De nieuwbouw-topic!

120K voor 120m² is wel ferm doorgerekend. :)
Goh, snap het wel. Vrijdag meeting met ingenieur, aannemer en architect over wat we gingen doen met de vloerplaat.
In alle aannames was er uit gegaan van 24cm gewapend beton. Bleek ineens dat de grond niet draagkrachtig genoeg was.
Dus een van de mogelijke pistes was toen een volledige kelder te graven en die te stutten met palen.
Een andere optie was om gewoon palen te steken of volledig uit te graven en glasgranulaat te leggen.
De aannemer heeft toen tussen vrijdag en maandag alles proberen snel te becijferen (en die ging er sowieso niet zijn broek aan scheuren) dus zijn we met deze absurde prijzen gekomen.
De ingenieur kwam dan nog met een andere oplossing die we uiteindelijk gekozen hebben, een remo fundering (eigenlijk een betonplaat met isomoblokken in verwerkt)
Moesten we wat gezocht hebben zouden we (veel) goedkoper uitgekomen zijn.
Wel moet je rekening houden dat wij spijtig genoeg bouwen in een regio waar de aannemers gewoon duurder zijn. (rand rond Brussel)

We zitten momenteel met het dilemma of we voor Ug 1.0 dubbel glas of Ug 0.6 triple glas gaan. Om aan de verplichte S waarde van 31 (bouwaanvraag 2021) te voldoen zouden we volgens onze EPB adviseur het merendeel van de ramen moeten uitrusten met driedubbel glas. Prijsverschil tussen beide is met een 15% op de totaalprijs waar ook screens en dergelijke bijzitten zeker aanwezig. Gaat over net geen 70m2 aan effectief glas, +- 85m2 aan ramen in totaliteit.

Onze architect en meerdere raamverkopers zijn echter geen voorstander van triple glas wegens de hogere kans op condensatie, weliswaar langs de buitenkant, die het zicht belemmeren. We zitten ook op een eerder vochtige locatie vanwege een vrij grote beek en 2 vijvers enkele tientallen meters achter ons toekomstig huis. Die vochtigheid zou de kans op condensatie dus zeker nog verhogen.

We spelen met het idee om de ramen op de achtergevel uit te rusten als dubbel glas voor het uitzicht naar de tuin (O-NO gericht) en de rest in triple glas te nemen om toch nog aan die S norm te voldoen. Suggesties/voorstellen hoe jullie het gedaan hebben? Eventueel mensen die spijt hebben van hun keuze van triple glas ook altijd welkom.

Laatst bewerkt:
De uitbouw is uitgerust met triple glas en dat geeft inderdaad condensatie, maar ik vind het niet echt storend. Vooral putje winter en wanneer het nog donker is buiten. Zodra dat glas wat zon gezien heeft, is die condens snel weg.

We zitten momenteel met het dilemma of we voor Ug 1.0 dubbel glas of Ug 0.6 triple glas gaan.
Ik zou zonder twijfel altijd triple glas nemen. Zeker als het over zo'n oppervlaktes gaat.
Als je condensatie wil tegengaan bestaan er gecoate glazen die dat tegengaan (enkel nodig op bvb de noordkant). Ik vond dit op de website van Saint-Gobain een tweetal jaar geleden, maar dit is er sindsdien niet meer te vinden...

Bij ons was de meerprijs eigenlijk niet zo veel.
1 groot raam (2m30 op een viertal meter) kon eerst niet als triple uitgevoerd worden, maar dat hebben we dan om andere redenen opgesplitst in een raam van 1m en een raam van 3 meter breed. Het triple glas in die twee ramen was goedkoper dan het oorspronkelijke in dubbel glas uitgevoerd.
Zonwerend of niet leek ook weinig uit te maken in prijs. We hebben wel niet veel keuze gekregen tussen allerlei varianten en mogelijkheden (ook niet per se achter gevraagd).
Alu raamwerk gaat het hierover, met thermische afstandshouders, moest je je dat afvragen.

Ik had op mijn groot schuifraam op de noordkant ook altijd condens (1.1 dubbel glas) in de winter (tegen 9u begon dat weg te trekken) en dat stoorde me eigenlijk weinig. Moest ik geen gordijnen aanschaffen tegen de inkijk als het licht 's morgens aan moest ik de keuken. 😬

Wij hebben overal triple glas laten steken. Er zit inderdaad wat condens op de ramen 's ochtends maar echt storend vind ik dat niet.

