De nieuwbouw-topic!

Dat zijn richtprijzen van voor 2020 vrees ik. Je mag daar tegenwoordig 20% aan toevoegen.
Dat is nochtans niet zo zot.

Onze constructie is begonnen in 2022 maar iedere contractor heeft lustig alle materiaalprijsstijgingen doorgerekend. Wij zijn nu (op enkele restpunten na) eigenlijk 1 maand klaar.
Als ik kijk naar onze effectieve uitgaven en wat ik nog verwacht kom ik op (opp 250m² bewoonbaar (gemeten op buitenkant muren) + 64m² kelder = 314m²): 2168€/m² incl BTW, 1792€/² excl BTW.

Dat is inclusief alles (dus ook architect, erelonen van derden zoals stabiliteit, epc, etc) en zonder grond (dus enkel constructieprijs).

Elektriciteit is volledig zelf gedaan (enkel materiaalkost), al de rest is door aannemers. De afwerking is verre van low budget.

Als je alleen een plan laat tekenen betaal je idd minder dan 4500 euro. Dat was zo in 2018-2019 en volgens mij nu nog als ik even aan de gemiddelde indexering denk. Het is trouwens "betaald" en niet "betaalt". Als je probeert steken te geven, doe het dan zonder fouten.

Ik durf toch stellen dat wij een relatief groot huis hebben, ja.
Dus voor 10 jaar aansprakelijkheid heeft die alleen een plan getekend en daarna niets meer, zelfs niet eens de bouw bezocht? Dan is dat een architect die ik alvast nooit zou nemen

En kan ik er wat aan doen dat autocorrectie niet goed werkt :rolleyes:
En ik gaf helemaal geen steek, ik stel gewoon vast wat jij schrijft in een post die vol steken (en onwaarheden) zit richting SOD

Hoe groter uw woning, hoe goedkoper het per m2 kan natuurlijk

Laatst bewerkt:
Ik durf toch stellen dat wij een relatief groot huis hebben, ja.

74 excl BTW is 90 euro incl.
45000/90 = 500m2.

Dat is niet relatief groot, dat is gigantisch. Wij hebben 241m2 netto, dat is relatief groot.
Hier in de straat staan er grotere, maar de meerderheid is toch kleiner (en er zijn zo een hondertal huizen in deze toch wel lange (rustige) straat).

Onze constructie is begonnen in 2022 maar iedere contractor heeft lustig alle materiaalprijsstijgingen doorgerekend. Wij zijn nu (op enkele restpunten na) eigenlijk 1 maand klaar.
Als ik kijk naar onze effectieve uitgaven en wat ik nog verwacht kom ik op (opp 250m² bewoonbaar (gemeten op buitenkant muren) + 64m² kelder = 314m²): 2168€/m² incl BTW, 1792€/² excl BTW.

Dat is inclusief alles (dus ook architect, erelonen van derden zoals stabiliteit, epc, etc) en zonder grond (dus enkel constructieprijs).

Elektriciteit is volledig zelf gedaan (enkel materiaalkost), al de rest is door aannemers. De afwerking is verre van low budget.
250m² is dan ook ruim boven het gemiddelde en het is logisch dat de prijs/m² dan lager zal zijn. En uw kelder meerekenen zorgt natuurlijk ook voor een lagere prijs/m² :)

Dat zijn idd nu nog geldende prijzen, zoals je in uw voorbeeld omschrijft.

74 excl BTW is 90 euro incl.
45000/90 = 500m2.

Dat is niet relatief groot, dat is gigantisch. Wij hebben 241m2 netto, dat is relatief groot.
Hier in de straat staan er grotere, maar de meerderheid is toch kleiner (en er zijn zo een hondertal huizen in deze toch wel lange (rustige) straat).
De netto oppervlakte weet ik niet omdat ik de exacte dikte van de muren nooit gemeten heb.
Het is zeker een groot huis, maar hier in't straat staan allemaal grote huizen. Als je nu 245 m² had gebouwd had je wel sneller een triple screen simrig gehad. :)

Mijn eigen inbreng stond op mijn eigen spaarrekening. Die was niet geblokkeerd bij de notaris.
Het stuk dat geblokkeerd was bij de notaris was die 5-10% die er bij de kredietakte vermeld stond.

Van je eigen inbreng zal je naast de Notaris kosten, de 'borg' betalen, welke op een derderekening geparkerd wordt. De rest kan gewoon op je spaarrekening blijven staan. Je kan dan bijvoobeeld aan het einde van de rit, dit voor de laatste facturatie schrijven gebruiken.
Thanks voor de info!

