De nieuwbouw-topic!

Intussen...bij toeval een mail van onze architect gevonden...vn eind januari waarbij hij op mail zet dat het uitvoeringsdossier + offertes sturen 3 weken zou duren.
Zowel mijn vriendin als ikzelf hadden die mail volledig geskipt uit ons geheugen.
Deze ochtend een kwade mail naar onze architect gestuurd en geconfronteerd met die mail.
Benieuwd naar zijn antwoord..
Wtd zelfs eind januari beweren dat offertes eind februari zouden uitgestuurd worden..mid juni "nee is nog niet gebeurd, met een beetje geluk voor het bouwverlof". Ik was gisteren avond zelfs zo gefrustreerd dat ik er amper vn geslapen heb.

Wtd zelfs eind januari beweren dat offertes eind februari zouden uitgestuurd worden..mid juni "nee is nog niet gebeurd, met een beetje geluk voor het bouwverlof". Ik was gisteren avond zelfs zo gefrustreerd dat ik er amper vn geslapen heb.
Uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk is om binnen de 3 weken een offerte binnen te krijgen.
Bij de grote SOD heb je de offerte binnen enkele uren, maar een kleinere aannemer die blinken vooral uit in slechte communicatie meestal...

Intussen...bij toeval een mail van onze architect gevonden...vn eind januari waarbij hij op mail zet dat het uitvoeringsdossier + offertes sturen 3 weken zou duren.
Zowel mijn vriendin als ikzelf hadden die mail volledig geskipt uit ons geheugen.
Deze ochtend een kwade mail naar onze architect gestuurd en geconfronteerd met die mail.
Benieuwd naar zijn antwoord..
LOL en de werken moeten nog beginnen...

Ik zou u alleszins voorbereiden op nog meer slapeloze nachten komend jaar 😅

Uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk is om binnen de 3 weken een offerte binnen te krijgen.
Bij de grote SOD heb je de offerte binnen enkele uren, maar een kleinere aannemer die blinken vooral uit in slechte communicatie meestal...
Ik denk dat hij bedoelt dat de architect nog geen offerte aanvragen verstuurd heeft.

Hij ging de aanvragen in januari zogezegd na 3 weken sturen. Dat het een tijdje kan duren voor we de effectieve offertes ontvangen, dat zal idd wat langer duren :)

Hij ging de aanvragen in januari zogezegd na 3 weken sturen. Dat het een tijdje kan duren voor we de effectieve offertes ontvangen, dat zal idd wat langer duren :)
Kan ook zijn dat hij ze niet verstuurd heeft omdat firma's en hun prijzen gestand houden een moeilijke zaak is. Al lijkt het ondertussen al iets gemakkelijker tov in januari.

Hebben hier laatste tijd regelmatig last van douche die niet goed wegloopt, het meest nadat vriendin gekuist heeft.
Al vrij snel dus lijkt in de sifon te zitten
Met ontstopper (zuiger) en product is het meestal wel meteen beter

Deze nacht hoorde ik ineens de waterverzachter tijdens regeneratie een ander geluid maken, is open sifon en water liep niet meer weg
Achter sifon loopt het redelijk horizontaal (kleine afwatering uiteraard) en daar zit bovenaan een draaidop, toen ik die opendeed liep het water wel weg. Dus precies lucht issue?

Had ook al eens de putdeksel aan straat opengedaan maar ik zie daar enkel bouwpuin en 1 of 2 gesloten buizen dus langs daar kan je niet inspecteren. Heb wel achteraan het huis denk ik een opening maar eens nagevraagd bij de bouwfirma

En zou er ergens verluchting op het dak aanwezig moeten zijn eigenlijk?

Laatst bewerkt:
Bij ons hebben ze extra verluchting gestoken voor het toilet grenzend aan de douche. 1ste verdieping, stuk of 3 meter horizontaal, dan verdieping naar beneden, en dan een anderhalve meter horizontaal verloop naar buiten toe.
Geen idee of dat standaard is of moet.