Weet je wat ook mee de reden is dat die aannemers het daar allemaal niet voor hebben? Das niet de standaard... ze hebben dat bij ons van in het begin niet willen doen omdat de toen nog standaard (Zendow Neo Premium) profielen van Deceuninck geen triple glas konden dragen. Ze hebben dan uiteindelijk die nieuwe (Elegant) profielen gebruikt bij ons maar daar hebben ze al mee liggen boeffelen dat het genen naam heeft. Komt er van als je bij de eerste woningen bent die daarmee uitgerust worden zeker? :unsure:

Wat ik wel nooit gesnapt heb is dat ze daar zo verschrikkelijk moeilijk over gedaan hebben en dat ze dan afkwamen met een meerprijs van €1500 oid t.o.v. dubbel. Als je iets niet wil doen zou ik daar gewoon een prijs genre €5k+ op slaan, dan bestellen ze het veel kans niet en anders heb je toch serieus wat marge :unsure:

PS: onze grote glaspartijen achteraan zitten op N-NW dus zeker in de winter is dat ook 100% schaduwzijde. Geen spijt van de beslissing.

Plakkers/stukadoord zijn toch echt vuilaards he 🙄(no offence aan de mogelijke plakkers hier)

Maandag oplevering gehad en hoe meer ik rondkijk, hoe meer brokken ik zie op de muren en ook overal nietjes met restjes plastic... Gaat me nog uren kosten om dat wat proper te krijgen. Liever nu dan als er meubels staan.

Schilderen zal toch nog niet voor direct zijn denk ik

Van de week zijn ze de riolering aansluitingen komen voorzien. Zwart/grijs afvalwater en regenwater.

Waar wij nu aan het bouwen zijn ligt er een klein grepeltje (pakt een 20cm diep van de straatkant te bezien). Dat ook nergens naartoe gaat. Hier laten ze da aansluiting van het regenwater uitkomen.
Enkel bij de 5 bouwgronden, al de rest van de straat heeft dat niet en dus de oudere woningen ligt hun grond tot aan de straatkant. Bijgevolg zijn hun afvoeren van regenwater aangesloten op de riolering.

Ik ga toch eens even informeren wat de verdere bedoeling is van dat grepeltje. Goed dat ze voorzieningen treffen dat het regenwater ter plekke blijft en niet afvloeit naar de riolering. Maar hoop wel dat ze dan dat grepeltje wat vergroten en ergens wat buffer voorzien. Langs de andere kant komen er enkel nieuwbouwen op uit, waardoor er zeker een regenwaterput en infiltratie voorzien is.
Op het eerste zicht lijkt het ook dat de helling dat ik nu kan voorzien wel zeer klein is.
Bij ene bouw hebben ze al een oprit voorzien en is nu wel een grappig zicht. De buis dat onder de oprit zit (die ervoor moet zorgen dat het water kan doorlopen in het grepeltje), zit eigenlijk volledig onder de grond. :unsure:.
Andere buur is denk ik nog niet volledig op de hoogte, want die heeft dat grepeltje dicht gegooid over heel de lengte van de bouwgrond. Ben wel eens benieuwd wat ze daar dan gaan zeggen als ze de aansluitingen komen voorzien.

Bij mijn vorige nieuwbouw was dat ook. Maar daar had je een deftige gracht, dat naar een buffer bekken liep. Daar moest je dan ook zelf u afvoer voorzien en kon je veel spelen met u helling.

Langs de andere kant komen er enkel nieuwbouwen op uit, waardoor er zeker een regenwaterput en infiltratie voorzien is.
Op het eerste zicht lijkt het ook dat de helling dat ik nu kan voorzien wel zeer klein is.
Hier is de regenwater put al vol...

Dat is 15000L dat gevuld is sinds februari...

Alle elektriciteit en water ligt beneden. Dan al maar de eerste meters ventilatie gelegd 😉.

Zit goed op schema. Vrijdag isolatie (star beads) en dan weekend er op vloerverwarming!.

Bijlagen

• PXL_20220529_134553037.jpg
    PXL_20220529_134553037.jpg
    3,8 MB · Weergaven: 25
Hier is de regenwater put al vol...

Dat is 15000L dat gevuld is sinds februari...

Alle elektriciteit en water ligt beneden. Dan al maar de eerste meters ventilatie gelegd 😉.

