Sorry dat ik niet antwoord (met quote) op elke vraag of opmerking afzonderlijk.
In ieder geval iedereen al bedankt voor de richtprijzen. Natuurlijk blijft dat altijd wat nattevingerwerk maar dat is toch een indicatie. Ik merk wel dat alles pokkeduur is geworden tegen de eerste keer dat we gebouwd hebben. Ik dacht altijd hoe groter, hoe goedkoper in verhouding maar in den bouw bestaat dat precies niet. Ik heb een stevig budget in gedachten waarmee ik huis, zwembad, poolhouse en tuin/oprit had voorzien. Als ik die m² X richtprijs doe kom ik al 100k te kort voor het huis alleen. Dat doet mij heel hard twijfelen om het te doen maja ... die prijzen zullen niet direct meer zakken vrees ik?
Ook de prijs van een architect is niet van de poes. Standaard plan 3800 ex, bouwaanvraag ook 3800 ex en dan de prijs per m² waarvan bij het bouwen met hem dan de voorgaande bedragen in min getrokken worden. Liefst zou ik ook gewoon een fix bedrag bekomen en niet afhangen van de m² of keuzes van materiaal. Ook door de al aangehaalde redenen door jullie. Nu is dat ook gewoon de 50k ongeveer. Maar als dat bij allemaal zo is so be it zeker.
Blijkbaar, maar dat besef ik zelf niet echt, hebben wij wel waanzinnig zotte ideeën qua grootte van de woning. iedereen zegt maar dat meer dan 500m2 een kasteel zou zijn. Wij willen dus kelder, gelijkvloers, 1ste verdiep en dan nog een stukske er bovenop. Mag een soort van kamers onder dak zijn maar voorlopig is dat een "kubus" met plat dak op plan. Omdat wij toch ook graag wat natuurlijk licht in de kelder willen en de garage niet in de kelder mogen bouwen vermits we niet naar beneden mogen laten aflopen (rare zin maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel) zouden wij dus willen werken met een soort van patio. Wat mij zo opvalt bij die SOD's is dat ze precies al moeite hebben met de grootte en ook zo met die Patio en dergelijke hebben ze niet echt ervaring. Ik wil ook niet graag het proefkonijn zijn dus vandaar eerder de "voorkeur" naar aannemers die daar wel ervaring in hebben.
Waarom zo "groot"? Voor mijn werk heb ik sowieso een werk bureau nodig waar het "rommelig" kan zijn (kelder dan) en één waar ik mensen kan ontvangen (gelijkvloers). Mijn vrouw zou graag een hondenkapsalon hebben (ook kelder), ik fiets en "pruts" er graag aan en zou die ook ergens moeten kunnen stockeren en liefst niet op elkaar dus ... (kelder dan). Mancave met pooltafel, kikkertafel, bar (kan kelder of boven in dat kubuske op 2de verdiep dan) maar daar is nu de fitness voorzien. rest is standaard hé, keuken, berging, garage (voor 1 auto dan en een paar fietsen dus anderhalve eigenlijk), living, boven: master bedroom met badkamer en dressing, waskot, logeerkamer met ensuite badkamer, 1 of 2 "polyvalente" ruimtes) Maar nogmaals voor mij lijkt dat niet zooo imens groot maar bon.
Bijkomende vraag: Hoe groot was/is jullie buffer na de bouw. Misschien best in percentage van de prijs van de bouw weergeven? Voor sommige is 50K wat voor iemand anders 5K is en dus moeilijk te vergelijken anders.