Bij ons hebben ze extra verluchting gestoken voor het toilet grenzend aan de douche. 1ste verdieping, stuk of 3 meter horizontaal, dan verdieping naar beneden, en dan een anderhalve meter horizontaal verloop naar buiten toe.
Beetje opzoekwerk gedaan en dat lijkt beste ja, maar geen idee of ik dat heb (zal eens aan achterbuur vragen of hem met zijn drone eens wilt gaan kijken :lol:)
Maar dat is wc, douche is andere afvoer :p

Tussen wat standaard is/moet en wat effectief wordt uitgevoerd zit vaak een hemelsbreed verschil... ik ben blij dat wij ons technieken zelf gedaan hebben want als ik zie wat ze op die paar 'ruwbouw aannemingen' al allemaal hebben uitgestoken dan wil ik zelfs niet weten wat ze kwa technieken zich allemaal zouden gepermitteerd hebben...

En zoals @SomeDude zegt. Douche en WC zijn 'in principe' aparte afvoeren in een nieuwbouw.

Daarjuist telefoon... Iemand had de foute schakelaar omgedraaid op de werfkast. Dus ipv 230v stond er 400v op... Er zijn 2 opladers van makita die zijn beginnen smeulen 😅.

Het is mij wel nog altijd een raadsel waarom ze daar zijn aangekomen. Die kast werkt al 2 maanden perfect zonder die te moeten open doen.

Gisteren heb ik die een hele dag normaal kunnen gebruiken.
Wat voor een kast heb jij dat je door een simpele draai aan een schakelaar een stopcontact kan omzetten van 230VAC naar 400VAC :confused:

Met een beetje chance werken die opladers wel nog (even :unsure:). Wij hebben ooit met nen ombouw is 230VAC op 24VDC PLC kaart gezet. Daar kwam de rook ook uit maar op één of andere manier werkte die nadien ook nog (vraag mij niet hoe).

Hebben hier laatste tijd regelmatig last van douche die niet goed wegloopt, het meest nadat vriendin gekuist heeft.

Deze nacht hoorde ik ineens de waterverzachter tijdens regeneratie een ander geluid maken, is open sifon en water liep niet meer weg
Achter sifon loopt het redelijk horizontaal (kleine afwatering uiteraard) en daar zit bovenaan een draaidop, toen ik die opendeed liep het water wel weg. Dus precies lucht issue?

Had ook al eens de putdeksel aan straat opengedaan maar ik zie daar enkel bouwpuin en 1 of 2 gesloten buizen dus langs daar kan je niet inspecteren. Heb wel achteraan het huis denk ik een opening maar eens nagevraagd bij de bouwfirma

Ik had verluchting voorzien.

De afvoeren liepen van boven tot beneden in de schacht en bovenaan waren deze aangesloten op een verluchting in het hellend dak. (klein paddenstoel)

Wat voor een kast heb jij dat je door een simpele draai aan een schakelaar een stopcontact kan omzetten van 230VAC naar 400VAC :confused:

Met een beetje chance werken die opladers wel nog (even :unsure:). Wij hebben ooit met nen ombouw is 230VAC op 24VDC PLC kaart gezet. Daar kwam de rook ook uit maar op één of andere manier werkte die nadien ook nog (vraag mij niet hoe).
Meerdere werfkasten hebben dat. De mijne heeft dat ook. :)

Is een kast dat je zowel op een 3 fase 380v net kunt aansluiten of een 3 fase 230v net. Afhankelijk daarvan moet je die schakelaar omzetten. Als je 3 fase 230v net kiest terwijl je aangesloten bent op een 380v net, dan krijg je idd 380v op u stopcontacten.

Bij mij moet je dan wel eerst in de kast zitten. Dan een extra klepje openen waar er duidelijk opstaat dat je moet uitzien en dan kun je dat omzetten. Ik veronderstel dat bij Jasper dit ook het geval is.

