De nieuwbouw-topic!

We zijn dus blijkbaar verkeerd bezig. :D

Primair energieverbruik mag je in geval met een elektrisch verbruiker (zoals een warmtepomp), niet zomaar omzetten naar kwh.

Primair energieverbruik betekent dat verbruikte elektriciteit teruggerekend wordt naar de primaire energie (steenkool, gas, uranium, biomassa,...) die nodig is om die elektriciteit op te wekken. Vaak wordt hiervoor gerekend met een factor 1/2.5: per kWh elektriciteit rekent men 2.5 kWh primaire energie aan. Bij gas is het 1/1

Dus krijg je het volgende.
Verwarming: 16.084Mj ---> 4467.78 kwh / 2,5 = 1.787,11 kwh verbruik op jaarbasis.
Koeling: 7.499Mj --> 2083.06Kwh / 2,5 = 833 Kwh verbruik op jaarbasis.
Warm water: 24.606Mj --> 6835.00Kwh / 2,5 = 2.734 kwh verbruik op jaarbasis.

Warm water blijft dat nog steeds hoog. Als je een gezin hebt met 5 man en ze rekenen aan een boiler temperatuur van +60°C, waardoor je een slechte COP haalt. Zou het kunnen.

Laatst bewerkt:
In navolging van mijn eerdere post hieronder wat extra detail naar opsplitsing werkuren/materiaal. Ik kom hier voor ons project op een verdeling 67/33 materiaal/werkuren.

Enkele bemerkingen hierbij:

- Project coördinatie in eigen beheer (geen SOD of dergelijke)
- In mijn vorige post had ik geen bedrag gekleefd op de eigen werkuren, omdat we wel wat zelf gedaan hebben heb ik dat hier voor de volledigheid wel gedaan (aan 40 euro/uur.). Hiermee zou de prijs dan 2760/m² euro bedragen.
- Werkuren van de aannemers aan 50 eur/u gerekend. Ik beschik alleen over de totale gefactureerde kost en het aantal werkuren dat er effectief gepresteerd is op de werf (die uren zijn wel heel accuraat).
- Ruwbouw in regie (van fundering t.e.m. gevel), met een gemiddeld uurloon excl. BTW van 40 euro voor arbeiders en 48 voor ploegbazen, hier is de verdeling materiaal/werkuren dus vrij exact.
- We zitten onder het BTW tarief van 6% omdat het om een afbraak/heropbouw gaat. Daardoor was de keuze voor aannemer soms interessanter dan zelfbouw (materiaal aan 6% i.p.v. 21% + extra korting kunnen bedingen op materialen, m.n. elektriciteit en sanitair).
- Voor sommige werken is het aantal werkuren onderschat, bv. voor de keuken en de binnendeuren zijn alleen de gewerkte uren op de werf genoteerd terwijl er een heel aantal werkuren kruipen in pré-fabricage van kasten/deuromlijstingen.

Bouwkost excl BTWMateriaalWerkuren AannemerWerkuren ZelfWerkuren Tot %
Architect, landmeter, sondering, EPB, stabiliteit, notaris, ABR33.804
Grondwerken5.139
Ruwbouw203.704110.50454%63.24031%29.96015%46%
Chape & Vloerisolatie14.95111.43676%3.27522%2402%24%
Dakwerken47.78240.42285%6.60014%7602%15%
Buitenschrijnwerk92.86677.11683%15.35017%4000%17%
Elektriciteit & Verlichting38.36628.81675%9.55025%00%25%
Sanitair33.83927.42481%4.57514%1.8405%19%
Pleisterwerken (incl bouwdroger)22.1364.05618%18.00081%800%82%
HVAC & Zonnepanelen38.01523.89063%14.12537%00%37%
Trap22.80320.33389%2.45011%200%11%
Keuken37.10733.55790%3.55010%00%10%
Binnendeuren16.53115.18192%1.3508%00%8%
Vloeren42.62426.51462%10.95026%5.16012%38%
Schilderwerken25.0083.80815%00%21.20085%85%
Technieken - infrastructuur3.2131.03832%2.17568%00%68%
Afwerking - Inrichting17.50413.70478%00%3.80022%22%
Totaal695.391437.79766,7%155.19023,6%63.4609,7%33,3%

Laatst bewerkt:
Ik heb recent een nieuwbouwwoning gekocht volgens plan. De ruwbouw is klaar en ben afgelopen weekend enkele zaken gaan opmeten voor het interieur.

Het is mij opgevallen dat de binnenmuur van twee slaapkamers 21 cm te ver naar buiten staat volgens plan en hierdoor zijn ook de twee slaapkamers 21 cm kleiner - op de kortste zijde, dus dit merk je extra.

