De nieuwbouw-topic!

Wij zijn een paar maand geleden gecontacteerd geweest door een productiehuis dat in opdracht van VTM opzoek was naar mensen die hebben gebouwen. Andy Peelman zou een TV programma over maken en zoeken een aantal koppels.
Zelf loop ik niet graag in de spotlights, dus het zei me niet echt veel. Langs de andere kant dacht ik van, het is eens iets anders en kom je uit uw comfort zone. Dus dacht ik van waarom niet.

We hebben dan een interview gedaan met de productiehuis over ons bouwavontuur.

Paar weken later nieuws gekregen. We waren niet de kandidaten waar ze opzoek naar waren.
De uitleg dat we kregen had ik het gevoel dat ze echt wel opzoek zijn naar bouwavonturen dat mislopen, miserie is,.... Daar zit je bij ons inderdaad aan het verkeerde adres.
Nu lees ik dit artikel van Andy.

Nu hoop ik wel dat ze het wat gaan kaderen. Dat ze het niet in beeld gaan brengen van het is enkel miserie.
Huis van > 1mio bouwen en dan betaald wenen op tv :lol:

Eerste woning met plan&bouw gebouwd (Anzegem).
Zeer content van geweest qua werk en afwerking op zich.

Alleen idd duurder doordat ik lastenboek te oppervlakkig had gelezen.

Prijs opgevraagd voor aanleg extra terras.
Gegevens terras:
  • Geen rechthoek, maar trapezium (1 zijkant, grens met buur, gaat wat schuin)
  • Afmetingen:
    • 4,3m diep
    • 5,6m breed aan kant huis
    • 6,5m breed aan kant gazon

Wat moet er gebeuren:
  • afgraven + uitgegraven grond verdelen achteraan in de tuin
  • Betonpuin 8 ton voor de funderingslaag. Leverancier moet nog gezocht worden in de regio (zijn schatting €300)
  • Chape 10 cm door extern bedrijf te voorzien. Zou goedkoper uitkomen dan dat hij het zelf doet. Prijs nog op te vragen. Geen schatting gekregen.
  • Nadien tegelen. Tegels zijn al door ons voorzien. 120 x 120 x 2.
Offerte:
€2650 excl BTW.
Dit is offerte zonder de chape, zonder het betonpuin en zonder de tegels.

Is dit een goede prijs? Duur? Gemiddeld?
Ik heb zelf totaal geen idee.

Ik vind het aan de dure kant voor de oppervlakte maar denk niet dat je veel goedkoper gaat vinden.
Graafwerk is halve dag max. met 1-2 man, reken op 1.000 €. Ik kom aan 6 m³, dat zou je nog zelf kunnen maar tuinwerker zal ineens het betonpuin ook verdelen.
Dan is het nog 2.650-1.000= 1650 euro voor 25m2 mits wat snijwerk = 65€ per m² wat vrij veel is maar het is maar een kleine oppervlakte, wellicht reken hij al 200€ om nog maar te beginnen.

Gegevens terras:
  • Afmetingen:
    • 4,3m diep

Wat moet er gebeuren:
  • Betonpuin 8 ton voor de funderingslaag. Leverancier moet nog gezocht worden in de regio (zijn schatting €300)
  • Chape 10 cm door extern bedrijf te voorzien. Zou goedkoper uitkomen dan dat hij het zelf doet. Prijs nog op te vragen. Geen schatting gekregen.
Offerte:
€2650 excl BTW.

ik heb mijn offerte van vorig jaar opgezocht. Voor terras deden zij:
- chape leggen
- tegels (zelf aangeleverd) leggen + voegen (beetje snijwerk aan de gevelkant)

Dat was alles bij elkaar 120€/m² (36m²) (tegels 100x100)

Ik heb in 2019, 100m2 laten klinkeren met klinkers van 22x22cm in 2 kleuren, daarnaast nog een terras van 6x4.2m uit betontegels 60x60cm.
Ze hebben de kiezel toplaag terug verwijdert, betonplaten moeten herplaatsen, stabilise leggen en plaatsing van klinkers en arduin onder de carport (later een garagepoort in gekomen), prijs was 2400 euro excl BTW. Betonpuin lag er al, klinkers, betonplaten, stenen arduin en tegels waren reeds voorzien of geplaatst door mezelf.

