijk naar EPB toe? En zeg me nu niet dat dit niet verwarmd gaat worden.
En waarom niet. Daar moet nog een ganse isolatieschil rond he.
Als een huis met ytong stenen wordt gezet, ga je er toch ook niet van uit dat het bij die laag blijft?

Zal straks nog eens opzoeken. Maar ik dacht dat ik de foto gehaald had van een aannemer in Finse woningen en dat dit een woning in opbouw is.
Heb het nog eens opgezocht.
Dit stond bij de foto.

Deze woning wordt door de toekomstige bewoner van dit huis zelf gebouwd. De methode waarvoor gekozen is, is de Hout COMBINATIE bouw. Dus een houtSTAPELbouw ‘binnenhuis’ en een afwerking aan de buitenzijde.

Ik ben van plan om binnenkort een grond van de gemeente (regio Brugge) aan te kopen en zou graag dan zelf iets erop bouwen. Ik verwacht ongeveer €150.000 inclusief kosten te betalen voor de grond (400m2). Dan heb ik nog een budget van om en bij de €300.000 inclusief kosten.

Kan iemand aangeven of het realistisch is om met die 300k een nieuwbouw te realiseren? Ik zou graag een woning van rond de 160m2 hebben. Moet wel opmerken dat de nieuwe wijk geen gasaansluiting heeft dus er zal verplicht een warmtepomp/vloerverwarming moeten komen. Ik heb geen extreme luxe of afwerking nodig maar wil wel dat het qua groene energietechnieken in orde is.

Durabrik heeft zojuist hun woningen in de wijk te koop gezet en de prijzen zijn verschrikkelijk duur... €400.000 excl. kosten voor een woning van 140m2 met totale grondoppervlakte van 280m2, noordergericht, wel E-peil 0. Ik veronderstel dat SOD-firma's een serieuze marge nemen, maar deed me toch twijfelen of mijn plan realistisch is.

De ruwbouw is net af bij ons en kan dus redelijk tot volgende conclusie komen... Niet realistisch, tenzij ge gewoon een vierkant kotje bouwt met weinig ramen. Gevel panelen pakt ipv bakstenen en buiten de ruwbouw alles zelf doet

Ik ben van plan om binnenkort een grond van de gemeente (regio Brugge) aan te kopen en zou graag dan zelf iets erop bouwen. Ik verwacht ongeveer €150.000 inclusief kosten te betalen voor de grond (400m2). Dan heb ik nog een budget van om en bij de €300.000 inclusief kosten.

Kan iemand aangeven of het realistisch is om met die 300k een nieuwbouw te realiseren? Ik zou graag een woning van rond de 160m2 hebben. Moet wel opmerken dat de nieuwe wijk geen gasaansluiting heeft dus er zal verplicht een warmtepomp/vloerverwarming moeten komen. Ik heb geen extreme luxe of afwerking nodig maar wil wel dat het qua groene energietechnieken in orde is.

Durabrik heeft zojuist hun woningen in de wijk te koop gezet en de prijzen zijn verschrikkelijk duur... €400.000 excl. kosten voor een woning van 140m2 met totale grondoppervlakte van 280m2, noordergericht, wel E-peil 0. Ik veronderstel dat SOD-firma's een serieuze marge nemen, maar deed me toch twijfelen of mijn plan realistisch is.
Niet realistisch jammer genoeg. Je zou dan voor 250.000 euro een nieuwbouw willen zetten excl btw. Wetende dat alle materialen duurder zijn geworden, de uurprijzen ook fel gestegen zijn…
Natuurlijk kan je zoals hierboven gezegd elke verwachting de grond inslaan natuurlijk en uiterst basic gaan in alles en bv kamers niet afgewerkt laten. Maar met een normale (=\= luxe!) verwachting kom je er niet met dat budget.

Niet omdat het een laag budget is, maar omdat de prijzen gewoon zo hoog zijn.

300k is vandaag inderdaad vrij nipt, natuurlijk afhankelijk van wat je exact wenst qua woning.

Ga je voor een vol verdiep met plat dak of hellend dak, moet je vandaag bij de gemiddelde SOD aan een degelijke afwerking exclusief BTW vaak 1700€/1800€ rekenen per m², exclusief architect en BTW (en uiteraard aansluitingskosten ed).

Kies je voor een woning met kamers onder dak, dus een lagere kroonlijst van pakweg 3m, kan je die prijs voor de verdieping wel wat drukken richting de 1500€/m².

Het kan, maar het zal echt wel nipt zijn.

Terug
Bovenaan