Iemand die een idee heeft van de prijs/m2 enkel aan materiaalkost (Gemiddelde afwerking/OB)? We hebben hier de mogelijkheid om naast onze huidige woning een nieuwbouw te zetten. Ben ik correct te stellen dat voor ruwbouw/winddicht de verhouding 60/40 is voor werkuren/materiaal?

De netto oppervlakte weet ik niet omdat ik de exacte dikte van de muren nooit gemeten heb.
Het is zeker een groot huis, maar hier in't straat staan allemaal grote huizen. Als je nu 245 m² had gebouwd had je wel sneller een triple screen simrig gehad. :)

240m2 netto is een 270 m2 bruto ongeveer. Best al een stevig huis aangezien er geen inpandige garage is, we leven daar met 5 zeer comfortabel in.
Het vorige dat we bewoonden (huur, terwijl we het vorige verhuurden) was 330m2 excl kelder en dat was gigantisch. We hebben dat nooit volledig gebruikt.

Het verschil tussen een kasteel van 500 m2 en een huis van 250m2 zie je overigens zeer goed.
Zoals gezegd is 250 m2 al groter dan gemiddeld, de SOD projectjen stoppen vaak aan 140-170m2 bruto...

240m2 netto is een 270 m2 bruto ongeveer. Best al een stevig huis aangezien er geen inpandige garage is, we leven daar met 5 zeer comfortabel in.
Het vorige dat we bewoonden (huur, terwijl we het vorige verhuurden) was 330m2 excl kelder en dat was gigantisch. We hebben dat nooit volledig gebruikt.

Het verschil tussen een kasteel van 500 m2 en een huis van 250m2 zie je overigens zeer goed.
Zoals gezegd is 250 m2 al groter dan gemiddeld, de SOD projectjen stoppen vaak aan 140-170m2 bruto...
Hier is het bruto 450m² (wel inpandige garage voor 2 auto's) + ongeveer 150m² kelder (technische ruimte + opslag). 2 mensen en een kat hier.

Zowel mijn vriendin als ik wilden een grote bureau en grote keuken omdat wij zo goed als fulltime thuis werken en mijn vriendin een hobbykok is. Het is op mijn bureau dat ook mijn sim staat trouwens.

Daarvoor woonden wij een jaar of 7-8 in een klein appartement van +- 90m². Dat is wel vervelend als je met 2 plots fulltime thuiswerkt door de pandemie. Zeker als je met 2 tegelijk een online vergadering hebt, of als je 's nachts uit bed gebeld wordt of rekening houdt met de tijdszones terwijl de andere nog wil slapen.

Laatst bewerkt:
Hier is het bruto 450m² (wel inpandige garage voor 2 auto's) + ongeveer 150m² kelder (technische ruimte + opslag). 2 mensen en een kat hier.

Gigantisch dus. Dat is volgens mij zowat 3x het gemiddelde ofzo.

4x dus, gemiddelde is tegenwoordig 100m2 vloeroppervlak voor een woning (maar dat is incl appartementen).

Gigantisch dus. Dat is volgens mij zowat 3x het gemiddelde ofzo.

4x dus, gemiddelde is tegenwoordig 100m2 vloeroppervlak voor een woning (maar dat is incl appartementen).
Gemiddelde grootte van nieuwbouw zal rond de 200m² zitten denk ik.

Edit: https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/bouwen-en-wonen/nieuwbouwvergunningen
Goed gegokt precies: "De gemiddelde oppervlakte van een nieuwbouwwoning stabiliseert ten opzichte van 2021 en bedroeg in 2022 198 m² voor een woonhuis "

Iemand die een idee heeft van de prijs/m2 enkel aan materiaalkost (Gemiddelde afwerking/OB)? We hebben hier de mogelijkheid om naast onze huidige woning een nieuwbouw te zetten. Ben ik correct te stellen dat voor ruwbouw/winddicht de verhouding 60/40 is voor werkuren/materiaal?
Daar is niet echt een antwoord op te geven he.

Hier ook nieuwbouw achter de rug, begonnen eind juni 2022 en sinds eind oktober eigenlijk zo goed als volledig klaar. Gaat om een open bebouwing, 4 slaapkamers, 2 badkamers, 3 wc's, garage inpandig, 2 thuiswerkkantoren. Zeer veel glas achteraan (alu) + vooraan Alinel gevelbekleding. Afwerkingsgraad is toch wel eerder luxe, we hebben nergens echt bespaard.

