De nieuwbouw-topic!

Naar aanleiding van ingebrekestelling beweren ze dat ze 31 januari op ons dak zouden gezeten hebben en vochtophopingen onder de EPDM hebben weggezogen, ze zouden dit nog eens herhalen.
Het heeft inderdaad in februari/maart niet meer actief gelekt, het druppelde anders bij regenval non-stop, echter heeft het ook niet meer heftig geregend.
Het vreemde is dat wij beiden thuis waren en niemand gezien hebben? Onze hond heeft geen krimp gegeven? Onze camera’s hebben eveneens niets gemeld? En er is geen formeel verslag beschikbaar? :unsure:

Of ze vergissen zich van datum of van werf. Al ben ik praktisch grotendeels thuis geweest met de baby en hebben we geen melding van de camera’s terwijl dat anders voor een kat of kikker al een melding geeft.

Naar aanleiding van ingebrekestelling beweren ze dat ze 31 januari op ons dak zouden gezeten hebben en vochtophopingen onder de EPDM hebben weggezogen, ze zouden dit nog eens herhalen.
Het heeft inderdaad in februari/maart niet meer actief gelekt, het druppelde anders bij regenval non-stop, echter heeft het ook niet meer heftig geregend.
Het vreemde is dat wij beiden thuis waren en niemand gezien hebben? Onze hond heeft geen krimp gegeven? Onze camera’s hebben eveneens niets gemeld? En er is geen formeel verslag beschikbaar? :unsure:

Of ze vergissen zich van datum of van werf. Al ben ik praktisch grotendeels thuis geweest met de baby en hebben we geen melding van de camera’s terwijl dat anders voor een kat of kikker al een melding geeft.
De dakwerker van mijn appartement (bj 2019) heeft mij hetzelfde geflikt. :censored: Zeggen dat ze het komen maken zijn maar er is niets gebeurd. Dus nu betaal ik 160 euro gemeenschappelijke lasten per maand om in mijn quasi-nieuwbouw app te mogen wonen en ik mag zelf het lekke dak repareren. :D

Vraag achter foto's of een ander bewijs.
Je kan altijd zelf eens het dak op om te kijken.

Ladder kopen, ga je misschien meermaals kunnen gebruiken als het dak zo slecht gelegd is...

Alle gekheid op een stokje, ik zou een andere dakwerker/verzekering vragen voor een expertise.
Ik overweeg er een advocaat op te zetten, het wordt een soap. Gebouwd met SOD, externe architect onder de arm genomen om de werken op te volgen (+- 18k kost). Architect had indertijd voorbehoud gemaakt voor het dak omdat ze dat hadden dichtgelegd zonder haar te verwittigen dus ze had een aantal punten niet kunnen controleren.
Kort na de oplevering maken wij melding van vochtplekken in het plafond. Wordt niets mee gedaan, dakwerker is gewoon eens op een avond komen kijken naar de plekken. September was het 1 jaar na voorlopige oplevering, hebben we aangetekend schrijven verstuurd dat we voor de definitieve oplevering niet akkoord kunnen gaan met het dak. (Naar de SOD, architect niet betrokken) Antwoord: dakwerker heeft dat al eens bekeken, spreek uw brandverzekering aan.
Dan begint het in januari effectief nonstop te druppen. Mail gestuurd naar SOD en architect met filmpje en foto’s van het lek. Na 2 weken respons dat dakwerker zou langskomen met afspraak voor 31/01.

31/01 hele dag thuis geweest, niemand gezien. SOD in gebreke gesteld omdat er nog steeds geen oplossing is voor het dak. Antwoord dat ze 31/01 zijn langsgeweest, EPDM hebben opgemaakt en vocht weggezogen en dit meermaals zal moeten herhaald worden. Projectleider SOD is deze voormiddag langsgeweest. Hij is niet op het dak geweest, enkel boven eens naar het plafond gaan kijken. Ze zouden 31/01 geweest zijn en zouden mei nog eens de handeling herhalen.
Gisterenavond kregen we mail van de architect ‘
Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat jullie door SOD niet eerder werden ingelicht.
Projectleider had me een tijdje geleden laten weten dat de dakproblematiek bij jullie hetzelfde is als bij het hoekhuis (ander plat dak).
Bel me gerust even op dan leg ik het uit.

Ze belt mij effectief vanmiddag en legt alles technisch uit. Zij volgde eveneens het ander huis op, zij zijn juni 2024 ofzo voorlopig opgeleverd geweest. Blijkbaar heeft zij daar een probleem aan het dak vastgesteld en hebben die mensen de laatste schijf daarom niet betaald. Zij zou toen gezegd hebben dat projectleider best naging of wij niet hetzelfde probleem hadden omdat wij kloegen van vochtplekken. Projectleider zei dat hij dat met ons had opgenomen en ze zelfde oplossing gingen toepassen. Het betreft een uitvoeringsfout waardoor meermaals EPDM gaat moeten open gemaakt worden en water gaat moeten worden afgezogen. DUS: ge zijt u bewust van een uitvoeringsfout die op termijn serieuze problemen kan geven en ge antwoordt op een formeel aangetekend schrijven na datum van die vaststelling dat we maar onze brandverzekering moeten aanschrijven?!!! Dat is imo bewust fouten willen verdoezelen en geen verantwoordelijkheid nemen. Daardoor heeft dan nog eens de winter kunnen spelen op dat vocht! Bij die buren zouden ze eind de zomer al eens de handeling uitgevoerd hebben om dat te vermijden.

