De nieuwbouw-topic!

Dacht dat je Proximus niet zelf mag doen?
Je mag dat wel maar moet wel weten waar je de smarttube moet leggen + wat overlengte.

Maar je kan beter een greppel graven en er een buis insteken of open laten en Proximus het laten doen. Zo'n smarttube kost pakt €3/m.

Bestel je een Proximus abonnement is de installatie gratis dacht ik.

K heb hem ook zelf gelegd maar t was hem vooral te doen om de fiber readiness want er lag nog een proximus-kabel die ik nu gebruik. Werkt goed 100/40mbps wat ook de max is.

De technieker heeft mij in het systeem laten zien waar de huidige kabel ligt en ik heb die smarttube ernaast klaargestoken voor binnen een jaar of 2.

Eveneens een PE14 voor Telenet voorzien maar ik verwacht die eigenlijk nooit te gebruiken. Maar t geeft vrijheid om in te spelen op promoties en vendor lock in.

Edit:

Laatst bewerkt:
Je mag dat wel maar moet wel weten waar je de smarttube moet leggen + wat overlengte.

Maar je kan beter een greppel graven en er een buis insteken of open laten en Proximus het laten doen. Zo'n smarttube kost pakt €3/m.
Bij een nieuwbouw heb je toch gewoon een gladde buis aan je energiebocht zitten waar al de proximus crap door kan als je het nodig hebt?

5 bochten, vijf buizen: gas, water, elektriciteit, coax en telefoon/fiber. De meeste zullen nu zelfs geen gas meer hebben, dan heb je twe op overschot.

Bij nieuwbouw zou je dat verwachten ja.

Maar dan nog moet er een buis naar ergens gaan eh, alleen een bocht lost het niet op. Heb je de buizen tot aan de rooilijn liggen zit je snor.

Ik snap ook niet goed waarom al die extra opties. Zitten die zaken al niet bij u architect?

Hier hebben wij in januari 2022 grondbemaling gedaan voor kelder van 10m op 17m.
Factuur:
-€1.750 Plaatsen van een machinale droogzuiging (citerne wagen zit hier wel mee in de prijs, want ik had ook geen water ter beschikking. Enkel werfkast)
-€150 plaatsen van een water teller
-€462 huur pomp + teller (42 dagen)
= totaal €2.362 excl btw

Die van jou lijkt wel een stuk goedkoper te zijn, dan die van mij en de andere die hier gepost zijn. Mag ik vragen met welke firma je gewerkt hebt?
Die bemalingsnota is normaal wel wettelijk verplicht om een vergunning voor droogzuiging te bekomen.

Die van jou lijkt wel een stuk goedkoper te zijn, dan die van mij en de andere die hier gepost zijn. Mag ik vragen met welke firma je gewerkt hebt?
Die bemalingsnota is normaal wel wettelijk verplicht om een vergunning voor droogzuiging te bekomen.
Firma Backx.

Als de bemalingsnota de excel is dat hun hebben op gestuurd stel dat niet veel voor en zat dat standaard mee in de prijs. Is zelfs een excel van VMM. Staan de berekeningen op van de geschatte debieten en heb je inderdaad nodig voor u aanvraag.

Dat was het enige dat mijn architect nodig had van hun om een aanvraag in te dienen.

Firma Backx.

Als de bemalingsnota de excel is dat hun hebben op gestuurd stel dat niet veel voor en zat dat standaard mee in de prijs. Is zelfs een excel van VMM. Staan de berekeningen op van de geschatte debieten en heb je inderdaad nodig voor u aanvraag.

Dat was het enige dat mijn architect nodig had van hun om een aanvraag in te dienen.
Bedankt. Ik heb bij hun en ook nog 2 andere (VTS boringen, Verhoeven) nu een offerte opgevraagd. Ben eens benieuwd.

Goeie fotograaf ook: hier is een klink, hier is een stuk tegel, zo ziet een bad eruit.
Blijkbaar is dat dan toch in trek?

Bij huis gemaakt zit er nu in de jury ook een makelaar. Verschoot toch dat die een paar keer zei van. Jama als je zo een foto trekt is het instagram waardig, toen de andere jury de afwerking in vraag trok.

650k excl kosten voor 150m2 woonopp (inclusief garage) en tuin van 426m2 die uitkomt op het spoor ...
Ben die woning 2jr geleden gaan bezoeken. Leuk afgewerkt, maar extreem klein. Locatie suckte hard. Maarja Leuven..
Puur de woning had ik max 300-350k gegeven. Zonder rekening te houden met de locatie.
Iedereen op straat had zicht op de keuken en living.
Wilt ge wa intiem doen met het vrouwtje...heel de wijk heeft het gezien 😂

Ben die woning 2jr geleden gaan bezoeken. Leuk afgewerkt, maar extreem klein. Locatie suckte hard. Maarja Leuven..
Puur de woning had ik max 300-350k gegeven. Zonder rekening te houden met de locatie.
Iedereen op straat had zicht op de keuken en living.
Wilt ge wa intiem doen met het vrouwtje...heel de wijk heeft het gezien 😂
Nee de meeste wonen extreem groot (en worden daarvoor te laag belast)

Weet je nog de vraagprijs of was dat toen een kijkwoning?