Ofwel is dat aanzienlijk duurder geworden ofwel was dat van mij spotgoedkoop. Er is er ene dat komen voorbereiden (kiezel verwijderen en borduurtjes weg doen) en de dag erna hebben die daar met 8 aan gewerkt gedurende 5 uur. Dus een 42 werkuren.

Offerte chape voor aanleg terras aangevraagd (10cm) en net ontvangen: €1460 excl BTW.
Ik heb geen idee of dat veel is of niet, maar dit had ik precies niet verwacht.
Mocht er iemand een bedrijf in het Leuvense (of bedrijf dat tot hier wil komen) kennen die ik voor het hele pakket zou kunnen contacteren (afgraven, betonpuin, chape en tegelen), laat het zeker weten. Ik ben benieuwd naar de offerte van bedrijf die in 1 keer alles doen. Al was het maar om te kunnen vergelijken.

Offerte chape voor aanleg terras aangevraagd (10cm) en net ontvangen: €1460 excl BTW.
Ik heb geen idee of dat veel is of niet, maar dit had ik precies niet verwacht.
Mocht er iemand een bedrijf in het Leuvense (of bedrijf dat tot hier wil komen) kennen die ik voor het hele pakket zou kunnen contacteren (afgraven, betonpuin, chape en tegelen), laat het zeker weten. Ik ben benieuwd naar de offerte van bedrijf die in 1 keer alles doen. Al was het maar om te kunnen vergelijken.

Je hebt om en bij de 3m3 stabilise nodig, dat komt vandaag op een 450 euro incl BTW, geleverd, niet verspreid.
1000+ excl BTW om chape te verspreiden lijkt me idd wat veel. Dat is voor die mannen niet heel veel werk.

Oh wacht, het is chape dat je nodig hebt? Of stabilise? Al dacht ik dat het voor de prijs niet heel veel uitmaakt. Het is wel een beperkte oppervlakte, dus de prijs per m2 gaat omhoog.

Gegevens terras:
  • Afmetingen:
    • 4,3m diep

Wat moet er gebeuren:
Offerte:
€2650 excl BTW.

Wij hebben deze zomer 3.800 betaald incl. BTW voor 30m² (simpele rechthoek) enkel voor chappe, tegelen (tegels hadden we zelf voorzien), boordsteen en afvoergoot. Het was al uitgegraven en voorzien van betonpuin voor fundering.

We hadden ook nog deze offerte van een andere aannemer:
1. Grond-, graaf- en breekwerken:Voor het afgraven van de bestaande verharding van het terras over een oppervlakte van 32 m² tot op een diepte van - 25 cm tenopzichte van het afgewerkte niveau. Alle uitgegraven grond en puin wordt in containers geladen en weggebracht naar een erkende stortplaats.

2. Boordstenen: Voor het leveren en plaatsen van 12 lm verzoete granieten boordstenen voor het afboorden van het terras. De afmetingen van de boordstenen is 100 X 20 X 5 cm en de kleur is donkergrijs. De boordstenen worden geplaatst in een bed van gestabiliseerd zand, met een verhouding van 150 kg cement /m³. Ze wordenzijdelings gesteund door een stut van gestabiliseerd zand, eveneens met een verhouding van 150 kg cement /m³. Aan de kant waar de afsluting komt, werden géén boordstenen voorzien.

3. Aanleg van het terras: Voor het leveren en plaatsen van een laag gestabiliseerd zand met een verhouding van 150 kg cement/m³ over een oppervlaktevan 32 m² en met een dikte van 22 cm. Voor het leveren en plaatsen van 32 m² eerste keus volkeramische tegels met afmetingen 60 x 60 x 2 cm met een standaardwaarde van € 42/m². Na plaatsing worden de keramische tegels toegevoegd met een vloeibaar mengsel van cement, edelzand en eenkunststofbindmiddel.

