De nieuwbouw-topic!

Net even langs de grond gepasseerd. Het eerste verdiep staat er bijna :love: , had niet verwacht dat het plots zo snel zou gaan. Begin juni was er nog niets :p.

Vandaag laatste factuur ontvangen voor de ruwbouw werken.

Als ik het vergelijk met mijn vorige nieuwbouw, dan denk ik toch echt RIP bouw sector.

Kelder+ruwbouw+dak kost meer als mijn vorige woonst volledig afgewerkt.
Dan zitten de ramen er nog niet in en moeten er nog gevelbekleding geplaatst worden.
De woning is ocharme 15m² groter, maar de nieuwe woonst is een OB ipv de vorige HOB. Ik heb meer als het drievoud moeten betalen aan materiaal voor de ruwbouw dan een paar jaar terug.

Ben benieuwd voor volgend jaar. Als we een strenge winter hebben of Poetin beslist om de kraan nog verder te knijpen (energieprijzen die nog verder stijgen).
De aannemers gaan toch eens een keer hun uurloon moeten verhogen. Ik heb evenveel uurloon betaald als een paar jaar terug, maar met deze index stijgingen gaan ze toch eens naar boven moeten gaan om hun werkvolk nog te kunnen betalen.

Als ik het vergelijk met mijn vorige nieuwbouw, dan denk ik toch echt RIP bouw sector.

Dan zitten de ramen er nog niet in en moeten er nog gevelbekleding geplaatst worden.
De woning is ocharme 15m² groter, maar de nieuwe woonst is een OB ipv de vorige HOB. Ik heb meer als het drievoud moeten betalen aan materiaal voor de ruwbouw dan een paar jaar terug.

Ben benieuwd voor volgend jaar. Als we een strenge winter hebben of Poetin beslist om de kraan nog verder te knijpen (energieprijzen die nog verder stijgen).
De aannemers gaan toch eens een keer hun uurloon moeten verhogen. Ik heb evenveel uurloon betaald als een paar jaar terug, maar met deze index stijgingen gaan ze toch eens naar boven moeten gaan om hun werkvolk nog te kunnen betalen.
Ik heb hier van kennissen ook enkele prijzen gehoord. Mijn kelder en ijzerwerk alleen al zou een meerprijs zijn van €15000 (excl!), volgens mij is de hele bouw (afgewerkt) ten opzichte van 2018 (toen we gebouwd hebben) tegen de €75-100 000 aan meerprijs al, en dan heb ik nog niet over een een klinkertje hier of daar..

Rip kopers bedoel je?
Denk dat de meerprijzen wel doorgerekend worden aan de klanten...
Overigens zijn bepaalde posten al aan het zakken in prijs...

Rip kopers bedoel je?
Klopt, prijs heeft hier en daar zijn piek bereikt.
- De nieuwbouwmarkt is voltooid verleden tijd voor de mensen die 2-3jr geleden amper amper konden bouwen (low budget markt)
- Is met de hakken over de sloot voor mensen die vroeger relatief groot konden bouwen en nu moeten opletten en mss her en der bepaalde posten moeten laten vallen.
En de rijken..die voelden niks. Het hoger/hoogste marktsegment (appartementen aan +1 miljoen€) die geven niet om stijgende materiaalkosten/stijgende rente

Rip kopers bedoel je?
Ik denk dat er veel plannen van mensen (potentiële kopers) in de ijskast gaan. Wat wel invloed heeft op de bouw sector. Uiteraard gaan die alles doorrekenen, ze gaan het niet zelf uit hun zak betalen. :)
Ik hoor nu toch vaak van mensen die een offerte gaan aanvragen en als ze deze hebben zeggen van laat maar zitten. Moest ik dit nu geweten hebben zou ik toch ook eens goed nadenken of ik wel opnieuw zou hebben gebouwen.

Wat ik van de aannemers hoor en zie is dat de prijzen nog steeds aan het stijgen zijn (niet meer in dezelfde maten als een jaar geleden). Op de "grondstoffen markt" zijn er hier en daar en wat dalingen geweest, maar die zijn niet doorgerekend. Kans dat het gaat gebeuren schatten hun ook zeer miniem in. Sommige moeten nog prijsstijgingen doorvoeren van het "verleden".
Het zal eerder stabiliseren dan dat het gaat zakken.

Dan is nog de vraag wat de toekomst gaat geven. De loonkost zal het volgende zijn dat ze gaan doorrekenen, want hier zie ik vaak dat het nog niet gebeurt is. Wat gaat Poetin doen in de winter met zijn gaskraan.

Laatst bewerkt:
Wij hebben een sleutel op de deur gekocht voor 340k. Dezelfde ontwikkelaars starten nu een heel gelijkaardig project in een andere gemeente met eigenlijk dezelfde woningen qua afwerking en materialen met een kleinere tuin voor 390k.