Het (positieve gevolg) is dat de gang 20 cm breder is en het toilet 20 cm langer tot maarliefst 200 cm lang. Verloren ruimte dus.

Ik heb het intussen gemeld aan de bouwheer.
Hoe zouden jullie reageren bij zo'n situatie?
Heb ik bepaalde rechten waarop ik beroep kan doen?

Alvast bedankt.

Ik heb recent een nieuwbouwwoning gekocht volgens plan. De ruwbouw is klaar en ben afgelopen weekend enkele zaken gaan opmeten voor het interieur.

Het is mij opgevallen dat de binnenmuur van twee slaapkamers 21 cm te ver naar buiten staat volgens plan en hierdoor zijn ook de twee slaapkamers 21 cm kleiner - op de kortste zijde, dus dit merk je extra.

Het (positieve gevolg) is dat de gang 20 cm breder is en het toilet 20 cm langer tot maarliefst 200 cm lang. Verloren ruimte dus.

Ik heb het intussen gemeld aan de bouwheer.
Hoe zouden jullie reageren bij zo'n situatie?
Heb ik bepaalde rechten waarop ik beroep kan doen?

Alvast bedankt.
Ik zou eens goed kijken in je contract. Misschien staat daar iets in dat je het koopt zoals het is, inclusief afwijkingen van het plan.

Iemand ervaring met een trap die uit komt in de living? Zitten een beetje verveeld met onze trap namelijk voor ons nieuw huis. Willen liever niet zo een kwartdraaitrap waar ge af kunt totteren aan de binnenkant van de bocht omdat daar de treden heel dun zijn. En dat is nu de enige manier precies om een trap te installeren die vertrekt vanuit de inkom met een helling van <40 graden.

dus dachten misschien om het zo te doen, maar zijn niet zeker in welke maten dit storend kan zijn ofzo:

UineNsE.png

Of eventueel zo:
laFUnTz.png

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met een trap die uit komt in de living? Zitten een beetje verveeld met onze trap namelijk voor ons nieuw huis. Willen liever niet zo een kwartdraaitrap waar ge af kunt totteren aan de binnenkant van de bocht omdat daar de treden heel dun zijn. En dat is nu de enige manier precies om een trap te installeren die vertrekt vanuit de inkom met een helling van <40 graden.

dus dachten misschien om het zo te doen, maar zijn niet zeker in welke maten dit storend kan zijn ofzo:

UineNsE.png

Of eventueel zo:
laFUnTz.png
Ik denk dat dat wel mee zal vallen qua storen. Er zijn in ieder geval geen storende of kruisende looplijnen. De 2e optie maakt het wel wat luchtiger, tenzij je liever de trap zoveel mogelijk wegsteekt.

Zou idd ook voor optie 2 gaan, en mogelijks zelfs meer een "feature" van maken dan zo proberen weg moffelen. Bvb de inkom? muur nog wat naar achter schuiven zodat er meer adem ruimte is voor de trap.
Voorzie wat plaats voor planten, lampen, toffe accenten en dan kan zo een trap echt wel een eye catcher zijn.

Optie 1 is veel te veel een gang gevoel en gaat denk ik raar ogen.

Ik ben geen fan van een trap die uitkomt in de leefruimte. De TV galmt dan tot in de nachthal, met maar 1 deur ertussen die het geluid moet weren uit de slaapkamer. Liever 2 deuren tussen TV en slaapkamer dan, als de inkomhal er nog tussen zit. Ik denk dat @anders. zijn beklag daar ook eens over gedaan heeft.

Heb je dat alternatief met die kwartdraai ook al eens getekend? Ik zou dat wel eens willen zien. Wij hebben dat nu ook, en je kan ook kiezen om op de brede kant van de treden te stappen, toch? 🤷‍♂️ Ik ben het wel eens dat de trap absoluut niet steil mag zijn. Daar totter je pas makkelijk af...

Bij optie 1 kun je werken met een schuifdeur als je graag dicht wil voor het geluid. Naar warmte moet je niet kijken denk ik. Wij hebben een open trap en mijn ouders zeiden dat het een tochgat zou zijn. Nu alles goed geisoleerd is, heb je daar geen last van. De gang boven is 1°C kouder als beneden.

Optie 2 geeft wel een veel opener gevoel dan optie 1. Ik vind het mooier, maar je gaat meer geluid hebben boven als je TV kijkt etc. Maar zolang je op normale volumes kijkt, geen probleem. Wil je knallen, dan kan best een extra deur voorzien.