4. Kostprijs: Voor het uitvoeren van bovenvermelde werken bedraagt de kostprijs excl. BTW:€ 6 280
Indien u kiest voor het leveren en plaatsen van 7,5 lm acodrains (afvoergeulen) als oplossing voor de afvloeiing van het hemelwateren de bijhorende PVC - afvoerbuis.Bedraagt de meerprijs € 620 excl. BTW

Laatst bewerkt:
Je hebt om en bij de 3m3 stabilise nodig, dat komt vandaag op een 450 euro incl BTW, geleverd, niet verspreid.
1000+ excl BTW om chape te verspreiden lijkt me idd wat veel. Dat is voor die mannen niet heel veel werk.

Oh wacht, het is chape dat je nodig hebt? Of stabilise?
Volgens de man van de offerte voor aanleg terras, is het chape.
"Chapewerk door jullie te voorzien: dikte 10cm"

Ik ken er niets van, heb geen idee wat het verschil is tussen chape en stabilise 🙈
Hij zei dat hij die chape ook zelf kon doen, maar dat het goedkoper zou uitkomen mochten we hiervoor een bedrijf in de regio vinden die dat kon komen storten. Bij hem zou het manuele arbeid zijn.

Voor de volledigheid, offerte voor de chape (1460 excl BTW)

Hellingchape 26m² voor 5cm1,00 sog12001200
Meerdikte hellingchape 5cm26m²6,50169
Leveren en plaatsen van glasvezel netwapening 50x50x2 (Enkel indiennodig)26m²3,5091
Ter info: Plaatsen van randisolatie thv de gevellm0,90

Zie dat er geen discussie is over de totale hoogte van het terras. Die van mij wilde de chape liever zelf doen zodat ze volledige controle hadden over de totale afwerkhoogte van het terras (aansluitend aan onze schuiframen).

Volgens de man van de offerte voor aanleg terras, is het chape.
"Chapewerk door jullie te voorzien: dikte 10cm"

Ik ken er niets van, heb geen idee wat het verschil is tussen chape en stabilise 🙈
Hij zei dat hij die chape ook zelf kon doen, maar dat het goedkoper zou uitkomen mochten we hiervoor een bedrijf in de regio vinden die dat kon komen storten. Bij hem zou het manuele arbeid zijn.

Voor de volledigheid, offerte voor de chape (1460 excl BTW)

Hellingchape 26m² voor 5cm1,00 sog12001200
Meerdikte hellingchape 5cm26m²6,50169
Leveren en plaatsen van glasvezel netwapening 50x50x2 (Enkel indiennodig)26m²3,5091
Ter info: Plaatsen van randisolatie thv de gevellm0,90
Voor tegels in natuursteen is de onderlaag stabilisé en worden de tegels in mortel gelegd. Voor keramische tegels is de onderlaag chape en worden de tegels gelijmd op de chape. Stabilisé heeft minder cement dan chape waardoor stabilisé nog waterdoorlatend is. Lijm hecht niet op stabilisé en keramische tegels moeten gelijmd worden omdat mortel niet hecht op keramische tegels.

Asking for a friend …. mijn vrouw:unsure:

Iemand een idee waar je dergelijke badkamermeubels kan vinden? Gaat voornamelijk over de wastafel (zijnde dikker blok + vaak in wat ruwer materiaal ipv solid?) in combinatie met lichtere eik.

Eens bij X2O gekeken, maar daar hebben ze bijna uitsluitend smalle tabletten.

Iemand een idee waar je dergelijke badkamermeubels kan vinden? Gaat voornamelijk over de wastafel (zijnde dikker blok + vaak in wat ruwer materiaal ipv solid?) in combinatie met lichtere eik.

De foto die je hier post is maatwerk.