Wij hebben door een failliete aannemer en dus 1 jaar+ vertraging een meerkost van 90k tov moest het huis een jaar geleden gezet worden..
400k tov 490k dus.. Ons huis nu wel kunnen verkopen aan meer dan verwacht dus we overleven het wel. Maar.. we prijzen ons gelukkig dat dat ons red.

Amai als ik dat hier allemaal lees... ben blij dat wij net voor de corona (december 2019) gestart zijn met onze bouw en geen last hebben gehad van schaarstes en prijsstijgingen :shutup:

Met de hakken over de sloot noemen ze dat dan.

Wij hebben een sleutel op de deur gekocht voor 340k. Dezelfde ontwikkelaars starten nu een heel gelijkaardig project in een andere gemeente met eigenlijk dezelfde woningen qua afwerking en materialen met een kleinere tuin voor 390k.
Wat is aandeel grondprijs want paar kilometer kan de grond duurder zijn ondanks dat hij kleiner is

Vlak voor de start van het bouwverlof nog een prijsactualisatie van onze ruwbouw ontvangen. Ze gaan na het bouwverlof effectief starten met de bronbemaling en vanaf september met de kelder :thumb:. Helaas dus niet met vaste prijzen.

Prijzen ten opzichte van de offerte van eind december 2021 waar dus de Corona prijsstijgingen al wel grotendeels in verwerkt zaten.
  • Staal (wapening en poutrels) +28% en 26% per kg.
  • Holle welfsels met deklaag +27%, terwijl predallen slechts 13% gestegen zijn? Ze voorzien bij die laatste wel aparte (meer)kost voor beton en wapening. Predallen komt er met de nieuwe prijzen per m2 goedkoper uit (als de hoeveelheid wapening en beton uit de offerte toch klopt). Doe dan maar direct overal predallen...
  • PIR isolatie +22%.
  • Beton vaste meerprijs per m3, ongeacht of het gaat om funderingsplaat, kelderwand of betonbalk. Meerprijs bij funderingsplaat (excl wapening) is daarbij het hoogste met +12%, voor de kelderwand, +10,5% boven predallen, +5% voor kelderwand en quasi verwaarloosbaar voor betonbalken en dergelijke.
  • Snelbouwsteen +4,5%. Ytong +0.1% :smurf:
  • (Forse) Stijgingen bij kleinere dingen als rioleringsbuizen, putten, nutsleidingen en dergelijke die allemaal samen toch ook doortellen.

Alles samen komt er voor de ruwbouwwerken zelf 9,5% Putin tax bij. :sop: Niet verschrikkelijk maar toch weer een extra hap uit het budget. Uiteindelijk is de inflatie (op jaarbasis dan wel in plaats van 7 maand, maar lijkt mij vooral de eerste maanden dit jaar) ook van die orde dus we zullen maar relativeren 🤷‍♂️.

Hopelijk komt er bij de offertes van de overige werken (dateren van na de start van de oorlog) niet te veel meer bij.

Laatst bewerkt:
Morgen is het dan eindelijk zover, ik kan de sleutels van mijn nieuwbouwappartement in ontvangst na de voorlopige oplevering. Gezien die kwibussen hun tijd hebben genomen met de oplevering (3 jaar en 1 maand!) ga ik uiteraard mijn tijd nemen en alles goed overlopen.

Hier zit ik echter met een "probleem". Er gaan RJ45-poorten in de muren aanwezig in zowel het woonruimte als de slaapkamer, maar als ik dit niet kan testen met een testtoestel, en ze blijken niet te werken, valt dit onder verbogen gebreken of probeer ik toch best te testen met twee laptops en een LAN op te zetten?

Dat valt onder verborgen gebreken en je kan dat dus gerust later bekijken. Ik raad aan om zowel met een kabeltester te werken om de aders individueel te testen, alsook met laptops/switches. Ik heb namelijk ooit eens enkel met een kabeltester geverifieerd, om dan achteraf vast te stellen dat een Gigabitverbinding opzetten onmogelijk was, vanwege crosstalk. Zo'n kabeltester checkt dat niet.

Anderzijds heb ik ook eens gehad dat 1 ader doorgesneden was, waar de elektricien van de SOD dan sneerde dat dat niet uitmaakte omdat 4 van de 8 aders toch voldoende waren bij Ethernet? Die had ook al enkele decennia onder een steen gezeten. :laugh:

Oef, da's toch al iets.
Nog een laatste iets, is het correct dat krassen/barsten enkel maar gelden als ze zichtbaar zijn vanop 1.5 m afstand? Dus ik mag niet met mijn neus op tegels en glas hangen en hen wijzen op barsten/brokken als ze niet van verder zichtbaar zijn?

Terug
Bovenaan