De nieuwbouw-topic!

Ik ben bezig met een nieuwbouw te zetten met kelder.

Ondertussen zijn we al 4 weken bezig met water op pompen. Vandaag telefoon gehad van de architect met de vraag of we de plafond hoogte van de kelder en het eerste verdiep 10cm wouden verlagen.

Dit omdat ze op kleigrond stoten en het water niet van onder de klei krijgen zonder 2de pomp.

Ik dacht dat ik een hardaanval kreeg. 6 maand geleden een sondering laten doen op 3 punten waar 3 keer instaat dat vanaf 7m diep tot 10m diep klei zit. Een mens zou toch denken dat ze hier op anticiperen of ben ik zot?

Dezelfde aannemer heeft ondertussen ook palen geplaatst om op te bouwen dus je zou denken dat hij wel weet dat het niet de beste grond is...

Schone trap!

Overgang naar het smallere gedeelte, was dat niet beter om gewoon het frontje pleisterwerk te laten? Of heeft dat net een raar effect? Kan het me precies niet goed inbeelden wat het schoonste is.

Desalniettemin, hele mooie trap.
Is een foto van een andere hoek en een close up. :)

Zo creëer je meer het effect dat de trap 1 geheel is en doorloopt in de muur. Als we dat hadden laten stoppen tot tegen de muur, dan lijkt het dat de trap uit 2 stukken bestaat.

Uiteraard is zoiets persoonlijk.

ander-aanzicht.jpg

Is een foto van een andere hoek en een close up. :)

Zo creëer je meer het effect dat de trap 1 geheel is en doorloopt in de muur. Als we dat hadden laten stoppen tot tegen de muur, dan lijkt het dat de trap uit 2 stukken bestaat.

Uiteraard is zoiets persoonlijk.

ander-aanzicht.jpg
Jep ik snap het nu, zeer mooi!

Ondertussen zijn we al 4 weken bezig met water op pompen. Vandaag telefoon gehad van de architect met de vraag of we de plafond hoogte van de kelder en het eerste verdiep 10cm wouden verlagen.

Dit omdat ze op kleigrond stoten en het water niet van onder de klei krijgen zonder 2de pomp.

Ik dacht dat ik een hardaanval kreeg. 6 maand geleden een sondering laten doen op 3 punten waar 3 keer instaat dat vanaf 7m diep tot 10m diep klei zit. Een mens zou toch denken dat ze hier op anticiperen of ben ik zot?

Dezelfde aannemer heeft ondertussen ook palen geplaatst om op te bouwen dus je zou denken dat hij wel weet dat het niet de beste grond is...

En hoe diep gaat uw kelder? Toch geen 7m diep vermoed ik? Dus klei op 7m tot 10m diep doet weinig terzake ivm dit probleem me dunkt.

Een sondering geeft een goed beeld maar het blijft een advies, visuele controle ter plaatse is nog steeds nodig. Die 3 punten waarop men sondeert geven geen beeld van de gehele bouwplaats hé, dus als daar tussen die 3 punten ook klei zit maar minder diep, niemand die dat op voorhand had kunnen weten.

Dus nee, hierop anticiperen is moeilijk. Men stoot daar nu op en komt dus met een voorstel/oplossing, exact wat je moet verwachten van een architect of aannemer.

En hoe diep gaat uw kelder? Toch geen 7m diep vermoed ik? Dus klei op 7m tot 10m diep doet weinig terzake ivm dit probleem me dunkt.

Een sondering geeft een goed beeld maar het blijft een advies, visuele controle ter plaatse is nog steeds nodig. Die 3 punten waarop men sondeert geven geen beeld van de gehele bouwplaats hé, dus als daar tussen die 3 punten ook klei zit maar minder diep, niemand die dat op voorhand had kunnen weten.

Dus nee, hierop anticiperen is moeilijk. Men stoot daar nu op en komt dus met een voorstel/oplossing, exact wat je moet verwachten van een architect of aannemer.
Is het normaal dat visuele controle pas gebeurt na 4 weken water pompen?

Wij hebben heel bewust van onze trap een eyecatcher gemaakt in de vide door een zwevende trap te kiezen.