Nu architect zou iedere keer dat ze bij de buren vocht afzuigen op het dak gaan om de werken te controleren en documenteren om de vorderingen op te volgen. Zij pleit om als de handelingen niet meer moeten worden gedaan dat er een nieuwe dakrand wordt geplaatst want na meerdere keren den boel open te maken gaat dat niet meer volledig water proof zijn en zou na x aantal jaar dat problemen kunnen geven.
Ze stelt voor dat voor ons ook te doen maar natuurlijk tegen haar uurtarief. Mijn vriend is verontwaardigd want wij hebben haar betaald om de werken op te volgen en te controleren, waarom zouden wij nu nog eens moeten betalen voor de rechtzetting van iets dat zij moest opvolgen?

Ik ga eens bij die buren langsgaan, luisteren hoe zij financieel die opvolging van de herstelling met de architect doen (aparte fee of deel van de originele opvolging van de werken). Ga hun vragen of zij eventueel bereid zijn ons een verslag te bezorgen van de vaststellingen van hun dak. Met een gedateerd verslag, samen met de mail van de architect dat beiden woningen dezelfde uitvoeringsfout hebben kan een rechter toch al iets doen?? Ga horen wat een advocaat van die case denkt.

Amai, ik begin schrik te krijgen in de zoektocht naar een SOD woning. Wat je hier allemaal leest.
Als mensen vragen aan mij waarom ik voor nieuwbouw zou gaan is mijn antwoord altijd "Ja dan weet je dat het goed gedaan is want alles is nieuw". Toch maar even herzien dus...

Amai, ik begin schrik te krijgen in de zoektocht naar een SOD woning. Wat je hier allemaal leest.
Als mensen vragen aan mij waarom ik voor nieuwbouw zou gaan is mijn antwoord altijd "Ja dan weet je dat het goed gedaan is want alles is nieuw". Toch maar even herzien dus...
Oh sweet summer child 😄.
Van een paar dingen heb ik spijt tijdens de bouw, maar ik heb het meeste spijt dat ikzelf niet meer gedaan heb buiten enkel het volledig dak.

Van de 5/6 aannemers (zeker niet de goedkoopste) waren er 2 dikke jan men kloten die een ingebrekenstelling gekregen hebben en we het laatste factuur nog steeds niet van betaald hebben.

Nieuwe vaststelling, productiefout in onze reeks van kranen (echt al het kraanwerk in huis), duur spul waarvan de kleur afbladerd en ´oplost´ door contact met water.... niet te begrijpen.
Als de relatie met de architect toch al verzuurd is kan je deze ook steeds in gebreken stellen.

En inderdaad eisen dat ze nieuw deel van het dak leggen, architect heeft (deels) gelijk ivm waterdichtheid.
Waar zit het lek, aan de dakrand of de opkant? Epdm in 1 stuk of in banen gelegd, is er een onderdak gelegd?

EPDM openen en water wegzuigen is lapwerk (zeker als het op verschillende plaatsen is). Ze moeten gewoon volledig opnieuw die EPDM volgens de regels van de kunst leggen.
Zodat ze zeker zijn dat alles dicht zit. Lekken zoeken in een niet correct geplaatst dak is heel lastig. Misschien zijn er ook verschillende systemen door elkaar gebruikt. Ik heb van mijn dakwerker (die mij reeds meermaals geholpen heeft) begrepen dat er 2 systemen worden gebruikt (resitrix en firestone) welke niet compatibel zijn met elkaar. de kit van de ene hecht niet op de andere bijvoorbeeld.

Hier hadden we een lekkende dakdoorvoer (waar de leidingen van de warmtepomp doorlopen) met deze reden. Firestone plat dak en doorvoer gedicht met resitrix. Uiteindelijk lost dit met alle gevolgen van dien. Dakwerker heeft een stuk moeten verwijderen en met de correcte materialen de doorvoer weer moeten dichten. Sindsdien geen problemen meer.

En dat is trouwens een dakwerker die ik zelf gezocht heb (die had ons reeds eens geholpen met ne niet correct geplaatste koepel op ons vorig adres).
De hoofdaannemer wijst naar de dakwerker, de dakwerker wijst naar de mannen van de warmtepomp die op zich terug wijst naar de hoofdaannemer. Gewoon door de zure appel gebeten en laten oplossen door iemand die ik vertrouw.