Ik ken de afmetingen van uw meubel niet, maar meubels van 160cm breed zijn ook bij X2O helemaal niet zo goedkoop. Afhankelijk van uw budget is het misschien ook interessant om eens in de toonzaal van een steenkapper te gaan kijken naar mogelijkheden en/of een schrijnwerker aan te spreken voor een meubel op maat.
Als je een schrijnwerker aanspreekt kan je ook vragen met welke steenkapper die typisch samenwerkt want keukenbladen en wastafels voor op meubels besteden die ook uit.

Dat is allemaal niet goedkoop, maar de foto die je post is ook niet goedkoop :).

Als je puur op zoek bent naar het dikke opbouweffect (in meer klassiek materiaal zoals solid surface) kan je ook in een Desco toonzaal eens rondlopen. Onze wastafel (voor op te bouwen op een maatmeubel) hebben we daar ook gekocht. 160x40cm, solid surface en volledig opbouw (dus +/- 15cm hoogte). Prijs was ook best ok voor solid surface wastafel.

dat is maatwerk en opgedikt. ik zou is samenzitten met een deftige schrijnwerker.

De foto die je hier post is maatwerk.

Ik ken de afmetingen van uw meubel niet, maar meubels van 160cm breed zijn ook bij X2O helemaal niet zo goedkoop. Afhankelijk van uw budget is het misschien ook interessant om eens in de toonzaal van een steenkapper te gaan kijken naar mogelijkheden en/of een schrijnwerker aan te spreken voor een meubel op maat.
Als je een schrijnwerker aanspreekt kan je ook vragen met welke steenkapper die typisch samenwerkt want keukenbladen en wastafels voor op meubels besteden die ook uit.

Dat is allemaal niet goedkoop, maar de foto die je post is ook niet goedkoop :).

Als je puur op zoek bent naar het dikke opbouweffect (in meer klassiek materiaal zoals solid surface) kan je ook in een Desco toonzaal eens rondlopen. Onze wastafel (voor op te bouwen op een maatmeubel) hebben we daar ook gekocht. 160x40cm, solid surface en volledig opbouw (dus +/- 15cm hoogte). Prijs was ook best ok voor solid surface wastafel.
De foto’s zijn inderdaad de typische foto’s van Instagram en Pinterest, wat allemaal maatwerk is (bad dat naadloos in de kast overgaat, meubilair zelf altijd over gans de kamer etc).
Bij ons zou het over een 180 of 160 breedte gaan. Dat is bij een X2O inderdaad ook niet goedkoop (zelfs al gaat er van bijna de ganse toonzaal 50% van de prijs vanaf 😁).

Bij Desco ook al geweest. ‘Probleem’ (volgens mijn vrouw althans) is dat de solid surface altijd (?) mat of glanzend wit is.

Ik noteer alvast om eens op zoek te gaan naar een schrijnwerker en steenkapper uit de buurt. :thumb:
En anders zal er geen andere optie zijn dan een gelijkaardig effect proberen te creëren met andere materialen en maten…

dat is maatwerk en opgedikt. ik zou is samenzitten met een deftige schrijnwerker.
Bedankt! Paar huizen naast het ouderlijk huis zit een schrijnwerker, maar geen idee of die eigenlijk deftig werkt levert.

Bij Desco ook al geweest. ‘Probleem’ (volgens mijn vrouw althans) is dat de solid surface altijd (?) mat of glanzend wit is.

Ik noteer alvast om eens op zoek te gaan naar een schrijnwerker en steenkapper uit de buurt. :thumb:
En anders zal er geen andere optie zijn dan een gelijkaardig effect proberen te creëren met andere materialen en maten…
Solid surface in toonzalen zal bijna altijd wit zijn, maar kan je (indien wederom maatwerk) in veel kleuren laten maken. Je kan dat zelfs met prints laten maken (zoals kunststenen tabletten ook een marmerprint kunnen imiteren, of zoals je houtprint op laminaat kunt hebben).

Terug
Bovenaan