Voordelen: schaduwspel bij lichtinval, open ruimtelijk gevoel, looks (dat is persoonlijk natuurlijk).
Nadelen: voorzichtigheid is wel geboden, zeker als je kinderen zou hebben. Houd er ook rekening mee dat je minstens 2 deuren nodig hebt tussen je TV en je bed. Ik kan boven heel de gang afsluiten en de slaapkamer heeft uiteraard ook een deur.

Hieronder een foto. Voor meer info zoals de leverancier en prijzen, graag verder in PM.

trap.jpg
Absoluut fan van de stijl van zo'n woning, maar dit is toch wel enorm kleurloos en leeg hè

Absoluut fan van de stijl van zo'n woning, maar dit is toch wel enorm kleurloos en leeg hè
Dat is een foto van het einde van de bouw. Maar die muur ziet er nog steeds zo uit als op de foto. Ik ga geen muur volhangen met foto’s en schilderijen waar ik de trap het accent wil laten zijn natuurlijk.

Het huis is voor het overgrote deel wit-zwart zoals op de foto. Hier en daar zijn enkele rode accenten, maar niet waar de trap is.

Dat is een foto van het einde van de bouw. Maar die muur ziet er nog steeds zo uit als op de foto. Ik ga geen muur volhangen met foto’s en schilderijen waar ik de trap het accent wil laten zijn natuurlijk.

Het huis is voor het overgrote deel wit-zwart zoals op de foto. Hier en daar zijn enkele rode accenten, maar niet waar de trap is.
Ik heb het niet enkel over die muur hoor, doet me trouwens ook denken aan onze bouw/huis in het begin

Intussen staan er olijf groene stoelen onder een zwarte tafel en een olijf groene zetel ipv zwarte
Ook enkele planten en wat decoratie op tafel kleed het al meer aan 😊 no offence trouwens, knap huis, absoluut fan van

Wij hadden ook miserie met water in de bouwput. Uiteindelijk zijn ze op mijn aandringen (zelf kwamen de architecten, bouwaannemer en coördinatiepersoon er precies niet op) met een gleuf voor het oppompen.

Bv bouwput op 3m diep, gleuf er naast van 3,5m diep met dompelpomp in zo komt uw put op 3m droog.

Het was dat proberen bij ons of de put terug dichtgooien en stoppen.
Ze hebben wel voor de zekerheid nog een drainagesysteem voorzien met keien onder de isolatie en gegoten kelder.

Nu is de kelder droog ook al staat het grondwater op +/- 20cm diepte en hebben we een inrit voor de kelder.

Heb wat aanpassingen gedaan aan mijn vorige sketch na (goeie) tips van mensen hier waardoor trap nu inderdaad in de inkom kan, comments?

Een bad in de 2de badkamer lijkt niet echt mogelijk , moet ook rekening houden met de ramen in de buitengevel natuurlijk dat er geen muren op komen te staan of er praktisch vlak tegen. Maak me wel beetje zorgen om de breedte van die badkamer dat er 'gemakkelijk' 2 personen kunnen rondlopen.

Gelijkvloers naar eerste verdieping, de laatste 2 treden vallen eigenlijk in de dikte van de vloeropbouw van het eerste verdiep:
AS3DLdz.png

het boven gedeelte met de trap naar zolder en de verplaatste badkamer / toilet:
7PlBWa5.png

met de trap van het gelijkvloers:
cJJE0i3.jpg

De zolder trap:
VZaXLh7.jpg

Wat ben je van plan met je zolder. Volwaardige leefruimte of zuiver opslag? Als het zuiver opslag is zou ik durven werken met een schuifdeur in het plafond die je eruit trekt wanneer je eens op zolder moet zijn.

Omdat je dan geen vaste trap hebt naar de zolder kan je die muur aan de linkse kant van de trap (omhoog wandelend) helemaal weglaten. Zo maak je een verticale ruimte binnen in je huis van twee verdiepen hoog. Zet nog een glazen balustrade op de gang dan. Dat geeft een zeer ruim gevoel in je traphal dan.

Ik vind een vaste trap naar zolder toch wel een grote meerwaarde. Als je iedere keer die trap moet uithalen, zul je vaker spullen beneden laten liggen i.p.v. op zolder zoals een reisbedje voor de kinderen, stockage van het katten eten, ...
En je hebt de mogelijkheid om daar evt. nog een extra slaapkamer of mancave te voorzien. Met zo'n luikje zou ik daar enkel rommel op duwen dat de eerste 5 jaar niet terug naar beneden moet komen.

Terug
Bovenaan