Ik heb goed bijgehouden wat het aantal werkuren en de kostprijs was voor elke stap van ons bouwproces. Daarmee kom ik, voor een huis van resp. 252m² nuttige opp. en 998 m³ wooninhoud, op een uiteindelijk kostprijs van EUR 2499/m² en EUR 630/m³ excl. BTW. Totale constructieprijs EUR 629K excl. BTW.

Van het totaal aan ca. 5641 werkuren (zoals ik zei, goed bijgehouden) hebben we 1640 uren zelf gepresteerd met hier en daar hulp van vrienden en familie. Zonder zelf de handen uit de mouwen te steken (m.n. tijdens de ruwbouwfase maar bv. ook alle schilderwerken) hadden we dit nooit kunnen verwezenlijken met een bovengemiddelde afwerkingsgraad. Ruwbouw hebben we trouwens volledig in regie gedaan en dit is naar budget zeer goed uitgedraaid.

Voor de geïnteresseerden hieronder werkuren en kostprijs per stap/categorie tot zover (grondwerken en afwerking binnen zal nog verder aantikken gezien er nog wat maatkasten moeten bijkomen en er rondom het huis nog grond moet worden aangevuld).

Bouwkosten

Architect, landmeter, sondering, EPB, stabiliteit, notaris, ABR33.385
Grondwerken5.139
Ruwbouw173.744
Chape & Vloerisolatie14.711
Dakwerken47.022
Buitenschrijnwerk90.000
Elektriciteit & Verlichting38.366
Sanitair31.999
Pleisterwerken (incl bouwdroger)22.056
HVAC & Zonnepanelen38.015
Trap22.783
Keuken37.107
Binnendeuren16.531
Vloeren37.464
Schilderwerken3.808
Technieken - infrastructuur3.213
Afwerking - Inrichting13.704
Totaal629.046

Werkuren

Voorbereiding (grondwerken, bouwklaar maken)
145​
Ruwbouw
2.741​
Chape & Vloerisolatie
72​
Dakwerken
229​
Buitenschrijnwerk
317​
Elektriciteit
191​
Sanitair
160​
Pleisterwerken
362​
HVAC & Zonnepanelen
283​
Trap
50​
Keuken
71​
Binnendeuren
27​
Vloeren
348​
Schilderwerken
508​
Technieken - infrastructuur
44​
Afwerking - Inrichting
95​
Totaal
5.641​

Laatst bewerkt:
Sorry dat ik niet antwoord (met quote) op elke vraag of opmerking afzonderlijk.

In ieder geval iedereen al bedankt voor de richtprijzen. Natuurlijk blijft dat altijd wat nattevingerwerk maar dat is toch een indicatie. Ik merk wel dat alles pokkeduur is geworden tegen de eerste keer dat we gebouwd hebben. Ik dacht altijd hoe groter, hoe goedkoper in verhouding maar in den bouw bestaat dat precies niet. Ik heb een stevig budget in gedachten waarmee ik huis, zwembad, poolhouse en tuin/oprit had voorzien. Als ik die m² X richtprijs doe kom ik al 100k te kort voor het huis alleen. Dat doet mij heel hard twijfelen om het te doen maja ... die prijzen zullen niet direct meer zakken vrees ik?

Ook de prijs van een architect is niet van de poes. Standaard plan 3800 ex, bouwaanvraag ook 3800 ex en dan de prijs per m² waarvan bij het bouwen met hem dan de voorgaande bedragen in min getrokken worden. Liefst zou ik ook gewoon een fix bedrag bekomen en niet afhangen van de m² of keuzes van materiaal. Ook door de al aangehaalde redenen door jullie. Nu is dat ook gewoon de 50k ongeveer. Maar als dat bij allemaal zo is so be it zeker.

Blijkbaar, maar dat besef ik zelf niet echt, hebben wij wel waanzinnig zotte ideeën qua grootte van de woning. iedereen zegt maar dat meer dan 500m2 een kasteel zou zijn. Wij willen dus kelder, gelijkvloers, 1ste verdiep en dan nog een stukske er bovenop. Mag een soort van kamers onder dak zijn maar voorlopig is dat een "kubus" met plat dak op plan. Omdat wij toch ook graag wat natuurlijk licht in de kelder willen en de garage niet in de kelder mogen bouwen vermits we niet naar beneden mogen laten aflopen (rare zin maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel) zouden wij dus willen werken met een soort van patio. Wat mij zo opvalt bij die SOD's is dat ze precies al moeite hebben met de grootte en ook zo met die Patio en dergelijke hebben ze niet echt ervaring. Ik wil ook niet graag het proefkonijn zijn dus vandaar eerder de "voorkeur" naar aannemers die daar wel ervaring in hebben.