Nee de meeste wonen extreem groot (en worden daarvoor te laag belast)

Weet je nog de vraagprijs of was dat toen een kijkwoning?

150m2 is nu ni de woning waar ik als koppel met 2 kinderen wil in wonen. Pak dat ik toch liever richting 200-220m2 zou willen.
En bedoelde met "klein" dat de breedte op het verdiep gene vette was. +-5m breed incl de gang.

Ge kunt met Waybackmachine eens op hun site kijken. Eind 2020 stond daar voor dezelfde oppervlakte een woning te koop aan 374k.
Nu..ik zit op de gsm en kan de afbeeldingen niet zien. Mss is de afbeelding wel zichtbaar op een computer. Het ging alleszins niet over de kijkwoning. En de keuken ed. Was wss niet inbegrepen :).
De kijkwoning stond toen niet te koop.
Hoe dan ook, goed zot als ge daar 650k aan geefr. Zeker nu de rente stijgt, is het nog duurder. Met +-100-120k eigen middelen zou ge nog aan een maandlast van +-2400€ zitten...en da voor een kleine halfopen bebouwing aan een spoorweg.. :help:

En over dat extreem groot bouwen..vaak vindt de gemiddelde mens een woning van +-250m2 al extreem groot...en dan bouwt er iemand in uw wijk een woning van 1200m2 bewoonbare oppervlakte haha. Dat is pas extreem/decadent groot :laugh:

150m2 is nu ni de woning waar ik als koppel met 2 kinderen wil in wonen. Pak dat ik toch liever richting 200-220m2 zou willen.
150m² is nochtans meer rond het gemiddelde volgens mij voor gezinnen.
Wij (gezin met 2 kinderen) hebben een nieuwbouw van 160m² bruto bewoonbare oppervlakte en zitten boven het gemiddelde van onze wijk. Als uw woning wat praktisch ingedeeld is, is dat zeker voldoende :)

150m² is nochtans meer rond het gemiddelde volgens mij voor gezinnen.
Wij (gezin met 2 kinderen) hebben een nieuwbouw van 160m² bruto bewoonbare oppervlakte en zitten boven het gemiddelde van onze wijk. Als uw woning wat praktisch ingedeeld is, is dat zeker voldoende :)
Dit idd. Ik verkoop momenteel ook enkele projectwoningen, allen rond 150m², sommige zelfs met 4 deftige slaapkamers, zelfs met garage of carport.

Ik geef altijd de raad mee aan mensen, zeker wanneer ik een plan moet tekenen: staar je niet blind op oppervlakte en minimale afmetingen. Het belangrijkste is dat het programma dat je nodig hebt in de woning zit en dat de ruimtes die voorzien zijn praktisch zijn. Of een woning dan 10m, 12m of 15m diep is, is imo bijkomstig.

Zo ooit eens een dame gehad die echt niet door had dat wat ze vroeg gewoon idioot was. Ze mochten voor een halfopen bebouwing 9m breed bouwen, 18m diep op het gelijkvloers en 12m op de verdieping, met hellend dak. Die stond erop dat ze die volledige oppervlakte wou bebouwen. Ze had wel maar 3 slaapkamers nodig, geen garage, geen bureau. En uiteraard was haar budget allesbehalve toereikend. Toen ik opperde dat het absoluut niet nodig was om zo groot te gaan bouwen en dat ook gewoon niet haalbaar voor haar was, werd die net niet woedend. "Wat zegt gij nu, ge moet toch wat ruimte hebben hé zeg". Mja. :sarcastic:

Wij hebben ook een SOD van 150m2 gekocht, ik heb de indruk dat er maar weinigen op plan groter dan 150m2 gaan. Ook wij zijn van plan om twee kinderen te hebben en dat is m.i. perfect werkbaar. Als we zo een grote boomerwoning wouden zoals mijn ouders, waren er denk ik nog minstens 3 jaar aan het sparen. Vaak al duurder wegens de grootte en het perceel, en dan nog een aantal renovatiewerken…

Dit idd. Ik verkoop momenteel ook enkele projectwoningen, allen rond 150m², sommige zelfs met 4 deftige slaapkamers, zelfs met garage of carport.

Ik geef altijd de raad mee aan mensen, zeker wanneer ik een plan moet tekenen: staar je niet blind op oppervlakte en minimale afmetingen. Het belangrijkste is dat het programma dat je nodig hebt in de woning zit en dat de ruimtes die voorzien zijn praktisch zijn. Of een woning dan 10m, 12m of 15m diep is, is imo bijkomstig.