Meerdere werfkasten hebben dat. De mijne heeft dat ook. :)

Is een kast dat je zowel op een 3 fase 380v net kunt aansluiten of een 3 fase 230v net. Afhankelijk daarvan moet je die schakelaar omzetten. Als je 3 fase 230v net kiest terwijl je aangesloten bent op een 380v net, dan krijg je idd 380v op u stopcontacten.

Bij mij moet je dan wel eerst in de kast zitten. Dan een extra klepje openen waar er duidelijk opstaat dat je moet uitzien en dan kun je dat omzetten. Ik veronderstel dat bij Jasper dit ook het geval is.
Ok dat klinkt logisch dan :)
We hebben hier nooit een werfkast gehad. We hebben een onnozel kastje met 3 automaten en een diff tegen de muur gevezen en direct 'definitief' laten aansluiten door Fluvius.

Nu de auto weg was dacht ik er aan: daar zitten nog 2 klinkerdeksels onder
Denk dat daar het issue zat, een soort van 'opvangbak' die vol water stond. Daar alle vieze brei uit en dan kwam er een tsunami af, de doorgang was duidelijk geblokkeerd :D

Laatst bewerkt:
Moeten niet, mag ook ergens anders gehaald worden :)

Enige wat er minstens moet volgens WTCB is: (staat nog veel meer in het TV, maar dit stond er specifiek in over verluchting)
4.1.1.13 De afvalwaterafvoerinstallatie moet in verbinding staan met de buitenlucht

4.1.2.6 De drukveranderingen die in de afvoerinstallatie optreden onder andere als gevolg van de stroming van het afvalwater, mogen de goede werking van de stankafsluiters niet in het gedrang brengen: hun waterslot moet functioneel
blijven. Dit vereist onder andere:
• dat de afvoerleidingen op een correcte manier gedimensioneerd en ontworpen worden, wat onder meer inhoudt dat de afvoerinstallatie steeds in verbinding staat met de buitenlucht (d.w.z. dat ze verlucht is)
• dat de stankafsluiters voorzien zijn van een toereikend waterslot (minstens 50 mm)
• dat alle lozingstoestellen regelmatig gebruikt worden, want bij toestellen die zelden gebruikt worden, kan het water in de stankafsluiter verdampen, zodat er na verloop van tijd bij de normaal optredende drukveranderingen rioolgassen kunnen doordringen.

4.4.5.7 Beluchtingskleppen kunnen niet gebruikt worden om lozingstoestellen aan te sluiten op afvoerleidingen in overdruk, noch om de negatieve effecten van twee in serie geplaatste stankafsluiters op te vangen. Deze kleppen laten evenmin toe om de drukschommelingen, te wijten aan een verandering van de atmosferische druk, te beperken. Het is dan ook nodig om per gebouw minstens één verluchtingsleiding te voorzien die rechtstreeks in verbinding staat met de buitenlucht.

En zoals @SomeDude zegt. Douche en WC zijn 'in principe' aparte afvoeren in een nieuwbouw.
Moet niet. mogen perfect samen, alleen moet je het berekenen.

Minimum voor een WC is 90 en samen met een bad met dop blijft dit 90. Als je verderop nog meer aansluitingen zou maken, dan kan het dat je moet vergroten.

Hier 48 pagina's plezier over afvoeren!

Zoals Bimmer zegt.
Die kast is super, kan zowel 3x230V aan als 3x400v+N
Zitten ook allemaal handige stekkers aan de buitenkanten aan, enkel als er ruwbouwaannemers beginnen platen de demonteren om rechtstreeks op de automaten aan te sluiten en dan nog eens beginnen dingen op en af te zetten heb je prijs :cool:

Tussen wat standaard is/moet en wat effectief wordt uitgevoerd zit vaak een hemelsbreed verschil... ik ben blij dat wij ons technieken zelf gedaan hebben want als ik zie wat ze op die paar 'ruwbouw aannemingen' al allemaal hebben uitgestoken dan wil ik zelfs niet weten wat ze kwa technieken zich allemaal zouden gepermitteerd hebben...