Waarom zo "groot"? Voor mijn werk heb ik sowieso een werk bureau nodig waar het "rommelig" kan zijn (kelder dan) en één waar ik mensen kan ontvangen (gelijkvloers). Mijn vrouw zou graag een hondenkapsalon hebben (ook kelder), ik fiets en "pruts" er graag aan en zou die ook ergens moeten kunnen stockeren en liefst niet op elkaar dus ... (kelder dan). Mancave met pooltafel, kikkertafel, bar (kan kelder of boven in dat kubuske op 2de verdiep dan) maar daar is nu de fitness voorzien. rest is standaard hé, keuken, berging, garage (voor 1 auto dan en een paar fietsen dus anderhalve eigenlijk), living, boven: master bedroom met badkamer en dressing, waskot, logeerkamer met ensuite badkamer, 1 of 2 "polyvalente" ruimtes) Maar nogmaals voor mij lijkt dat niet zooo imens groot maar bon.

Bijkomende vraag: Hoe groot was/is jullie buffer na de bouw. Misschien best in percentage van de prijs van de bouw weergeven? Voor sommige is 50K wat voor iemand anders 5K is en dus moeilijk te vergelijken anders.

Laatst bewerkt:
Daar is niet echt een antwoord op te geven he.
Tuurlijk wel. Zie de post van @Hedgehedger. Bij hun lijkt het uit te komen op 50/50 verdeling ongeveer. Hier zitten ook wel wat zelfbouwers en users die alles in eigen handen genomen hebben en die hun materiaalkost wel kennen. Zelfs SOD werknemers die daar zeker een overzicht van hebben. Uiteraard is dat afhankelijk van afwerkingsgraad en dergelijke maar dat geldt ook voor de bouwprijzen/m2 die hier geschreven worden.

Tuurlijk wel. Zie de post van @Hedgehedger. Bij hun lijkt het uit te komen op 50/50 verdeling ongeveer. Hier zitten ook wel wat zelfbouwers en users die alles in eigen handen genomen hebben en die hun materiaalkost wel kennen. Zelfs SOD werknemers die daar zeker een overzicht van hebben. Uiteraard is dat afhankelijk van afwerkingsgraad en dergelijke maar dat geldt ook voor de bouwprijzen/m2 die hier geschreven worden.
Het is moeilijk te antwoorden omdat er veel verschil in materiaalprijs kan zitten. Als hij als particulier alles zelf gaat inkopen zal dat aan quasi volle pot zijn. Dat is helemaal iets anders dan de kortingen die aannemers kunnen bedingen (en vaak geheel of gedeeltelijk in hun zak steken). Dit alleen al maakt het heel moeilijk om zomaar een percentage te plakken op verhouding materiaal/werkuren.

...

Bijkomende vraag: Hoe groot was/is jullie buffer na de bouw. Misschien best in percentage van de prijs van de bouw weergeven? Voor sommige is 50K wat voor iemand anders 5K is en dus moeilijk te vergelijken anders.
Graag gedaan!

Dat zal voor iedereen wel verschillend zijn zoals je zelf aangeeft. In het geval van mij en mijn vriendin hadden we samen nog 40 000 euro ongeveer over. Ons huis was wel volledig af toen wij erin trokken: alles geplaatst incl alle kasten op maat, alles geschilderd,... Die 40 000 euro hadden we over gehouden om te zien wat de verhuis niet zou overleven: denk maar aan een wasmachine of droogkast die opeens stuk gaat, een ijskast die we meegenomen hadden en nu in de kelder als drankijskast dient, TV die opeens kapot zou zijn enz. Het enige wat de verhuis niet overleefd heeft was het glas op de salontafel en ik moet toegeven dat de verhuisfirma dat zeer netjes geregeld heeft via hun verzekering. Op minder dan een week was dat financieel gecompenseerd en dat ging ook maar over een paar 100 euro.

