De nieuwbouw-topic!

Zijn er nog mensen hier die hun ventilatie uitgetrokken hebben ?
Bij ons was de lucht vochtigheid enorm slecht.
Ook was het enorm warm omdat al de warmte werd binnen getrokken.
Ik spreek in verleden tijd omdat we in een nieuwbouw woonde, maar die verkocht hebben en nu tijdelijk een oudere woning huren.

Hier lieten wij ventilatie D systeem steeds opstaan. Heb wel eens getest met het uit te zetten en wat het dan deed.

Deze periode naar luchtvochtigheid was er geen probleem. Lucht is vochtig genoeg en ventilatie zoog teveel vochtigheid (door in de woning te leven) af.
Enkel in de winter daalde luchtvochtigheid wel teveel, omdat de lucht droog is in de winter. Dus hier wil ik wel proberen om te zorgen dat we net voldoende ventileren in de winter. Want uiteindelijk komt de te lage luchtvochtigheid omdat je net goed ventileert.

Naar warmte toe merkte we op dat het zeer nihil is. De lucht dat je binnen trekt wordt een stuk gekoeld richting de temperatuur dat binnen in de woning is. Het debiet van het ventilatie systeem is daar ook veel te laag voor. Is ook de reden waarom je uw woning niet kunt koelen met u ventilatie systeem.
De dagen in de zomer dat ik ventilatie systeem af zette en keek naar mijn temperatuur grafiek zag ik eigenlijk amper verschil . Ik zag wel een verschil in luchtvochtigheid. Deze steeg in de woning. Wat in mijn ogen logisch is, omdat je uw vocht door te koken, ademen, douche,… niet meer weg kan. Voor de luchtvochtigheid liet ik mijn systeem aanstaan.

In de zomer +25 graden buiten zette wij ook wel ramen open in de avond (wanneer het buiten koeler was als binnen). Vaak de schuifdeur beneden en een raam boven open. Zo was er een natuurlijke trek.

Wanneer je een bestaande woning energie zuiniger maakt, kan je heel wat premies verkrijgen (kan al snel 20k zijn). Maar als je een nieuwbouw neerzet, is er geen enkele premie voorzien? Of heb ik het mis?

Wanneer je een bestaande woning energie zuiniger maakt, kan je heel wat premies verkrijgen (kan al snel 20k zijn). Maar als je een nieuwbouw neerzet, is er geen enkele premie voorzien? Of heb ik het mis?
Enkel de globale E peil premie in de vorm van 50-100% korting op je onroerende voorheffing (berekend uit je kadastraal inkomen).
Je komt ook in aanmerking voor de thuisbatterij premie, omdat die niet afhangt van je aansluitingsdatum op het elektriciteitsnet.

Daarnaast is er een (tijdelijke?) BTW-verlaging op ik dacht zonnepanelen (en warmtepompen?).

Voor de rest is er noppes, nada voor een nieuwbouw.

Dat worden vanaf dag 1 beste vrienden. :unsure:
Maar wie keurt dat in godsnaam goed?

Gewoon al het idee om zo te bouwen, me wa zijde dan bezig? Asocialer kan toch moeilijk.

Hier vandaag bij de buren gaan aanbellen. Één van de bomen die gekapt moet worden zit letterlijk op de scheidingslijn. Een den (zo'n lange lucifer met 20m hoger een kleine kruin..zo eentjz die immens wiebelt terwijl er maar 10kmh wind is) die wat scheef staat richting de woning van de buur. Incl klimop van beneden tot helemaal boven.
De architect had ons aangeraden die weg te doen (nu de boomkap binnenkort gaat gebeuren). Want een alleenstaande den zou blijkbaar op termijn sowieso omvallen.
Maar bon, de architect meende dat de boom van de buren was..ma het zit letterlijk 50-50 op beide stukken.
Buur heeft bij zijn bouw letterlijk alles gerooid..meer dan officieel mocht. Ook redelijk wat bouwovertredingen...en die geven dat zo toe aan ons..wtf zelfs.
We bellen aan "ja hallo, we zijn de buren... Ze gaan hier binnenkort de bomen bij ons kappen met een vergunning. Ma boom x staat op beide percelen. Een probleem mee dat we die ook verwijderen? We vragen het liever eerst..op de vergunning mag het..op het plan staat em zogezegd bij ons. Ma in werkelijkheid is het op de scheiding"
- buurvrouw echt zo'n tamme pudding "ah..ja..we wouden die eigenlijk laten want die is mooi" :laugh:(voor de rest hebben ze ALLE bomen op hun stuk gekapt en niks herplant (wat wettelijk moet in de gemeente)
Ik "ja ma volgens onze architect zou die binnen de kortste keren omvallen..en wss op uwe nieuwbouw...omdat alle bomen errond gerooid worden. En we zouden er dan ne veel schonere eik zetten. Das toch wa schoner dan een lange den eh. En zowel de kap als heraanplanting willen we op onze kosten doen".
- "ohja..die mag idd niet omvallen..ja ok doe maar weg"
Check! Waarom eerst dan zeggen dat em moet blijven xD.
Nu hopen dat de man er bij de boomkap ni het omgekeerde komt zeggen

Hoe is die vergunning er zelfs ooit door geraakt? En de buren hebben nooit bezwaar gehad?
Buurvrouw is een madamke van 94, die trekt er zich ni veel meer van aan.

Die constructie staat blijkbaar op plan. Raar stuk grond blijkbaar en mogen 85 cm voorbij haar gevel komen.