Zelfde hier, liever enkele avonden theoretisch bekijken hoe alles in elkaar zit (zoals de diameters van de afvoeren en waterleidingen bepalen) en dan enkele dagen meer werk op de werf, dan binnen enkele maanden/jaren geconfronteerd te worden met het gepruts van een ander.
Niks zo hatelijk als er personen niet de juiste bocht mee hadden en dan maar knutselwerkjes hebben gemaakt die kunnen verstoppen. Of de foute diameters geplaatst omdat ze die toevallig nog in de camionette hadden liggen.

Laatst bewerkt:
@Japser als je sceptische put hebt en daar douche/badwater ook laat invloeien gaat die dan nog werken? Zou denken dat dat slecht is voor de bacteriën
Goeie vraag.
Hier komt alles tot vooraan toe in 2 aparte circuits en dan samen in de septische put.

Dit is wat google mij leert.

Bacterieel leven​

Lange tijd werd er vanuit gegaan dat enkel het afvalwater van het toilet in de septische put thuishoort, en niet het andere afvalwater van bijvoorbeeld douche of keuken omdat dat het bacteriële leven in de put zou doden. Deze bacteriën zijn van fundamenteel belang voor een goede werking van de septische put. Ze zorgen voor het slibgistingsproces. Dit wil zeggen dat de harde korstlaag bovenaan in de put wordt afgebroken.

Tegenwoordig is men echter van deze visie afgestapt. Het lijkt immers dat de septische put het best functioneert wanneer al het afvalwater hierin terechtkomt.

Een septische put werkt goed zolang er geen bacteriëndodende elementen in terecht komen. Het biologisch proces met levende bacteriën mag niet vernietigd worden. Neem daarom je voorzorgen bij het schoonmaken of desinfecteren van het toilet. Gebruik zo weinig mogelijk onderhoudsproducten en geef de voorkeur aan biologisch afbreekbare producten.

Chemische reinigingsmiddelen, bleekwater, overschotten van antibiotica of medicamenten zijn ook uit den boze. Hetzelfde geldt voor bedrukt toiletpapier. De gebruikte inkten kunnen een nefaste invloed hebben op de bacteriën. Wanneer je producten gaat kopen voor de reiniging van het toilet, kijk dan op de verpakking of er vermeld staat of het product in kwestie al dan niet nadelig is voor septische putten.

Conclusie: Je mag afvalwater in de septische put lozen zolang het geen bacteriedodende elementen bevat.

Dus niet meer wassen met zeep!

Haha, wij hebben net de discussie gehad met Splendid. Ze doen dat standaard niet terwijl onze architect wel 5 standpijpen in de vergunning had voorzien. Ze gaan ze na veel gedoe wel plaatsen, tegen nen belachelijk hoge opleg natuurlijk :sarcastic:. Ene die we wel nog gaan aanvechten, de vergunning zat bij de compromis en dus ook de akte. Iedereen kan zo een plan verkopen en achteraf zeggen dat wat er op staat niet de afgesproken prijs zit.

Volgende week gaan ze bij ons eindelijk starten. Werfkast en afspanning van de contouren van het huis staan al klaar.

Vandaag een mijlpaal in ons bouw proces.
De laatste gevelsteen is gezet.:woohoo: (had ik niet verwacht vandaag.)
Morgen en overmorgen komen ze niet en vrijdag gaan we nog wat frullekes doen en de stelling afbreken. Neem ik ineens een bak bier mee en s'middag naar de frituur om het samen te vieren. :D

Het plat dak van het eerste verdiep is ook al bijna klaar. Morgen kan de dakwerker het ineens afwerken op de plaatst waar we nog de gevel naar boven moesten trekken.

Terug
Bovenaan