Dat is natuurlijk niet het enige. Mijn vriendin en ik zijn beide zelfstandigen en wij zijn verhuisd in volle covid periode (2020). Hoewel wij nog geen dag zonder werk gezeten hebben waren we er toch niet helemaal gerust in en wilden we bewust een relatief grote buffer overhouden voor als we net na de verhuis zonder project zouden zitten. Achteraf gezien niet nodig, maar we wilden het risico niet lopen.

In ieder geval iedereen al bedankt voor de richtprijzen. Natuurlijk blijft dat altijd wat nattevingerwerk maar dat is toch een indicatie. Ik merk wel dat alles pokkeduur is geworden tegen de eerste keer dat we gebouwd hebben. Ik dacht altijd hoe groter, hoe goedkoper in verhouding maar in den bouw bestaat dat precies niet. Ik heb een stevig budget in gedachten waarmee ik huis, zwembad, poolhouse en tuin/oprit had voorzien. Als ik die m² X richtprijs doe kom ik al 100k te kort voor het huis alleen. Dat doet mij heel hard twijfelen om het te doen maja ... die prijzen zullen niet direct meer zakken vrees ik?

Ook de prijs van een architect is niet van de poes. Standaard plan 3800 ex, bouwaanvraag ook 3800 ex en dan de prijs per m² waarvan bij het bouwen met hem dan de voorgaande bedragen in min getrokken worden. Liefst zou ik ook gewoon een fix bedrag bekomen en niet afhangen van de m² of keuzes van materiaal. Ook door de al aangehaalde redenen door jullie. Nu is dat ook gewoon de 50k ongeveer. Maar als dat bij allemaal zo is so be it zeker.

Blijkbaar, maar dat besef ik zelf niet echt, hebben wij wel waanzinnig zotte ideeën qua grootte van de woning. iedereen zegt maar dat meer dan 500m2 een kasteel zou zijn. Wij willen dus kelder, gelijkvloers, 1ste verdiep en dan nog een stukske er bovenop. Mag een soort van kamers onder dak zijn maar voorlopig is dat een "kubus" met plat dak op plan. Omdat wij toch ook graag wat natuurlijk licht in de kelder willen en de garage niet in de kelder mogen bouwen vermits we niet naar beneden mogen laten aflopen (rare zin maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel) zouden wij dus willen werken met een soort van patio. Wat mij zo opvalt bij die SOD's is dat ze precies al moeite hebben met de grootte en ook zo met die Patio en dergelijke hebben ze niet echt ervaring. Ik wil ook niet graag het proefkonijn zijn dus vandaar eerder de "voorkeur" naar aannemers die daar wel ervaring in hebben.

Waarom zo "groot"? Voor mijn werk heb ik sowieso een werk bureau nodig waar het "rommelig" kan zijn (kelder dan) en één waar ik mensen kan ontvangen (gelijkvloers). Mijn vrouw zou graag een hondenkapsalon hebben (ook kelder), ik fiets en "pruts" er graag aan en zou die ook ergens moeten kunnen stockeren en liefst niet op elkaar dus ... (kelder dan). Mancave met pooltafel, kikkertafel, bar (kan kelder of boven in dat kubuske op 2de verdiep dan) maar daar is nu de fitness voorzien. rest is standaard hé, keuken, berging, garage (voor 1 auto dan en een paar fietsen dus anderhalve eigenlijk), living, boven: master bedroom met badkamer en dressing, waskot, logeerkamer met ensuite badkamer, 1 of 2 "polyvalente" ruimtes) Maar nogmaals voor mij lijkt dat niet zooo imens groot maar bon.

Kan je eens schematische plannen delen hoe je tot die 500m2 komt? Want ja, dat is echt gi-gan-tisch.

Buffer was hier aanvankelijk 5%, maar daarnaast blijven sparen als extra.

Tuurlijk wel....
Tuurlijk niet.
Dat is afhankelijk van zooooo veel dingen.
Een woning van 250m2 zonder raamopeningen is een stuk goedkoper dan een woning met (grote) glas partijen.
PVC, alu, hout, steellook, alleen vaste elementen, veel schuivend posities.
Zijn er grote (vloer)overspanningen.
Welke materialen gebruik je. Je hebt enorme verschillen in prijs voor gevelsteen en dan heb je nog crepi, hout, aluminium, Rockpanel....
Etc etc etc.
Wij hebben woningen in onze portefeuille van 1400 €/m² tot meer dan 2750 €/m². En dan gaat het over 'gewone' SOD.

Terug
Bovenaan