Hier vandaag bij de buren gaan aanbellen. Één van de bomen die gekapt moet worden zit letterlijk op de scheidingslijn. Een den (zo'n lange lucifer met 20m hoger een kleine kruin..zo eentjz die immens wiebelt terwijl er maar 10kmh wind is) die wat scheef staat richting de woning van de buur. Incl klimop van beneden tot helemaal boven.
De architect had ons aangeraden die weg te doen (nu de boomkap binnenkort gaat gebeuren). Want een alleenstaande den zou blijkbaar op termijn sowieso omvallen.
Maar bon, de architect meende dat de boom van de buren was..ma het zit letterlijk 50-50 op beide stukken.
Buur heeft bij zijn bouw letterlijk alles gerooid..meer dan officieel mocht. Ook redelijk wat bouwovertredingen...en die geven dat zo toe aan ons..wtf zelfs.
We bellen aan "ja hallo, we zijn de buren... Ze gaan hier binnenkort de bomen bij ons kappen met een vergunning. Ma boom x staat op beide percelen. Een probleem mee dat we die ook verwijderen? We vragen het liever eerst..op de vergunning mag het..op het plan staat em zogezegd bij ons. Ma in werkelijkheid is het op de scheiding"
- buurvrouw echt zo'n tamme pudding "ah..ja..we wouden die eigenlijk laten want die is mooi" :laugh:(voor de rest hebben ze ALLE bomen op hun stuk gekapt en niks herplant (wat wettelijk moet in de gemeente)
Ik "ja ma volgens onze architect zou die binnen de kortste keren omvallen..en wss op uwe nieuwbouw...omdat alle bomen errond gerooid worden. En we zouden er dan ne veel schonere eik zetten. Das toch wa schoner dan een lange den eh. En zowel de kap als heraanplanting willen we op onze kosten doen".
- "ohja..die mag idd niet omvallen..ja ok doe maar weg"
Check! Waarom eerst dan zeggen dat em moet blijven xD.
Nu hopen dat de man er bij de boomkap ni het omgekeerde komt zeggen

Een schone eik zetten? Tegen dat die 20 meter hoog is zit jij in het rusthuis.

Doe op z'n minst wintereik, die kan iets beter tegen de warmere temperaturen.

Een schone eik zetten? Tegen dat die 20 meter hoog is zit jij in het rusthuis.

Doe op z'n minst wintereik, die kan iets beter tegen de warmere temperaturen.
Ja awel, het ding is dat wij van de gemeente uit niet eens mogen kiezen welk soort..het moet ne zomereik zijn. De vraag is natuurlijk of ze gaan controleren of het de juistebsoort is. Zolang het herplant is, lijkt het me goed hé.

Hier in de wijk zijn ze de crepi van een huis al aan het reinigen, denk dat ze er 2 jaar wonen :laugh:
Vraag mij nog steeds af welke wijk ge exact woont :p. Maar als het dezelfde wijk is..ge moet toch echt gene slimme zijn om daar crépi te zetten. Onze architect was dat ook massaal aant aanraden: "Ja uwen bouw zou 16k goedkoper uitkomen en ge hebt een beetje meer binnenruimte tegenover bakstenen".
Ja das weer zo een korte termijn visie eh. Binnen 10jr is uw baksteen goedkoper, als ge de reiniging/renovatie van de crepi meerekent. Keiveel woningen in die wijk waarvan de crépi groen uitslaat..

Vraag mij nog steeds af welke wijk ge exact woont :p. Maar als het dezelfde wijk is..ge moet toch echt gene slimme zijn om daar crépi te zetten. Onze architect was dat ook massaal aant aanraden: "Ja uwen bouw zou 16k goedkoper uitkomen en ge hebt een beetje meer binnenruimte tegenover bakstenen".
Ja das weer zo een korte termijn visie eh. Binnen 10jr is uw baksteen goedkoper, als ge de reiniging/renovatie van de crepi meerekent. Keiveel woningen in die wijk waarvan de crépi groen uitslaat..
Wij wonen in een wijk met veel kleinere gronden waar wel riolering ligt en geen bomen dienen gekapt te worden ;)

Wij wonen in een wijk met veel kleinere gronden waar wel riolering ligt en geen bomen dienen gekapt te worden ;)
Die bomen waren daar vroeger wel hoor :p.
Riolering zou er binnenkort blijkbaar wel komen xD.. En grote grond..bwa ik moet 40% van mijn bouwgrond volledig bebost laten: dode bomen mogen er niet weg, omgevallen bomen in principe ook niet en ge moogt ook niet tussen de bomen een opkuis doen van takken/bladeren.
Nochtans zou het volgens de tuinman echt raadzaam zijn om het wel te doen. Zou de groei van de bomen ten goede komen als dat wel zou gebeuren..
Maar om dus maar te zeggen dat "groot" wel relatief is. 40% mag ik niks mee doen. Ook niet ombouwen tot tuin (bedoel dan opkuisen zonder bomen te rooien). En wij moeten op minimaal 15 meter van de straat bouwen..laat ons eerlijk zijn, als de gemeente echt begaan was met het bos, hadden ze die afstand herleid tot 5-8 meter, zodat er een groter deel volledig bos zou blijven. Zou dan weer bijna 200m² extra bos geweest zijn.

Ik verhuur een gelijkvloers appartement waarvan er drie andere appartementen met tuinen rond liggen. Nu heeft er één of andere snuggere het fantastische idee gehad om vorig jaar klimop op zijn omheining te zetten, die zich nu verankert in de gevel. Kan zoiets kwaad? Vraag me af of ik de syndicus niet zou moeten verwittigen hiervoor. Geen zin om binnen enkele jaren mee te betalen om massa's klimop te laten verwijderen.

Dat is vooral afhankelijk van het materiaal van de gevel en de mortel waarmee er eventueel gemetst is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan