Ik spreek in verleden tijd omdat we in een nieuwbouw woonde, maar die verkocht hebben en nu tijdelijk een oudere woning huren.Zijn er nog mensen hier die hun ventilatie uitgetrokken hebben ?
Bij ons was de lucht vochtigheid enorm slecht.
Ook was het enorm warm omdat al de warmte werd binnen getrokken.
Hier lieten wij ventilatie D systeem steeds opstaan. Heb wel eens getest met het uit te zetten en wat het dan deed.
Deze periode naar luchtvochtigheid was er geen probleem. Lucht is vochtig genoeg en ventilatie zoog teveel vochtigheid (door in de woning te leven) af.
Enkel in de winter daalde luchtvochtigheid wel teveel, omdat de lucht droog is in de winter. Dus hier wil ik wel proberen om te zorgen dat we net voldoende ventileren in de winter. Want uiteindelijk komt de te lage luchtvochtigheid omdat je net goed ventileert.
Naar warmte toe merkte we op dat het zeer nihil is. De lucht dat je binnen trekt wordt een stuk gekoeld richting de temperatuur dat binnen in de woning is. Het debiet van het ventilatie systeem is daar ook veel te laag voor. Is ook de reden waarom je uw woning niet kunt koelen met u ventilatie systeem.
De dagen in de zomer dat ik ventilatie systeem af zette en keek naar mijn temperatuur grafiek zag ik eigenlijk amper verschil . Ik zag wel een verschil in luchtvochtigheid. Deze steeg in de woning. Wat in mijn ogen logisch is, omdat je uw vocht door te koken, ademen, douche,… niet meer weg kan. Voor de luchtvochtigheid liet ik mijn systeem aanstaan.
In de zomer +25 graden buiten zette wij ook wel ramen open in de avond (wanneer het buiten koeler was als binnen). Vaak de schuifdeur beneden en een raam boven open. Zo was er een natuurlijke trek.

. Maar als het dezelfde wijk is..ge moet toch echt gene slimme zijn om daar crépi te zetten. Onze architect was dat ook massaal aant aanraden: "Ja uwen bouw zou 16k goedkoper uitkomen en ge hebt een beetje meer binnenruimte tegenover bakstenen".