We hebben trouwens nog een hele resem problemen gehad in "de nieuwbouw" die we kochten van een gescheiden koppel die er amper 3 maand samen gewoond hebben. Uit elkaar gegaan en zij heeft er nog een jaar gewoond.
"Ah we moeten niet door die bouwstress" dacht ik.
"Enkel nog 2 slaapkamers op de zolder maken zodat onze 3 kinderen elk een kamer hebben" dacht ik.
Oh boy was I wrong:
  • Een hele hoop ellende met de warmtepomp : kortsluiting, verkeerd aangesloten aanvoer en retour, omgekeerd aangesloten verdeelblok, parameters volledig verkeerd ingesteld, expansievat onder veel te hoge druk. enz
  • Lekkende doorvoer aan het plat dak.
  • Thermostatische kraan van het bad niet ingeregeld, verstopte afvoer van de lavabo, lekkende douchewand.
  • opstijgend vocht door bepleistering onder de waterkering.
  • Vloer die rondom rond vast gecementeerd zat (geen uitzetvoeg aan de muren). Dat ben ik te weten gekomen door overal de plinten te verwijderen om de oorzaak van die natte plek te zoeken.
  • Dampscherm niet correct luchtdicht afgewerkt.
  • Ventilatie niet aangesloten. Zou nog gebeuren, nooit gezien die mannen (na verschillende mails en berichten)
  • EPB eindverslag niet in orde!!!
  • Ontbrekende isolatie aan het dak. (sloot niet aan op de muur isolatie)
  • Elektrische schema's niet in orde (onvolledig, terwijl wij die conform geëist hadden in de akte)
  • Regenwaterpomp niet correct aangesloten (geen waterdichte aftakdoos in de regenput, geen correcte aanzuigdarm met zeef en terugslagklep) Toevallig vorige week ontdekt toen een 30mA diff afsloeg...
Ik vergeet waarschijnlijk nog enkele zaken...
Het meeste gewoon zelf opgelost of laten oplossen door mensen die ik ken en vertrouw.
"Stielmannen" vertrouw ik voor geen meter meer.
Het enige waar ge u als particulier kunt achter steken is "slechte reclame" of een ellendig lange juridische strijd die uiteindelijk nog meer kost.

Laatst bewerkt:
Elke nieuwbouw heeft mankementen en die zullen niet noodzakelijk meer of minder zijn dan een random huis kopen dat ik orde is.
Het scheelt natuurlijk enorm hoe de bouwheer er mee omgaat. Onze aannemer (ook SOD) maar geen massabouw heeft ons sterk begeleid na oplevering door tussen te komen met elke herstelklus die moest gebeuren bij de verschillende firmas. Meestzl hoe groter de SOD hoe zotter de verhalen ik er van hoor.

Ons huis is ons verkocht geweest als we hebben een eigen architect en aannemers gekozen. Achteraf bleek dat ze SOD gebouwd hadden en enkele aannemers en architect zelf gekozen. Tbh de zelf gekozen aannemers (loodgieter, elektricien en vloerder) bleken de grootste fouten gemaakt te hebben.

Tis vooral bijzonder zuur als je weet welke premium prijs betaald is. Zeker als achteraf blijkt dat je een oud huis achtergelaten hebt dat beter in orde is.

Komt uiteindelijk allemaal goed hoor. Stap voor stap. Op termijn zitten we in huis dat futureproof is, 4x minder energie verbruikt, een kamer extra en een magistraal uitzicht.

Heeft er iemand een idee hoelang na de bouw er nog haarscheurtjes in de bezetting kunnen optreden?

We zitten nu 3 jaar in onze woning, het is twee jaar geschilderd maar elk half jaar zie ik er nog eentje extra verschijnen. Wil vermijden dat ik nu alles ga bijwerken en dan weer in het zelfde ga verzeilen omdat de bouw zich nog aan het "zetten" is.

Wel serieus pech gehad met de bezetter, wat een drama. Was een klosser eerste klasse.

Te zien waar die scheuren zitten. Ik had begrepen dat een bouw zich tot 3 jaar na aanbouw kan zetten. Ge kunt echter altijd scheuren krijgen waar een poutrel zit. Staal en steen hebben een verschillende uitzettingscoëfficiënt.

Heeft er iemand een idee hoelang na de bouw er nog haarscheurtjes in de bezetting kunnen optreden?

We zitten nu 3 jaar in onze woning, het is twee jaar geschilderd maar elk half jaar zie ik er nog eentje extra verschijnen. Wil vermijden dat ik nu alles ga bijwerken en dan weer in het zelfde ga verzeilen omdat de bouw zich nog aan het "zetten" is.

Wel serieus pech gehad met de bezetter, wat een drama. Was een klosser eerste klasse.
Krimp & kruip beton gaat ~5-6j door.

Hier gaan ze ook bijna beginnen. Ik heb het chance al een heel huis verbouwd te hebben vanop het zand tot einde en weet dus hoe 95% van de werken zou moeten gebeuren, dus kunnen ze me geen bullshit wijsmaken.

Gaat dat ook allemaal zeer strak opvolgen.

Hier gaan ze ook bijna beginnen. Ik heb het chance al een heel huis verbouwd te hebben vanop het zand tot einde en weet dus hoe 95% van de werken zou moeten gebeuren, dus kunnen ze me geen bullshit wijsmaken.

Gaat dat ook allemaal zeer strak opvolgen.
Buckle up buddy. Hoe meer ge ervan kent hoe meer ge gaat afzien en hoe meer ambras.

Terug
Bovenaan