Zo ooit eens een dame gehad die echt niet door had dat wat ze vroeg gewoon idioot was. Ze mochten voor een halfopen bebouwing 9m breed bouwen, 18m diep op het gelijkvloers en 12m op de verdieping, met hellend dak. Die stond erop dat ze die volledige oppervlakte wou bebouwen. Ze had wel maar 3 slaapkamers nodig, geen garage, geen bureau. En uiteraard was haar budget allesbehalve toereikend. Toen ik opperde dat het absoluut niet nodig was om zo groot te gaan bouwen en dat ook gewoon niet haalbaar voor haar was, werd die net niet woedend. "Wat zegt gij nu, ge moet toch wat ruimte hebben hé zeg". Mja. :sarcastic:
Het probleem is budget. De meeste mensen hebben "maar" 300-350k voor een woning. En met de stijgende materiaalprijzen kunt ge dan alleen in oppervlakte inboeten om binnen het budget te blijven.
Moesten de bouwkost nu 20-30% goedkoper zijn, ben ik zeker dat mensen graag groter zouden bouwen.

Ik schrik altijd als onze verkopers openlijk zeggen "Ja lenen is moeilijk voor veel van onze klanten. Ge moet tegenwoordig al 30-40k eigen middelen hebben om te kunnen lenen. Dat is niet normaal meer"... En dan denk ik "Alé, 30-40k eigen inbreng is toch nog ok? Of leef ik in mijn eigen bubbel en heb ik geen gevoel met de realiteit meer?"
Wij zaten zonder hulp aan +-200k eigen inbreng en met hulp 300k. Oké ik weet dat dit extreme cijfers zijn. Maar persoonlijk dacht ik dat de gemiddelde nieuwbouwer (=/= koper) toch 70-80-90k eigen inbreng zou hebben. Blijkbaar niet..

Net zoals er klanten zijn die bij ons een contract nemen voor de bouw van hun woning...en dan weken later plots afkomen "De bank wil ons geen lening geven". Dan denk ik "Ma alé, zijt gelle nu debiel? Voor ge een contract tekent, toetst ge toch eerst effe bij verschillende banken af of uw project financieel haalbaar gaat zijn?"...blijkbaar doen niet veel van onze klanten dat.. :oink:

Ik schrik altijd als onze verkopers openlijk zeggen "Ja lenen is moeilijk voor veel van onze klanten. Ge moet tegenwoordig al 30-40k eigen middelen hebben om te kunnen lenen. Dat is niet normaal meer"... En dan denk ik "Alé, 30-40k eigen inbreng is toch nog ok? Of leef ik in mijn eigen bubbel en heb ik geen gevoel met de realiteit meer?"
Ja

Wij hebben hier bruto 130m^2 verspreid over het gelijkvloers en eerste verdiep + 65m^2 onder het hellend dak (geen idee hoeveel daar gewoonlijk voor wordt afgetrokken wegens niet overal hoog genoeg). Ik ben heel content met de grote van ons huis. Kinderen zijn er nog niet, dus het is makkelijker praten, maar daar heb ik precies weinig schrik van.

Hebben wij het grootste huis in de straat? Absoluut niet. Maar we hebben wel heel hard gekeken naar efficiënt gebruik van de ruimte. Dus wij hebben alsnog 2 ruime slaapkamers (en ruimte voor een heel grote op de zolder, of 2 normale indien we per ongeluk een tweeling krijgen), een badkamer waar je in het midden nog een dansje dansje naar keuze kan uitvoeren en een hele grote eettafel.

Hadden we groter kunnen gaan? Ja, maar dan was het inboeten op de materialen, en ik ben blij dat we dat niet hebben moeten doen.

En actueel gezien is het naar energiekost toe ook gewoon beter om een compacte woning te hebben.

650k excl kosten voor 150m2 woonopp (inclusief garage) en tuin van 426m2 die uitkomt op het spoor ...
Als ik algemeen de prijzen op hun website zie mogen wij dik ons pollekes kussen en hebben wij nog net op de juiste moment een 'koopje' gedaan :/.

https://www.unicas.be/nl/woningen/rotselaar-vakenstraat-vakenstraat
657k excl BTW/registratie en moogt nog beginnen met basic lastenboek en waarschijnlijk geen keuken (project dat ik 2 jaar geleden van Unicas had bezocht was zonder keuken)

En we kunnen allemaal discussiëren over locatie maar ik ben toch serieus aan het aftellen naar onze verhuis naar de Brusselse rand. Gisteren zowel 's morgens als 's avonds 1u40 min in de wagen verdaan. Wekker om 6u 's morgens, 8u doorgebracht in een muffe meeting room, pas om 19u thuis, dan nog uurtje mails beantwoorden, laat aan eten beginnen, laat eten.. ik was echt geradbraakt, heb niets van mijn avond gehad. Als je dan gelijktijdig met uw collega aankomt en hoort dat zij eerst nog om 8u15 de kindjes op school heeft afgezet, dan weet je waarom je die locatie kiest.

Terug
Bovenaan