Zit goed op schema. Vrijdag isolatie (star beads) en dan weekend er op vloerverwarming!.

Die regel voor het dimensioneren van de put rammelt ook wel vind ik. Wij hebben 20,000 liter gestoken en volgens de architect was d as teveel. Hij zit stampensvol.

Die regel voor het dimensioneren van de put rammelt ook wel vind ik. Wij hebben 20,000 liter gestoken en volgens de architect was d as teveel. Hij zit stampensvol.
Het water moet voldoende ververst worden, daarom dat je geen te grote put mag steken tov uw dakoppervlakte.

Daarjuist telefoon... Iemand had de foute schakelaar omgedraaid op de werfkast. Dus ipv 230v stond er 400v op... Er zijn 2 opladers van makita die zijn beginnen smeulen 😅.

Het is mij wel nog altijd een raadsel waarom ze daar zijn aangekomen. Die kast werkt al 2 maanden perfect zonder die te moeten open doen.

Gisteren heb ik die een hele dag normaal kunnen gebruiken.

Eindelijk een eerste offerte ontvangen voor ingewerkte garagepoort en aluminium gevelbekleding. Los 60% boven kostprijsraming architect van eind vorig jaar. Spreken hier over een getal met 5 cijfertjes dat er extra zou bijkomen bovenop de raming puur voor wat esthetisch uitzicht. :oink:

Ondertussen is de groothandelsprijs van Aluminium sinds begin maart gewoon aan het zakken. Staat nu nog 'slechts' 15% boven de prijs van een jaar geleden. Forse stijging, maar niet enorm boven het inflatiepeil dus. Wie is er hier deze crisis aan het misbruiken om dik zijn zakken te proberen vullen?

Architecten en kostprijsramingen zijn geen vrienden van elkaar. Architecten hebben vaak de neiging dingen onrealistisch laag in te schatten.

Architecten en kostprijsramingen zijn geen vrienden van elkaar. Architecten hebben vaak de neiging dingen onrealistisch laag in te schatten.
Haha ja, had hier eens een raming voor een nieuw dak, stond op €8000. Uiteindelijke prijs:€21.000

Goh misschien wel.
Wij hadden ons project vorig jaar door onze architect laten berekenen en daarna op het werk met klant-tarief. We zaten +-25-30% hoger. Klopt ongeveer met de marges die we op het werk maken.
Onze architect baseert zijn eenheidsprijzen op werven die hij op dat moment uitvoert.

Terzijde even jullie mening nodig, want we vinden het hier nogal lang duren.
Mid-februari onze architect een "go" geven om het project op te starten (we hadden al een voorlopige goedkeuring van de gemeente en de lening was mondeling goedgekeurd door de bank). Mid-maart kregen we de definitieve goedkeuring van de bouwvergunning.
Mid-april vroeg de architect of we binnenin nog zaken wouden aanpassen. Uiteindelijk gevraagd om een binnenmuur 20cm op te schuiven en het plafond in de gang boven te verhogen (lees: ventilatie in de vloer ipv plafond).
In maart was hij bezig over de ingenieursstudie en dat hij offertes ging aanvragen...maar sindsdien 0.0 vooruitgang van zijn kant..echt volledige stilte.
1.5 week geleden een mail gestuurd met de vraag of hij al meer nieuws had over een datum waarop de werken zouden starten en dat we de aktes van de lening deze week gaan tekenen en de lening volledig begint te lopen binnen 12 maanden. Voorlopig nog geen reactie...
Reageren jullie architecten ook zo traag? Want ik zie het nog gebeuren dat em zegt "Oei, tis bouwverlof, we gaan nog een maand moeten wachten op offertes" en we zo weer tijd verloren zijn...

Merendeel van de ramingen van onze architect schelen 10 tot 20% met de effectieve offertes. Soms goedkoper, meestal duurder. Als er dan plots een offerte 60% duurder is gaat er toch wel een belletje rinkelen. 🤡

In ons geval vragen we de offertes zelf op bij aannemers met wat voorbereidingswerk van de architect. Vooral bij de ruwbouw en bij ramen toch ruim een maand tot geregeld 2 maand moeten wachten eer we dan effectief een offerte ontvingen. En dan was het bij de ruwbouw vaak een klein jaar wachten voor de meesten konden beginnen. Spreek hier van de situatie eind 2021 dus nog voor de prijzen helemaal loco gingen met de oorlog.

Terug
Bovenaan