Ik ben geen fan van een trap die uitkomt in de leefruimte. De TV galmt dan tot in de nachthal, met maar 1 deur ertussen die het geluid moet weren uit de slaapkamer. Liever 2 deuren tussen TV en slaapkamer dan, als de inkomhal er nog tussen zit. Ik denk dat @anders. zijn beklag daar ook eens over gedaan heeft.

Heb je dat alternatief met die kwartdraai ook al eens getekend? Ik zou dat wel eens willen zien. Wij hebben dat nu ook, en je kan ook kiezen om op de brede kant van de treden te stappen, toch? 🤷‍♂️ Ik ben het wel eens dat de trap absoluut niet steil mag zijn. Daar totter je pas makkelijk af...
Klopt,
Bij ons zit er enkel een schuifdeur tussen de trap en de woonkamer, en dat wil zeggen dat wij de tv heel stil moeten zetten als de dochter slaapt.
Een trap die echt direct in de woonkamer uit komt, is dan nog erger...

Als ik nu opnieuw een plan moest tekenen, werd de inkomhal afgesloten met een deur die extra gefocust is op geluidisolatie.

UineNsE.png

Of eventueel zo:
laFUnTz.png

Wij hebben heel bewust van onze trap een eyecatcher gemaakt in de vide door een zwevende trap te kiezen.

Voordelen: schaduwspel bij lichtinval, open ruimtelijk gevoel, looks (dat is persoonlijk natuurlijk).
Nadelen: voorzichtigheid is wel geboden, zeker als je kinderen zou hebben. Houd er ook rekening mee dat je minstens 2 deuren nodig hebt tussen je TV en je bed. Ik kan boven heel de gang afsluiten en de slaapkamer heeft uiteraard ook een deur.

Hieronder een foto. Voor meer info zoals de leverancier en prijzen, graag verder in PM.

trap.jpg

Goeie tips allemaal. Dat laatste hebben we geprobeerd, maar de trap helling was dan 43 graden ofzo wat toch al serieus stijl is naar mij gevoel.

@BearPils heb jij enig idee van de hellingsgraad van die trap?

Een trap zonder leuning zouden we zowiezo nooit doen omdat we idd een dochtertje hebben van 5 jaar tegen dat we er wonen en dat risico niet willen pakken.

Klopt,
Bij ons zit er enkel een schuifdeur tussen de trap en de woonkamer, en dat wil zeggen dat wij de tv heel stil moeten zetten als de dochter slaapt.

Als ik nu opnieuw een plan moest tekenen, werd de inkomhal afgesloten met een deur die extra gefocust is op geluidisolatie.
Hebben jullie ook geen vide die uitkomt op de hal boven?

Ik zou dan verwachten dat het meeste geluid van daar komt?

Klopt,

Je hebt een schuifdeur beneden aan de trap en dan boven aan de slaapkamers nog eens deuren? Dat zou toch moeten meevallen dan?

Een schuifdeur is een doekje voor het bloeden qua geluidsdemping. Totaal niet effectief vergeleken met een normale binnendeur waarvan het binnenkader rondom volledig uitgerust is met dempingsrubbers. Een glazen deur dempt zelfs beter dan een schuifdeur.

Hebben jullie ook geen vide die uitkomt op de hal boven?

Ik zou dan verwachten dat het meeste geluid van daar komt?
Ja, daar zit ook nog wel een schuifdeur extra tussen. Maar de slaapkamer van de dochter is net bovenaan de trap, dus voor haar kamer is het die aan de trap die te weinig tegen houdt.

Je hebt een schuifdeur beneden aan de trap en dan boven aan de slaapkamers nog eens deuren? Dat zou toch moeten meevallen dan?
Een schuifdeur heeft veel te veel speling rondom om echt geluid te dempen (aan uw schuifrails is dat vlot 5cm dat gewoon open is he). Dat helpt een beetje, maar echt niet zo veel hoor.
Een schuifdeur is een doekje voor het bloeden qua geluidsdemping. Totaal niet effectief vergeleken met een normale binnendeur waarvan het binnenkader rondom volledig uitgerust is met dempingsrubbers. Een glazen deur dempt zelfs beter dan een schuifdeur.
Dit dus, een schuifdeur doet quasi niks qua geluidsdemping.
Nu, een akoestische binnendeur (heb er zo eentje in de kelder) is het dan ook weer niet voor een woonruimte he. Dat is luchtdicht en bijgevolg werkt uw ventilatie niet meer. Daarnaast zijn die ook niet echt makkelijk dicht te krijgen.

Terug
Bovenaan